Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa PERHEPÄIVÄHOITAJAT rehellisesti....

Vierailija
03.03.2008 |

että kannattaako tuohon hommaan ryhtyä. Minulla on lähihoitajan koulutus, mutta jotenkin kiinnostaisi ja haluttaisi olla vielä pari vuotta lasten kanssa kotona.... Tiedän, väärä sy... Mutta pidän kyllä lapsista. Onko homma ihan hirveän raskasta ja miten pitkiä päiviä teillä tulee? Onko hankalia vanhempia? Ja miten pärjäätte " vähemmän helppojen" lasten kanssa? Mites teillä omat lapset ovat suhtautuneet, kun taloon tulee vieraita lapsia?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on yhteensä 5 lasta kirjoilla, mutta kun ovat kaikki sopimuksilla, niin päivittäin on enintään se 4 lasta, mikä on lain mukaan.

Itellä on kouluikäinen lapsi ja ainakin vielä on lapsi tykännyt, kun äiti tekee kotona töitä.

Meillä on onneksi takuupalkka, eli jos jokapäivä ei olekaan se 4 lasta hoidossa, jos vaikka joku on sairastunut tai muuten on pois, niin maksetaan kuitenkin neljästä palkka.

Ja palkallisella vapaalla olin, kun oma lapsi oli mahataudissa ja vieraita lapsia ei tänne voinut tuoda.

Mulla on tällä hetkellä työajat ihan mukavat. Ensimmäinen tulee klo 8 ( Joskus 7.30) ja viimeinen haetaan jo klo 15. Parina päivänä viimeinen haetaan klo 17. Eli tällä hetkellä ihan inhimmillinen työaika. Aina ei tietenkään ole näin.

Pieniähän nää mun hoidokit ovat, 1-4vuotiatita. Eli yksi puolitoistavuotias, Kaksi 2 vuotiasta, 3 vuotias ja 4 vuotias. Kolme on vaipoilla näistä.

Aamulla ehdin tehdä ruoan puolivalmiiksi ennen lasten tuloa, ja lapset leikkivät sillä aikaa kun viimeistelen ruoan siihen malliin, että sen voi jättää kypsymään.

Kerran viikossa käymme srk:n perhekerhossa. Leikkipuistossa ulkoilemme tai käymme kävelyllä tai nyt olemme kyllä paljon ulkoilleet tässä meidän pihalla, kun on lunta ollut paljon ja lapsilla hyvät leikit pihalla pulkkamäkineen ym...

Sisällä askarrellaan ihan sen mukaan, kun ehdimme. Ja pienet laulu-ja lorutuokiot myös pidämme. Mun hoitolapset ovat nimittäin innokkaita laulajia ja loruttelijoita. Satukirjoja myös luetaan ja katsellaan aika paljon. Joskus käymme myös lähipäiväkodilla, kun oma ohjaajani on päiväkodilla. Ja saamme käydä päiväkodin pihalla leikkimässä ja joskus olemme osallistuneet päiväkodin laulutuokiollekin. Esim. Ystävänpäivänä saimme kutsun sinne laulamaan ja leikkimään. Olipa vaihtelua lapsillekin.

Päiväunet nukutaan välillä.

Vanhempien kanssa on ihan hyvin sujunut, toiveet otan huomioon ja pyrin myös noudattaan, kuten vanhemmat toivoo. Ja myös vanhemmat ovat joustaneet, jos on tarttenut muutoksia johonkin.

Plussaa työstä on, että ei tarvitse itse lähteä vesisateilla ja pakkasilla töihin, vaan työ tulee kotiin. Omalla lapsella on äiti kotona, kun lapsi lähtee kouluun ja tulee koulusta kotiin.

Voin itse suunnitella työpäivän ruokineen ja toimintoineen.

Lasten kehityksenkin näkee tässä ja kun sama porukka on useamman vuoden, on kiva seurata myös heidän kasvuaan ja kehittymistä.

Ohjaaja on sitten sitä varten, jolta saa apua ja neuvoja.

Miinusta on se huono palkka ja joskus taas ne pitkät työpäivät.

Ja kieltämättä tämä on aika yksinäistäkin, kun ei ole sitä toista aikuista kaverina.

Mutta puistoissa ja kerhoissa kyllä näkee sitten niitä muitakin hoitajia ja saa aikuistakin juttukaveria.

Vierailija
22/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta, jotka mielellään tekisivät, muttei kannata, ainakaan jos on omia lapsia. Jos puoliso tienaa hyvin ja voi ajatella jäävänsä kotiin lasten kanssa, niin toki siitä pientä lisätuloa saa. Ainoana tulonlähteenä kuten minulla, menee kitkutteluksi. Täydellä ryhmällä pärjäisi vielä joten kuten, mutta ilman esikoululaista ryhmässä (sitä viidettä eli puolipäiväistä) tulot ovat todella pienet, ja nyt varsinkin kun ruoka ja kaikki muukin kallistuu koko ajan, jää käteen kaiken aikaa vähemmän.

Minulla tämä on ollut enempi kuin pikkuinen yksityinen päiväkoti, mutta en tiedä tekisinkö tätä työtä enää sitten, jos olisi oma perhe, jonka kotioloja joutuisi työn takia sotkemaan. Kyllähän se väkisinkin on omilta pois, vaikka kouluikäisiä olisivatkin, kun ei voi olla kotonaan vapaasti.

Olen kyllä kovasti nauttinut tästä työstä, ja vauvakuumeen lääkintänä toiminut hyvin; on ihana kun saa pikkuisia hoitaa ja sylitellä kaiket päivät. En tiedä, voisinko edes omia näin omistautuen hoitaa, koska sitten olisi kaikki muukin kodin pyöritys viemässä aikaa lapsilta.

Ryhmäperhepäivähoito olisi niin hoitolasten perheiden kuin hoitajienkin kannalta ihanteellisin ratkaisu; pienryhmä, joka ei kuitenkaan olisi kenenkään kodissa. Hoitajia kaksi, joten olisi joku vastuuta jakamassa ja seurana. Kuitenkin tämä on kaikista huonoiten tuottava hoitomuoto, sillä siinä yhdistyy niin sanotusti päiväkodin kulut ja pph:n tulot. :( Voitte vain kuvitella millainen yhtälö.

Vanhemmat, te voitte vaikuttaa. Vaatikaa kuntia ja kaupunkeja tarjoamaan tiloja, ja nostamaan perhepäivähoitajien palkkoja. Muutamista huonoista hoitajista huolimatta alalla on paljon todellisia helmiä, jotka tekisivät tätä työtä mielellään, nuoriakin, jos se tuottaisi edes vähimmäiselannon verran ja työolosuhteet olisivat kelvolliset. Päiväkoteja moittimatta, moni lapsi hyötyy parhaiten pienryhmästä ja kodinomaisesta tunnelmasta, siitä ettei hoitaja vaihdu. Ja nyt on pian pphoidossakin samankaltaiset kirjalliset varhaiskasvatussuunnitelmat ja kaikki kuin pk:ssakin, samoin pphoitajien koulutustaso on kasvanut, joten tasa-arvoisuus lähestyy tältäkin osin kaiken aikaa.

Minä jatkan alalla niin kauan kuin saan näillä tuloilla pidettyä katon pääni päällä. Moni ei jää odottelemaan vaan suuntaa muille aloille.

Tsemppiä muillekin hoitajille! :) Ja ap, jos ala tuntuu omalta, niin tervetuloa joukkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sitä 1,5 vuotta nälkäpalkalla. Päivät olivat noin 10-11-tuntisia ja ehei, ei niitä ylityövapaita saanut pitää. Ne kuluivat milloin mihinkin: kun itse sairastin tai oma lapsi oli sairas.

