Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin saksalainen koulu-huonoja kokemuksia

Vierailija
14.08.2014 |

Moi,

etsin kohtalotovereita, joilla on kuten minullakin huonoja kokemuksia Helsingin saksalaisesta koulusta. Kyse on erityislasten koulusta ulos savustamisesta, mielivallasta, kiusaamisesta, huonosti koulutetusta henkilökunnasta.

Jos olet kokenut samaa, ota yhteyttä minuun:

kullatnunu@hotmail.de tai Facebookin kautta: nimellä: Maria-Christin Luther.

Haluaisin mielelläni antaa ja saada vertaistukea.

Saa myös kopioida ja jakaa muissa keskustelufoorumeissa!

Saa kirjoittaa minulle suomeksi, saksaksi tai englanniksi.

Kiitos, terveisiä

Maria-Christin.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella kunnioituksella, en panisi saksalaiseen kouluun lasta, joka tarvitsee tukea. Koulu on akateemisesti vaativa ja sopii paremmin lapsille, jotka ovat lahjakkaita ja turhaantuvat tavallisessa koulussa haasteiden puutteessa.

Vierailija
2/35 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 17:42"]

Kaikella kunnioituksella, en panisi saksalaiseen kouluun lasta, joka tarvitsee tukea. Koulu on akateemisesti vaativa ja sopii paremmin lapsille, jotka ovat lahjakkaita ja turhaantuvat tavallisessa koulussa haasteiden puutteessa.

[/quote]

Osa lapsistahan on siellä saksankielisessä koulussa juurikin sen takia, että ovat pääosin/puoliksi saksankielisiä. Eivät siksi, että vanhemmat haluaisivat lahjakkaille lapsille tavallista enemmän kieliopetusta. Näiden lasten kohdalla kyllä soisi, että saksankielisessä koulussakin olisi osaamista käsitellä vähän erityisempiä tarpeita omaavia lapsia. En pidä käytännöstä, että erikieliset koulut ovat yhtä kuin elitistikouluja!

Tuttuni lapset ovat saksankielisessä koulussa ja heillä ilmeisesti vain hyviä kokemuksia, mutta rankkaa koulunkäynti näyttää näille pienille oppilaille siellä usein olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mitään steinerpaskaa vaan ole? Ne on ihan natsimeininkiä ja pelkkää vanhanaikaista sekoilua. Natsikouluihin en lastani laittaisi.

Vierailija
4/35 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki on laittaa lasta Suomessa saksankieliseen opetukseen? Saksankielellä tekee täällä yhtä paljon kuin kala polkupyörällä...

Vierailija
5/35 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:40"]

Mikä järki on laittaa lasta Suomessa saksankieliseen opetukseen? Saksankielellä tekee täällä yhtä paljon kuin kala polkupyörällä...

[/quote]

Juu peukuttakaa alas niin paljon kuin sielu sietää germaanit, mutta vastatkaa myös, mihin sitä saksaa tarvitsee täällä? Koko maahan tarvitaan vain rajallinen määrä saksankielenopettajia, ja sekin määrä on ollut laskussa jo pitkään...

Vierailija
6/35 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut koulusta pelkkää hyvää, ystäväni on siellä töissä.

Vierailija
7/35 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo jouluna vaativampi erityislapselle kuin julkinen koulu? Saako tuonne esim henkilökohtaista avustajaa tms?

Vierailija
8/35 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:50"]Onko tuo jouluna vaativampi erityislapselle kuin julkinen koulu? Saako tuonne esim henkilökohtaista avustajaa tms?

[/quote]

Kouluna, ei jouluna.

Vierailija
9/35 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko avata tilannetta henkilökunnan ja lapsien nimiä kertomatta? Koska kuitenkin omalla ja koulun nimellä keskustelet.

Olen siis itse alalla, siksi kiinnostaa. Tarkoitus ei epäillä tai "haastaa", mutta lisätieto olisi mielenkiintoista.

Vierailija
10/35 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni ei ole erityislapsi ja minulla on pelkästään hyvää sanottavaa saksalaisesta koulusta. Koulu on kyllä rankkaa, koska saksan kieltä on niin paljon ja useimmat oppiaineet opetetaan saksaksi. Oman lapseni luokassa ilmapiiri on todella hyvä, opettajat suitsuttavat mikä ilo näitä innokkaita ja ahkeria lapsia on opettaa. Olen todella tyytyväinen, että oma lapseni saa opiskella tällaisessa ympäristössä, missä lapset ottavat koulunkäynnin tosissaan. Ja onhan se porukka pääsykokeilla valittu, joten lähtötasokin on sieltä paremmasta päästä. 

Lapseni on nyt yläasteella ja alkaa olla hieman väsynyt siihen, että kaikki on saksaksi. Katsoin lukujärjestyksestä, että äidinkieltä on kolme tuntia, englantia kolme tuntia ja ruotsia kolme tuntia viikossa. Saksaa on kuusi tuntia viikossa! Ruotsia opettaa suomalainen opettaja, mutta englantia saksalainen. Lisäksi kaikki aineet historiaa, uskontoa ja liikuntaa lukuunottamatta ovat saksaksi. 

Oma näkemykseni on, että hyvä ja kiva koulu, mutta rankka. En moiti lastani siitä, että hän haluaa lukioon jonnekin muualle.

Vierailija
11/35 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin päässyt pääsykokeesta läpi ja alaluokkien johtaja tiesi, että on lapsellani tuen tarvetta, vahvisti, että koulussa varmasti pärjää. Mutta sitten jatkuvasti terrorisoi minua turhilla soitoilla, että täytyy hakea välittömästi lapsen koulusta pois, muuten hän soittaa ambulanssille. Kun kiirehti sitten hyvin stressaantuneina, ei lapsi ole edes lähtövalmiina. Sitten kiukuteltiin minulle:" no, hae sairauslomaa, kun on sun vaikea hakea lasta!" ja vastaava. Eräs koulukaverin äiti keksi pikkujutuista kiusaamistarinan ja yritti mobilisoida muita vanhempia minua vastaan. Jätti tyttären synttäreidtä minun lapseni ainoana kutsumatta-mutta väitti, että minun lapseni kiusaisi omaa lastaan! Sama henkilö tekee muuten edelleen samaa muista lapsista, jotka ovat "erilaisia"-selän takana kyselyitä, onko xy väkivaltainen ja turhia kiusaamisen vastais-ryhmän ilmoituksia. Tyttäreni joutui niihin keskusteluihin myös silloin, kun molemmat lapset ovat jo hoitaneet asian eteenpäin ja leikkivät taas keskenään. Koulupsykologi ei osaa melkein lainkaan saksaa, mikä on tosi haitallista lapsille, jotka tarvitsevat Saksan kieltä keskusteluissa. Työkokemusta hänellä ei ollut melkein ollenkaan. Hän soitti minulle kesken päivän ja kysyi, mitä hänen piti tehdä. Kun ei ollut muuta, hän keksi, että lapseni olisi seksuaalisesti hyväksikäytetty.

Niin sanottu erityisopettaja tulee vaan joskus silloin tällöin luokkaan, mutta sen sijaan, että auttoi lastani, hän provosoi tahallaan ongelmatilanteita (esim. Istui koko ajan vieressä kun lapsi laski väärin, ja paljasti sen vasta, kun kaikki tehtävät olivat jo tehty. Ei ihmettä, että lapsi hermostuu). Myös lastensuojeluilmuituksia tehtiin ihan turhaan oäästääkseen meistä eroon, onneksi käsittelijä itse näki, ettei ollut tarvetta (esim tämä hyväksikäyttöjuttu). Henkilökohtaista avustajaa ei saa. Kerron mielelläni lisää myöhemmin, jos on kysyttävää.

Vierailija
12/35 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa saksalaisen koulun saksankielisen linjan oppilaistahan on "kaksikielisiä". Täysin saksalaisia oppilaita ei ole kuin murto-osa. Suurimmalle osalle koulun perheistä on varmasti alusta saakka selvää, että kahden kielen opiskelu äidinkielen tasolla on aikaa vievää puuhaa. Varsinkin, kun kaksikielisyys on hyvin venyvä käsite. ;) Voin vain nostaa hattua opettajille, jotka yrittävät opettaa lapsillemme sekä kunnollista suomea että saksaa. Ihailtavan paljon koululla on henkilökuntaa tätä vaativaa tehtävää varten, avustajista erityisopettajiin. Vielä kun yksityisenä kouluna, jolla on materiaalien ja sijainnin suhteen erityisiä tarpeita, joutuu olemaan hyvin tarkkana varoistaan. Jos vanhempana tälle tielle lähtee, niin minun mielestäni tärkeintä on osata puhaltaa yhteen hiileen kaikkien kanssa. Yhteistyöllä hedelmiä syntyy, ei vihaa lietsomalla. Ja joskus käy myös niin, että kahdella kielellä opiskelu on liian rankkaa. Silloin joudutaan tekemään se kipeä päätös ja luopumaan toisen vanhemman äidinkielestä. Olen aina välillä miettinyt, onko meillä joskus se päivä edessä. Silloin olen kiitollinen jokaisesta päivästä, joka on takana ja ennen kaikkea kiitollinen niille ihmisille, jotka kannustaneet, tukeneet ja kertoneet missä mennään. Opettajille. Tärkeintä kuitenkin on, että lapsella on yksi kieli, jolla pystyy ilmaisemaan kaikki ajatuksensa ja tunteensa.

Vierailija
13/35 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:40"]

[/quote]

Juu peukuttakaa alas niin paljon kuin sielu sietää germaanit, mutta vastatkaa myös, mihin sitä saksaa tarvitsee täällä? Koko maahan tarvitaan vain rajallinen määrä saksankielenopettajia, ja sekin määrä on ollut laskussa jo pitkään...

[/quote]

Kuten aiemmissa viesteissäkin taisi tulla ilmi, suurin osa saksalaisen koulun oppilaista on kokonaan tai puoliksi saksalaisia. Joten he kyllä tarvitsevat omaa äidinkieltään.

Mitä saksan kieleen yleisesti tulee, Saksa on yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista. Saksankieliset maat ovat aika iso osa Eurooppaa. Lisäksi on hyvin sivistävää osata muitakin kieliä kuin sitä englantia. Monella kun rahkeet riittävät useamman kielen oppimiseen, vaikka kohdallasi tilanne onkin ilmeisesti eri. Tietenkään saksaa ei tarvitse jos viettää ikänsä lähiössä sieltä poistumatta ja elämän sisällön tuottavat Av ja Salkkarit.

Vierailija
14/35 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni käyvät koulua saksalaisella linjalla ja viihtyvät pääosin hyvin, olemme kaksikielinen perhe.

Saksalaisten luokkien pääsykoe on puhdas kielikoe ja sisään pääsee ihan tavallisia lapsia, jotka osaavat saksaa. Erityispedagogiikan ja tuen tarjoaminen kuuluisi kyllä siksikin olla kunnossa. Meillä ei ole ollut tarvetta, mutta tiedän muutamia, jotka ovat vaihtaneet koulua tämän takia. En tiedä, onko kyse osaamisesta vai asenteesta vai molemmista, tuntuu, ettei koulun pedagoginen osaaminen ole kaikilta osin aina viimeistä huutoa, mikä liittyy saksalaiseen opettajakoulutukseen ja sen suomiin valmiuksiin. Minusta etenemisen tahti ei päätä huimaa luokilla 1-4, monet kaverien lapset suomalaiskouluissa käsittelevät samoja sisältöjä syvällisemmin. Kokemusta on nyt alakoulusta, yläkoulun jälkeen täytyy miettiä, onko esim. joku suomalainen erikoislukio parempi vaihtoehto. Iltapäiväkerho on hyvä.

Vierailija
15/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luokilla 1 - 4 ollaan esim matematiikassa ihan eri tasolla, kuin suomalaisissa kouluissa. Koulussa on matematiikkapainotus ja sen kyllä huomaa. Lapsemme on sakankielisellä luokalla, vaikka olemme ihan suomenkielinen perhe. Hyvin on pärjännyt ja viihtynyt.Koulu on mielestämme oikein hyvä.

Vierailija
16/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä suomenkielisistä lapsista tule kaksikielisiä. Opiskelin saksaa yliopistossa ja tasoero meidän yliopistoon päässeiden c-saksalaisten ja saksalaisen koulun käyneiden välillä katosi viimeistään aineopintovaiheessa.

Vierailija
17/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä suomenkielisistä lapsista tule kaksikielisiä. Opiskelin saksaa yliopistossa ja tasoero meidän yliopistoon päässeiden c-saksalaisten ja saksalaisen koulun käyneiden välillä katosi viimeistään aineopintovaiheessa.

Ei tulekaan, mutta antaa mahdollisuuden lähteä opiskelemaan ihan mitä tahansa alaa Saksaan tai muuhun saksankieliseen maahan. Ei tarvitse jäädä taistelemaan Suomen yliopistopaikoista - jos ei halua.

Vierailija
18/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsen ei kannata mennä noihin kielikouluihin. Se erityisyys käy koululle kalliiksi ja koulun maine kärsii.

Vierailija
19/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voiko tuonne hakea ihan suomalaisten ja suomenkielisten vanhempien lapsi? Miten mulla on ollut se käsitys, että ei voi? Itse olen aikoinaan Saksassa asunut ja välillä leikitään ajatuksella, että muuttaisimme sinne vielä joskus, mutta emme ehkä oikeasti ole muuttamassa. Tuosta koulusta joskus kuulin ja mietin, että sehän voisi olla hyvä, jos nyt joskus sittenkin päättäisimme muuttaa Saksaan tai sitten mahdollisesti takaisinmuuton jälkeen.

Vierailija
20/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hakea, sinne on suomen kielen testi. Itselle jäi kyllä aika ikävä maku ainakin siitä koetta organisoivasta opesta... ehkä oli stressaantunut, en tiedä. Ja noista savustamisista olen kuullut. Sekä oppilaita että opettajia kohtaan.

Meidän lapsi pääsi tpiseen kouluun ja meni sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä