Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö jauhelihakastikkeen ruokakermaan vai vehnäjauhoihin?

Vierailija
30.08.2014 |

Ja kerro miten?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:32"]

Jos teen ihan perinteisen jauhelihakastikkeen, siis ruskean kastikkeen, teen suuruksen rasvasta ja vehnäjauhosta. Pastakastikkeen suurustan myös jauholla, mutta en ruskista rasvan kanssa vaan laitan ruskistetun j-lihan päälle.

[/quote]

Siis miten tällainen tehdään?

En ole ikinä tehnyt enkä maistanut tätä palstan ruskeaa kastiketta.

Eli siis teet ensin jonkun kastikkeen, joka on ruskeaa ja sitten siihen lisäät jauhelihaa, vai miten?

Ruskea kastike on ja pysyy mysteerinä ja olen sentään vuonna 1917 syntyneen naisen tyttären tytär, syntynyt vuonna 1970. Ehkä mulle on piilotettu näitä ruskeakastikereseptejä, mutta koskaan äiti tai mummi ei tehnyt jauhelihakastiketta tekemällä ensin jonkun ihme ruskean kastikkeen ja lisäämällä siihen jauhelihaa. Tekeminen lähti paistamalla sipulin ja jauhelihan, lisäämällä ihan pikkuisen jauhoa ja vettä + rutkasti mausteita ja keittämällä kasaan pitkään. Äiti teki enemmän tomaattipohjaisia jauhelihakastikkeita jo silloin spaghetin kanssa.

Itse teen spaghetin kanssa tomaattipohjaisen kastikkeen, ei vehnäjauhoja eikä kermaa. Perunoiden kanssa teen mummin kastikkeen, eli kai se sit on toi vehnäjauhokastike, vaikka niitä nyt tulee isoon satsiin se 1 tl tms. Kylmäsuurus kai nimeltään.

Vierailija
62/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen sen kattilaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattimurskaa tms. ja kermaa (ei ruokakermaa tai muuta huijausta). Paistan jauhelihan ja sipulia, sen jälkeen lisään tomaatin, valkosipulin ja mausteita ja keitän ihan kunnolla, kerma mukaan loppuvaiheessa. Oikea kerma kestää keittämisen.

Naudanjauhelihasta tulee oikein hyvä kastike tällä tavalla. Jos tekisin perinteisen ruskean kastikkeen, siihen voisi käyttää rasvaisempaa lihaa, että saa enemmän makua mukaan. Mutta ihan oman maun mukaan voi käyttää vaikka lampaan jauhelihaa, kun vain maustaa kastikkeen sen lihan mukaan.

Vierailija
64/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattimurskaan teen, ei vehnäjauhoja tai kermaa. Tosin nyt olen korvannut jauhelihan tummalla soijarouheella, tulee vielä parempi kastike (eikä niin rasvainen).

Vierailija
65/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 16:07"]

Mitä jauhelihaa käytätte? Kuopuksen allergia rajoittaa ruokavaliota ja siksi meillä on yleensä naudanpaistia tai hirveä, mutta sikanaudasta tulisi varmaan maukkaampaa? En viitsi tehdä kahta soosia:(

[/quote]

Käyttäkää tummaa soijarouhetta. Tulee ihan yhtä hyvää kuin jauhelihakastikkeesta :)

Vierailija
66/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ihmiset (esim. mun äiti ja isä) tekee perinteisesti ruskean kastikkeen eli vettä, voita ja vehnäjauhoja. Me taas tehdään tomaattipohjainen kastike, mutta lopuksi tulee vielä se kerma. 

Vierailija
67/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 16:11"]

Minä teen sen kattilaan.

[/quote]

Heh, heh : D

Mä teen niinkuin valtaosa näyttäis tekevän. Spagetin kanssa tomaattimurskapohjainen, johon reilusti tuoreita yrttejä ja porkkanaraastetta; saa kiehua pitkään. Perunoiden kera jauhoilla suurustettu ja kermalla pyöristetty versio, nam.

Vierailija
68/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sen välillä vehnäjauhoista, välillä tomaattimurskasta. Ja joo, joskus voi lorauttaa joukkoon ruokakermaa. Mun jauhelihakastikkeet vaihtelee, en tee sitä aina samalla tavalla.

Vierailija
69/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten teen tomaattikastikkeen, mutta joskus tekee mieli kerman kanssa. Niinku oikeastaan nyt!

Vierailija
70/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:38"]

Teen milloin mitenkin, mutta yleensä vehnäjauhot ruskistetun jauhelihan päälle ja sitten vettä, mutta lisään vielä valmiiseen kastikkeeseen ruoka- tai kuohukermaa.

[/quote]

Just näin, jauhelihan sekaan jauhot ja sitten sekotusta niin että jauhot katoaa. Lisään siihen päälle sitten kiehuvan veden.

Vierailija
71/72 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:32"]

Jos teen ihan perinteisen jauhelihakastikkeen, siis ruskean kastikkeen, teen suuruksen rasvasta ja vehnäjauhosta. Pastakastikkeen suurustan myös jauholla, mutta en ruskista rasvan kanssa vaan laitan ruskistetun j-lihan päälle.

[/quote]

Siis miten tällainen tehdään?

En ole ikinä tehnyt enkä maistanut tätä palstan ruskeaa kastiketta.

Eli siis teet ensin jonkun kastikkeen, joka on ruskeaa ja sitten siihen lisäät jauhelihaa, vai miten?

Ruskea kastike on ja pysyy mysteerinä ja olen sentään vuonna 1917 syntyneen naisen tyttären tytär, syntynyt vuonna 1970. Ehkä mulle on piilotettu näitä ruskeakastikereseptejä, mutta koskaan äiti tai mummi ei tehnyt jauhelihakastiketta tekemällä ensin jonkun ihme ruskean kastikkeen ja lisäämällä siihen jauhelihaa. Tekeminen lähti paistamalla sipulin ja jauhelihan, lisäämällä ihan pikkuisen jauhoa ja vettä + rutkasti mausteita ja keittämällä kasaan pitkään. Äiti teki enemmän tomaattipohjaisia jauhelihakastikkeita jo silloin spaghetin kanssa.

Itse teen spaghetin kanssa tomaattipohjaisen kastikkeen, ei vehnäjauhoja eikä kermaa. Perunoiden kanssa teen mummin kastikkeen, eli kai se sit on toi vehnäjauhokastike, vaikka niitä nyt tulee isoon satsiin se 1 tl tms. Kylmäsuurus kai nimeltään.
[/quote]

Ruskea kastike tehdään niin että paistetaan sipuli ja jauhelihat pannulla(voi maustaa jo tässä vaiheessa) sitten litetaan lihat vaikka lautaselle odottamaan. Sitten paistinpannulle voita ja äljyä, siihen niitä jauhoja ja niitä sitten paistellaan siinä rasvassa kunnes ovat paahtuneet ruskeiksi. Sitten lisätään vettä ja ne paistetut jauhelihat+sipuli. Mausteita ehkä lihaliemikuutio ja haudutetaan kypsäksi

Vierailija
72/72 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin vatsa ei tykkää vehnäjauhoista. Jättää sen pois ja laittaa vain kuohukermaa.