Myyjät! Huvittavimpia kommentteja kysynykseen "Onko henkkareita?"
Näitä mä kuulen tosi usein.
"Ne jäi autoon."
"Ne jäi Kanadaan." (Siis oikeasti, miksi aina Kanada? Tää on tosi yleinen sepitys.)
"Ei multa oo koskaan kysytty henkkareita sen jälkeen, ku täytin 15!" (Jätkä paljastuu -95 -syntyneeksi. Jaa... on muka ostanut tupakkaa 15-vuotiaana?)
"VARMASTI OON VANHEMPI KU SÄ!!!" (Mitä tekemistä mun iällä on siinä asiassa? Kun asiakas lopulta suostuu näyttämään henkkarit, hän on 22-vuotias.)
Kommentit (177)
Oltiin koko perheen voimin (vanhemmat 35v kumpikin, minä raskaana ja miehellä kannossa taapero) viikonlopun ruokaostoksilla johon sisältyi 1 olut. Myyjä vilkaisee meitä ja kysyy mieheltä paperit. Olen pakannut lähes kaikki tavarat jolloin myyjä toteaa et haluaa nähdä munkin paperit. Kysyin, että miksi mun paperit, mieshän noi ostokset maksoi. Myyjä: sähän saatat olla alaikänen. Minä: öh...toi meidän taapero on aika selvästi alaikänen, kysytkö siltäkin? Myyjä hermostuu kovin: mutta kun se on laki!! Minä: eihän oo, suositus vaan. Myyjä jatkaa jankutusta laista, minä taaperosta ja mies kaivo mun laukusta mun paperit ja näytti ne sille kassatyypille (ihan hyvä niin muille jonossa olleille henkilöille).
Jotain vitun järkeä nyt siihen papereiden kysymiseen!
Mikä olisi "oikea" vastaus, jos on täysi-ikäinen, mutta henkkarit jääneet kotiin? Itse olen 30, mutta en kehtaa ostaa jos pahvit kotona kun on niin noloa jos kysytään.
"Minusta en näytä päivääkään yli kolmekymppiseltä". Oli syntynyt joskus alkuvuonna 1996. Nolo.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:06"]
"you made my day" ikää oli 34v
[/quote]
Tää voisin olla vaikka minä ;)
Te "henkkarit autossa" tyypit: en tajua, missä lintukodossa kuvittelette asuvanne, KUKA jättää henkkarit autoon pöllittäviksi. Ja otatteko yhden setelin lompakosta mukaan kauppaan ja muu lompakko jää autoon vai täh?
Ei todellakaan ihmisen tarvitse kantaa passia mukanaan jatkuvasti! Eikä kyettävä todistamaan henkilöllisyyttään missä ja milloin tahansa. Tästä näin voin lähteä vapaasti ulos ilman passia, lompakkoa, puhelinta, avaimia, stendaria, ah mikä vapaus.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:07"]Eihän se nyt varsinaisesti laki ole... [/quote] Ei ole, ei! Se on vaan suositus, mut jengi ihan vakavissaan siellä kassan takana perustelee et 'tää on laki' nimim. 33v kahden lapsen äiti, jolla ne lapset on aina mukana, jolta tivataan papereita joka saatanan kerta kun käy sen saunabissen ostamassa. Ärsyttää.
[/quote]
Se on vaan semmoinen juttu, että jos olet lapsinesi kassalla ostamassa K18 tuotteita ja näytät takana seisovan tarkastajan mielestä alle 30v ja kassa ei kysy sulta papereita niin kauppa saattaa menettää myyntiluvat. Aika iso taakka kassahenkilölle kannettavaksi. Joten näytetään vaan ne todistukset niitä kysyttäessä jookos.
Tämän lisäksi kaupoissa suoritetaan omavalvontaa todistusten kysymisen suhteen ja tarkastajan kysyessä onko omavalvontaa suoritettu kaupalla on oltava näyttää mustaa valkoisella, että juu kyllä meillä kysytään.
Eli mikä vaikeus siinä nyt vaan on niitä papereita kantaa mukana...
[/quote]
Kauppa ei menetä lupia sillä ettei kysy henkkareita alle 30-vuotiaalta näyttävältä asiakkaalta. Jos asiakas on täysi-ikäinen, ei ongelmaa. Mutta jos se onkin ala-ikäinen, sitten voi lähteä luvat.
[/quote]
Jos näin on niin sitten en jaksa enään ymmärtää sitä paperien kysymisen tärkeyttä ja niuhotusta.
Vittu että ärsyttää ku täälä ja ilmeisesti oikeasti kaupoissakin on ihmisiä jotka ottaa jotenkin henkilökohtaisena kunnianloukkauksena papereiden kysymisen. Jaa eikö riitä että tässä on mulla viistoista lasta mukana??? On mulla autokin tuola, kato mä näytän mun puhelimesta, se on taustakuvana... !!!!!!!!!!!!!!
Mä loukkaannun jos multa ei kysytä papereita, ikäkriisinen kun oon ollu jo vuosia. :D Mutta kyllä mä sen ymmärrän että jos ostan vaikka poikaystäväni kanssa puoliksi asiat ja vaan sillä vaikka sattuu olemaan kaljoja... Niin kyllä multakin saa kysyä paperit siinä tilanteessa. Ja mullahan on ne aina koska kun mulla on lompakko mukana niin on mulla sielä paperitkin. En jaksa ymmärtää missä ihmeen paikoissa jotkut muka niitä papereitaan pitää, piirongin pohjalla kotona??? Eikö teillä oo lompakoita?!
Eikä todellakaan kaupalta lähde luvat jos kassaneiti ei kiusaa jokaista kolmekymppistä perheenäitiä papereilla. Ne luvat lähtee silloin jos kauppa jää kiinni alaikäiselle myymisestä.
Järkeä saa käyttää. Skideille ei tietenkään pidä myydä alkoholia eikä tupakkaa. Parikymppisiltä voi trkistaa vielä että onko ikää vai onko vanhemman näköinen. Mutta tämä että saakeli 40-vuotiaalle ei myydä tupakkaa kun hän on kaupassa lastensa kanssa, on kiusaamista.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:11"]
Vittu että ärsyttää ku täälä ja ilmeisesti oikeasti kaupoissakin on ihmisiä jotka ottaa jotenkin henkilökohtaisena kunnianloukkauksena papereiden kysymisen. Jaa eikö riitä että tässä on mulla viistoista lasta mukana??? On mulla autokin tuola, kato mä näytän mun puhelimesta, se on taustakuvana... !!!!!!!!!!!!!!
Mä loukkaannun jos multa ei kysytä papereita, ikäkriisinen kun oon ollu jo vuosia. :D Mutta kyllä mä sen ymmärrän että jos ostan vaikka poikaystäväni kanssa puoliksi asiat ja vaan sillä vaikka sattuu olemaan kaljoja... Niin kyllä multakin saa kysyä paperit siinä tilanteessa. Ja mullahan on ne aina koska kun mulla on lompakko mukana niin on mulla sielä paperitkin. En jaksa ymmärtää missä ihmeen paikoissa jotkut muka niitä papereitaan pitää, piirongin pohjalla kotona??? Eikö teillä oo lompakoita?!
[/quote]
En ota henkilökohtaisena loukkauksena, otan sen typeryytenä ja elämääni hankaloittavana kontrollointina. Kyllä multakin sai kysyä papereita koko nuoruuden. Vielä kahdenkympin puolella se ei haitannut, mutt nyt kun lähenen neljääkymmentä, alkaa sapettaa ainainen "Saanko vielä nähdä paperit?" Joo, saat, ole hyvä.
Kyllä, pitäisin passiani piironginlaatikossa jos sitä ei tarvitsisi kuljettaa henkkarina mukanani vielä tässäkin iässä.
Suunnilleen vuosi sitten minulle kävi eräänä viikonloppuna niin että päätettiin lasten kanssa piipahtaa lähikaupassa pihahommien lomassa, silläaikaa kun ruoka oli uunissa. Nappasin sisältä käsilaukustani vain setelin mukaan ja lähdin niillä verkkareillani Alepaan. Ostettiin lapsille karkkia, perheelle maitoa ja minulle tupakkaa. Kassaneiti kysyi sitten papereita. Sanoin ettei minulla ole papereita mukana, mutta toinen minut tunteva myyjä voi tulla tunnistamaan minut, ja lisäksi paikalla oli pari muuta naapurustosta tuttua ihmistä, jotka tietävät minun olevan yli kolmenkymmenen. Se ei käy, sanoi nuori myyjä. Onko järkeä? Pitääkö tulla myöhemmin uudelleen sen tupakka-askin takia? Kai hän nyt tajuaa että olen vähintään yli 18, eli mitään lakia ei riko myymällä minulle tupakkaa. Pitääkö ruveta jankkaamaan henkkareista vaikka minut tunnistetaan aikuiseksi? Vanhempi myyjä tuli sitten paikalle ja antoi omalla vastuullaan myyntiluvan.
Ei siinä riko lakia jos myy alaikäisen näköiselle, jos on VARMA että hän on 18. Eli ei tarkastaja välitä jos myyt nuoren näköiselle, jos hän todella on 18! Olen itse ollut baarissa töissä ja myin kyllä mukisematta tutuille nuorille, jos tiesin että he olivat 18. Toki siinä toimii omalla vastuulla. . Että voihan olla että se naapurin mamma onkin huijannut lastensa iät.. :P
Mutta jos kyse on tuntemattomasta, näyttävää nyt vaan mukisematta ne henkkarit! Ei niitä myyjiä kiinnosta teidän lapsilukumäärät tai tulivat, he toimivat annettujen ohjeiden mukaisesti!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 10:08"]
Minulta kysytään paperit nykyään ihan aina. Olen 35-vuotias. Minusta se on ärsyttävää, holhoavaa, kontrolloivaa nipotiukkisosastoa, aikaa vievää ja elämäähankaloittavaa. En omista muuta henkilöllisyystodistusta kuin passin, ja se on iso ja hankala.
[/quote]
Voivoi joko sä hyväksyt sen että sulta kysytään henkkareita ja näytät ne kiltisti TAI SITTEN ET ENÄÄ IKINÄ OSTA MITÄÄN K-18-TAVARAA. Helppoa eikö?! Vitun ämmät ois parempi ku pysyisitte kotonanne kitisemässä liian tiukkoine pipoinenne
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:41"]Mä en tajua, miten aikuiset ihmiset vetää herneen nenään, jos heitä luullaan ikäistään nuoremmiksi, eli kysytään henkkareita? Onko se hirveä vaiva niitä näyttää? Miksi siihen pitää mitään kommentoidakaan, pikainen kortin vilautus ja homma on ohi, eikä satu.
[/quote]
Mulla ärsytti aikaan, kun olin jo yli kolmekymppinen ja papereita ei ollut mukana baariin mentäessä. Ei käyny mielessäkään ottaa niitä, kun olin jo sen verran vanha.
Aina ei oo papereita mukana enää vanhempana ja ajokortti on usein autossa oikeesti.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:16"]Oon ite vastannu jotain tyyliin "et oo tosissas" ja revenny täysin. Multa kysytään samassa Alkossa papruja melkeen joka kerta kun ostan väkeviä. Olen mies ja ikää 34.
[/quote]
Niin no näytät viisi vuotta ikäistäsi nuoremmalta. Ei se niin ihmeellistä ole.
[/quote]
Alkossa kysytään alle 25-näköisiltä, muissa kaupoissa raja on 30. Henkilö näyttää siis myyjän mielestä 10 vuotta nuoremmalta.
Olen tämän ennenkin kirjoittanut johonkin keskusteluun.
Täytin 20 sinä vuonna, joku pari kuukautta syntymäpäivääni. Menin ostamaan tupakkaa ja pari siideriä ja olin kaivanut henkkarit valmiiksi ja tottakai kassaneiti kysyikin. Hän katsoi papereita ja tyrkkäsi ne minulle tylysti ja otti seuraavan asiakkaan myymättä minulle mitään. Kysyin vain että anteeksi mitähän tässä tapahtuu?
- Sulla ei oo tarpeeks ikää, en myy sulle. Ihan tosi? Suu auki olin hetken ja kysyin uudelleen kassalta että niin anteeks mutta mä täytän kohta 20 ja mulla ei oo ikää k 18 tuotteisiin? Takana olevat asiakkaan huokailivat että johan nyt on ku kaikenmaailman kersat koittaa huijata kaupassa. Näytin henkkarit takana olevalle miehelle ja kysyin, että onko tässä nyt joku pielessä? Tämä mies vahvisti minun olevan oikeassa ja antoi henkkarit kassaneidille joka tokaisi vain oho, no meeppä tonne jonottamaan! Kyllä vitutti...
Mä olen aina tottunut näyttämään henkkarit ilman kysymistäkin, jollei ei lasketa muutamaa kassaa huomioon jotka muistaa minut.
Hauskin tapahtuma kassalla oli kun ostin muutaman siiderin ja näytin paperit. Kassa sitten sanoi että sulla on synttärit vasta kahden päivän päästä. No synttärini olivat 17.5 ja tämä taisi tapahtua joku 15.7, jonka jälkeen kassa tokaisi että ainiin nyt onkin kesäkuu.
Tapahtui 70-luvulla: nuoren näköiseltä henkilöltä kysyttiin Alkossa papereita, jolloin asiakas näytti äskettäin saamansa ajokortin. Tähän myyjä totesi virkavaltaiseen sävyyn, ettei myy, koska ajokortti on väärennetty.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että kysytään paperit, mutta yksi kerta kyllä ärsytti kun menin itseäni nuoremman kaverini kanssa ostamaan ruokaa, minä omani ja kaveri omansa. Ostin samalla itselleni askin ja myyjä löikin sen kassaan, kunnes huomasi kaverini kassajonossa ja pyysi häntä tulla näyttämään henkkarit. Oli kuulemma nähnyt kun ostimme ruoat yhtä aikaa ja askini oli kuulemma menossa hänelle. Meinasin jättää ruoat kauppaan, mutta en sitten viitsinyt. Askin jouduin hakea sitten muualta. Kaverinikin meni aivan hämilleen (silloin vielä 17) koska oli jonon perällä, eikä edes tupakoi..
Minulle on asiakas sanonut, että koko seurueen ei tarvitse näyttää henkkareita, jos yksi ostaa savukkeita. Mieluummin kyllä silti katson kuin kadun myöhemmin, kun en voi mitenkään varmistaa, onko savukkeiden lopullinen käyttäjä Asiakas-Ari 19 v. vai Seuralainen-Saana 17 v.
Yleensä pyrin kysymään papereita mahdollisimman kivasti (vrt. "paperit!"-töksäytys), mutta aika ajoin tulee näitä, jotka puhisee ja mutisee "niin tietysti" ja läiskivät henkilöllisyyspaperinsa pitkin kassapöytää, aivan kuin olisi epäillyt heidän äitiensä olevan huoria ja isiensä vuohia. Useimmiten nämä ovatkin olleet täysi-ikäisiä jopa reilun kuukauden ajan.
Itse olen syntynyt -85 (eli 29v) ja pakko sanoa, että välillä melkein petyn/loukkaannun jos multa ei kysytä! Itse otan sen kohteliasuutena, että näytän nuorelta! :)
Ihan turhaan jotkut nuoremmat kassatyöntekijät pyytelee anteeksi sitä, että kysyy itseään vanhemmalta papereita. Töitään he vaan tekee, eikä siinä henkkareiden näytössä mene kun alle minuutti. Mikä tässä on olevinaan se iso juttu?
Odotan "kauhulla" sitä päivää, kun henkkareita ei kysytä pitkään aikaan.. :P (toivottavasti vielä sen jälkeen kun täytän 30-40 )