APUA! Voiko 17 vuotiaan pakottaa lomailemaan perheen kanssa?
Tilanne: ollaan varattu koko perheelle matka keski-eurooppaan vapuksi.
Teinityttö on ilmoittanut, että hän ei halua mukaan! Vaan haluaa viettää vapun kotona.
Miten pitäisi toimia?? Olen ihan neuvoton. En halua jättää tyttöä yksin kotiin neljäksi päiväksi vapun aikaan! Mutta väkisinkö se pitää matkaan raahata?? Osaa kyllä kiukuttelullaan pilata muidenkin reissun :(
Luulin, että mielellään lähtee vähän maailmaa katselemaan, mutta eipä ollutkaan niin. Vappu ja kaverit vei voiton!
Ikää on jo aika paljon ja vuoden kuluttua on jo " aikuinen" ... mutta ei vielä... vai mitä
Kommentit (89)
Nuorta, jolle bilettäminen on noin tärkeää, ei vaan voi jättää huolehtimaan kokonaisen perheen koko omaisuudesta. On ihan eri asia, jos 17-vuotias asuu omillaan ja pitää yksiössään bileet.
Eli olisi sovittu, että hän yöpyy luotettavan ystävän tai sukulaisen luona j avain olisi otettu tilapäisesti pois. Omaa kotiani, jonka jokaisen esineen olen hielläni maksanut, en jättäisi hormonihuuruisten nuorten käsiin.
Luulisi aiheuttavan vain katkeruutta ja voimakkaampaa irtiottoa vanhemmista. Jonkinlainen kompromissiratkaisu tai ainakin asiasta neuvotteleminen yhdessä on parempi vaihtoehto kuin uhkailu ja pakottaminen.
Jos nimenomaan se vappu on kynnyskysymys, olisiko matkaa mahdollista hieman siirtää?
kyllä tuon ikäisen on tajuttava mikä on oikein ja mikä väärin. Jos bileet salaa ja kielloista huolimatta järjestää, kaikki rikkoontunut maksettava omasta pussista.
Et oikeasti voi pakottaa 17-vuotiasta matkalle mukaan. Mä ymmärrän molempia, sekä vanhempia että lastasi. Vanhemmat miettii miten lapsi pärjää ja mitä tapahtuu jos jää yksin kotiin. En minäkään haluaisin kotibileitä omaan kotiini Ihan totta monet 17-vuotiaat todellakin asuvat pois kotoa opiskelun takia, monet ovat jo äitejä, monet käyvät töissä ja kustantavat omat opintonsa ja menonsa.
On vanhempien tehtävä kasvattaa lapsistaan vastuuntuntoisia aikuisia. Jos et pysty luottamaan lapseesi ei hänkään luota, tottele saatikka kunnioita teitä.
Lastasi taas nolottaa kun vanhemmat pitävät vielä vauvana ja vastuuntunnottomana ja kaverit nauraa. Ja juomaanhan tyttö menee jos on aloittanut alkoholin käytön. Mutta on myös lapsia, jotka eivät juo kavereista huolimatta, käyttäytyvät kunnolla vaikka bileissä juoksevatkin.
Kyllä tuon ikäisen pitää osata huolehtia itsestään sekä kunnioittaa omaa kotiaan sekä toisen omaisuutta. Jos ei osaa niin olisiko pitänyt pikkasen aiemmin aloittaa kasvatus, nyt se on jo liian myöhäistä.
Ja pakottamalla kaikkien loma menee pilalle.
vaihtoehto ei ole jättää tyttöä yksin ainakaan TEIDÄN KOTIIN! Ihan eri asia, jos asuisi jo omassa asunnossa, jossa järjestäisi bileet. Ei voi vaatia vanhempia vaarantamaan omaa kotiaan.
Itse tekisin varmaan niin, että yrittäisin lahjoa tytön mukaan! Eli yrittäisin oikeastikin tehdä matkasta hänelle ikimuistoisen pikkusisaruksista huolimatta. Esim. shoppailurahaa vaatekauppoihin, joku extrajuttu kotona, jos suostuu lähtemään jne. Eli yrittäisin niin, että nuori ei pilaisi muiden matkaa, koska hänelle luvattaisiin niin hyvät " korvaukset" . Ja miksei siellä ulkomaillakin voisi käydä diskossa yms. jos löytyy hyvä ja turvallisen oloinen?
Vierailija:
Kyllä tuon ikäisen pitää osata huolehtia itsestään sekä kunnioittaa omaa kotiaan sekä toisen omaisuutta. Jos ei osaa niin olisiko pitänyt pikkasen aiemmin aloittaa kasvatus, nyt se on jo liian myöhäistä.
Mitenhän tuo kasvatus olisi pitänyt tehdä silloin aikaisemmin?? Valitettavasti nuo nuoret ei aina käyttäydy siten, miten vanhemmat toivoisi.
teinitytön näkökulmasta.
Minut pakotettiin perheen lomareissuille kahtena vuotena putkeen (14v ja 15v) ja seuraavana kesänä tein kaikkeni ettei tarvitsisi lähteä mukaan, sillä olin inhonnut reissuja jo edellisinä kesinä. Kuusi ihmistä ahtautuu kahdeksi viikoksi asuntoautoon ja ajelee ympäriinsä katselemassa kirkkoja, museoita, taidenäyttelyitä. Ei kiitos.
Olin yrittänyt selittää ja sopia systeemeitä, mutta vanhemmat suuttuivat jokaisesta lauseesta joka liittyi jotenkin siihen että jäisin kotiin ja huusivat vain että lähdet mukaan ja piste, me määrätään niin kauan kuin olet alaikäinen. En polttanut tupakkaa, enkä ryypännyt tai harrastanut muitakaan " paheita" , edes poikakaveria ei ollut.
Olin kysellyt etukäteen isovanhemmiltani (toisessa kaupungissa), parilta tädiltä ja yhdeltä kaveriperheeltä että voisinko majailla heillä, tai siten että olisin ensimmäisen viikon jollakulla ja toisen viikon jollakulla muulla, kun vanhemmat eivät halunneet jättää yksin kotiin. Sukulaisten puolesta olisi onnistunut mutta vanhempani sanoivat että lähdet mukaan ja piste. Asiasta ei enää keskustella.
Ainoa peruste mitä koskaan sain, oli että minä en ole luotettava. Niinpä, myöhästyin jatkuvasti koulusta ja tästä syystä olin koko ikäni vanhempieni mielestä epäluotettava, ja siihen luottamuksen puutteeseen sitten vedottiin aina kaikkialla. Olisin jotenkin ymmärtänyt jos olisin harrastanut yörellestämistä ja jättänyt vastaamatta puhelimeen tms.
Karkasin kotoa lähtöpäivän aamuna. Siitä nousi kauhea haloo ja vanhempani haukkuivat minut täysin sukulaisille ja olin entistä epäluotettavampi, vaikken ollut mitenkään sanonut että olisin lähdössä.
Muutin kotoa samana päivänä kun täytin 18vuotta ja sillä tiellä olen edelleen.
ja olen uskaltanut jättää lapseni kesäksi kotiin ihan yksin. ei yhtään kertaa ole bileitä pidetty eikä ole sanomisia tullut.
Kyllä meillä on lasten kasvatus alkanut jo pienenä, kunnioitus toisia kohtaan on aika tärkeä juttu. Samoin toisen arvostus, siisteys, valehtelu, käyttäytyminen jne.
Minun mielestä kasvatus on erittäin tärkeää lapselle, sano kuka mitä haluaa. Vapaan kasvatuksen tuloksia näkee valitettavan usein notkumassa ostarien kulmalla jo 10 vuotiaina.
terveisin, se joka kehoitti kasvattamaan lastaan ajoissa
Yhdessäkään viestissä ei sanota poikkipuolista sanaa ryyppäämisestä. Tässä teille faktatietoa. Ensinnäkin alkoholijuomien kuljetus ja hallussapito alle 18-vuotiailla on kielletty. Käykääpä lukemassa allaolevasta linkistä jutun Nuoret aivot ja alkoholi. Laitan tähän muutamia lainauksia ks. tekstistä. Eli miten alkoholi vaikuttaa nuoriin!
Kun nuoret aivot altistuvat alkoholille, seuraukset ovat vakavia. Ihmisen aivot saavuttavat täyden toiminnallisen kypsyytensä vasta 20 vuoden iässä. Kyky oppia ja muistaa asioita vahingoittuu nuorilla huomattavasti pahemmin kuin aikuisilla.
Jos juominen aloitetaan 14 vuoden iässä, alkoholisoitumisriski on peräti 40 prosenttia. Toisaalta, jos juomisen aloittaminen saadaan lykättyä 21 vuoden ikään, alkoholisoitumisriski on enää 10 prosentin suuruinen.
Tiedämme, että alkoholi surkastuttaa aivojen ohella kivekset. Miehillä tapahtuu naisistumista ja naisilla toisaalta miehistymistä, kun alkoholi vaikuttaa umpieritysrauhasten toimintaan.
Tässä muutamia esimerkkinä. Lukekaa ihmeessä lisää ao. linkistä!
www. sana. fi/etusivu/puheenvuorot/nuoret_aivot_ja_alkoholi/
Mutta voit pakottaa toki jos haluat hänelle traumoja.
Luojan kiitos minua ei ole pakotettu mukaan reissuille enää tuon ikäisenä. Onko sinut ap?
siis jos matkaa on yhdessä suunniteltu ja ajankohta on alunperin ollut teinille OK, niin on oma vikansa jos ei osaa katsoa kalenteria sen verran että tajuaa vapun menevän päällekäin. samoin luulisi tajuavan, että jo varattua matkaa ei lähdetä perumaan. eikä ole mikään " vanhempien pitää järjestää lapsilleen pettymyksiä" -juttu, vaan noita päällekäisyyksiä sattuu ihan kaikille. kuuluu elämään.
ei kai 17-vuotiaan pitäisi edes enää kiukutella?
terv. sen ikäisenä minäkin jo omillani toisessa kaupungissa
Jos et, et mun mielestä voi sitä mukaan pakottaa.
ja nostetaan esiin asian eri puolet. Siinä tilanteessa vapun sijainti olisi pitänyt olla esillä, niin että kaikki osapuolet ovat tietoisia mihin sitoutuvat.
Tää kuulostaa juuri niin siltä, että matka on tarkoituksella laitettu tähän, ettei tarvitse edes keskustella teinin kanssa vapunvietosta. Mä en käsitä ap, että miten se tyttö olisi ensi vuonna niin iso, että voi tehdä mitä lystää, mutta tänä vuonna pitää matkustaa perheen kanssa, eli siis kamalinta mitä suunnilleen voi ton ikäsen mielessä olla.
Tyhmä olit mun mielestä, kun edes harkitsit sijoittaa lomamatkan tuollaiseen ajankohtaan. Olisitte menneet vaikka pääsiäisenä.
Saako sun miehesi tehdä sinulle noin? Että vaan ilmoittaa, että me lähdetään silllon ja sillon ulkomaille, vaikka sulla olisi muita intressejä?
Ensinnäkin matkustaminen on aina uusi ja hieno kokemus, toisekseen vappuja tulee ja menee...
Ymmärrän toki että nuori haluaisi jäädä kotiin. Muistan itse tuon iän melko hyvin. Kuitenkin nuoret eivät aina omassa jääräpäisyydessään välttämättä osaa nähdä sen toisen vaihtoehdon valoisia puolia... Saattaa jopa kaduttaa jälkeen päin.
jos bilettää muualla, niin siitä vaan!
Mutta edes 18 vuoden ikä ei anna oikeutta järkätä bileitä kotona, missä asuu muitakin!
tullut ilmi että tyttö ei tahdo lähteä mukaan. Ettekö ap ole etukäteen keskustelleet matkasta? Et voi olettaa että tuon ikäinen toimisi täysin vanhempien tahdon mukaan, hänhän on jo lähes täysi-ikäinen. Itse asuin jo 16-vuotiaana omillani.
Et voi pakottaa tyttöä mukaan. Toki voit yrittää puhua järkeä mutta jos ei onnistu niin joko jäätte kaikki kotiin (mikä ei ole reilua muuta perhettä kohtaan) tai sitten hankitte teille kotiin vahdin joka pitää huolen siitä etä tyttö on kotona vappuna siihen aikaan kuin hän normaalistikin olisi teidän ollessa vahteina.
kunhan se tapahtuu poissa omista silmistä
itse olet lapsesi kasvattanut
Vierailija:
- tämä on ehkä viimeinen yhteinen perhematka hänelle, toivoa että siitä jää mukava muisto
.
Tää oli hyvä pointti :)
- ap
Päinvastoin.
Tyttöhän olisi joka tapauksessa jossain kavereiden kanssa.
Mummo parka joutuisi valvomaan koko yön ja miettimään, missä tyttö on ja miksi ei vastaa puhelimeen.
Ja sitten mekin siellä jossain hermoiltais, että toivottavasti kaikki on hyvin.
- ap
Aloin jo oikeasti epäillä itseäni, kun täällä niin moni olisi ilman muuta jättämässä 17 vuotiaan kotiin!
- ap