Itku.. :( Difteria-tetanusrokote+raskaus
Nyt pelottaa.. Mulle laitettiin viikko sitten diTeBooster-rokote ja tänään sain plussan raskaustestistä. Raskausviikkoja 5+3. Luin sitten ton rokotteen valmisteyhteenvedon ja siinä sanotaan raskaudesta näin:
" Relevanttia eläinkokeista saatavaa tietoa ei ole saatavilla. Ihmisistä saatu tieto ei ole riittävää, jotta voitaisiin arvioida teratogeenisia ja sikiötoksisia vaikutuksia raskauden aikana. Raskauden aikana tulee arvioida altistuksen aiheuttaman kliinisen infektion riski rokottamiseen liittyviin teoreettisiin riskeihin nähden."
Voi ei, jos ton rokotteen takia nyt tulee jotain sikiövaurioita lapselle, ku ei tutkittua tietoa ole riittävästi siitä, että miten tuo vaikuttaa. Vielä ku näin alussa vasta raskaus, että herkästi tulee vielä tässä vaiheessa noita vaurioita.
Miksei se terkkari voinut mainita tuosta, ku vielä hetkeä ennen rokotteen laittamista oltiin puhuttu siitä, etten käytä ehkäsyä, kun toivotaan lasta. En kai mä osannu aatellakaan, että tosta rokotteesta vois olla haittaa.
Kommentit (7)
Täytyy ottaa asia esille äitiysneuvolassa sitten, kun sen aika on. Ja toivoa parasta.
Vierailija:
Täytyy ottaa asia esille äitiysneuvolassa sitten, kun sen aika on. Ja toivoa parasta.
- voithan vielä varmistaa asian teratologisesta tietopalvelusta (HUS:in sikiöntutkimusyksikkö, siellä on puhelinaika muistaakseni aamupäivisin, löytyy Googlella netistä).
Itse jouduin ottamaan tetanus-rokotuksen (edellinen oli vanhentunut ja sain haavan jonka takia lääkäri suositteli ottamaan rokotteen) + teratologisesta sanottiin, että ko. rokotetta on käytetty maailmanlaajuisesti vuosia myös raskaana oleville eikä mitään sikiövaurioriskejä ole havaittu.
Kansanterveyslaitoksen teratologiseen palveluun, jos kovin huolettaa. Heillä on eksaktia tietoa juuri näistä asioista. Sinne olen itsekin joutunut soittamaan, kun raskausaikana jouduin syömään erästä lääkettä ja halusin varmistaa että se todella sopii.
Eli nelonen on oikeassa, teratologinen palvelu löytyy hUs:n alta, ei siis Kansanterveyslaitoksen.
Siinä yksi syy, miksi rokotteissakin tuollaiset tekstit.
Rokottajan käsikrjassa kyllä luki (silloin aikoinaan), että fertiili-ikäiseltä (=voi tulla raskaaksi) tulee aina kysyä mahdollisesta raskaudesta. Minulta ei kysytty - enkä olisi osannut siitä kertoakaan, kun ei olisi varmaakaan edes testissä vielä näkynyt (kierto 32 pv). Annoin palautetta terveysasemalle silloin, mutta ehkäpä se jääkin helposti kysymättä, kun ei sillä tavalla ole varaallista. Mutta kyllä se silti harmitti kamalasti!
Vierailija:
Siinä yksi syy, miksi rokotteissakin tuollaiset tekstit.Rokottajan käsikrjassa kyllä luki (silloin aikoinaan), että fertiili-ikäiseltä (=voi tulla raskaaksi) tulee aina kysyä mahdollisesta raskaudesta. Minulta ei kysytty - enkä olisi osannut siitä kertoakaan, kun ei olisi varmaakaan edes testissä vielä näkynyt (kierto 32 pv). Annoin palautetta terveysasemalle silloin, mutta ehkäpä se jääkin helposti kysymättä, kun ei sillä tavalla ole varaallista. Mutta kyllä se silti harmitti kamalasti!
No ei varmasti suostuisi. En minä ainakaan. :) Mutta kyllä tuo harmittaa, ku ei tässä kaipais mitään ylimääräsiä pelon aiheita, ku kuitenkin on huoli siitä meneekö kaikki hyvin. ap.
raskausakana telottuaan itseään (ed. rokotus oli mennyt vanhaksi, ja lääkäri tietoisena raskaudesta käsi rokotaa).
Sinun viikoillasi vaaraa ei ole, vrt. alkoholin juominen tms. Sikiö ei vaurioidu jakaantumisteknillisistä syistä vielä tuolloin.
Minuakin kyllä hirvitti silloin ja kovasti, mutta meillä se oli turhaa.