Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjät! Huvittavimpia kommentteja kysynykseen "Onko henkkareita?"

Vierailija
23.08.2014 |

Näitä mä kuulen tosi usein.

"Ne jäi autoon."

"Ne jäi Kanadaan." (Siis oikeasti, miksi aina Kanada? Tää on tosi yleinen sepitys.)

"Ei multa oo koskaan kysytty henkkareita sen jälkeen, ku täytin 15!" (Jätkä paljastuu -95 -syntyneeksi. Jaa... on muka ostanut tupakkaa 15-vuotiaana?)

"VARMASTI OON VANHEMPI KU SÄ!!!" (Mitä tekemistä mun iällä on siinä asiassa? Kun asiakas lopulta suostuu näyttämään henkkarit, hän on 22-vuotias.)

Kommentit (177)

Vierailija
61/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ostanut 14-vuotiaana tupakkaa yhdestä kioskista Helsingin päärautatieasemalta. Ei kysytty papereita enkä tosiaan näyttänyt yli 23-vuotiaalta, niin kuin ohjeistus oli joitakin vuosia sitten. Kaiken huipuksi ostin ne nuoremmalle (!) kaverilleni, joka odotteli muutaman metrin päässä.

Joskus oon miehen puolesta ostanut tupakkaa jostain marketista (en ollut mikään kanta-asiakas), eikä ole kysytty papereita. Silloin olisi tehnyt mieli tokaista, että näytänkö mä tosiaan yli 30-vuotiaalta.

t. Mielestänsä ikäiseltään näköinen 21-vuotias

Vierailija
62/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sori, meni vähän ohi aiheen :) - 125

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:53"]Ihanko tosissaan jotkut ihmiset luulee, että kassat vaan kiusallaan/ asiakkaiden harmiksi/ omaksi ilokseen niitä papereita kyselee. Ja päälle vielä haukutaan/ pullistellaan/ nostetaan haloo lakisääteisestä asiasta. Miksi oi miksi ei vaan voi näyttää niitä papereita ja jatkaa toimintaa normaalisti!?!

Ja Mitä ihmettä tuolla WT:llä oikeen on tekemistä kassalla isuvan ihmisen kanssa?
[/quote]
No kassa=siivooja=lähäri=opettaja=paskakuski=hoitsu=insinööri=kassa=wt

Vierailija
64/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika huolestuttavaa kun enemmistö myyjistä ei kysy minulta henkkareita. Olen 19 :D 

Nyt jännään, että näytänkö sitten kolmekymppisenä ikälopulta vai olenko onnekas ja näytän saman ikäiseltä kuin nyt vuosikymmeniä ja sitten yllättäen rupsahdan kerralla...

Vierailija
65/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin äidin kanssa alkossa:
Minä menin kassalle ensin omien ostoksien kanssa ja asion,näytin paperit pyytämättäkin ja aloin pakkaamaan.
Äiti oli seuraavana jonossa yhden viinipullon kanssa ja maksoi tasarahalla ns. Ohikävellen,pääsi siihen mun kohalle niin myyjä huhuili perään että missäs henkilöllisyystodistus on!
Jumalauta että mä hajosin siihen paikkaan,nauroin joku 5min,äiti seisoo vieressä suu auki että "anteeks mitä?"
Äitini ei omista ajokorttia,niin ainoat henkkarit on passi,eikä se kanna sitä jokapaikassa.
Sitten ku sain nauruni rauhottumaan totesin kassatädille et hei,se on MUN äiti.
Nainen katto hetken meitä molempia,punastu hirveesti ja pyyteli anteeksi.
Itse olen 26v

Vierailija
66/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:10"]

Tästä aiheeseen liittyen on pakko kertoa yks tarina miks vanhempia ihmisiä ärsyttää ku kysytään papereita. Oltiin poikaystävän kanssa kaupassa. Olin silloin 19v ja poikaystäväni 25v. Tehään kaupassa yleensä niin että ostetaan ostokset puoliksi. Kassalla oltiin peräkkäin ja juteltiin siinä niitä näitä. Mä olin ekana, maksoin ostokseni ja menin pakkaamaan. Poikaystäväni osti tupakkaa ja myyjä kysy siltä paperit. Ei siinä mitään, poikaystävä näytti ne, MUTTA SITTEN. Sitten se myyjä pyys MUA näyttämään omat paperini ! Vaikka en ollut ostamassa mitään K-18 tuotteita. Vaikka olin jo täysi-ikäinen, ei poikaystäväni saanut tupakkaa ostettua siitä kaupasta, koska MINULLA ei ollut papereita mukana. Se myyjä ei yksinkertaisesti suostunut myymään 25vuotiaalle poikaystävälleni ja hän joutui menemään toiseen kauppaan ostamaan tupakkaa ilman minua. Jouduin siis täysi-ikäisenä oottamaan autossa. Se oli todella naurettavaa, eikä kyllä mielestäni edes oikein toimittu. Silloin ärsytti

[/quote]

Tuo on aika selkeä linjanveto kauppiailta. Olen pyörätuolissa ja kesällä minulla on ollut kesätuuraajana alle 18v henkilökohtainen avustaja. Olen 45, mutta en ole juonut vuosiin.

Kun meille oli tulossa meidän ikäinen pariskunta ja suunnittelimme grillausta, mies rakensi vielä terassia ja itse menin aamupäivällä ostamaan grillattavia sekä miehelle ja vieraille juomia: mäyräkoira ja siidereitä. Myyjä kysyi avustajaltani papereita, jolloin näytin omani ja kerroin että hän on henkilökohtainenavustajani ja sen, että ne tulee täysi-ikäisille vieraillemme. Sanoin, etten saisi niitä ilman avustajaa autoon.

Myyjällä oli kuitenkin jämpti linja, joten soitin miehelle, että saa tulla hakemaan juomat. Sillä hoitui, vaikka harmittihan se etenkin miestäni, joka hikihatussa oli viimeistelemässä terassia, jotta saadaan grillattua siinä illalla. Silloin mies mietti, toteutuuko lain tarkoitus täysin (avustajan yksi tarkoitus on, että voisi yhdenvertaisesti hoitaa asiointeja jne) ja kävi kyllä minullakin mielessä. Eipä sitä sen jälkeen kuitenkaan olla murehdittu.

Alkoholia tai tupakkaa ei saa vahingossa päätyä alaikäisille ja kun tuon linjan on tarkoitus suojella alaikäisiä, sen tarkoitus on mielestäni paljon merkittävämpi kuin siitä syntyvät loppujen lopuksi mitättömät haitat. Kun sen tiedostaa, voi ostoreissutkin järjestellä, kuten teillä hoitui.

Vierailija
67/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissain paikkakunnilla ei kysytä papereita melkeen ikinä :D ite oon vasta 19 täyttäny enkä todellakaan mitenkään vanhan näkönen - kuka sais ees 18-19vuotiaana ittensä 30v näköseks? en myöskään meikkaa melkeen ikinä, jos meikkaan nii perus meikkivoide, puuteri, ripsari. silti n. 1/3 kerroista ei kysytä ku kotipaikkakunnalla ostan tupakkaa. heti ku lähtee stadiin päin nii siel sit kysytään oikestaan joka paikassa :) voi olla et ei siks kysytä ku aika pieni paikka eikä kauppoja pahemmin vartioida... silti vähän ihmetyttää, sain jo sillon ku täytin 18 välillä ilman papereita - kuinkaha paljo alaikäsille sit myydään? varsinki niille jotka meikillä saa ittensä näyttämään vanhemmilta :/

Vierailija
68/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:08"]Heh, mä oon joskus kysyny 70-luvulla syntyneiltä! Mutta kun ne on niin babyface! -AP
[/quote]

Kunhan et sano tota asiakkaalle. Kävin raskaana ollessa ostamassa miehelle lähikaupasta tupakkaa niin myyjä kysyi paperit. Ihan ymmärrettävää, olen aika nuoren näköinen. Katsoi vähän naureskellen niitä papereita ja heitti että "no ku sä oot ihan babyface" Kyseessä oli siis joku juuri ja juuri täysi-ikäinen jätkä varmaan. Hymyilin takaisin vaikka (johtuiko sitten hormoneista) teki mieli rähjätä sille. Tykkään ystävällisistä ja tuttavallisista myyjistä mutta inhoan tota sanaa enkä ikinä sanois noin asiakkaalle, jossain menee raja. T: Myös kaupan kassa

P.S. Vanhin jolta olen kysynyt oli 32v muistaakseni, raja oli vielä että 24v-näyttäviltä kysyttiin. Mutta häneltä kuulemma kysyi kaikki :)

Vierailija
69/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:42"]Minä olen kans joskus ruvennut ällistyneenä nauramaan, kun on kassalla kysytty papereita eikä sattunut olemaan mukana. Sormessa oli kuitenkin vihkisormus, vaunuissa yksi lapsi ja vieressä toinen. Näytin niitä ja sain ostettua sen olueni :) Tämä tapahtui muutama vuosi sitten, kun olin noin 37v.

[/quote]

No miten lapsi ja vihkisormus takaa täysi-ikäisyyden? Sormuksen oot voinu pöllii vaikka äidiltäs tai ostaa ite ja kyllä alaikäiset lapsia saa, tai ne voi olla sun kaverin tms.

[/quote]No justiisa. Kuka näkins niin paljon vaivaa vain todistaakseen että on täysi-ikäinen..

[/quote]Joo mutta kun se on ihan sama onko niitä lapsia sata ja sormukset ja autonavaimet mukana. Edelllä mainitut asiat eivät ole virallisia tunnistusasiakirjoja.

Vierailija
70/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää nämä silmien pyörittelijät,huokailijat joilla on aurinkolasit päässä. yleensä ikää on juuri ja juuri se 18. Kerrankin yksi tosi nuoren näköinen kundi ei suostunut ottamaan aurinkolaseja pois päästä. Huoritteli ja jauhoi paskaa. NO KUN EI OTTANUT LASEJA POIS EIKÄ SILMIÄ NÄY NIIN EN VOI MYYDÄ .Sama homma just toi että kaksi nuorennäköistä tulee kauppaan ja vain toisella on henkkarit mukana. Silloin on suuri epäilys että tupakkka tuotteita tai alkoholia välitetään alaikäiselle.Silloin ei missää tapauksessa saa myydä kummallekkaan. 

Ja nämä säännöthän EIVÄT OLE MYYJIEN keksimiä. ihan oikea alkoholilaki määrittelee nuo ikärajat ja kenelle myydään. Jos toistuvasti myydään alaikäisille kauppa voi menettää alkoholimyynti luvan.Itse en todellakaan halua olla se myyjä joka mokaa niin että luvat menee.

Vierailija
71/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:07"]Eihän se nyt varsinaisesti laki ole... [/quote] Ei ole, ei! Se on vaan suositus, mut jengi ihan vakavissaan siellä kassan takana perustelee et 'tää on laki' nimim. 33v kahden lapsen äiti, jolla ne lapset on aina mukana, jolta tivataan papereita joka saatanan kerta kun käy sen saunabissen ostamassa. Ärsyttää.

[/quote]

Se on vaan semmoinen juttu, että jos olet lapsinesi kassalla ostamassa K18 tuotteita ja näytät takana seisovan tarkastajan mielestä alle 30v ja kassa ei kysy sulta papereita niin kauppa saattaa menettää myyntiluvat. Aika iso taakka kassahenkilölle kannettavaksi. Joten näytetään vaan ne todistukset niitä kysyttäessä jookos.

Tämän lisäksi kaupoissa suoritetaan omavalvontaa todistusten kysymisen suhteen ja tarkastajan kysyessä onko omavalvontaa suoritettu kaupalla on oltava näyttää mustaa valkoisella, että juu kyllä meillä kysytään.

Eli mikä vaikeus siinä nyt vaan on niitä papereita kantaa mukana...

Vierailija
72/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaverini kanssa S-marketissa ostamassa muutamaa siideriä illanviettoa varten. Olemme 22-vuotiaita.
Kassalle tultaessa näytin paperini ja maksoin omat ostokseni. Minun jälkeeni tuli kaverini, joka huomasi, että lompakkoa ei löytynyt mistään. Kassan kysyessä papereita kaverini vaan totesi
"Lompakko on näköjään jääny kotiin..."

Kassa myi mukisematta juomat kun minä tarjouduin maksamaan :-D

Vierailija
73/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysytään paperit nykyään ihan aina. Olen 35-vuotias. Minusta se on ärsyttävää, holhoavaa, kontrolloivaa nipotiukkisosastoa, aikaa vievää ja elämäähankaloittavaa. En omista muuta henkilöllisyystodistusta kuin passin, ja se on iso ja hankala.

Vierailija
74/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntynyt karkauspäivänä, kun täytin 18 sitä päivää ei ollut kalenterissa. menin sitten innossani ostamaan pari siideriä lähikioskilta ja myyjä kehotti hymyillen että "tuleppa huomenna uudestaan". aikamme siinä jankkasimme & takana oleva mies huuteli että " pitääkö tuon tytön oikeasti odottaa.. vittu onko se nyt neljä vuotta?!" jolloin myyjä luovutti ja möi juomat. karkauspäivä on siis joka neljäs vuosi, olen juhlinut yleensä 28 helmikuuta tai ensimmäinen maaliskuuta

Vierailija
75/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reilu kolmekymppinen ja olen tottunut papereiden kyselyyn ja mukisematta ne aina näytän.

Nyt on ongelmaksi koitunut 14 vuotias teinipoikani. Käymme silloin tällöin koko perheen kanssa ruokakaupassa ja nyt on kaksi kertaa käynyt niin, etten ole saanut ostettua kahta saunaolutta, koska pojallani ei tietenkään ole ollut näyttää papereita. Ollaan siis oltu kassalla mieheni, tämän teinin ja nuoremman lapsen kanssa.

Vierailija
76/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:34"]

Tunnen muutaman ihmisen, jonka ainoa henkkari on passi, joten on aika selvää ettei sitä aina kuljeta mukana.

[/quote]

Jotenkin aika selvää on että jokaisen velvollisuus on esim. viranomaiselle pystyttävä todistamaan henkilöllisyytensä. Esim. poliisi voi kysyä kaupungilla henkilöllisyystodistusta. Jos ainoa henkkari on passi, sitä on AINA kuljetettava mukana.

Vierailija
77/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 18:34"]

Tunnen muutaman ihmisen, jonka ainoa henkkari on passi, joten on aika selvää ettei sitä aina kuljeta mukana.

[/quote] 

Jotenkin aika selvää on että jokaisen velvollisuus on esim. viranomaiselle pystyttävä todistamaan henkilöllisyytensä. Esim. poliisi voi kysyä kaupungilla henkilöllisyystodistusta. Jos ainoa henkkari on passi, sitä on AINA kuljetettava mukana.

[/quote]

Mikään laki ei kyllä määrää, että henkkareita olisi koko ajan kannettava mukana. Jos poliisi sattuisi jostain syystä kaupungilla kyselemään henkkareita ja niitä ei ole mukana, niin heillä on kyllä keinonsa henkilöllisyys selvittää. Ja vaativammassa tapauksessa ne voidaan poliisin kyydissä vaikka hakea sieltä kotoa.

Vierailija
78/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:07"]Eihän se nyt varsinaisesti laki ole... [/quote] Ei ole, ei! Se on vaan suositus, mut jengi ihan vakavissaan siellä kassan takana perustelee et 'tää on laki' nimim. 33v kahden lapsen äiti, jolla ne lapset on aina mukana, jolta tivataan papereita joka saatanan kerta kun käy sen saunabissen ostamassa. Ärsyttää.

[/quote]

Se on vaan semmoinen juttu, että jos olet lapsinesi kassalla ostamassa K18 tuotteita ja näytät takana seisovan tarkastajan mielestä alle 30v ja kassa ei kysy sulta papereita niin kauppa saattaa menettää myyntiluvat. Aika iso taakka kassahenkilölle kannettavaksi. Joten näytetään vaan ne todistukset niitä kysyttäessä jookos.

Tämän lisäksi kaupoissa suoritetaan omavalvontaa todistusten kysymisen suhteen ja tarkastajan kysyessä onko omavalvontaa suoritettu kaupalla on oltava näyttää mustaa valkoisella, että juu kyllä meillä kysytään.

Eli mikä vaikeus siinä nyt vaan on niitä papereita kantaa mukana...

[/quote]

Kauppa ei menetä lupia sillä ettei kysy henkkareita alle 30-vuotiaalta näyttävältä asiakkaalta. Jos asiakas on täysi-ikäinen, ei ongelmaa. Mutta jos se onkin ala-ikäinen, sitten voi lähteä luvat.

Vierailija
79/177 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 23:14"]

Eräs nuori mies yritti ostaa tupakkaa ja kysäisin papereita. Hän vastasi, että enkö nähnyt, kun hän ajoi autolla myymälän eteen, samalla näytti parkkipaikan ainoaa autoa. Totesin vaan, että hyvä yritys, tuo auto on minun.

[/quote]

;D

Vierailija
80/177 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:15"]7: ap ei tainnut tietää sitä, se oli vastaus hänelle. Ei hän muuten olisi kysynyt miksi aina Kanada. Ei hän välttämättä ole sitä nähnyt, jos on nuori. 

[/quote]

Juu en tiennyt. En ole katsonut Kummeleita koskaan. Selventäkää nyt tää Kanada-juttu mulle :D -AP

[/quote]

https://www.youtube.com/results?search_query=kummeli+musavisa

[/quote]

En vieläkään tajunnu tätä, mut taidan olla niin vajaa :D -AP

[/quote]

Kummelit oli aikansa aivan mielettömän huippu-sketsisarja.

Sarjaan kuului joka jaksossa ? kohtaus, jossa , jos nyt oikein muistan, imitoitiin toista ohjelmaa. Tässä toisessa ohjelmassa  "laatikossa" olevien ihmisten piti antaa avainsanan perusteella vastaus. No yhtäkaikki, vastaus piti antaa kysymykseen, johon on vain vihjeitä. Ja aina oli vastaus: KANADA.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän