Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter-kirjasarjan mysteerit

Vierailija
31.08.2014 |

Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:

-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?

-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?

-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?

-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)

Kommentit (445)

Vierailija
21/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:12"]

Miksi Dumbledore oli niin perseestä? Voldemortin paluu oli tiedossa ja pari teinikakaraa päihitti yli sata vuotiaan velhomestarin joka helvetin kirjassa. Mitä se isellä kammiossaan puuhasteli? Runkkaili sinne muistoastiaan?

[/quote]

:D

Vierailija
22/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tätä ketjua lukiessa tulee mieleen että onko suurin osa edes lukenut kaikkia kirjoja..? Suurin osa näistäkin kysymyksistä on kyllä täysin selviä asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:25"]Näkymättömyysviitta on yksi Kuoleman varjeluksista ja seitsemännessä kirjassa annetaan ymmärtää että niitä on vain yksi kappale olemassa, eikö vain? Vai muistanko väärin? Noh, neljännen kirjan äsken luettuani huomasin, että vale-Villisilmällähän on neljännessä kirjassa oma näkymättömyysviitta. [/quote] näkymättömyysviittoja on enemmän, mutta muut kuluvat ajan myötä pois. Harryn oma säilyy.

[/quote]

Okei, kiitoksia selvennyksestä :).

Vierailija
24/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hagridin ja Voldemortin ikä; Ovatko he tosiaan viimeisessä kirjassa jo n. 70-vuotiaita, kun kerran kakkoskirjassa oli muisto 50 vuoden takaa, jossa he olivat teini-ikäisiä? Ihmeen energisiä tapauksia noinkin iäkkäiksi. :D

Vierailija
25/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taasen ihmetellyt Lilyn ja Jamesin ikää, hehän olivat kuollessaan 21 vuotiaita ja saaneet Harryn siis 20-vuotiaina. Tosi nuoria siis!

Vierailija
26/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:30"]

Hagridin ja Voldemortin ikä; Ovatko he tosiaan viimeisessä kirjassa jo n. 70-vuotiaita, kun kerran kakkoskirjassa oli muisto 50 vuoden takaa, jossa he olivat teini-ikäisiä? Ihmeen energisiä tapauksia noinkin iäkkäiksi. :D

[/quote]

No eihän 70 ole vielä ikä eikä mikään, Dumbledore oli reilusti yli satavuotias ja ihan vetreässä kunnossa ikäisekseen.

Vierailija
27/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molly Weasleyn ikä. Miten hän muistaa Hagridin edeltäjän (Ogg) kouluajoiltaan, jos Hagrid on tosiaan joku seitsemänkymppinen?

Vierailija
28/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin eilen IRL Pansy Parkinsonin ja Luna Lovegoodin Atlantassa Dragoncon festareilla. Cool!

http://www.dragoncon.org/

Vierailija
29/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joka vuosi otetaan vain kymmenen oppilasta (5 tyttöä ja 5 poikaa) joka ryhmään, niin miten koulussa voi olla satoja oppilaita? Nimittäin heti ekassa kirjassa niitä ekaluokkalaisia ei ollut paljoa, ja esim. Rohkelikkojen makuuhuoneissa yhdessä ovessa lukee "First-Years" (sori, oon lukenut ne vaan kerran suomeksi ja siitä on kauan). Ja kun opetellaan lentämään, niin Rohkelikot ja Luihuiset opettelee yhdessä, mutta oppilaita on yhteensä vain 20. Ei täsmää ei.

Vierailija
30/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:47"]Jos joka vuosi otetaan vain kymmenen oppilasta (5 tyttöä ja 5 poikaa) joka ryhmään, niin miten koulussa voi olla satoja oppilaita? Nimittäin heti ekassa kirjassa niitä ekaluokkalaisia ei ollut paljoa, ja esim. Rohkelikkojen makuuhuoneissa yhdessä ovessa lukee "First-Years" (sori, oon lukenut ne vaan kerran suomeksi ja siitä on kauan). Ja kun opetellaan lentämään, niin Rohkelikot ja Luihuiset opettelee yhdessä, mutta oppilaita on yhteensä vain 20. Ei täsmää ei.
[/quote]

Rowling on itse myöntänyt olevansa aika huono numeroiden kanssa. Ideana ilmeisesti oli, että jokaisella vuosikurssilla on noin 40 oppilasta - Pottermoresta on löydettävissä tuo alkuperäinen Harryn ikäryhmän nelikko.

Vierailija
31/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:47"]

Jos joka vuosi otetaan vain kymmenen oppilasta (5 tyttöä ja 5 poikaa) joka ryhmään, niin miten koulussa voi olla satoja oppilaita? Nimittäin heti ekassa kirjassa niitä ekaluokkalaisia ei ollut paljoa, ja esim. Rohkelikkojen makuuhuoneissa yhdessä ovessa lukee "First-Years" (sori, oon lukenut ne vaan kerran suomeksi ja siitä on kauan). Ja kun opetellaan lentämään, niin Rohkelikot ja Luihuiset opettelee yhdessä, mutta oppilaita on yhteensä vain 20. Ei täsmää ei.

[/quote]

4 luokkaa, jokaisella 10 tekee 40 per ikäryhmä. Koulu kestää 7 vuotta eli samaan aikaan koulussa on aina 280 oppilasta...

Vierailija
32/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Ron pystyi puhumaan käärmekieltä? Eikös sen puhuminen edellytä sitä että on sukua Salazar Luihuiselle tai Voldemortin hirnyrkki?

