Anoppi kävi taaperon kimppuun :(
1 v 10 kk ikäinen taapero veti isoveljeään (anopin kultaa) hiuksista aika rajusti. Olin vieressä, irroitin taaperon otteen ja toruin että EI! Siinä samassa anoppi syöksyi paikalle, otti tosi kovan otteen taaperon hiuksista ja repi niin että irtosi tuppo, huusi taaperolle (joka tottakai itki aivan shokissa kivusta ja pelästyksestä) että " senkin pikku paskiainen, nyt saatana opit!" ja vei esikoisen toiseen huoneeseen.
Otin esikoisen hänen sylistään, ja sanoin että painu helvettiin täältä ja äkkiä. Anoppi ei meinannut ensin lähteä, eteisessä vielä marttyyrina inisi että " hoida tästä lähtien lapsesi sitten itse jos todella olet tätä mieltä" (on ollut lapsenvahtina kahdesti, esikoisemme on nyt 5 v, tänään vei esikoisen hampurilaiselle jonka minä kyllä maksoin) ja valitti että ei taaperolla ole oikeutta repiä esikoista tukasta. No ei olekaan, mutta hän on pieni, ja kyllä häntä torutaan jos hän tekee sellaista. Mutta onko yli viisikymppisellä ämmällä muka oikeus sortaa kuopusta jo silloin kun hän oli vielä syntymätön (" en mä oikein tiedä voiko sitä toista rakastaa samaan tapaan kuin tätä ihanaa ekaa, mutta pakko kai sitä on yrittää" ), sortaa kaikin tavoin muutenkin (ei muistamista nimppareina, esikoiselle ostaa aina nimpparilahjat, joululahjaksi esikoinen saa kalliit lelut ja kuopus jotain triplasti halvempaa joka hajoaa heti), ja ennen kaikkea käydä tuolla lailla fyysisesti ja verbaalisesti alle kaksivuotiaan lapsen kimppuun?
Sillä ämmällä ei ole enää lasteni elämään asiaa. Ei kummankaan lapsen.
Olenko kohtuuton? Miehen siskon mielestä olen, hän soitti ja jäkätti mulle puhelimessa. Siellä ne aina pohtii osaanko ollenkaan kasvattaa lapsiani (neuvolan ja päiväkodin mukaan osaan, omasta mielestä ja miehen mielestä myös) ja saivatpa nyt muutakin pohdittavaa. Kun sanoin mitä anoppi teki, niin miehen sisko sanoi että miksi valehtelen tuollaisia. Niinpäniin.
Kaiken huippu on se, että hetki sitten 5 v kertoi että mummo on luvannut että hän saa joskus muuttaa heille asumaan :-O
Kommentit (116)
Ei olisi asiaa mun kotiini enää. Minkä sille voi, jos anoppi on idiootti, mutta eipä sitten tarvitse olla tekemisissäkään.
Anoppi työskentelee lasten parissa (ei pikkuisten vaan kouluikäisten) joten pinnan pitäisi olla pitkä. Taidan olla niin vittumainen että teen ilmoituksen. Mutta onko se sossuun lastensuojeluun vai poliisille?
ap
ei alle kaksivuotias vielä lelujen hinnan päälle mitään ymmärrä ja mitä kallista sen ikäiselle nyt muutenkaan on edes tarjolla?
Samoin olisin sanonut miehen siskolle suorat sanat. Voipa olla et olisin vetässyt anoppia turpaan tossa tilanteessa. Joo aikuismaista mut reaktio olis ollut tuo. Olisin myös sanonut juuri ton painu helvettiin, eikä tarvitse enää ikinä näyttäytyä ovella. Ja myös näin tapahtuisi, en päästäisi sisään.
vittu mikä anoppi.
teet rikosilmoituksen anoppia vastaan pahoinpitelystä. Sossuun lastensuojeluun et voi tehdä, koska lapsen ensisijainen suojelija olet sinä ja sinne ilmoitetaan sinun laiminlyönneistäsi...
Laadukkaat maksaa enemmän. Niin se vaan on. Tää oli nyt vähän ot...
Hoitoon ei vaan ole ottanut, siis edes pariksi tunniksi saatikka yöksi, kuin kahdesti. Mutta vie kerran tai kaksi kuussa puistoon, hampurilaiselle (rahat pyytää multa vaikka soittaa, pyytää lasta puhelimeen ja lupaa viedä Mäkkäriin) ja tosiaan ostaa aina hienot lahjat nimppareina, synttäreinä ja jouluna esikoiselle. Kun käymme heillä, esikoinen on kaikki kaikessa eikä kuopus meinaa syliinkään päästä.
ap
Sitä nyt vaan ei tapahtunut, eikä tapahdu, koska esikoinen ei koskaan tee mitään väärää. Kun esikoinen kerran puri isot jäljet kuopuksen käsivarteen, sanoi anoppi että kuopus varmaan ärsytti esikoista, eikä suostunut edes torumaan vaikka oli näkemässä..........
ap
Vierailija:
siis mun mielestä ap ei ylireagoinut, noin mäkin olisin tehnyt, mutta kuulosti oudolta tuo kohta, jossa hän piti anopin kuritusta vääränä siksi että lapsi oli niin pieni... Yhä väärin olisi ollut tukistella sitä esikoista jos hän olisi satuttanut toista.
Anoppisi kävi lapseesi käsiksi ja pahoinpiteli häntä silmiesi edessä etkä soittanut poliisille? Entä jos joku kadulla tekisi saman, antaisitko olla?
Monta pakettia. Ja kuopus saa jonkun halpalaarista ostetun lelun joka hajoaa päreiksi melkein heti. Jos saa mitään.
Mutta se ei ole tässä oleellista.
ap
Vierailija:
ei alle kaksivuotias vielä lelujen hinnan päälle mitään ymmärrä ja mitä kallista sen ikäiselle nyt muutenkaan on edes tarjolla?
Esikoinenkin näki kaiken ja ihmettelee kovasti, saa nähdä tuleeko uniin.
Vien kuopuksen huomenna lääkäriin, hiustukkokin on tallessa.
ap
Vierailija:
Anoppisi kävi lapseesi käsiksi ja pahoinpiteli häntä silmiesi edessä etkä soittanut poliisille? Entä jos joku kadulla tekisi saman, antaisitko olla?
Toivottavasti ei ole tähän mennessä kiusannut tai pahoinpidellyt pienimpääsi silloin kun et ole ollut näkemässä...
Jo se, että suosii toista lasta on mun mielestä sellainen asia, että silloin ei tarvitse sitten tavata kumpaakaan ainakaan ilman vanhempien läsnäoloa.
Tottakai kuopus tulee sen huomaamaan jossain vaiheessa ja varmasti pahoittaa mielensä...
Sun kannattaa ajatella tässä asiassa nyt vain ja ainoastaan sun lapsiasi! Älä ajattele edes miehesi tunteita, vaikka kyseessä onkin hänen äitinsä. Ja siitä miehen siskosta viis veisaat ainakin. Tai voisit siltä kysyä, että onko hänen mielestään anopillasi ihan kaikki kotona ;).
Mutta siis ihan oikeasti, älä missään nimessä anna anopin enää olla tekemisissä lastesi kanssa, kun kerran fyysiseksi käy!
Mutta ei tuo kuopus ole ollut hänen kanssaan kaksin oikeastaan ikinä. Appiukko (mukava mies) on ollut paikalla, ja esikoinen myös (uskoisin että hän kertoo jos kuopusta lyötäisiin). Pientä kiusaa, tahallista itkettämistä jne on toki saattanut olla :(
Enää hän ei lapsia näe, se on varmaa.
ap
siis ei ois meikäläisen anopilla enää mitään asiaa minun lapsia tavata, jos noin tekis! Minä voisin jopa, uhata rikosilmoituksella, jos oikein v-mäiseksi alkaisin.
