APUA! Voiko 17 vuotiaan pakottaa lomailemaan perheen kanssa?
Tilanne: ollaan varattu koko perheelle matka keski-eurooppaan vapuksi.
Teinityttö on ilmoittanut, että hän ei halua mukaan! Vaan haluaa viettää vapun kotona.
Miten pitäisi toimia?? Olen ihan neuvoton. En halua jättää tyttöä yksin kotiin neljäksi päiväksi vapun aikaan! Mutta väkisinkö se pitää matkaan raahata?? Osaa kyllä kiukuttelullaan pilata muidenkin reissun :(
Luulin, että mielellään lähtee vähän maailmaa katselemaan, mutta eipä ollutkaan niin. Vappu ja kaverit vei voiton!
Ikää on jo aika paljon ja vuoden kuluttua on jo " aikuinen" ... mutta ei vielä... vai mitä
Kommentit (89)
Vierailija:
pitää varmaan sitten kasvattaa niitä tai jättää lapsimäärä sellaiseksi jonka hanskaa.
Ettekö ole lukeneet lehtiä tai kuulleet juttuja, miten nykynuoret pistää paikat säpäleiksi, kun kotibileet riistäytyy hallinnasta?? Paikalle saattaa tulle monta kymmentä kutsumatonta vierasta, joiden tarkoitus on vaan hajottaa paikkoja!
Ja neljässä päivässä kerkee tapahtumaan jo vaikka mitä!
Itse en ainakaan antaisi teinin jäädä vappuaikaan noin pitkäksi ajaksi kotiin yksin.
ap:n hankalan tilanteen, itselläni kaksi vanhinta teini-iässä oleviaa tyttöjä, vanhin 17. Tytöt ovat hyvin erillaisia luonteeltaan, toisen voisin jättää kotiin, toista en ainakaan yksin. Vanhin asuu jo omillaan opiskelupaikkakunnalla, on töïssä viikonloppuisin joten ei ole taloudellisesti riippuvainen vanhemmistaan. Seitsemäntoistavuotias on meillä jo pahimmat teinimyrskyt ohittanut ja uskon että lähtisi yhteiselle matkalle ihan mielellään mukaan, viisitoistavuotiasta voisi olla vaikeampi houkutella toisaalta 15v:ltä ei kyllä kysyttäisi, tai sitten vaihtoehtona olisi jokin " hoitojärjestely" . Näihin teinijuttuihin on helppo antaa hyviä neuvoja niin kauan kun itsellä ei ole vielä sen ikäisiä lapsia mutta edessä se on kaikilla.
Meillä ollaan kavereiden vanhempien kanssa sovittu puolin ja toisin pienistä matkoista joilla vanhemmat käyvät, teinit ovat yötä kavereillaan ja kaverin vanhemmat vastaavat tämän ajan ja sitten toisinpäin kun kaverin vanhemmat matkustavat. Toimii ja kaikki ovat tyytyväisiä. 17-vuotias voisi mun mielestä olla jo yksinkin. Meillä vasta 16-vuotta täyttävä muuttaa syksyllä omilleen opiskelun takia.
Parhaita ohjeita tulee niiltä, kenellä on yksi parivuotias lapsi!
Asiahan olisikin ihan toisin, jos asuisi omillaan. Mutta kun ei asu. Asuu vanhempiensa kotona!
JOS bileet karkaa käsistä, niin se on just se VANHEMPIEN talo mitä remontoidaan VANHEMPIEN rahoilla!
Se ei vaan mielestäni ole oikein lähes täysi-ikäistä kohtaan, että pakotatte hänet mukaan matkalle mihin hän ei todellakaan halua.
On kyse vapusta, nuorison juhlasta. Kaikki hänen ystävänsä, mahdollinen ihastuksensa ym. ovat silloin pitämässä hauskaa. Et voi " riistää" tytöltä iloa vapusta.
T. Oman tyttären teini-ikää odotellessa..
Tee vaikka valmiiksi kirjallinen sopimus asiasta, jos et tyttöön luota.
Ja tiedän kyllä nuo bileet, joissa paikat hajotetaan. Olen itse ollut kaverin bileissä 15-vuotiaana, jossa talon kävi poliisi tyhjentämässä kaksi kertaa. Kovin paljoa ei hajonnut lopulta, mutta tarpeeksi kuitenkin.
Sanot tytölle vielä, että jos meinaa tunkea ylimääräisiä taloon, niin soittaa poliisit heti vaikka ei kukaan olisi mitään vielä hajottanutkaan.
- ap