Onko poikamme fiksu? Vai onko neurologisesti jotenkin outoa?
On juuri täyttänyt 5-v. Lukee ja omaa ilmiöimäisen muistin. Osaa selittää oikeilla termeillä ja ymmärrettävästi esimerkiksi kasvien yhteyttämisen, paperin valmistusprosessin tai miten kuu on syntynyt (on ne joko joskus jostakin kuullut tai itse lukenut). Osaa laskea peruslaskutoimituksia (ml kerto ja jakolaskut) alle 100:n olevilla luvuilla; ymmärtää myös kymmenet tuhannet, sadattuhannet jne käsitteet. Luettelee parillisia ja parittomia numerosarjoja ajan kulukseen.
Me muu perhe (taviksia) ollaan hieman ihmeissämme, koska muut kaksi lasta eivät ole tuollaisia olleet. Mutta ei kai tässä syytä huoleenkaan ole. Lähinnä pelkään, ettei aleta koulussa kiusata, kun ei ole perus " pallonpotkijapoika" . :=/
Kommentit (32)
on mitattu joillakin yksioikoisilla älykkyystesteillä.
Eli jos mietit sitä onko poikasi " älykäs" , tulisi nimenomaan ottaa huomioon kyky käyttää päätään erilaisissa tilanteissa, olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden kanssa, jakaa tietoaan, ..
Pelkkä päättelykyky tai pelkkä matikkapää ei tarkoita älykästä ihmistä. (suosittelen esim. kirjaa Hakkarainen, Lonka, Lipponen: Tutkiva oppiminen: järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä)
minulla on 5 v poika, joka on aika fiksu. Ei hän mikään erityislahjakkuus ole (ei lue vielä eikä laske mitään mahdottomuuksia), mutta joka päivä hämmästelen hänen muistiaan ja päättelykykyään. Jostain syystä hänenkin kaverinsa ovat vuotta nuorempia! Olisi todellakin mielenkiintoista tietää, mistä tämä johtuu.
Vierailija:
että jotkut erityislahjkkaat saavat niin paljon positiivista palauteta niistä jutuista joissa ovat hyviä, että rupeavat kokonan vieroksumaan aloja joissa ovat ihan tavallisia (tai tavallista hitaampia). Koittaisin siis avartaa lapsen maailmaa ja opettaa, että on ihan ok tehdä jutuja, joissa ei ole aina kaikkein paras.***Hei, tämä oli hyvin sanottu. Täytyy pojan isän (eli mieheni:)) kanssa oikeen ääneen miettiä tätä juttua.
Helpostihan se menee nimittäin siihen, että poikaa vaan kehutaan, kuinka osaa hienosti selvittää jonkun asian eikä muisteta kannustaa muissa asioissa. Liian helposti sitä vanhempana lähtee tyypittelemään lapsiaan tyyliin " tämä 5-v on se meidän rofessori ja 8-vuotias on se rämäpää" jne.t. Ap
Vierailija:
enempi sellaista yksinpuhelua vain kunnolla vastavuoroista keskustelua ?Hyvin paljon kyselee meiltä " miten" ja " miksi" -kysymyksiä. Siis on ihan koko ajan kysellyt 2-vuotiaasta lähtien. Välillä höpöttelee hiljaisella äänellä itsekseen ja siitä en oikein saa selvääkään mitä höpöttelee. Sitten kun on jonkun asian itselleen selvittänyt, menee yleensä joltakin " uudelta" ihmiseltä kysymään että esim. " mikä planeetta sinä haluaisit olla?" Kun saa vastauksen, selvittää keskustelun vastapuolelle tämän planeetan ominaisuudet ja ehkä kertaa vielä planeettojen järjestyksen.
Meillä myös AS-poika, joka on huumorintajuinen ja empaattinen, eikä rivittänyt autoja - mutta silti riittävästi piirteitä diagnoosiin
Mikä teillä aiheutti diagnoosin?
t. Ap
Siitä onko tarpeeksi outo, voisi sanoa, että häiritsevätkö piirteet elämää - silloin kannattaa hommata diagnoosi - rajahan on välillä sellainen veteen piirretty viiva...
Meidän poika ei osannut leikki muiden oman ikäisten kanssa. Työttöjen kanssa vähän paremmin tai jonku kanssa kahden kesken. Leikki piti sujua pojan suunnitelmien mukaan, jotta sujuivat. Rutiinit tärkeitä, ja pettymyksen sietokyky heikko jos kaikki ei mene kuten on itse suunnitellut ja kuvitellut. Oppi numerot, kirjaimet ja logot 2v ja allekin. hyvä näkömuisti. Voimakkaista kiinnostuksen kohteita joiden ympärillä kaikki pyörii... Todella sosiaalinen, mutta omilla ehdoillaan, ei ollenkaan ujo vaan selittelee kaikille juttujaan ja verbaalisesti lahjakas, muttei tajua, ettei kuuntelijaa aina kiinnosta pikät selityksensä etc. etc.
Älkää tehkö hänestä erityislasta ihmettelemällä, vaan kannustakaa. Koulussa on kaikenlaisia pallonpotkijoita enkä nyt usko kiusaamisen olevan suoraan kiinni siitä, kuinka paljon lapset asioita muistaa/osaa.
Oman lapsen luokalta tiedän, että siellä on poika, joka osaa kyllä selostaa asioita vaikka kuinka - ne kerrat kun olen its eollut tunnilla läsnä, olen havainnut - mutta oma lapseni kertoi, että opettajakin on sanonut, et poika tietää vaikka mitä, mutta koulussa ei kuitenkaan saa oikein mitään aikaiseksi ja unohtelee jatkuvasti (Vm. oli vapaa tulkinta lapseni kertomasta ). Ja niin, se kiusaaminen, en ole kuullut, että luokalla sen takia kiusattaisiin. Lähinnä niille nauretaan, jotka nauraa itsekin omille " höpölöpöilleen" .
Fiksulta kaverilta vaikuttaa. Mun tytölläni on myös ollut aina pari vuotta nuorempia kavereita, vasta nyt (3. luokalla) alkaa vaikuttaa että oman ikäiset kaverit kiinnostaa enemmän kuin ne ekaluokkalaiset...eikä hänessä taatusti ole mitään " kummallista" .
MInkä ikäinen poikanne oli kun asia selvisi, mikä sai teidät epäilemään?
Meidän poika ei osannut leikki muiden oman ikäisten kanssa. Työttöjen kanssa vähän paremmin tai jonku kanssa kahden kesken. Leikki piti sujua pojan suunnitelmien mukaan, jotta sujuivat. Rutiinit tärkeitä, ja pettymyksen sietokyky heikko jos kaikki ei mene kuten on itse suunnitellut ja kuvitellut. Oppi numerot, kirjaimet ja logot 2v ja allekin. hyvä näkömuisti. Voimakkaista kiinnostuksen kohteita joiden ympärillä kaikki pyörii... Todella sosiaalinen, mutta omilla ehdoillaan, ei ollenkaan ujo vaan selittelee kaikille juttujaan ja verbaalisesti lahjakas, muttei tajua, ettei kuuntelijaa aina kiinnosta pikät selityksensä etc. etc.
[/quote]
Hän on toisn 7-v eskarilainen mutta oli viisivuotiaana aivan kuin poikasi.
Ainoa ero on kavereissa. Meidän poikamme viihtyy paremmin pari vuotta vanhempien seurassa.
ei ole mitenkään selviö autististen tai aspergerihmisten erityislahjakkuus. Siis: voi olla autistinen olematta missään erityisen lahjakas ja voi olla myös erityisen lahjakas ilman mitään diagnooseja.
Onnittelut aloittajalle, teillä on varmasti kiva ja oikein fiksu poika! :) Voithan puhua neuvolassa tms. tästä, jos huolestuttaa?
Viekää lahjakkuus kokeisiin. Ei tule sit koulun kanssa ongelmia, kun lapsi tylsistyy ja vetää koulu rokuliksi.
Vierailija:
" Tarpeeksi kummallinen" on sikäli ihan hyvin sanottu, että kyllä noita diagnooseja aina edeltää suurempi huoli kuin erityinen lahjakkuus.
Niin ja olen nro 11 kanssa täysin samaa mieltä :-)
13