Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyjät! Huvittavimpia kommentteja kysynykseen "Onko henkkareita?"

Vierailija
23.08.2014 |

Näitä mä kuulen tosi usein.

"Ne jäi autoon."

"Ne jäi Kanadaan." (Siis oikeasti, miksi aina Kanada? Tää on tosi yleinen sepitys.)

"Ei multa oo koskaan kysytty henkkareita sen jälkeen, ku täytin 15!" (Jätkä paljastuu -95 -syntyneeksi. Jaa... on muka ostanut tupakkaa 15-vuotiaana?)

"VARMASTI OON VANHEMPI KU SÄ!!!" (Mitä tekemistä mun iällä on siinä asiassa? Kun asiakas lopulta suostuu näyttämään henkkarit, hän on 22-vuotias.)

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:03"]

Te "henkkarit autossa" tyypit: en tajua, missä lintukodossa kuvittelette asuvanne, KUKA jättää henkkarit autoon pöllittäviksi. Ja otatteko yhden setelin lompakosta mukaan kauppaan ja muu lompakko jää autoon vai täh?

[/quote]

OT mutta lintukoto tai ei niin kuvitelmissa ainakin täällä ison kaupungin pikkulähiössä. Jää siis avaimet rattiin kaupan pihassa kuten on jäänyt aina ja vielä toistaiseksi aina samasta paikasta löytynyt sen 3 min kauppareissun jälkeen. On sille mahdolliselle varkaudelle ainakin joku näkijä kuitenkin aina vieressä. Mukana taskussa yleensä lompakko mutta jos nyt on vaikka kourallinen kolikoita tai joku seteli helpommin käsillä niin sitten niillä.

Vierailija
42/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:39"]

Mikä olisi "oikea" vastaus, jos on täysi-ikäinen, mutta henkkarit jääneet kotiin? Itse olen 30, mutta en kehtaa ostaa jos pahvit kotona kun on niin noloa jos kysytään.

[/quote]

Multa joskus kysyttiin papereita, ja olivat tietysti kotona. "Apua, mulla ei olekaan nyt mukana", sanoin tarjoilijalle huomattuani unohdukseni. No, kävin hakemassa ne siitä parin sadan metrin päästä ja palasin ravintolaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran sanoin että jäi autoon, myyjän ilme oli kyllä hämmästynyt kun tulin hetken päästä takaisin :D jäi ihan oikeasti autoon

Vierailija
44/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo noi muut kassat on aina ennenki myyny mulle"
- Joo mutta minä en ilman niitä henkkareita...

"Meen sitte ärrälle, siellä ei tartte näytellä papereita!"
-Tervemenoa!

Töissä siis suuressa prismassa.

Vierailija
45/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheeseen liittyen on pakko kertoa yks tarina miks vanhempia ihmisiä ärsyttää ku kysytään papereita. Oltiin poikaystävän kanssa kaupassa. Olin silloin 19v ja poikaystäväni 25v. Tehään kaupassa yleensä niin että ostetaan ostokset puoliksi. Kassalla oltiin peräkkäin ja juteltiin siinä niitä näitä. Mä olin ekana, maksoin ostokseni ja menin pakkaamaan. Poikaystäväni osti tupakkaa ja myyjä kysy siltä paperit. Ei siinä mitään, poikaystävä näytti ne, MUTTA SITTEN. Sitten se myyjä pyys MUA näyttämään omat paperini ! Vaikka en ollut ostamassa mitään K-18 tuotteita. Vaikka olin jo täysi-ikäinen, ei poikaystäväni saanut tupakkaa ostettua siitä kaupasta, koska MINULLA ei ollut papereita mukana. Se myyjä ei yksinkertaisesti suostunut myymään 25vuotiaalle poikaystävälleni ja hän joutui menemään toiseen kauppaan ostamaan tupakkaa ilman minua. Jouduin siis täysi-ikäisenä oottamaan autossa. Se oli todella naurettavaa, eikä kyllä mielestäni edes oikein toimittu. Silloin ärsytti

Vierailija
46/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ostin alkoholittoman siiderin ja virkaintoinen myyjä pyysi henkkareita (huomasi kyllä että kyseessä alkoholiton tuote). Hetken siinä ihmettelin ja näytin ajokorttia, ja huomautin vielä päälle, että saisin kyllä ostaa tuon siiderin ilman iän todistamistakin. Myyjä sitten alkoi myöntelemään että tavallaan joo, mutta näytä nyt kuitenkin.
Maksamisen aikana myyjä alkoi vielä paasaamaan laista, että kohta pitää kysyä kaikilta alle 30-vuotiaan näköisiltä ikä, varaudu sinäkin näyttämään henkkarit mukisematta. Tiesin kyllä uudistuksesta, mutten tajunnut miten se liittyi alkoholittoman juomani ostoon...

Vierailija
47/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:10"]

Tästä aiheeseen liittyen on pakko kertoa yks tarina miks vanhempia ihmisiä ärsyttää ku kysytään papereita. Oltiin poikaystävän kanssa kaupassa. Olin silloin 19v ja poikaystäväni 25v. Tehään kaupassa yleensä niin että ostetaan ostokset puoliksi. Kassalla oltiin peräkkäin ja juteltiin siinä niitä näitä. Mä olin ekana, maksoin ostokseni ja menin pakkaamaan. Poikaystäväni osti tupakkaa ja myyjä kysy siltä paperit. Ei siinä mitään, poikaystävä näytti ne, MUTTA SITTEN. Sitten se myyjä pyys MUA näyttämään omat paperini ! Vaikka en ollut ostamassa mitään K-18 tuotteita. Vaikka olin jo täysi-ikäinen, ei poikaystäväni saanut tupakkaa ostettua siitä kaupasta, koska MINULLA ei ollut papereita mukana. Se myyjä ei yksinkertaisesti suostunut myymään 25vuotiaalle poikaystävälleni ja hän joutui menemään toiseen kauppaan ostamaan tupakkaa ilman minua. Jouduin siis täysi-ikäisenä oottamaan autossa. Se oli todella naurettavaa, eikä kyllä mielestäni edes oikein toimittu. Silloin ärsytti

[/quote]

Tämä oli täsmälleen oikein toimittu. Myyjä ymmärsi hyvin helposti, että olette samaa seuruetta. Olit kovin nuori, myyjä ei papereita kysymättä voi tietää oletko 17 vai 19, eikä sitä, ostiko poikaystäväsi tupakkasi itselleen vai sinulle.

Vierailija
48/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa kysellä joltakin kolmekymppiseltä papereita. Itse en tunne yhtäkään kolmekymppistä joka näyttäisi 18 vuotiaalta.

Vierailija
49/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:26"]

Naurettavaa kysellä joltakin kolmekymppiseltä papereita. Itse en tunne yhtäkään kolmekymppistä joka näyttäisi 18 vuotiaalta.

[/quote]

Syy kerrottiinkin pari sivua sitten. Tämä liittyy vain ja ainoastaan siihen, että kauppa tahtoisi saada viinit valikoimiinsa.

Vierailija
50/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:10"]

[/quote]

Tämä oli täsmälleen oikein toimittu. Myyjä ymmärsi hyvin helposti, että olette samaa seuruetta. Olit kovin nuori, myyjä ei papereita kysymättä voi tietää oletko 17 vai 19, eikä sitä, ostiko poikaystäväsi tupakkasi itselleen vai sinulle.

[/quote]

Joo tottakai ymmärsi että ollaan samaa porukkaa, mutta eihän toisen ihmisen ostokset liity minuun millään tavalla ! Olkoon sitten maitoa tai tupakkaa ! Silloinhan jokaiselta ihmiseltä pitäisi aina kysyä paperit, ihan sama mitä ostaa, jos vaan sattuu olemaan jonkun toisen seurassa tai takana oleva tuntematon ostaa tupakkaa ? Eri asia on mielestäni jos 25v ja nuoren näköinen ihminen menee ALKOON ja nuori ei osta mitään, vaan on vain mukana. Se on eri asia siksi että Alkosta ei saa mitään muuta kuin K-18 tuotteita. 

Vierailija
51/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kauppaan oli tullut nuoren näköinen jätkä ja halusi ostaa tupakkaa. Kassa pyysi häneltä henkkarit ja hän vastasi hakevansa ne autosta, mutta huikkasi vielä perään, että auto on aika sotkuinen niin henkkareiden löytäminen saattaa kestää:D kassa näki pojan kävelevän kaupasta bussipysäkille ja naureskeli mielessään tota nuoren pojan selitystä. Kaikein huippu kuitenkin oli, kun kassa näki pojan juoksevan bussipysäkiltä takaisin kauppaan ja selitti hätääntyneenä, että hänen musta mersunsa oli kaupan pihalta pöllitty ja siellä oli myös ne henkkarit :DD

Vierailija
52/177 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä mä sua vanhempi taidan olla!" Mietin hiljaa mielessäni, että parempi olis, olin nimittäin itse juuri 18 vuotta täyttänyt... :D

Vierailija
53/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:39"]

Oltiin koko perheen voimin (vanhemmat 35v kumpikin, minä raskaana ja miehellä kannossa taapero) viikonlopun ruokaostoksilla johon sisältyi 1 olut. Myyjä vilkaisee meitä ja kysyy mieheltä paperit. Olen pakannut lähes kaikki tavarat jolloin myyjä toteaa et haluaa nähdä munkin paperit. Kysyin, että miksi mun paperit, mieshän noi ostokset maksoi. Myyjä: sähän saatat olla alaikänen. Minä: öh...toi meidän taapero on aika selvästi alaikänen, kysytkö siltäkin? Myyjä hermostuu kovin: mutta kun se on laki!! Minä: eihän oo, suositus vaan. Myyjä jatkaa jankutusta laista, minä taaperosta ja mies kaivo mun laukusta mun paperit ja näytti ne sille kassatyypille (ihan hyvä niin muille jonossa olleille henkilöille). Jotain vitun järkeä nyt siihen papereiden kysymiseen!

[/quote]

Joo nää on kieltämättä näitä naurettavuuden huippuja. Mitä liikkuu myyjän päässä?!? Kaksi teiniä tullut kauhealla vaivalla pikkusisarusten kanssa ostamaan valtavat määrät ruokaa ja yhden oluen?

Koomista on sekin, että jos ostajalla on ikää n. 2 x 18 v, silti ei myydä, jos papereita ei ole mukana, "kun on tullut kysyttyä".

Vierailija
54/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin pidetään vielä aika usein 12-16 vuotiaana, vaikka 23 olenkin. Hyvä vaan että nykyään kysellään papereita enemmän ja ollaan tarkempi.. Jos ei niin moni teini kuolisi alkoholin takia ennen kun elämä ehtinyt edes alkaa..

Vierailija
55/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:10"]

[/quote]

[/quote]

Suosituksessa EI sanota, että kaikilta samaan seurueeseen kuuluvilta pitäisi kysyä paperit, vaan vain silloin, kun aiheellinen epäilys siitä, että ikärajavalvottavia tuotteita välitetään eteenpäin. Tämä on tietysti aika vaikeasti määriteltävissä oleva suositus, mutta jos kyse oli yhdestä askista tupakkaa, ei myyjällä mielestäni ollut perusteltua aihetta olla myymättä. Eri asia, jos kaksi nuorta tulee ostamaan vaikkapa kaksi koppaa kaljaa tms. ja vain toinen toimii maksajana. Ja olen ollut kaupassa töissä viimeiset kymmenen vuotta, tiedän kyllä, mistä puhun. :)

Vierailija
56/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää hassuksi mennyt.. Minulta (29v) kysyttiin paperit robin hoodissa, ostin tuulilasinpesunestettä! Pikkuisen loksahti suu auki ja tuijotin hihnalleni, sain sitten kysyttyä miksi ne paperit...? On kuulemma K18 tuote tuo lasinpesunestekin. Onneksi oli henkkarit mukana, ei nimittäin nähnyt enää lasista läpi kurakelillä ja kotiin/seuraavaan kauppaan pitkä matka. :D

Vierailija
57/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parta alkanut kasvaa teininä. Nyt 26v ja kaks kertaa 16v jälkeen on kysytty paperit. Molemmilla kerroilla olen pelannut pelikonetta. Harmittaa kun alkossakaan ei koskaan kysellä :( tai baareissa. Muut menee ensin ja niitä kysellään ja ITE ikinä joudu näyttämään.

Vierailija
58/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 23:10"] Tästä aiheeseen liittyen on pakko kertoa yks tarina miks vanhempia ihmisiä ärsyttää ku kysytään papereita. Oltiin poikaystävän kanssa kaupassa. Olin silloin 19v ja poikaystäväni 25v. Tehään kaupassa yleensä niin että ostetaan ostokset puoliksi. Kassalla oltiin peräkkäin ja juteltiin siinä niitä näitä. Mä olin ekana, maksoin ostokseni ja menin pakkaamaan. Poikaystäväni osti tupakkaa ja myyjä kysy siltä paperit. Ei siinä mitään, poikaystävä näytti ne, MUTTA SITTEN. Sitten se myyjä pyys MUA näyttämään omat paperini ! Vaikka en ollut ostamassa mitään K-18 tuotteita. Vaikka olin jo täysi-ikäinen, ei poikaystäväni saanut tupakkaa ostettua siitä kaupasta, koska MINULLA ei ollut papereita mukana. Se myyjä ei yksinkertaisesti suostunut myymään 25vuotiaalle poikaystävälleni ja hän joutui menemään toiseen kauppaan ostamaan tupakkaa ilman minua. Jouduin siis täysi-ikäisenä oottamaan autossa. Se oli todella naurettavaa, eikä kyllä mielestäni edes oikein toimittu. Silloin ärsytti [/quote] Tämä oli täsmälleen oikein toimittu. Myyjä ymmärsi hyvin helposti, että olette samaa seuruetta. Olit kovin nuori, myyjä ei papereita kysymättä voi tietää oletko 17 vai 19, eikä sitä, ostiko poikaystäväsi tupakkasi itselleen vai sinulle. [/quote] Suosituksessa EI sanota, että kaikilta samaan seurueeseen kuuluvilta pitäisi kysyä paperit, vaan vain silloin, kun aiheellinen epäilys siitä, että ikärajavalvottavia tuotteita välitetään eteenpäin. Tämä on tietysti aika vaikeasti määriteltävissä oleva suositus, mutta jos kyse oli yhdestä askista tupakkaa, ei myyjällä mielestäni ollut perusteltua aihetta olla myymättä. Eri asia, jos kaksi nuorta tulee ostamaan vaikkapa kaksi koppaa kaljaa tms. ja vain toinen toimii maksajana. Ja olen ollut kaupassa töissä viimeiset kymmenen vuotta, tiedän kyllä, mistä puhun. :)

[/quote]

Nimenomaan ! Ja minä vielä kerroin että olen kyllä täysi-ikäinen ja en edes polta tupakkaa ! Ja että juuri siksi minulla ei ole papereita mukana, koska en ole varautunut ostamaan mitään k-18 tuotteita, koska en polta enkä juo. Ja olin mukana vain siksi että voisin ostaa omat ruoka-ostokseni, en muuten vaan mukana hengailemassa. Ei voinut joustaa vaikka itse ostaja oli jo 25v. Joskus voi myös käyttää tilannetajua ja maalaisjärkeä. Nyt olen 21vuotias eikä ikinä ennen tuota eikä tuon jälkeen ole tuommoista tapahtunut, ei olla edes ihmetelty kun olen pakannut tupakat ruokien kanssa samaan ostoskassiin

Vierailija
59/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itsekin kaupankassalla töissä, välillä ihmiset oikeasti olettaa että siinä myyjänä tiedän heistä kaiken; iästä kengän kokoon! :D ei, en tiedä kuka olet, minkä ikäinen olet enkä paljoa muutakaan! Työkseni kyselen henkkareita, mikäli on tarve :)

Vierailija
60/177 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös yhen kesän toiminut pienen kylän siwan kassalla. Yks kerta nuoremman olonen jätkä tuli ostaan tupakkaa. Otin tupakan ajatuksissani jo hollille kunnes tajusin kysyä paperit. Oli "jäänyt kotia" vastas poika hyvin itsevarmasti. Ihmetys oli klopille suuri ku en myynytkään. Lähti sitten pyörällä pois ja sen jälkeen (pieni kyläpahanen kun tämä on) niin näin pojan monesti kylällä melko nuoressa seurassa. Myöhemmin kuulin sen olevan ysillä. Vanhalla ulkonäöllä ja itsevarmalla asenteella oli jo varmasti sitä ennen monesta kaupasta saanu ostettua.

Ja sitten kerran tuli kaks mustalaistyttöä kauppaan. Toisella oli normi vaatteet ja toisella kansallispuku. No nuoren näköinen kansallispukunen halus tupakkaa ja kysyinkin sitten henkkarit. Ei olis vissiin saanut. Tyttö alkoi korottamaan ääntä ja raivosi ettei tarvitse mitään papereita, olihan hän jo selvästi 18 kun sai pukeutua kansallispukuunkin ja koruihin. Ääni vain nousi ja nousemistaan " pitäis sun tietää, kato nyt mun pukua, anna mun tupakat, ootko ihan tyhmä tai jtn". Siinä vaiheessa kun se huusi kurkku suorana kirosanoja ja yritti tulla kassan yli niin heitin hänen eteensä tupakat että vie pois vaan. Täällä kun on ollut tapana saada puukosta näiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi