Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, mitä päälle väitöstilaisuuteen?

Vierailija
26.11.2008 |

Illaksi on pitkä mekko, aika vaatimaton mutta musta ja kelvannee. Päiväksi ei oikein ole kuin musta hame ja musta neule siihen - kelpaako? Entä mitä ihmettä voi antaa lahjaksi? Mitä yleensä annetaan? Kelpaako joku pullo, vai...? JA pitääkö viedä kukkia vai voiko mennä ilman? Veli kyseessä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... neuleen alle valkoinen paitapusero. Musta-valkoinen värikoodi ei kai enää nykyään ole mikään must, mutta mielestäni ihan kiva perinne jonka voi huomioida. Lisäksi valkoinen voi vähentää mielikuvaa hautajaisista. Itse olen antanut lahjaksi kirjoja, ei romaaneja vaan ainakin yrittänyt hakea jotain ajatusta niiden taustalle. Mutta ei kukkia.

Vierailija
2/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asusi kuulostaa hyvältä. Yleensä siellä on sukulaiset vähän siistimmin pukeutuneet ja työkaverit ja opiskelijat ja laitoksen muut ihmiset tulevat ihan normaaleissa työvaatteissa.

Kukkia on tapana antaa vätöksen jälkeen kahveilla onnitellessa - mutta ei mikään must. ehkä yksi ruusu sisarelta olisi kiva.

Lahjaksi - olen minäkin antanut joskua kirjalahjakortn ja kirjoittanut nimenomaan, että osta itsellesi jokin romaani ja rentoudu, kun olet suuren urakan tehnyt :-)

eli vähän eri linjoilla kuin 2 ....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta ainakin lääketieteen puolella väitöstilaisuuteen voi mennä ihan arkivaatteissakin. Tosin jos läheisempi ystävä, siistit vaatteet osoittavat kunnioitusta väitöstilanteen arvokkuutta kohtaan. Yleensä ollaan aina työkavereille annettu ruusu väitöstilaisuuden jälkeen kun mennään jonossa kättelemään ja onnittelemaan. Lahjaksi jotain, joka ajatuksella hankittu ja merkitsee jotain (meillä lahjat annetaan iltajuhlassa).

Iltajuhlan vaatetus selviää yleensä kutsusta, eli odoteteaanko naisilta pitkää iltapukua vai kelpaako lyhyempikin. Taas voi olla tiedekuntakohtainen traditio tuo, pitkääkö olla mustaa, meillä ei. Ja jos kutsu ei ole karonkaan vaan jatkoille, on kaikki astetta rennompaa.

Vierailija
4/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittelijän lähiomaisilla vähän muodollisempaa, eli yleensä puku/jakkupuku linjaa. Muu yleisö voi pukeutua tavallisiin siisteihin vaatteisiin. Hame ja neulekin käy, jos löytyy jotain vähän juhlavampia koruja niin on hyvä kokonaisuus. Kukkia voi viedä tai olla viemättä, ehkä enemmän päivänsankarin mieltymysten mukaan.

Pitkä mekko illalla on jees, iltajuhlassa ei välttämättä tarvitse olla kokomustaa. Ja lahja, ainakin mun tutuille on annettu lahjaksi kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä. Itse annettiin yhdelle kaverille teräksinen aalto-vati ja iittalan kivi-tuikkuja.

Vierailija
5/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi semmoiset vaatteet mitä yleensä pidät töissä. Suuri osa yleisöstä on kuitenkin ihan työnsä puolesta siellä. Tai sitten joku vähän siistimpi housu/jakkupuku. Ja kukat sopivat oikein hyvin, mutta kannattaa muistaa että yleensä niitä annetaan aika paljon. Kirja on aina hyvä valinta, tai vaikka hyvä kynä kaiverruksella tms.

Vierailija
6/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä musta jakku ja housut/hame, karonkassa musta kokopitkä juhlamekko. Viimeisimmässä oli vähän vähemmän juhlava iltapuku, kun olin viimeisilläni raskaana ja oli tosi hankala löytää mitään juhlavaa asua.

Ruusun veisin kahvittelutilaisuteen ja illalla karonkassa annettava lahja riippuu väittelijästä. Me ollaan annettu monesti kimpassa koruja ja kirjoja (jälkimmäistä väittelijä itse toivoi), yhdelle vein kerran kalliin huivin.

Vierailija
7/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma vaatetus on hyvä, suunnitelmasi kuulostaa ihan hyvältä. Iltamekon yhteyteen voit haluetassasi liittää jonkun juhlallisen huivin (esim. kultaa tai hopeaa ja nätin käsilaukun). Kyllä me (olen yleensä ollut osallisena jossain kimppalahjassa) olemme aina vieneet kukkia väitöskahveille, luovutettu ne siinä kätellessä/onniteltaessa.

Lahjaksi olemme antaneet esim. elektroniikkaa, koruja, pullon, rahaa ( hatunostoa varten), lahjakortin. Lahjan olemme luovuttaneet iltatilaisuudessa jos sinne on kutsuttu ja kehitelleet jonkun kivan jutun siihen luovuttamisen yhteyteen (esim. näytelmä työkaverille tai olemme väsänneet esim. harrastukseen liittyvän "hupilahjan" varsinaisen lahjan lisäksi tyyliin itsetuunatut tanssikengät tanssia harrastavalle). Mutta yhtä hyvin lahjan voi vaan luovuttaa eikä ole pakko keksiä mitään erityistä ohjelmaa sen luovuttamisen yhteyteen jos se ei tunnu itsestä luonnolliselta.

Vierailija
8/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostan lahjakortin kirjakauppaan, olisko 50 euroa sopiva? Vai minkähintaisia lahjoja yleensä annetaan?

Mulla on karonkkaan siis pitkä musta mekko, joka on vähän leveämpi helmasta. On vuosia vanha, mutta kerran on ollut päällä. Punertavan sifonkihuivin ajattelin sen kanssa. Koodina oli tumma puku. Tampereen teknillinen yliopisto on kyseessä.

Vierailija
9/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittelyn jälkeen annetaan tavallisesti kukkia, mutta niiden kanssa väittelijä on vain pulassa. Muut lahjat sitten illalla puheiden yhteydessä. Jotain joka liittyy jotenkin suhteeseesi veljeesi tai kertoo jotain sinusta. Ei siis häälahjojen hyödyllisyys aspektia. Pullo, kirja, esine... Hienoimpia ovat sellaiset, jotka liittyvät jotenkin yhteiseen lapsuuteenne.

Illallakaan ei tarvitse olla mustissa, mutta jotenkin se näyttää olevan tapana. Itse olen ollut ehkä 20 karonkassa ja naisten puvuissa mieleisiäni ovat olleet pelkistetyt yksivärit puvut. Parhaiten minusta sopivat hyvin tummat siniset, punaiset ja vihreät, joissa on sitten jokin pieni valkoinen elementti. Mutta olen kyllä mies, joten mistään en mitään tiedä...

Vierailija
10/10 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asusi kuulostaa mielestäni oikein hyvältä, samoin lahjasumma. Olen ollut itse aina mukana kimppalahjoissa (työkaverin ominaisuudessa) ja silloin olemme laittaneet jokainen lahjaan 20-30 euroa. Lahjakortti on minusta erinomainen lahja. Mukavaa väitöstilaisuutta ja -juhlaa!