Vierailija
33/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:54"]

Miten Ron pystyi puhumaan käärmekieltä? Eikös sen puhuminen edellytä sitä että on sukua Salazar Luihuiselle tai Voldemortin hirnyrkki?

[/quote]

Ei se sitä puhu, matkii vaan äänteitä mitä on kuullut Harryn puhuvan esmes unissaan.

Vierailija
34/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että Kalkaros varsinaisesti välitti Harrysta. Harry muistutti liikaa Jamesia, mutta toisaalta hän oli myös Lilyn poika. Itse ajattelen niin, että koska Kalkaros rakasti Lilyä, hän välitti Harrysta, mutta ei itsensä vaan Lilyn vuoksi.

Meni nyt kyllä sekavaksi. Pointti: Kalkaros ei suojellut Harrya sen vuoksi, että olisi ollut itse pojasta huolissaan, vaan ajatellen Lilyä.

Vierailija
35/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:30"]

[/quote]

No eihän 70 ole vielä ikä eikä mikään, Dumbledore oli reilusti yli satavuotias ja ihan vetreässä kunnossa ikäisekseen.

[/quote]

[/quote]

Velhot ja noidat taitavat elää aika vanhoiksi, sillä vitoskirjassa joku sanoi valvoneensa Dumbledoren S.U.P.E.R.-kokeet. Kuhnusarvionkin täytyi varmaan olla lähellä sataa tai kenties jopa hieman yli, sillä hänhän oli myös opettajana jo Voldemortin käydessä koulua.

Vierailija
36/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirius Mustan tapattaminen oli suurin synti... :d

Kirjaan olisi tullut lisää synkkyyttä, jos Harry oli laitettu Luihuseen.

Eikö velhojen maailmassa ole kunnon Aurori-armeijaa, jos yhdellä velholla keittää yli ja alkaa tavoittelemaan yliherruutta? Miksi kaikki oli sellaisia paskahousuja yhtä pimeyden velhoa vastaan. Minun vaihtoehtofantasia-Harry-maailmassa Voldemort oli vain pikkupoika, joka pelkäsi kuolemaa. Missä on ne kunnon Jammut?!

Vierailija
37/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:44"]Toisessa kirjassa Harry joutuu ongelmiin, koska on alaikäinen ja Dobby taikoo hänen lähettyvillään. Taikaministeriöhän valvoo alaikäisten taikomista "The Trace":llä (en tiedä tälle suomennosta!). The Tracehan kertoo, että jos alaikäisen lähellä taiotaan, eikä sitä että alaikäinen on itse taikonut.

Ton asian kohalla on ihan koko ajan virheitä kaikissa kirjoissa. Harry on pitkään alaikäinen ja sen lähettyvillä silti taiotaan koulun ulkopuolella jatkuvasti, mutta vaan kerran Harry joutuu siitä ongelmiin :)
[/quote]

Missä kohassa taiotaan muka niin että paikalla ei olisi ketään täysi-ikäistä velhoa? Jos paikalla on täysi-ikäinen velho niin ei siitä silloin tule mitään haittaa, mutta tässä kohtauksessa paikalla oli vain kotitonttu, joiden sijainneista ministeriöllä ei ole tietoa.

Vierailija
38/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:44"]Toisessa kirjassa Harry joutuu ongelmiin, koska on alaikäinen ja Dobby taikoo hänen lähettyvillään. Taikaministeriöhän valvoo alaikäisten taikomista "The Trace":llä (en tiedä tälle suomennosta!). The Tracehan kertoo, että jos alaikäisen lähellä taiotaan, eikä sitä että alaikäinen on itse taikonut.

Ton asian kohalla on ihan koko ajan virheitä kaikissa kirjoissa. Harry on pitkään alaikäinen ja sen lähettyvillä silti taiotaan koulun ulkopuolella jatkuvasti, mutta vaan kerran Harry joutuu siitä ongelmiin :)
[/quote]

Missä kohassa taiotaan muka niin että paikalla ei olisi ketään täysi-ikäistä velhoa? Jos paikalla on täysi-ikäinen velho niin ei siitä silloin tule mitään haittaa, mutta tässä kohtauksessa paikalla oli vain kotitonttu, joiden sijainneista ministeriöllä ei ole tietoa.
[/quote]

En muista missä kirjassa se sanotaan, mutta ministeriössä ei tiedetä KUKA taikoo vaan MISSÄ taiotaan. Esim. velhoperheiden oletetaan pitävän lapsensa kurissa.

Vierailija
39/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös ihmettelen sitä, että jästit ei muka tajunneet taikamaailmaa tai tienneet velhojen olemassaolosta. Tiesiväthän Dursleytkin! Ja monista jästiperheistä lähetettiin lapsia Tylypahkaan, esim. Hermione. Tämä on mielestäni kirjojen suurin epäloogisuus!

Vierailija
40/445 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:20"]Minä myös ihmettelen sitä, että jästit ei muka tajunneet taikamaailmaa tai tienneet velhojen olemassaolosta. Tiesiväthän Dursleytkin! Ja monista jästiperheistä lähetettiin lapsia Tylypahkaan, esim. Hermione. Tämä on mielestäni kirjojen suurin epäloogisuus!
[/quote]
Kyllähän esim. Jästien pääministeri tietää velhomaailmasta ja yhdessä taikaministerin kanssa yrittää pitää sen salaisuutena. Ja pari kertaa kirjoissa puhuttiin siitä, että vaikka pari prosenttia jästeistä tietääkin, niin ei kukaan muu jästeistä heitä usko, joten turha puhua. Jos joku jästi sattumalta näki taikoja niin niiltä poistetaan lumouksella muisto taikomisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän