Mikä noita bussikuskeja vaivaa? Onko niiden ainutta huvia nälviä matkustajia, jotka eivät usein käytä busseja
eikä siten tiedä kaikkia käytäntöjä. Astuin tänään Helsingin Pitäjänmäellä bussiin, jonka kyltissä lukee Helsinki. Sanoin, että " Keskustaan" kun ostin lippua. Kuski kysyy, että minkä kaupungin keskustaan, Helsinkiin, Poriin tms. Bussi on menossa Hkiin! Sanoin sitten, että enpä tiennyt, että ajat Poriinkin. Kuski sanoi, että " ihan minne haluat" .
Kommentit (23)
siis esim " kirkkokadulle, kiitos" . me oltiin juuri muutettu tosi pitkän kadun varteen, ja mietin etä jos pyydän lipun " kirkkokadulle" , niin mitä niistä ko. kadun 8 pysäkistä mä silloin tarkoitan.. päätin kysyä asiaa kuskilta. olin siis lähdössä kotoa kaupunkiin päin ja pyysin lipun " kaupunkiin" ja samalla kysyin että mihkä mä palatessani pyydän lippua, kun olen tulossa tähän samaan paikkaan takaisin.
" no pyydä sitten tähän takaisin."
" niin mut siis mitä mä tarkalleen sanon?"
" no sano sen pysäkin nimi mihin haluat päästä."
" niin siis mä haluaaisin päästä tuohon tolle pysäkille tuossa tien toisella puolen, että mikä pysäkki toi on?"
" *hiljaisuus*"
" niin siis kun mä kaupungissa nousen siihen bussiin joka tulee tänne päin, ja mun tarkoitus on päästä tähän kohtaan takaisin, niin mitä mä silloin sanon sille kuskille että se osaa rahastaa oikein?"
" *entistä hämmentyneempi hiljaisuus*"
" hei oikeesti nyt! mikä tuon pysäkin tuossa tien tolla puolen nimi on? mitä ihmiset yleensä sanoo kun ne haluaa matkustaa tuolle pysäkille saakka?"
" öö.. koulukadulle?"
" kiitos!"
Lähiöstä keskustaan mennessä on tapana sanoa vaan " keskusta" ja keskustasta pois päin mennessä ei lyhyillä reiteillä ku tervehditä ja pitkillä reiteillä sanotaan kaupunginosa. Esim. Kangaslammelle tai Mäyrämäkeen.
Vierailija:
Sisäisen linjan bussista voit ostaa lipun vaikka Keravalle asti, maksaa 6 euroa. Jos vaikka haluat Jollaksesta Päiväkumpuun, ostat seutulipun. Ja bussi on silloin Helsingin sisäinen, metron liityntälinja.