^^^^^ MARRASMURUJEN VK 11 ^^^^^
Huomenta!
Aloitan omavaltaisesti uuden viikkopinon, vaikka jokunen tän viikon puolella tullut viesti olikin vielä kymppiviikon pinossa. Muuten kasvaa tuo pino megalomaaniseksi, mikä on tietysti tosi hyvä asia, että meitä on paljon ja keskustelu aktiivista!!
Tervetuloa minultakin kaikille uusille, joku oli meidän kulmiltakin *vilkuttaa AIHALLE*
Oma viikonloppu meni nettipimennossa, ja pitihän nää uutiset paljastaa äidille ja siskolle, kuten uumoilinkin. Lisäksi kuulin ihania vauvauutisia myös hyvältä ystävältäni, odotellaan nyt sitten kimpassa, jee...
Tässä pikaisesti aamun alkuun, nyt töihin... jatkan päivemmällä.
Komentoora ja Lahja 6+0
Kommentit (71)
Kävin kans jättämäs hakemuksen Marrasmuruihin.:)
Ensimmäisen haamun (melkein viivan paikka) sain mammaksin herkällä 10-testillä jo 23/26-31.
Seuraavana päivänä samahomma.
Sitten päivä väliä ja kp 25 tein uuden testin johon tuli jo väriä jota en ensin uskonut ja testasin päivällä parin tunnin pissasta uudelleen ja sama toistui.
Kp 26/26-31 tein apteekin oman testin johon sain ihan selvän viivan joskin vielä vaaleamman kuin testiviiva.
Silloin uskoin että plussa on tullut :)
Sitten sain seuraavana aamuna aivan järkyttävän suuren herpesrakkulan ylähuuleeni ja toisen mokoman alahuuleeni :( tämä vaiva on vaivannut viimeksi parivuotta sitten, mutta nyt varmaan hormonaaliset muutokset sai tämän aikaan.
Tänä aamuna kp 29/26-31 tein varmistus testin tuolla herkällä testillä ja viiva tulee ihan parin minuutin sisällä, punainen selvästi, kuitenkaan ei tummanpuhuva.
Vahvistuukohan tuo tuosta enää vai ei ja tarviaako sen vahvistuakkaan?
Oireista sen verran että rinnat on turvoksissa ja ehkä hiukan arat, muttei kipeät, huulessa näppylät, välillä suuta kuivaa ja välillä tuntuu sylkeä erittyvän normaalia enemmän(muilla?), pissalla käyn suht usein.
Vatsassa on outo tunne, ei oikein menkkamainenkaan, mutta kuitenkin menkkoja voisi odotella (sekavaa). Yleensä minulla on kovat kivut, nyt pikkasen sattuu nivusiin ja toisellepuolelle vatsaa juikkii, mutta ei kovasti.
Pahoinvointia ei ole ollut kuin yhden kerran.
Nyt tuo pahoinvoinnin puute saa ajattelemaan kaikkein kamalinta...
Milloinkas teillä on alkanut pahoinvointi? Onkohan sen aika edes vielä kohdallani kun nyt on vasta 4+0??
Ensimmäinen raskaus meni mielestäni melkein ilman huonoa oloa tosin siitä jo kohta 13 vuotta etten muista ja toinen oli ihan erillainen, vietin silloin pitkälle raskautta aikani vessassa pönttöä halaten..
Anteeksi että näin vain itsestäni turisen, mutta en ole kertonut asiasta vielä muille kuin miehelleni ja teiltä mitä luultavammin saan parempia vastauksia kuin mieheltäni :)
kmk75 tuntojaan tutkaillen 4+0
Testasin tänä aamuna vielä varuiksi toisella testillä, kun eka oli haamu, selvä plussa pärähti. :) :) Ihan uskomaton olo vieläkin!
Kun nyt vain menisi nämä alkuviikot hyvin ja nopeasti, että pääsisi kertomaan muillekin meidän tulokkaasta. Tuntuu koko ajan että vois vaikka lipsauttaa. Tosin voipi olla, että paljastun jo aiemmin kun olisi työpaikan laivareissu ensi kuussa ja varmana ihmettelevät, jos en juo :)
Hiukan mietityttää tuo miten esikko suhtautuu asiaan. Vauvan syntyessä poika olisi 2vee ja 4kk.
Onnesta soikeana Shayen 4+4
Laitoin minäkin hakemuksen MSN-yhteisöön. Itsekin varmaan siirtynen sinne kirjoittelemaan enimmäkseen.
Täällä on sama vaiva kuin monella muullakin, että iltaisin ei kykene valvomaan, ja esikoinen on ruvennut jättämään päikkärit yhä useammin väliin, joten en ole paljon ehtinyt koneelle. Huono olo vaivaa myös. Kiva jos maksamakkaraa saakin syödä lähes vapaasti , sitä tekee jostain syystä kamalasti mieli, samoin salmiakkia ja appelsiinia. Mikäköhän ihme tekee noista mielihaluista noin " yleismaailmallisia" ?
Uusille tervetuloa! Kukas se kyselikään raskaustesteistä ja pahoinvoinnista.. Viiva kuin viiva, raskaana oloa se tarkoittaa. Se ei välttämättä vahvistu, joten nyt vaan nauttimaan raskaana olosta! Paha olo voi alkaa jo rv 4 mutta toisilla alkaa vasta rv 6 josta eteenpäin oireet ovat pahimmillaan, ja isolla osalla ei tule ollenkaan vaikka kaikki on hyvin.
Vedentytär rv 6+3 jo :-)
komentoora:
Msn-yhteisöön kirjautuminen taitaa vaatia sp-osoitteen, jonka loppu on joko hotmail.com tai msn.com tai windowslive.com. Onko joku päässyt kirjautumaan jollain muulla osoitteella?
Mä pääsin yahoo-osoitteella. Kiitos vain hyväksymisestä :)
Ipanalle tsemppiä huomiseen ultraan, toivottavasti kaikki on hienosti. Tuuhan kertoo sitten!
Omaa perjantain ultraa odottelen... Väsynyt olen, niin että iltapäivisin tulee nukuttua päikkärit, ja etova olo tulee jos ei vähään aikaan oo syönyt. Maistuu shipsit ja karkit, voi kääk! Onneksi muutkin, kuitenkin! Kahvin juonnin lopetin, kun luin tutkimuksesta, jonka mukaan kofeiinin nauttiminen kaksinkertaistaa keskenmenoriskin. Joten voi se väsymys johtua tuosta kofeiininpuuttestakin!
Bea76 rv 6+2
Eli nyt uskalsin liittyä, viime torstaina testasin plussaa :) Tosin testejä on tehty vain yksi mutta niin vahva viiva tuli että eiköhän siihen uskalla luottaa. Eikä ne menkatkaan ole alkanu..
Oireita on yllättävän vähän. Rintoja aristaa (mitä tekee monesti ennen kuukautisiakin) ja välillä tietyt hajut etoo. Mutta muuten on välillä epäuskoinen olo, että onko sitä edes raskaana?! Edellisissä raskauksissa kun pahoinvointi ja väsymys muistutti siitä jatkuvasti.
Mutta eiköhän ne oireet siitä vahvistu ja saa itselleenki varmemman olon että kyllä siellä pieni ihminen kasvaa ja kehittyy :)
-mejiska 4+5
Niin ja älyttömästi onnea muille Marrasmurujen odottajille!
Huomenia vaan,
mä olin päättänyt tänään nukkua pitkään ku ukko saapui vihdoin eilen illalla työreissulta kotiin mutta kuinkas kävikään mä olin ekana pystyssä pikkasen yli 7, ai että mua suututti :)
Minulla on tänää se ULTRA, voi ihanaa, nyt alkaa pikkasen jo jänskättää :)
MUt nyt häätyy lähtee puuron tekoon..
mie855 6+0
nii ja mä oon saanu kyl jo haettua jäsenyyttä sinne msn juttuu ja hyväksyttyki minut on mutta en vain pääse sinne jostain syytä, pitää ukon käskeä kattoo jos se tajuis:)
Tervetuloa kaikille uusille murun odottajille!
kmk älä stressaa oireista, ei se pahoinvointi oo mikään ¿must¿¿ ihmeen paljon oot jaksanu testejä tehdä, mä tein sen yhden ainoan ja uskoin sitä ¿ olen varmaan jotenkin epänormaali kun en varmistele¿ itse olen kahden lapsen vankalla kokemuksella sitä mieltä, että tyttölasta odottaessa on pahoinvointia ja poikalasta odottaessa ei oikeen lainkaan ;) pätee meillä ainakin = nyt tulee tyttö.
vedentytär mulla on oma teoria noihin yleismaailmallisiin oireisiin; elimistö huutaa sitä, mitä se on vailla! sitrukset c-vitamiinin puutteeseen, salmiakki suolan puutteeseen, ja maksamakkara raudan puutteeseen. Normaalitilassa (siis kun et oo raskaana) elimistö ei osaa ajatella, kun ei ole niin herkillä, mutta sitten kun olet raskaana, tietokone käynnistyy ja vaatii sitä, mitä kroppa tarvitsee. Mulla tuo himo maitotuotteisiin tulee aina raskausaikana.
Yhteisössä on jo 20 jäsentä, jee! Ja toki uusia mahtuu mukaan, myös jos joku on innostunut toimimaan valvojana niin ilomielin myönnän oikeuksia. Sinne pitäisi päästä kyllä ihan niin, että kun ensin menee osoitteeseen http://groups.msn.com/Marrasmurut2008 ja sitten kirjautuu tunnuksillaan, niin pääsee suoraan yhteisön etusivulle. Ainakin minä pääsen?
Oma pullea napani; tänä aamuna on huono olo, yllätys yllätys ;) Tuo kahvinjuonti on oikeesti lopetettava, mä en tuollaisesta tutkimuksesta ollut kuullutkaan, KÄÄK! Kahvi on vaan mulle sellainen, etten oikeesti käynnisty muuten¿ näin muuten viime yönä ihan kamalaa km-unta, heräsin ihan paniikissa. Toivottavasti ei ole enne. Muutenkin oon alkanu nähdä unia normaalia enemmän, raskausoire sekin¿
Komentoora ja Lahja 6+2
Eli eilen tein testin ja selvästi raskaana ollaan.
Muita oireita ei vielä ole kuin pientä painontunnetta alavatsalla. Kokemuksesta voin sanoo että loppuviikosta viimeistään iskee väsymys ja ensviikolla alkaa pahoinvointi. :)
Hyviä vointeja marrasmuruille.
jomppana 5+0
Sivusta olen seurannu teitä:)
Ensinnäki kaikille onnea masuauksista:D
).( Olo on niin raskautunu ku vaan voi olla, oksentelen ympäri vuorokauden ja väsy on niin kova että esikoinen ei enää tykkää äidistä ku äiti vaan makaa:)Ja mies raukka ku olen niin pahalla päällä että aina on kaikki huonosti, kovasti saan anteeksi pyydellä,meinsin jättää koko ukon yks päivä suutuksissani mutta onneksi sitte tajusin etteihän toinen reppana ole edes tehny mitään ja pyysin antteksi jälleen, onneksi on tosi ymmärtäväinen tapaus:DMinä en olis:)..Tosi kovia alavtsa kipuja ollu, ihan selvästi kasvukipuja..ostin noin 1,5kk sitte housut jotka ei nyt enää mene kiinni, tekee saman ku esikoisen kohdalla että jo ennen rv 10 maha on niin turvonnu ettei housut ole sopivia.. tässä nyt odotellaan ultraa(4.4.) jossa tarkistetaan ollaanko rv7 vai rv11, elikkä saatan hypätä tästä lokakuisiin:)en usko mutta voi olla mahdollista..Esikko on niin uhmainen ku vaan olla voi, potalle meno on ihan kauheaa ja mikään ei kiinnosta, yritän kovasti opettaa eläimiä jne. mutta poika ei innostu.. se mielummin siivoaa ja leikkii imurilla ku leikkii mitään ns. normaaleja lasten leikkejä, poika siis nyt 2v, ja hidasta on puheenkehitys joten saa nähä miten käy neuvolassa..
Anteeksi omanapaisuuteni:S
Joku se oli pyörtyilly, mulla teki samaa esikoisen aikana, oli aika nolo ku aina piti joku olla mukana ku oli vaikka kävelyllä, sitte sitä saatto yhtäkkiä vain taju lähteä. nyt naurattaa mutta sillon ei..Kavereille oli oikeen vahti vuorot, jos eivät olleet paikalla niin soittivat puolen tunnin välein, jos en vastannu pariin kertaan niin joku tuli katsomaan oliko kaikki kunnossa mie kun olin muutenkin fyysisesti sairas..ex-mies oli tuohon aikaan paljon pois kotoa niin olin yksin paljon..
Jos jollaki hyviä vinkkejä pahoinvointiin niin olisin kiitollinen, hedelmät ei auta, vihannekset vielä vähemmän, elikkä ei oikeen tule syötyä, tuoremehua juon vain:)
Simppu p 01/06 ja masuasukki rv 6+1
Uusille lämpimät tervetulo toivotukset. :)
Kivakun Komentoora on jaksellut tehdä meille tuon oman keskustelupaikan!
Kertoilen nyt heti alkuun omaa napaa kun pakko purkaa jonnekin. :(
Eli mulle tehtii leukaleikkaus marrasjoulukuun vaihteessa ja kaiken piti olle edennyt ihan hyvin. Tammikuussa poski märki ja se meni ohi kuurilla.
Nyt se märkii uudestaan ja kirurgi oli sitä mieltä, että siellä on ruuvi irronnut ja siksi poski on tulehtunut. Paranemisesta ei siis tietoa kunnes ruuvi saatu pois.
Ja siinä mun huoli onkin. Minut kun pitäisi nukuttaa toimenpidettä varten ja raskauden vuoksi se ei ole mahdollista. :( paikkallispuudutuksessa se ei onnistu kun mennään posken läpi luuhun asti.
Röntgeniinkin jouduin eilen, koska oli pakko ottaa kuva tilanteesta raskaudesta huolimatta.
Sain taas antibiootit ja nyt vaan kaikki kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että tilanne rauhoittuisi niillä ja siis pysyisi siten raskauden ajan kurissa kunnes vauva syntyy ja leikkaus tehdään mulle heti sen jälkeen.
Mutta huolettaa jos ei rauhoitukaan.... miten vauvan käy jos pakko leikata?
Nyt on poski turvoksissa ja kipeä, saikulla olen jälleen ja saas nähdä kuinka kauan olen tulevaisuudessa kun työnikin on asiakaspalvelua puhelimessa ja puhuminen siis tekee kipeää. Jos ei muuta niin rankka odotusaika tulossa, mutta mitäpä sitä ei vauvan vuoksi tekisi...
Nyt jo kirurgi laski viikkoja, että 30 viikkoa pitäisi saada vauva vilä mahassa pidettyä eli vaikka kaikki menis suht ok niin tämä Marrasmuru syntynee aiemmin kuin laskettuna aikana.
Pelottaa...
Himoista. Valtaisa suolasen himo on mulla ja vain se auttaa edes hieman ällötykseen. MAKSASTA sanon kaikille, että nou hätä, syökää pois! :) Sitä ei kykene kukaan syömään päivittäin niin paljoa, että olisi lääketieteellisin perustein haittaa. Maksalaatikkoakin saa huoletta syödä 8 laatikkoa/pvä ja pitkän aikaa ennenkö haittaa voisi tulla. Ja tämä on Ylilääkäri minulle sanonut keskusäitiysneuvolassa ja tiedän sen itsekin.
LISTERIAAkin on jopa jokaisen jääkaapissa, mutta riski tulee siitä,että kuinka ison kerta-annokseen altistuu pienen ajan sisällä. Eli tuoretuotteetkin ok, kunhan muistaa syödä ne tuoreena.
Ja kypsentäessähän tuokin mokoma häipyy. :)
Ja tuorejuustotkin on täysin ok varsinkin jos tehty pästöroidusta maidosta. :)
Oikeasti. Nyt toivotan kaikille ihanaa alkanutta viikkoa ja koitan saada aikaiseksi poiketa tuolla esittely-pinossa.
Hope4 rv 6+2
Ultrassa näkyi viikkoja vastaava pikkuinen vaavi, jonka sydänkin sykki just silmällä havaittavasti:) Lääkärin sanoin, hyvältä näyttää.
Parinviikon päästä uudelleen ja sitten katsotaan tarkemmin laskettua-aikaa jne.. ja nähdään varmemmin vielä tuo sykekkin sitten.
Ällötys olo on palannut kuvioon, mikä ihan hyvä. Väsyttää, pitääkin ottaa unet kun lapset nukkuu.
Nyt en kerenny muitten juttuja lueskellakkaan, palaan myöhemmin. Olo on iloisen, pelokas vähän hölmistynytkin.
Nyt voi vain toivoa, et kaikki menee hyvin loppuunasti.
Ipan@ kera tarkistetun pavun 6+4
Siellä oli mainittu mm. maksamakkara jota saa syödä, feta ja tuorejuustot--->saa siis syödä kunhan on pastöroitu ja kannattaa suosia isoja kotimaisia meijereitä. Syödä juustot kaikki tuoreena jne..
Ja kunnon kuumennus kaikelle ruoalle ennen syöntiä, esim. einekset jne.. Lopuksi oli maininta maalaisjärjen käytöstä:))
Ihanaa, että kaikki oli hyvin masussa!
Hopea4:lla sen sijaan kurjia uutisia leikkaustarpeesta, voi ei! Toivottavasti pysyy nyt kurissa antibiooteilla ja muuten, ettei vaan tarvitse leikata. Tsemppiä!
Simppu_ kirjoitti 2-vuotiaasta, joka ei leiki ns. normaaleja lasten leikkejä... Taitaa kyllä nuo imuroinnit ja siivousleikit olle ns. normaaleja lasten leikkejä vaan! ;-) Meidän poika on kans ihan siivoushullu (ja sotkemis myös, heh). Meillä myös pottailu vasta aluillaan - siihenkin on lapsilla käsittääkseni herkkyyskausi, eli oppii kuivaksi, kun on siihen valmis. Pakottamalla ei opi. Meillä poika on innostunut nyt istumaan potalla puol päivää, mutta tuotokset säästetään silti vaippaan...
Bea76 rv 6+3, poika 04/06
Ipan@: Aivan mahtavaa, että siellä masussa näkyi jo pikkuinen ja sykekin! ! Minähän kävin jo viime perjantaina ultrassa, ja silloin ei vielä näkynyt muuta kuin nestepussi ja keltarauhasrakkula. Eli menin liian aikaisin... Nyt ei malttaisi odottaa uutta ultraa. Sanoi, että voisin tulla 2-3 viikon kuluttua. En ole kuitenkaan vielä tilannut aikaa.
Hope4: Tsemppiä sulle oikein kovasti ja toivotaan, että menee nyt lääkekuurilla ohi ja joudut leikkaukseen vasta myöhemmin.
Täällä menee ihan hyvin. Välillä vähän etova olo ja väsyttää, mutta muuten ihan mainio olo. :-)
Voi kun minunki ultra olis äkkiä.. vielä monta viikkoa:S
Joo kyllähön tuo ihan leikkii sen imurin kans ja tiedän että on ihan normaalia muuta siis asianani oli että kun ei innostu puhumisesta,ei siis puhu juuri lainkaan, tai mistään opettelusta muutenkaan.. Mutta kärsivällisyyttä äitiltä nyt:)kyllä kaikki oppii ajallaan.. Poitsu on muutenki ollu tosi " hidas" ja varovainen kaikessa uudessa..Mutta nyt lukee sohvalla ihan rauhassa kirjaa:D
Mitäs muuta siellä lukikaan..hmm.. voi antteksi mutta en muista nikkiä, mutta jollain oli se poski märkiny, pahoittelut ja toivottavasti nyt menee lääkkeillä ohi ettei tarvii leikata:)Tsemppiä..
Poistun leikkimään esikon kans..
Hyvät päivän jatkot marrasmuruille..
Hei shayen! Oli pakko vastata sulle,ku kerroit työpaikan laivamatkasta. Itse olin kans täs just, join alkoholitonta olutta,ni ei kukaan ihmetelly mitään!:) Tai sit jos ihmettelevät,ni sano et on antibioottikuuri päällä!:)
Salsa83 6+3
Vedentytär: Hihii, onhan täällä muitakin joilla himottaa salmiakki ja appelsiini. Ensimmäisessä raskaudessani himona olivat vihreät omenat, nyt appelsiini jota juuri tunti sitten söin. Aivan ihania ovat tähän aikaan vuodesta, sopivan kirpeitä ja ei yhtään siemeniä, NAM!!!
Komentoora: Minäkinhän pääsin sinne ryhmään siis jippii.fi s-postillani, kyselit tuolla joku päivä että pääseekö minkälaisilla osoitteilla...
Ei ole tullut nyt tänne kirjoiteltua, kun tuolla ryhmän puolella riittää kirjoiteltavaa niin ei viitsi kahteen kertaan juttuja kertoa...Eli älkää ihmetelkö jos olen välillä ns. " kadonnut" täältä vauvan sivuilta. Sinne ryhmään oisi kiva saada se sellainen esittelypino, etenkin mua kiinnostaa nämä pohjoisen kanssaodottajat, että asustellaanko kuinka toistemme lähellä ja ketkä olikaan menossa OAS:aan marraskuussa...Mutta paljastellaan siellä ryhmässä lisää.
Kismet79
tuohan on hyvä idea :) Täytyypi kokeilla. Tai sitten tilaa jonkin alkottoman drinksun, niistähän ei päälle päin mitään huomaa :)
Hiukkasen omaa napaa, oireilu senkun voimistuu. Tänään ollut välillä todella huono olo ja hajut on alkaneet ottaa nenään. Inhottavinta on kun olen asiakaspalvelutyössä, kun jotkut asiakkaat käyttävät voimakkaan hajuisia hajuvesiä. Tulee välillä oikein paha olo ja pitää yrittää olla hengittämättä nenän kautta.
Väsyttääkin ihan lahjakkaasti, päiväunet ei olisi yhtään hassumpi ajatus, jos sellaisia ehtisi nukkumaan joskus.
Minäkin voisin liittyä muruihin, taidankin mennä jättämään hakemuksen :)
Shayen 4+5
Mä soitin jo 6.viikon alussa neuvolaan. Ollaan muuttamas parin viikon päästä ja sain varattua ajan uuteen neuvolaan. Tosin mun täytyy siirtää kirjat uuteen osoitteeseen jo heti tän viikon lopul,ku saadaan avaimet,et pääsen sit sinne neuvolaan. Muuten olis pitäny käydä mahdollisesti eka käynti toises neuvolas ja sitä en halunnu. Onneks onnistui näin.:)
Vitsi et odotanki muuttoa. Käy helposti viel mun osalta,ku ei uskalla kantaa mitään painavaa!:D Saa äijät kantaa kaikki,mä voin sit purkaa kamat. Nyt täytyis vaan alkaa pakkaamaan,eikä yhtään kiinnostais!
Mut mukavaa viikon alkua kaikille!:)