APUA! Voiko 17 vuotiaan pakottaa lomailemaan perheen kanssa?
Tilanne: ollaan varattu koko perheelle matka keski-eurooppaan vapuksi.
Teinityttö on ilmoittanut, että hän ei halua mukaan! Vaan haluaa viettää vapun kotona.
Miten pitäisi toimia?? Olen ihan neuvoton. En halua jättää tyttöä yksin kotiin neljäksi päiväksi vapun aikaan! Mutta väkisinkö se pitää matkaan raahata?? Osaa kyllä kiukuttelullaan pilata muidenkin reissun :(
Luulin, että mielellään lähtee vähän maailmaa katselemaan, mutta eipä ollutkaan niin. Vappu ja kaverit vei voiton!
Ikää on jo aika paljon ja vuoden kuluttua on jo " aikuinen" ... mutta ei vielä... vai mitä
Kommentit (89)
Pitäisikö siis demokratian nimissä jättää kaikkien matka tekemättä teinin kiukuttelun takia :(
- ap
pitää varmaan sitten kasvattaa niitä tai jättää lapsimäärä sellaiseksi jonka hanskaa.
Ne on niin aikusia olevinaa, mutta kuitenkin ihan kakaroita pohjimmiltaan. Tyttö mukaan ja pitäkää kivaa kokoperhe, marinoista huolimatta.
En lähtisi 17-vuotiasta pakottamaan, on sen verran aikuinen jo.
Eli selittäisin, että
- haluan hänet mukaan, tarkoitus oli lähteä koko perhe
- matka on jo maksettukin, olisi pitänyt puhua kotiin jäämisestä aikaisemmin
- yksin ei voi jäädä kotiin
- tämä on ehkä viimeinen yhteinen perhematka hänelle, toivoa että siitä jää mukava muisto
Keskustelua. En jättäisi tosiaan 17v vapuksi yksin kotiin.
ja olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, että lapsi mukaan matkalle.
Ensinnäkin perheen on hyvä viettää aikaa yhdessä. Ja 17-vuotiaan voi vielä pakottaa mukaan. Toisekseen neljä päivää aivan muualla ja teini bilettämässä kotimaisemissa ei kuulosta ollenkaan järkevältä vaihtoehdolta. 17-vuotias on muistini (muistelen itseäni) mukaan aika menevässä iässä ja ylilyöntejä voi sattua.
Tosin muistan itseni 17-vuotiaana vanhempien mukana reissussa. Tais olla vanhemmille aika raskas reissu.
Suomessa pidetään nuorista jo riittävän huonoa huolta muutenkin. Saavat ihan vapaasti dokata puistoissa etc " opettelemassa" juomaan kännejä. Ihailen vanhempia, jotka haluavat olla vanhempia isommillekin lapsilleen.
Tee ap niinkuin susta tuntuu hyvältä.
Ja teini, uskon että hänkin alkuvastustelujen jälkeen saa hyviäkin kokemuksia matkasta. Perheet elävät muutenkin niin erillään, yhteinen aika on bonusta!
niin tietävät, että olen sopinut naapureiden (asumme oktalossa) kanssa, että soittavat minulle ja poliisille jos meno menee liian rajuksi. Koskaan ei ole vahinkoa sattunut. Kavereita ollut kylässä paljonkin mutta tunnen heidät ja ovat kaikki järkeviä nuoria.
Voi, jos siitä saa erityisiä kiksejä.
Monet samanikäiset viettävät esim. vuoden ulkomailla vaihto-oppilaana, vailla vanhempien jatkuvaa valvontaa. Lienee melko nöryyttävää tuon ikäisestä tulla kohdelluksi kuin pikkulapsi.
on ihan eri asia laittaa lapsi vaihto-oppilaaksi, kun jättää vapuksi tyhjään kotiin yksin (=kavereiden kanssa). Riski kotibileisiin ja kuokkavieraisiin on aika iso! Minä en ainakaan kaipaa ketään hajottamaan kotiani
Luonnollisesti melkein täysi-ikäinen osaa ryypätä sopivasti ja järjestää sopivan kokoiset kotibileet ja siivoaa oksennukset ajoissa pois.
Haloo!!!! Eihän alaikäisen kuulu käyttää lainkaan alkoholia!!! Ihmeellinen asenne...
Vierailija:
on ihan eri asia laittaa lapsi vaihto-oppilaaksi, kun jättää vapuksi tyhjään kotiin yksin (=kavereiden kanssa). Riski kotibileisiin ja kuokkavieraisiin on aika iso! Minä en ainakaan kaipaa ketään hajottamaan kotiani
17-vuotias ei ole enää mikään kakara jonka voisi pakottaa mukaan matkalle. ihan naurettavaa. monet lapset muuttavat jo nuorempanakin opiskelemaankin toiselle paikkakunnalle. pientä rajaa noihin rajoihin!
MUTTA, jos oma 17-vuotiaani haluais jäädä pois koko perheen reissulta, niin ei onnistuis. Paitsi tietty, jos olis esim mummilassa sen ajan.
ap pyysi apua ja vinkkejä ja näkökulmia! Onneksi niitäkin tuli, mutta nää henkilökohtaisuuksiin menot ja " huono äiti" -leiman antajat... huh huh! No, ilmeisesti taas osalla ollut huono päivä ja lääkkeet jääneet ottamatta!
Jos pitää hyväksyä se, että lapset ovat erilaisia, niin eikö myös se, että teinit ovat erilaisia??
Olin tuossa vaiheessa asunut jo 2vuotta omillani. 17v on jo niin lähellä aikuista etten oikein ymmärrä miksi sitä pitäisi väkisin mukaan raahata.
Oma vikasi jos yrität kasvattaa?
Hyvä ap että haluat huolehtia lapsestasi niin kauan kuin hän on lapsi. Jos kerran tiedät, että hän käyttää alkoholia, on sinulla kaksin verroin syytä huolehtia.
Vappuja tulee ja menee, ja ne oikeat vaputhan ovat vasta sitten opiskelijaelämässä, ei vielä tuon ikäisillä. Se varsinainen nuoruushan on vielä lapsellasi edessä. Toivottavasti.
Alaikäinen, joka elää teidän kustannuksellanne, on kyllä ihan teidän määrättävissänne. Jutelkaa tietysti ystävällisesti, ja juuri sellaisena viimeisenä (?) muistona perheenne reissuista, mutta korosta myös, että huolehdit hänestä rakkaudesta häneen.
Osaa arvostaa asiaa ehkä vasta sitten, kun kasvattaa omia teinejään, mutta viimeistään sitten.
Itse olin usein 15-17-vuotiaana viikonloppuja kotona kaksin vuotta vanhemman veljeni kanssa, kun vanhemmat mökkeilemässä tai matkoilla. Varmaan oltaisiin muuten jotain juhlia kyhätty, mutta naapurin valvova silmä piti huolen, ettei uskallettu.
Tyttäresihän sanoo ihan suoraan, että nimenomaan haluaa mieluummin viettää kosteaa vappua kavereiden kanssa kuin matkustella oman perheen kanssa.
Luulisi KYPSÄN (kuten tässä ketjussa niin monet vakuuttelevat) 17-vuotiaan ymmärtävän huolesi äitinä ja halusi viettää viimeinen yhteinen lomamatka koko perheen kesken, jos rauhallisesti ja asiallisesti keskutelette asiasta. Jos argumentointisi ei mene teinille jakeluun, on vanhemman velvollisuutesi pistää alaikäinen kuriin ja ojennukseen. Et voi vanhempana tehdä alaikäisen ryyppäämistä noin helpoksi! Itse en antaisi teinin pilata temppuilullaan koko perheen lomaa!
t. teinin äiti
Mä en ymmärrä miten mahdollista käytännössä.
Jos oma teinini pilaisi kiukuttelulla reissun, lähtis aika monta etuutta.
Aloittaen tietokoneesta, telkkarista, kotiarestista....
Ja vappuna en todellakaan jättäisi ketään tuon ikäistä kotiin yksin. Ellei sitten mummolaan kotiintuloajoin varustettuna.