Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valitus lääkärin käytöksestä, voinko itse joutua silmätikuksi?

Vierailija
06.08.2014 |

Jos teen lääkärin käytöksestä valituksen, niin voinko joutua sen vuoksi ongelmiin kun kuitenkin joudun asioimaan vielä samassa sairaalassa? Tuleeko valittavasta potilaasta yleinen vitsi hoitajien ja lääkäreiden kahvipöydässä? 

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 09:33"]

Minä tein potilasmuistutuksen ja tuli päätös, että lääkäri teki virheen. Ei sen enempää jatkotoimia, kun ei kuitenkaan tullut potilasvahinkoa tms.

Kyseessä oli alle 2v lapsi, jonka vein päivystykseen kun hengitys meni tosi ahtaalle. Lääkäri oli vähättelevä, asiaton, ei tutkinut kunnolla eikä kysyttäessäkään antanut ohjeita kuinka tilanteen saisi paremmaksi kotona käytössä olevilla lääkkeillä.

Seuraavana päivänä haettiin sitten yksityiseltä lääkäriltä lähete ja päästiin sairaalahoitoon.

Nyttemmin lapsella on astmadiagnoosi.

[/quote]

Tuo nyt on selkeä hoitovirhe. Joku lääkärin tokaisu taas välttämättä ei. Itse ainakin kommentoin saman tien, jos joku sanoo jotain loukkaavaa. Mitä on tapahtunut sille, että asiat selvitetään silmäkkäin? Aina pitää olla valittamassa. "Anteeksi mitä?" on hyvä tapa kommentoida. Toinen voi sitten harkita, toistaako sanansa. 

Toinen juttu on se, että lekurit nyt ei muutenkaan ole niitä kaikkien empaattisimpia. Yleensäottaen

Vierailija
22/53 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itkultani ja hämmennykseltäni saanut sanottua mitään järkevää.Aika usein jonkun vieraan loukatessa, minä jäädyn enkä saa enää suuta auki.Haluaisin puhua tälle lääkärille suoraan, onko sellainen mahdollista? Siis varaanko ajan hänelle, vai miten tämä tapahtuisi? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla, nolaat vaan itsesi. Painosta huomautetaan yleensä ihan aiheesta, vaikka siinä helposti pahoittuu potilaan mieli.

Vierailija
24/53 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt saatana mitä se sano niin voidaan miettiä jatkoa, tai sitten mene muualle vinkumaan.

Vierailija
25/53 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin lääkäri lähtökohtaisesti haluaa potilastaan loukata, ajattelemattomuutta esiintyy kyllä. Sekä väärinymmärryksiä, joskus jopa puhtaasti lääketieteellinen arvio otetaan henkilökohtaisena loukkauksena.

Siksi olisi hyvä tietää mitä on sanottu ja missä tilanteessa, jos haluat asiasta keskustella.

Vierailija
26/53 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta varmaan olisi, että keskustelisit lääkärin kanssa asiasta. 

Minusta on 20v hoitajauran aikana tehty 2 valitusta. Toinen tuli, kun olin asiakkaan mielestä peloitellut häntä enä ollut ollut empaattinen. Kyseessä oli neuvontatilanne enen pientä toimenpidettä. Minun tehtäväni oli kertoa riskit, kysyä allergiat ja valmistella potilas. Aikaa potilasta kohden oli 15 min ja kyseessä oli 12 tunnin työpäivä. Asiakas oli varmasti oikeassa, en ehtinyt/jaksanut olla empaattinen. Mutta pelottelusta ei ollut kyse, vaan tosiasioiden läpikäymisestä.

Toinen valitus tuli siitä, kun sanoin päivystyksessä asiakkaalle , että lääkäri ottaa asiakkaat vastaan kiireysjärjestyksessä, ei tulojärjestyksessä. Olin kuulemma ylimielinen ja väheksyin asiakkaan tilannetta. Tosiasiassa lääkäri oli ollut kiinni elvytystilanteessa ja olimme koko osasto järkyttyneitä siitä, että nuori ihminen oli kuollut hoidosta huolimatta. Vaitiolovelvollisena en voi kertoa tuollaisia missään odotustilassa ihmiselle , jolla ei ole isompaa hätää mutta joka vaan haluaa tulla hoidetuksi ensimmäisenä.

Valituksista jäi paha mieli , mutta ymmärrän kyllä asiakkaan kannan. Itse en kuitenkaan koskaan valittaisi yksittäisestä kommentista, hoitovirheet on asia erikseen. Joskus hoitaja/lääkäri voi olla ylikuormitettu, järkyttynyt tai vaan lukea tilanteen väärin. Itse toivoisin , että asia otettaisiin puheeksi heti, kirjallinen valitus kun sitten poikii aina puhuttelun ja vastineen kirjoittamisen.

Vierailija
27/53 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 14:41"]

Minusta on 20v hoitajauran aikana tehty 2 valitusta. Toinen tuli, kun olin asiakkaan mielestä peloitellut häntä enä ollut ollut empaattinen. Kyseessä oli neuvontatilanne enen pientä toimenpidettä. Minun tehtäväni oli kertoa riskit, kysyä allergiat ja valmistella potilas. Aikaa potilasta kohden oli 15 min ja kyseessä oli 12 tunnin työpäivä. Asiakas oli varmasti oikeassa, en ehtinyt/jaksanut olla empaattinen. Mutta pelottelusta ei ollut kyse, vaan tosiasioiden läpikäymisestä.

Toinen valitus tuli siitä, kun sanoin päivystyksessä asiakkaalle , että lääkäri ottaa asiakkaat vastaan kiireysjärjestyksessä, ei tulojärjestyksessä. Olin kuulemma ylimielinen ja väheksyin asiakkaan tilannetta. Tosiasiassa lääkäri oli ollut kiinni elvytystilanteessa ja olimme koko osasto järkyttyneitä siitä, että nuori ihminen oli kuollut hoidosta huolimatta. Vaitiolovelvollisena en voi kertoa tuollaisia missään odotustilassa ihmiselle , jolla ei ole isompaa hätää mutta joka vaan haluaa tulla hoidetuksi ensimmäisenä.

Valituksista jäi paha mieli , mutta ymmärrän kyllä asiakkaan kannan. Itse en kuitenkaan koskaan valittaisi yksittäisestä kommentista, hoitovirheet on asia erikseen. Joskus hoitaja/lääkäri voi olla ylikuormitettu, järkyttynyt tai vaan lukea tilanteen väärin. Itse toivoisin , että asia otettaisiin puheeksi heti, kirjallinen valitus kun sitten poikii aina puhuttelun ja vastineen kirjoittamisen.

[/quote]

Tämä lääkäri lähti ovesta ulos, ikäänkuin säikähtäneenä omia möläytyksiään enkä nähnyt häntä sen jälkeen.Häpeissäni häivyin sitten minäkin, vaikka uutta aikaakin piti varata koska kaikki muut potilaat näkivät että olin itkenyt.Olisin voinut vajota maan alle.Tilanne oli nöyryyttävä ennen kaikkea. ap

Vierailija
28/53 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varasin aikoinaan soittoajan lääkärille, joka kohteli minua todella asiattomasti. Kyseessä oli psykiatri, joka kuittaisi masennusepäilyni sillä että "maailma on vittumainen paikka" ja lopetti käynnin kertomalla että voin toki varata uuden ajan ja voimme sitten keskustella näistä niin kutsutuista ongelmistani.

Olen tyytyväinen että soitin ja sain lääkäriltäkin tavallaan anteeksipyynnön.

Vierailija
29/53 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä nyt vois jo kertoa että mitä se lääkäri sanoi, niin että päästäis asiassa eteenpäin?

Vierailija
30/53 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut, tee uusi kantelu

Vierailija
31/53 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa

Vierailija
32/53 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valitus

Vierailija
33/53 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein valituksen neuvolan terveydenhoitajasta, joka kohteli vuoden ajan todella huonosti. Sanallista, asiatonta nälvimistä, tiuskimista. Rokotuspiikin kovakouraista piikittämistä vauvalle. Sairas ihminen oli kyseessä. Tätä ei oikein uskottu, että neuvolassa voi olla tälläistä. Muutkin äidit valitti. Vaihdettiin terveydenhoitajaa ja tuli asiallinen tilalle. Mutta kukaan ei voi minulle ikinä korvata sitä mitä neuvolassa jouduin kokemaan. Valvovia viranomaisia pitäisi olla lisää. Ei ne valitukset ikinä ole turhasta, vaikka se joltain saattaa tuntua. Jos joku pystyy käytöstänsä muuttamaan valituksen perusteella, valitus on tehnyt tehtävänsä.

Vierailija
34/53 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" Åtime="06.08.2014 klo 14:41"]

Tämä lääkäri lähti ovesta ulos, ikäänkuin säikähtäneenä omia möläytyksiään enkä nähnyt häntä sen jälkeen.Häpeissäni häivyin sitten minäkin, vaikka uutta aikaakin piti varata koska kaikki muut potilaat näkivät että olin itkenyt.Olisin voinut vajota maan

alle.Tilanne oli nöyryyttävä ennen kaikkea. ap

Tämä lääkäri varmasti tiesi toimineensa väärin. Mikä estää valituksen tekemisen? Voi olla että on kohteena seuraavan kerran joku muu, joka myös itkien lähtee pois. Saisi tämä lääkärin käytös pysäytettyä.

Vierailija
35/53 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin lääkäri lähtökohtaisesti haluaa potilastaan loukata, ajattelemattomuutta esiintyy kyllä. Sekä väärinymmärryksiä, joskus jopa puhtaasti lääketieteellinen arvio otetaan henkilökohtaisena loukkauksena.

Siksi olisi hyvä tietää mitä on sanottu ja missä tilanteessa, jos haluat asiasta keskustella.

Varmasti monesti lääkäri edes itse tajua loukanneensa potilasta. Kun on näitä ihmisiä jotka sanovat mitä sylki tuo suuhun ajattelematta mitään. Asiakkaalle/ potilaalle loukkaus voi olla todella iso.

Vierailija
36/53 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro tilanne?

no minulla on niin jäätävän kokoinen pillu että kolme keilapalloa ei riitä täyttämään sitä. tohtori otti kuvia keilapalloistani

Vierailija
37/53 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta valita

Vierailija
38/53 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/53 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni että mihin lääkäri valittaa epäasiallisesta potilaasta ja mitä seurauksia potilaalle siitä voi tulla.

Vierailija
40/53 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksittäinen valitus aiheuta silmätikuksi joutumista. Mutta jos on pieni klinikka kyseessä ja joku tehtailee valitusta valituksen perään mitättömistä asioista, niin tuleehan sitä pakostakin tunnetuksi lääkäreiden keskuudessa, kun ylilääkäri joutuu kirjoittamaan vastineita ja valituksen kohteena olevat lääkärit samoin. Silloin kaikki tietävät jo nimestä, että nyt on ikävä ihminen tulossa vastaanotolle. Usein nämä sarjavalittajat päätyvät lopulta erikoistuvien, vaihtuvien lääkärien vastaanottolistalle, kun ovat valittaneet kaikista erikoislääkäreistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi