Miten laihat pysytte painossanne...?
Miten 50kg paino säilytetään normaalioloissa ilman tiukkoja tarkkailuja siitä mitä suuhunsa laittaa ?? Tuntuu että ei kestä syödä juuri mitään niin paino nousee heti monta kiloa. Olen pitkän laihduttamisen jälkeen saavuttanut mitat 50kg rajan (pituus 157cm) mutta ei se tahdo pysyä siinä... Syön aamuisin yleensä 1 kinkkuruisleivän ja kahvia, 1 lämpimän ruuan ja välipalaksi leivän tai hedelmää ja iltaruualla vähän sekä iltapalalla leivän tai hedelmän. Ruoka on vähäkalorista mutta silti on täysi työ pysyä 50kg rajassa...
Kommentit (25)
Syön mitä tahansa, olen aina laiha, joskus liian laiha. Joudun syömään väkisin jotta paino pysyisi edes kohtuullisena. Mistä lie johtuu, ollaan kaikki naispuoleiseta äitini suvun puolelta tälläisiä.
t. 157 cm ja 42kg
Ollaanx samixii?
Painossani pysyn kuuntelemalla kehoani. En kiellä itseltäni mitään, mutta yritän elää ikään kuin luomusti niin, että syön ja liikun sen mukaan kuin " keho käskee" . Ruokani ei ole erityisen terveellistä, ihan tavallista ruokaa ja aika paljon herkkuja (päivittäin). En osaa tätä tämän paremmin selittää. En myöskään vahtaa painoani jatkuvasti, vaan ymmärrän, että se voi tehdä pientä aaltoliikettä. Olen vain oma itseni.
Ja silti aina väitetään ettei " läpipaskoja" ole olemassakaan.
Muuten jos syöt terveellisesti ja riittävästi, liikut ja nukut hyvin, niin Sinun ei pitäisi kaiken järjen mukaan lihoa.
Nyt 30v. tämä ei enää toimikaan, vaan paino pyrkii ylöspäin koko ajan. Laihduttaminen on tosin minulle ainakin helppoa ja onnistuu parhaiten hiilareita vähentämällä, mutta se painon pitäminen sen jälkeen. Apua..
tä muistaa syödä kunnolla, varsinkin proteeiinia ja hyviä rasvoja, ettei mene ihan kuivaksi luukasaksi.
Syön parin tunnin välein klo 7-20. Pidän erityisesti leivästä. Herkkuja kuluu päivittäin: suklaata ja pullaa. En juo alkoholia enkä erityisemmin pidä lihasta. En harrasta liikuntaa, mutta kaksi pientä lasta pitävät jatkuvassa liikkeessä koko päivän :)
Paino pysyy samassa. En ole koskaan laihduttanut, mutta olen kyllä yrittänyt lihottaa :)
Mitat 168cm, 53kg
Silloin tarkkailen syömisiäni (vähennän herkkuja).
pystyn syömään vain sen verran että lähtee nälkä. sitten ei mene enää kurkusta alas vaikka mieli tekisi. nyt kun alkaa ajattelemaan niin kai syön niin vähän muutenkin päivän aikana, pitkät välit ruokailuissa.
162/48 enkä ikinä ole laihduttanut mutta liikuntaa tykkään harrastaa n.2 krt/viikko
Oon käyny nyt pari kuukautta salilla suht säännöllisesti 2-3 kertaa viikossa ja sitten kerran pari myös lenkillä, siis viikossa.
Syön ilmeisesti ihan päin perseitä, ku ei paino liiku suuntaan eikä toiseen. No onneksi ei siis ylöspäinkään. Mutta ei mitään yletöntä mässäystä kuitenkaan, säännöllisen epäsäännölliset ruoka-ajat, työn takia mahdottomuus säännöllisyyteen ruoan suhteen, pieniä annoksia kuitenkin usein, ja unta riittävästi; yöllä vähän, mutta päiväunet kuuluu elämääni.
Te Suuret Tietäjät: Kertokaa mulle maanmatoselle, että mitä teen?
että en harrasta koskaan diettejä ja en syö rasvattomia tuotteita. Olen huomannut et jos esim aamulla syö jugurtin joka on 3,6% niin jaksaa ihan hyvin lounaaseen asti mut jos syö rasvattoman jugurtin niin sit on pakko ottaa keksiä tai pullaa yms et selvii. Normaalisti kuuntelen kehoa ja seuraan sitä, jos tekee mieli suklaata niin sit otan sitä, kun se ei ole kiellettyä niin sitä voi syödä muutaman palan eikä tule tarvetta syödä koko levyä.
eli margariinia jättäkö pois kun alatte laihduttaa.
Toiseksi. persjalkaiset, kuten minä itse, näyttävät hoikilta/liian laihoilta vaikka paino on normaali, kun siihen pitkään vartaloon mahtuu paljon kiloja piiloon.
Yks hyvä syy hoikkuuteen voi olla jatkuva touhuaminen. Kai sitä kuluttaa paljon kun on koko ajan liikkeessä.
Tällä hetkellä olen mitoissa 170/57 ja joka päivä pitää pitää huolta siitä, ettei ruokavalio ole epätasapainossa. Pyrin harrastamaan liikuntaa kolme kertaa viikossa, mutta usein se jää kahteen. Minulla on aika pitkä " sääntölista" , jonka mukaan pyrin elämään:
- Aterioita säännöllisesti noin neljän tunnin välein, myös töissä iltapäivällä välipala, jotta en ole nälkäinen kun menen kotiin. Auttaa siihen, etten ahmi liikaa ruokaa aterioilla.
- ei herkkuja (näihin lasketaan mm. tuoremehu eli aika tiukka linja " turhien" syömisten suhteen)
- reilusti kasviksia. Salaattia joka aterialla
- kaksi lämmintä ruokaa päivässä, joista toisen tulisi mielellään olla keitto tai salaatti
- suosin kevyttuotteita ja kevyitä reseptejä kotona
- kun keho ei saa runsaasti sokeria, niin se ei sitä kaipaa. En saa siis avata sokerista pandoran lipasta arjessa.
- ulkona ruokaillessa täytyy myös miettiä ruoan sisältämää energiamäärää. Ei ranskalaisia eikä riisiä kuin erikoistapauksissa.
Aiemmin nukuin aivan liian vähän unihäiriön seurauksena. Silloin, kun minua väsytti töissä, pyrin mupeltamaan koko päivän jotain pysyäkseni virkeämpänä.
Pienet annoskoot, huolellinen pureskelu (etenkin tämä!) ja paljon raikasta vettä ovat perusasioita. Nuo kaikki em. automatisoituvat, kun jaksaa ensin muutaman kuukauden vahtia itseään, että tekee niin.
ikuna ei pitäis laihdutella kilojen kera.. eli ikivanhat housut käyttöön tai mittanauha. Luuntiheys vaikuttaa painoon myös aikalailla.. Mä olen pitkä, tosi hoikka ja lihaksikas, mutta monet luulevat mun painavan paljon vähemmän. Mulla on tiheät luut, joten osteoporoosia ei toivottavasti helposti tule, mutta enpä myöskään kellu..
Syön kaikkea, mutta kohtuudella. Tyypillinen päivä:
Aamu:
1,5 dl jogurttia, desi mysliä. Iso lasi vettä, hedelmä. Viikonluppuna tai jos muuten on aamulla tavallista enemmän aikaa myös pala leipää (päälliset vaihtelee, yleensä aamulla paahtoleipää jolla margariinia ja pala kinkkua tai 1 tl sokeroimatonta hilloa) ja kuppi teetä
Lounas:
Lautasmalli, puolet isosta lautasesta salaattia, 1/4 perunaa/riisiä/pastaa ja loput mikä nyt sattuu olemaan päivän ruokalistalla (pastakastike, liha, kala, kana...). Lasi rasvatonta maitoa + vettä.
Välipala:
Hedelmä tai pari, kuppi teetä, vettä.
Iltaruoka:
Kesällä lähes aina salaatti (jossa juustoa, aurinkokuivattuja tomaatteja, siemeniä, oliiveja). Muulloin lähinnä kasviskeittoa tai pastaa (jolloin pastaa+kastiketta puoli lautasellista, jälkkärinä hedelmä).
Jos ei tehdä lämmintä ruokaa, niin 2 palaa leipää (kinkkua ja kurkkua/juustoa). Juomana vesi ja/tai viini.
Iltapala (jos ei kunnon iltaruokaa)
Jogurttia ja banaania tai 3 hapankorppua (päällä kinkkua ja juustoa/kurkkua), vettä.
Syön joka päivä jotain pientä hyvää, yleensä 2 palaa suklaata, joskus pieni pulla tai jäätelö. Jos tulee syötyä paljon tosi raskasta ruokaa (=runsaasti kaloreita), syön seuraavana päivänä kevyemmin, enemmän kasviksia, ei viiniä jne.
Käyn sulan maan aikaan 2-3 kertaa viikossa puolen tunnin lenkillä, talvella jumppaan kotona saman verran. Hyötyliikunta on minulle ykkönen, kävelen joka paikkaan mihin voin, valitsen mieluummin portaat jne.
Huomasin että paino alkoi nousta ja mietin mitä haluan enemmän, syödä kaloripommeja vai olla tyytyväinen vartalooni. Valitsin vartalon, eikä noita kaloripommeja enää edes tee mieli. Muutoin kyllä rakastan hyvää ruokaa, siihen meillä panostetaan rahallisestikin (hyvät ainekset, ei eineksiä jne).
mikä sitten tekee laihpoista niin paljon läskejä parempia ihmisiä?
Jos kerran laihat vaivatta pysyvät laihoina, miksi lihavat ovat heitä huonompia, elleivät vaivatta laihdu tai vaihtoehtoisesti vaivalla laihduta?
Kyllä se järki taitaa päässä pysyäkseen kaivata pientä rasva-annosta...
jos alan miettimään ja laskemaan kaloreita, niin takuulla tulee heti joku kilo lisää.
Aina painanut 50-55kg eikä ole tarvinnut koskaan aktsellat mitä syön.
Jos on kausi että syö kunnolla ja kaikkea paljon niin painoa voi tulla 1-3kg, mutta ei nouse siitä enempää vaikka söisi miten. Paino helposti vaihtelee 1-2kg sinne tänne koska syö miten sattuu.
Painan 52kg (nyt).