Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi kävi taaperon kimppuun :(

Vierailija
11.03.2008 |

1 v 10 kk ikäinen taapero veti isoveljeään (anopin kultaa) hiuksista aika rajusti. Olin vieressä, irroitin taaperon otteen ja toruin että EI! Siinä samassa anoppi syöksyi paikalle, otti tosi kovan otteen taaperon hiuksista ja repi niin että irtosi tuppo, huusi taaperolle (joka tottakai itki aivan shokissa kivusta ja pelästyksestä) että " senkin pikku paskiainen, nyt saatana opit!" ja vei esikoisen toiseen huoneeseen.

Otin esikoisen hänen sylistään, ja sanoin että painu helvettiin täältä ja äkkiä. Anoppi ei meinannut ensin lähteä, eteisessä vielä marttyyrina inisi että " hoida tästä lähtien lapsesi sitten itse jos todella olet tätä mieltä" (on ollut lapsenvahtina kahdesti, esikoisemme on nyt 5 v, tänään vei esikoisen hampurilaiselle jonka minä kyllä maksoin) ja valitti että ei taaperolla ole oikeutta repiä esikoista tukasta. No ei olekaan, mutta hän on pieni, ja kyllä häntä torutaan jos hän tekee sellaista. Mutta onko yli viisikymppisellä ämmällä muka oikeus sortaa kuopusta jo silloin kun hän oli vielä syntymätön (" en mä oikein tiedä voiko sitä toista rakastaa samaan tapaan kuin tätä ihanaa ekaa, mutta pakko kai sitä on yrittää" ), sortaa kaikin tavoin muutenkin (ei muistamista nimppareina, esikoiselle ostaa aina nimpparilahjat, joululahjaksi esikoinen saa kalliit lelut ja kuopus jotain triplasti halvempaa joka hajoaa heti), ja ennen kaikkea käydä tuolla lailla fyysisesti ja verbaalisesti alle kaksivuotiaan lapsen kimppuun?

Sillä ämmällä ei ole enää lasteni elämään asiaa. Ei kummankaan lapsen.

Olenko kohtuuton? Miehen siskon mielestä olen, hän soitti ja jäkätti mulle puhelimessa. Siellä ne aina pohtii osaanko ollenkaan kasvattaa lapsiani (neuvolan ja päiväkodin mukaan osaan, omasta mielestä ja miehen mielestä myös) ja saivatpa nyt muutakin pohdittavaa. Kun sanoin mitä anoppi teki, niin miehen sisko sanoi että miksi valehtelen tuollaisia. Niinpäniin.

Kaiken huippu on se, että hetki sitten 5 v kertoi että mummo on luvannut että hän saa joskus muuttaa heille asumaan :-O

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinustako ne ovat vakavuudeltaan verrattavissa?

Tässä ei pelätä lasten hengen puolesta ja tuo seksuaalinen hyväksikäyttö on taas vakavuudeltaan niin eri luokkaa, että en edes käsitä miten niitä voit verrata? Ja jollet tajua niin selvennän vielä, että vaikka pidän seksuaalista hyväksikäyttöä paljon vakavampana se ei tarkoita, että pidän fyysistä kurittamista mitättömänä asiana.

Pienen lapsen tukistaminen tms. ei ole mielestäni ok. Olen sanonut sen jo useaan otteeseen. Olen vain pyytänyt teitä miettimään vähän asioiden mittasuhteita ja sitä miten tälläinen asia voidaan ratkaista järkevästi ajatellen. Pitää pystyä rauhassa miettimään, että onko tämä sen arvoista, että mummo poistetaan elämästä täysin. Asia on tietysti

täysin erilainen, jos mummo ei suostu kuuntelemaan tai ei aio jatkossa olla toimimatta yhtä typerästi. Keskustelisin myös vakavasti siitä, että lapsia on kohdeltava tasavertaisesti tai te puututte peliin.

Jos joku vieras ihminen tulisi tukistamaan lastani niin en olisi hänen kanssaan enää missään tekemisissä ja riippuen hieman tilanteen vakavuudesta harkitsisin kyllä sitä rikosilmoituksen tekemistä. Lapsilleni tai minulle ei nimittäin olisi mitään merkitystä näkisimmekö tuota tuntematonta ihmistä enää koskaan. Tuollainen purkautuminen myös kertoisi, että tälläinen ihminen ei hallitse itseään lainkaan ja häntä voi sen takia pitää sekopäänä.

Jos taas joku sukulainen toimisi samoin niin tilanne on erilainen. Se pitäisi ymmärtää, jos tilannetajua löytyy. Tukistaminen ei ole asia, varsinkin jos on kyse yhdestä kerrasta, jonka takia kannattaisi potkia isä, mummo, vaari, äiti tms. elämästään. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö asiasta pitäisi puhua vakavastikin ja miettiä miten se voidaan jatkossa estää. Jos toiminta jatkuu tai se muuttuu vakavammaksi niin tietysti tehdään kaikki mahdollinen lapsen suojelemiseksi.

Vierailija
22/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään 2v poikani kiskaisi tupon 3v siskonsa päästä eikä siinä niin paljoa voimaa ollut eikä siskokaan edes itkenyt.

Muuhun puuttumatta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sinustako ne ovat vakavuudeltaan verrattavissa?

Tässä ei pelätä lasten hengen puolesta ja tuo seksuaalinen hyväksikäyttö on taas vakavuudeltaan niin eri luokkaa, että en edes käsitä miten niitä voit verrata? Ja jollet tajua niin selvennän vielä, että vaikka pidän seksuaalista hyväksikäyttöä paljon vakavampana se ei tarkoita, että pidän fyysistä kurittamista mitättömänä asiana.

Pienen lapsen tukistaminen tms. ei ole mielestäni ok. Olen sanonut sen jo useaan otteeseen. Olen vain pyytänyt teitä miettimään vähän asioiden mittasuhteita ja sitä miten tälläinen asia voidaan ratkaista järkevästi ajatellen. Pitää pystyä rauhassa miettimään, että onko tämä sen arvoista, että mummo poistetaan elämästä täysin. Asia on tietysti

täysin erilainen, jos mummo ei suostu kuuntelemaan tai ei aio jatkossa olla toimimatta yhtä typerästi. Keskustelisin myös vakavasti siitä, että lapsia on kohdeltava tasavertaisesti tai te puututte peliin.

Jos joku vieras ihminen tulisi tukistamaan lastani niin en olisi hänen kanssaan enää missään tekemisissä ja riippuen hieman tilanteen vakavuudesta harkitsisin kyllä sitä rikosilmoituksen tekemistä. Lapsilleni tai minulle ei nimittäin olisi mitään merkitystä näkisimmekö tuota tuntematonta ihmistä enää koskaan. Tuollainen purkautuminen myös kertoisi, että tälläinen ihminen ei hallitse itseään lainkaan ja häntä voi sen takia pitää sekopäänä.

Jos taas joku sukulainen toimisi samoin niin tilanne on erilainen. Se pitäisi ymmärtää, jos tilannetajua löytyy. Tukistaminen ei ole asia, varsinkin jos on kyse yhdestä kerrasta, jonka takia kannattaisi potkia isä, mummo, vaari, äiti tms. elämästään. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö asiasta pitäisi puhua vakavastikin ja miettiä miten se voidaan jatkossa estää. Jos toiminta jatkuu tai se muuttuu vakavammaksi niin tietysti tehdään kaikki mahdollinen lapsen suojelemiseksi.

Vierailija
24/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en kyllä haluaisi olla anopin kanssa enää tekemisissä. Enkä tosiaankaan näe siinä mitään suurta murhetta, että on lasten elämässä yksi ääliö vähemmän. Oli sukulainen tai ei.