Vierailija:
siis ei ois meikäläisen anopilla enää mitään asiaa minun lapsia tavata, jos noin tekis! Minä voisin jopa, uhata rikosilmoituksella, jos oikein v-mäiseksi alkaisin.
Jos anoppi käyttäytyy noin niin kerro, että sellainen ei missään nimessä sovi, jos haluaa lapsia nähdä. Yksin en heitä enää jättäisi.
On kuitenkin naurettavaa tehdä rikosilmoitus tai tuon yhden tapauksen takia poistaa anoppi elämästä kokonaan. Siinä ei ajatella niinkuin aikuiset vaan mennään lapsellisuuksiin.
Oli itse mitä mieltä tukistamisesta tahansa niin pitää pystyä käsittämään, että monille vanhemmille ihmisille se ei ole väkivaltaa. Tämä on pystyttävä ymmärtämään. On toki tehtävä selväksi, että teidän talossanne se ei käy ja että se ei saa enää koskaan toistua.
Jos ajattelet miestäsi ja lapsiasi niin nielet kiukkusi. Lapsesi saavat sitten itse joskus päättää haluavatko mummun elämäänsä vai eivät. Sinä et käyttäyty vastuuntuntoisen vanhemman tapaan, jos teet päätöksen heidän puolestaan. Se ei silti tarkoita etteikö suhdetta voitaisi pitää yllä sinun ehdoillasi.
voi vittu! Huutaa nyt lpienelle apselle tuollaista, ei jumalauta!!
Veisin todella asian eteenpäin (poliisille). Ehkäpä " mummo" oppii jotakin. Enkä siis antais enempi lapsia nähdä.
Pidä, ap, pää kylmänä, äläkä ala miehen eikä kenenkään muunkaan takia lepsuileen!
Kun lapset esim. piirtävät jotain, anoppi kehuu aina esikoisen teoksia, kuopuksen piirustusta tuskin vilkaisee, vaikka toinen innoissaan naama hymyssä taapertaa esittelemään aikaansaannostaan. Esikoinen pääsee aina anopin syliin, kuopusta ei " juuri nyt" ehdi ottamaan. Mieskin on huomannut tämän ja sanonut siitä äidilleen. Olemme pyrkineet sitten kahta kauheammin kehumaan kuopustakin (toki myös esikoista) ettei hänelle tulisi paha mieli.
En anna anopin kaltaisen naisen tuhota kuopukseni itsetuntoa, eikä tuo esikoisellekaan hyväksi voi olla.
ap
Vierailija:
Jo se, että suosii toista lasta on mun mielestä sellainen asia, että silloin ei tarvitse sitten tavata kumpaakaan ainakaan ilman vanhempien läsnäoloa.
Tottakai kuopus tulee sen huomaamaan jossain vaiheessa ja varmasti pahoittaa mielensä...Sun kannattaa ajatella tässä asiassa nyt vain ja ainoastaan sun lapsiasi! Älä ajattele edes miehesi tunteita, vaikka kyseessä onkin hänen äitinsä. Ja siitä miehen siskosta viis veisaat ainakin. Tai voisit siltä kysyä, että onko hänen mielestään anopillasi ihan kaikki kotona ;).
Mutta siis ihan oikeasti, älä missään nimessä anna anopin enää olla tekemisissä lastesi kanssa, kun kerran fyysiseksi käy!
siis mun mielestä ap ei ylireagoinut, noin mäkin olisin tehnyt, mutta kuulosti oudolta tuo kohta, jossa hän piti anopin kuritusta vääränä siksi että lapsi oli niin pieni... Yhä väärin olisi ollut tukistella sitä esikoista jos hän olisi satuttanut toista.