Omat lapset kärsivät tilanteesta: varsinkin perheen koululainen, joka olisi halunnut olla koulun jälkeen rauhassa. Mutta hoitolapset melusivat, vanhempia ramppasi hakemassa ja juttelemassa tuntitolkulla, en ehtinyt juuri läksyjen teossa auttaa :( Myös kuopus oli silloin 3v. ja hän koki erittäin raskaaksi sen, että joutui jakamaan sekä äidin että lelunsa, huoneensa, sänkynsä....

Luulin aluksi, että pitäisin työstä. Pidän lapsista minäkin, mutta tuo jatkuva härdelli yhteensä 6 vanhemman ja 3 lapsen välillä kyllä riitti. Kotimme tuntui lähinnä rautatieasemalta, ei hetken rauhaa... ja koti kuluu tuossa työssä. Siivoamaan joutuu alituiseen. Ärsytti myös suunnattomasti se, että vanhemmat eivät pitäneet hoitoajoista kiinni: tuotiin liian aikaisin tai haettiin liian myöhään. Pari kertaa kävi niin, että minulta jäi väliin tärkeä juttu esim. kampaaja tai koulun vanhempainilta :(

Mutta hatunnosto niille, jotka tätä jaksavat. Pph:n työ on äärettömän kuluttavaa henkisesti ja fyysisesti.

Vierailija
24/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

saa olla kotona lasten kanssa

mies tuo ruuat töistä meille kaikille

siivooja käy- veroetu jee!

lapset on kilttejä . nukkuu 3 h päiväunet ja kattoo hiljaa telkkaria

mulla aikaa levätä ja surffailla netissä . lisäksi käydään tos sellossa joka päivä pyöriin. aleaikaan tosi kivaa!!

harmi kun kohta molemmat lapset lopettaa hoidossa.

niin ja mies on inexillä töisää. tuo sieltä ne vanhettuvat einekset kotiin

Vierailija
25/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä ihmetellään, miksei perhepäivähoitajia arvosteta! Olen sinunlaistasi seurannut naapurina hiekkalaatikolla ja perhekerhossa, ja totesin jo tuolloin, että otan tosi hyvin selvää hoitajasta ennenkuin lastani laitan perhepäivähoitoon!

En todellakaan haluaisi maksaa kenellekään siitä, että laittaa mun lapset telkkaria kattomaan ja vie ne joka päivä ostoskeskukseen! Siitähän oikein hyvän elämän mallin saa. Ja sitten vielä ihmetellään nykynuoria, kun hoitaja opettaa että elämässä ei tarvi muuta kuin nukkua, kattoa telkkaria ja pyöriä ostarilla joka päivä, huh!

Ja on tosi terveellistä syödä eineksiä joka päivä...

Vierailija:

saa olla kotona lasten kanssa

mies tuo ruuat töistä meille kaikille

siivooja käy- veroetu jee!

lapset on kilttejä . nukkuu 3 h päiväunet ja kattoo hiljaa telkkaria

mulla aikaa levätä ja surffailla netissä . lisäksi käydään tos sellossa joka päivä pyöriin. aleaikaan tosi kivaa!!

harmi kun kohta molemmat lapset lopettaa hoidossa.

niin ja mies on inexillä töisää. tuo sieltä ne vanhettuvat einekset kotiin

Vierailija
26/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

missäs huumorintaju on tänään?

Vierailija
27/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

missäs huumorintaju on tänään?

Vierailija
28/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille ei tarvi selittää ja toisille ei pysty, niin se vaan menee. :)

Vierailija
29/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

31

Vierailija
30/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin, eiköhän lusmuja ole joka alalla osansa. Kaikilla aloilla vastuunsa välttelystä vain ei ole seuraamuksia samalla tavalla.

Vierailija
31/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olin pk:ssa töissä, mutta nyt haluaisin olla ainakin muutaman vuoden pph:na. Mutta ehdottomasti alkaisin vain ja ainostaan yksityiseksi pph:ksi, jolloin saisin itse valita lapset (ja vanhemmat...) ja myös työaikani. Tällä alueella on huutava pula pk-paikoista, joten olen aika varma, että saisin itselleni hoitolapsia.

Uskon kyllä, että pph:n työ on todella rankkaa, kun siinä sivussa pitää hoitaa mm. ruoan tekeminen ja iltaisin käydä kaupassa, mutta toisaalta teen samat jutut nytkin omien lasten kanssa. Vanhin lapseni olisi eskari, kun hommat aloittaisin ja nuorempi lapsi 3 v, joten saisin 3 kokopäivälasta. Kun esikoinen menisi kouluun, hänellä olisi oma huone, missä saisi olla rauhassa. Ja iltapäivisin tietenkin ulkoiltais, joten koululainen saisi silloin viimeistään olla kunnolla rauhassa.

Eniten mietityttää se, miten kuopuksen kerhoon vienti ja hakeminen sujuu, kun kerho on klo 9-12. Kokemuksia tästä?

Vierailija
32/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitolapset tulivat 7-8, söivät aamupalan ja lähtivät kävellen kerholle, pienet rattaissa ja isommat käveli, kerhoaikana pph juoksi kotiin laittamaan ruuan uuniin ja sitten haki isommat kerhosta ja kävelivät kotiin lounaalle. Jos ruoka olisi valmiina voisi varmaan jäädä puistoilemaan kerhoajaksi jos joku ei käy kerhoa mutta on " iso" ,

minun poika meni samaan kerhoon missä pphn oma lapsi oli niin ei tarvinnut hänen kipitellä sitä välimatkaa edestakaisin,

pph ilmaisi jo tutustumiskäynnillä " huolensa" että miten tämä kerhoasia, jaksaako poikani kävellä edestakaisin, meinasin että kai tuo jaksaisi (3v) mutta olihan matka aika pitkä ja ihan edestakas tosiaan suht lyhyessä ajassa 4krt se väli niin tuumasin että laitan sitten omanikin sinne kerhoon viihtymään ja pph ilahtui kun pystyi edelleen rattailla kipaisemaan sen välin kun lapset oli kerhossa.

Vierailija
33/40 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Eniten mietityttää se, miten kuopuksen kerhoon vienti ja hakeminen sujuu, kun kerho on klo 9-12. Kokemuksia tästä?"

Jos hoidossa on pieniä lapsia/ vauvoja, jotka nukkuvat jo puolenpäivän aikaan, niin kerhosta haku on miltei mahdoton. Lisäksi lasten hoitoontulon aika vaikuttaa siihen, ehtiikö sinne kerhoon (jos ensin syödään aamupala, sitten puetaan ulos, kävellään kerholle - kenties talvisäässä eli hitaammin - niin kerkiääkö yhdeksälle mitenkään? ), meillä on kerho klo 9.30 eikä edes kovin monta korttelinväliä, ja silti meinaa mennä tiukille, että ehditään. Lisäksi joku lapsista voi tulla vasta yhdeksälle, tai melkeinpä aikaan mihin hyvänsä, joten ne pitää aina katsoa tilanteen mukaan. Silloinhan se sujuu, jos kaikki lapsista käyvät kerhossa. Jos viet 1-2 isompaa kerhoon ja koetat sillä aikaa viihdyttää pieniä niin menee vähän mutkikkaammaksi.

Luulisin, että helpointa on, jos itse viet lapset kerhoon, ja joku (riippuen siitä onko sellainen " joku" olemassa, kuten esim. jonkun lapsista äiti, olen kuullut että joillakin vanhemmilla toimii sellainen vuorottelusysteemi ihan hyvin, riippuu tietysti täysin tilanteesta) toisi heidät hoitopaikalle kun pienet olisivat jo unilla.

Vierailija
34/40 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kerhoasia on tosiaan kinkkinen juttu, mutta sen mukaan sitten valitsen hoitolapset (olettaen, että heitä olisi jonoksi asti tulossa, heh). Eli pienten pitäisi olla sen verran myöhäisessä rytmissä, että alkaisivat nukkua vasta klo 12.30 jälkeen (nukahtavat tietenkin matkalla, enkä saa heitä nukkuvana kotiin). Mutta silloinkin voisi hoitolasten unirytmit myöhemmin muuttua, joten tohonkaan ei voi periaatteessa luottaa. Aamulla täytyy eskari kuitenkin viedä päiväkotiin (en tiedä, moneksiko, mutta samalla matkalla veisin kuin kerholaisen). Olin ajatellut, että klo 8-16.30/17 olisi työaikani (olettaen, että tulossa olisi tosiaan lapsia, joille tämä hoitopäivän pituus sopisi), joten klo 8 olisi aamupala ja klo 8.30 alettais pukea ulkovaatteita päälle. Kerhoon ja eskariin kävelee meiltä lasten kanssa n. 10 min. Sitten mentäis puistoon ja sieltä suht aikaisin kotiin tekemään lounasta, jotta päästäis klo 11.45 lähtemään hakemaan kerholainen (en tiedä, monelta täällä eskari loppuu). Eli lapset söis varmaan jo klo 11. Kerholainen sitten pienten päiväunilla. Huoh! Meneepä vaikeaksi... Täytyy tosiaan toivoa, että saisin hoitoon sellaisia lapsia, jotka syövät lounaan vasta klo 12.30 ja nukkuvat päiväunet alkaen klo 14... Muuten täytyy varmaan unohtaa pph:n hommat tai sitten kuopus ei vaan kävisi kerhossa ja eskari ois pk:ssa iltapäivään asti. Ei hyvä ratkaisu sekään.

Vierailija
35/40 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikataulu on suunnilleen seuraavanlainen;

aamupala 8.00-8.30 (liukuva aika, sillä myöhästyvillekin on luvattu aamupala)

vapaata leikkiä sisällä (tai aamutuokio, jos ehtii)

ulkoilu n. 9.15-10.30

lounas 11.00 tai viimeistään varttia myöhemmin.

uniaika n. 11.30-14 välillä riippuen lapsesta ja sovitusta uniajasta

välipala herättyä, eli klo 14.00-14.30 (nukkuma-ajasta riippuen)

ohjattu tuokio, askartelu

ulkoilu n. 15.00

haku n. 16.00-17.00

Tällä rytmillä toimii hyvin ainakin meillä myös vuoden ikäisten kanssa. Ruoka-aikojen väli venyy tosi pitkäksi etenkin pienille, jos on aamupala kahdeksalta ja lounas vasta puoli yhdeltä! Sinulla on siellä kiukkuiset ja väsyneet lapset, jos eivät saa ruokaa ajallaan. Meillä kävisi tuossa tilanteessa niin, että nukahtaisivat rattaaseen ja sitten heräisivät kesken unen nälkäisinä, eivätkä enää nukkuisi uudelleen ja koko päivä olisi sekaisin ja kaikki pahantuulisina. Toki isompien lasten kanssa eri juttu kuin meidän 1-3 vuotisten! :)

Onneksi kerhomatka on vain n. 10 min kävely. Tosin sekin pitää mitata lapsen tahdin mukaan, ja jos on monta pientä niin talvikeliin pukeminen vie aikansa.

Mutta eiköhän tuohonkin jonkun toimivan järjestelyn saa aikaan.

Vierailija
36/40 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin ovat kerhoonviennit ja haut onnistuneet. Nuorin lapsista on 9 kk, joten hän nukkuu aamupäivällä ja on sitten virkeänä hakemassa lastani kerhosta klo 11.30 :) Isommat jaksavat kyllä odotella lounastaan klo 11.45 asti hyvin, kun syömme välissä pienen välipalan :) Ihan järjestelykysymyshän tuo vain on.

Vierailija
37/40 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti meilläkin sitten, kun sen aika on. Tai sitten pitää vaan mennä päiväkotiin takaisin töihin ja laittaa omat lapset hoitoon. Mutta sen näkee sitten. Haaveessa on hyvä elää =)

Vierailija
38/40 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin voit itse valita hoitolapset ja hoitoajan.

Yksityinen voi myös kuljettaa omalla autolla ( tarvitaan kirjallinen vanhempien lupa) esim. meillä täällä onnettomien bussiyhteyksien päässä ei muuten kulkeminen onnistu. Kerhokuljetuksia on n. 2kertaa viikossa. Onneksi olen saanut sovittua parin äidin kanssa kimppakyydistä.

Jos lounas " venyy" yli kahdentoista, annan lapsille pienen välipalan.

Minulla on tällä hetkellä kaksi lasta hoidossa, omat vievät 2,5 paikkaa. Olen tehnyt tätä työtä nyt n.2vuotta ja olen tykännyt. Palkka ei ole iso, mutta jos veisin nuo kaikki omani hoitoon niin saman verran ellei vähemmänkin jäisi käteen tuolta vieraalta. Ja tämä työ huomattavasti stressittömämpää, kuin oma työni olisi hoitoalalla.

Nyt lähden valmistautumaan päivään, hoitolapset saapuvat ihan piakkoin.

Tänään olisi ohjelmassa pääsiäisaskartelua ja letun paistoa. :-)

Vierailija
39/40 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuu kahdet päiväunet, niin silloinhan tuo ainakin alkuun kävisi; lapsi nukkuisi aamupäivällä ja sitten iltapäivällä uudestaan. Itse olen kyllä opettanut lapset yksille unille, että kaikilla on sama päivärytmi. Mahdottomaksi menisi muutoin ainakin monen lapsen kanssa, jotka tiedän. Nimenomaan lasten ehdoilla noissa on mentävä, tai minusta ainakin tuntuisi rääkkäykseltä valvottaa ja pitää nälässä pientä lasta siksi, että joku päivittäinen haku toimisi.

Kaikkea hyvää, ja toivottavasti suunnitelmasi onnistuu. :) Se vain, että tiedän tosi monta, jotka olisivat mielellään aikoneet alalle, mutta olisi vain mennyt liian hankalaksi juuri kuvaamasi kaltaisista tilanteista johtuen, plus että melkein tienaa paremmin ollessa kotona työttömänä omien kanssa. Siinä mielessä helppoa olla lapsettomana hoitajana.

41

Vierailija
40/40 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmi on tosiaan myöhäinen. Mulla on yksi tuttu pph (kunnallinen), jolla on just sellainen rytmi, että hänen oman lapsen kerho loppuu klo 12 ja ovat hoitolasten kanssa ulkona n. klo 10-12. Klo 12 jälkeen lähtevät lounaalle ja sen jälkeen on päiväunet. Nuorimmat hoitolapset ovat olleet n. 10 kk- 1 v 6 kk ikäisiä ja heillä on toiminut. Vaatii tosiaan sen, että noin pienellä lapsella on oma rytmi noin myöhäinen. Meidän lapsilla on molemmilla ollut aina tuollainen myöhäinen rytmi, mutta suurimmalla osalla lapsista ei tietenkään ole. Ja ruoka-aikojen väli jäisi kyllä aika pitkäksi (nyt syödään aamupala n. klo 9 ja lounas klo 13 ja omille lapsille se sopii täydellisesti), joten sitten ois ainakin oltava ulkona joku pieni välipala (hedelmä tms.) aamupäivällä. Mielenkiintoinen tilanne kyllä sitten on, kun alan etsimään itselleni hoitolapsia... Mutta ainakaan vanhemman lapsen eskaria en voi jättää väliin ja tuntuis aika tyhmältä pitää omaa lasta pk:ssa klo 9-16, jos olisi pph:na kotona. Tylsää, jos nämä pph-haaveet kaatuu tohon eskariin ja kerhoon!

T:37 vai mikä nyt olinkaan