Vierailija
25/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En inhoa anoppiani, kuten aikaisemmin kerroin hän on yleisesti ottaen ollut ihan mukava ihminen, pientä perinteistä anoppi-miniä kränää on ollut muttei pahasti.

Mieheni on täysin minun puolellani tässä asiassa, ja ilmoitti jo äidilleen että hänellä ei ole asiaa lasten lähelle enää. Miehen isä saa lapsia tavata, vaan ei miehen äiti. Kerta riitti, me emme ota sitä riskiä että hän käy lapsen kimppuun toiste!

Jos minä joskus teen vastaavaa lapsenlapselleni, niin toivon että joku vetää minua turpaan ja lujaa.

ap

Vierailija:

Täällä taas ämmät vauhkoaa niin että... kannattaa aina miettiä sitä, millasiessa asemassa itse tahtoo aikanaan olla omien lastenlasten elämässä.

Mä en oikein jaksa uskoa, että se anoppi olisi ihan noin toiminut kuin ap. kuvailee, eiköhän mukana ole reilu av:n anoppi-inholisä. Ja joka tapauksessa mun mielestäni olisi aika kohtuutonta tehdä asiasta rikosilmoitus ja estää anoppia enää koskaan näkemästä lapsia kyseisen episodin takia. Kunnon keskustelu anopin kanssa olisi paikallaan, ja sen jälkeen sitten harkintaan millaiset välit häneen pidetään. Kannattaa nyt kuintenkin pitää mielessä, että ne omat lapset on myös sitä anopin lihaa ja verta, ja oma mies sen anopin lapsi ihan samalla lailla kuin omat lapsesi ovat sinun lapsiasi.

Vierailija
26/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta ne ovat siis täysin verrattavissa? Aivan kuten esim. murha ja näpistys? Aivan sama kumpi on kyseessä niin sama suhtautuminen?

Hip hei. Onneksi en tunne sinua.

Vierailija
27/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ollut pieni tukistus, vaan anoppi otti kämmenellään suuren otteen taaperon hiuksista ja riuhtoi, ravisti. Sen jälkeen huusi naama taaperon naamassa kiinni solvauksiaan niin kovaa että lapsella taatusti sattui korvissa, kun minullakin sattui. Lapsen päässä on punertavat kohdat joista puuttuu hiuksia. Lapselta pääsi tilanteessa hätäkakka ja pissat housuun (on ollut päiväkuiva pari kuukautta), ja hän on nyyhkinyt pitkin iltaa, ollut ihan kiinni äidissä (eri lailla kuin normaalisti) ja itkeskellyt nyt nukkumaan menon jälkeen jo kolmesti, mitä ei ole tehnyt aikoihin (hän on nukkunut kuin tukki alle puolivuotiaasta).

Miettikää tämä oman taaperonne kohdalle, ja sanokaa sitten että se oli vain pieni hipaisu hiuksiin.

ap

Vierailija
28/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sinusta ne ovat siis täysin verrattavissa? Aivan kuten esim. murha ja näpistys? Aivan sama kumpi on kyseessä niin sama suhtautuminen?

Kumpaakaan ei katsota läpi sormien.

Hip hei.

Vierailija
29/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni joskus kysyvät miksi he eivät näe mummoaan niin haluaisin ainakin itse sanoa, että yritin saada asiat toimimaan, mutta se ei onnistunut. En haluaisi sanoa, että mummo kerran suuttui ja tukisti ja minä en enää halunnut häntä heidän elämäänsä.

Toivottavasti lapset saavat kuitenkin sitten isompana itse päättää näkevätkö isoäitiään vai eivät ilman, että äiti kokee sen henkilökohtaisena loukkauksena.

Vierailija
30/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se jo tiedossa että usein läheinen ihminen pahoinpitelee ensin " hieman" ja se vain lisääntyy ja kovenee se väkivalta ajan mittaan. Kuinka helppoa tukistamisesta on siirtyä läpsyihin ja siitä sitten taas avokämmenellä lyömiseen...ja pieni lapsi on niin avuton että ei millään pysty itseään puolustamaan. Ja muutenkin mummin (jos sillä sanalla tuollaista ihmistä voi kutsua) käytös kuopustanne kohtaan on täysin ala-arvoista.

Vierailija
31/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos lapseni joskus kysyvät miksi he eivät näe mummoaan niin haluaisin ainakin itse sanoa, että yritin saada asiat toimimaan, mutta se ei onnistunut. En haluaisi sanoa, että mummo kerran suuttui ja tukisti ja minä en enää halunnut häntä heidän elämäänsä.

No tossa tapauksessa mä kyllä sanoisin lapsille, että mummossa on ilmennyt sadistisia piirteitä, eikä ole enää terveellistä tavata mummoa. Ei yksi mummon menetys kenenkään elämää kaada. Ei varsinkaan sen, jota mummo jatkuvasti vähättelee ja kiusaa.

Vierailija
32/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakin soittaa ja tarkistavat ettei pienellä ole oikeasti jotain sattunut enemmän kuin mitä päälle päin näyttää. Kuulostaa hurjalta ja lapselle ei toivottavasti jää traumoja tuosta. Hätäkakka ja pissa kun ei tule ihan pienestä säikähdyksestä.

Vierailija
33/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin vallan mainiosti kertoa lapsille tarvittaessa (esikoinen taatusti muistaa, koska näki tapahtuneen) että mummo teki jotain anteeksiantamatonta: pahoinpiteli kuopusta hänen ollessaan vasta pikkuinen, ja siksi te ette näe mummoa.

Isona saavat toki itse päättää näkevätkö vai ei.

ap

Vierailija:

Toivottavasti lapset saavat kuitenkin sitten isompana itse päättää näkevätkö isoäitiään vai eivät ilman, että äiti kokee sen henkilökohtaisena loukkauksena.

Vierailija
34/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se noin meni niin on hyvä, että lapset eivät pääse anopin lähelle ainakaan heidän ollessaan pieniä.

Eihän tuossa ollut kyse enää tukistamisesta, jos hän oikein riepotteli jne. ja lapseltakin tule hätä housuun. Olisit kertonut siitä jo aluksi.

Vierailija
35/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvat otettiin (siis päänahasta ja hiustuposta) ennen kun lapsi laitettiin nukkumaan.

ap

Vierailija:

tai ainakin soittaa ja tarkistavat ettei pienellä ole oikeasti jotain sattunut enemmän kuin mitä päälle päin näyttää. Kuulostaa hurjalta ja lapselle ei toivottavasti jää traumoja tuosta. Hätäkakka ja pissa kun ei tule ihan pienestä säikähdyksestä.

Vierailija
36/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heitellyt lasta seinille tai sellaista, mutta otti rajusti hiuksista kiinni, niin että hiuksia jäi paljon kämmenen sisään, ja heilutti, ravisti.

Mielestäni kerroin jo alussa mitä tapahtui, kakkaa ja pissaa en tosin maininnut kun olin ihan varma että joku tulee huutamaan ettei sellainen ole mahdollista.

ap

Vierailija:

Jos se noin meni niin on hyvä, että lapset eivät pääse anopin lähelle ainakaan heidän ollessaan pieniä.

Eihän tuossa ollut kyse enää tukistamisesta, jos hän oikein riepotteli jne. ja lapseltakin tule hätä housuun. Olisit kertonut siitä jo aluksi.

Vierailija
37/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuskin tulemme tuntemaan, minä kun olen lainkuuliainen kansalainen enkä seurustele lainrikkojien tai lakia omin päin soveltavien kanssa.

Vierailija
38/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös isänsä, siskonsa ja veljensä kanssa. On raivoissaan ja surullinen.

ap

Vierailija
39/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän tapauksessanne muu ei ole enää mahdollista. Hienoa, että olette molemmat miehesi kanssa samaa mieltä ja tuette toisianne ja puolustatte lapsianne.

Vierailija
40/116 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei sillä nimikkeellä laissa olisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän