oOo HELMET 2007/MAALISKUU oOo
Tässäpä linkki edelliseen pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=60&m=12532804&p=1&tmo…
Kommentit (105)
Imetystouhuista:
Meillä vähän sama homma kun sporttarilla. Ruoka maistui pari viikkoa sitten ihan kivasti ja yötkin meni noin 3:lla heräämisellä, mutta nyt kun alhaalle alkoi pilkottaa pienen pieni hampaan alku niin ei kelpaa ruoka eikä myöskään uni yöllä! Mä oon yrittänyt kanssa vähentää päivä syöttöjä ja ajattelin lopettaa nyt sitten koko imetysken kertaheitolla. Toivotaan et meillä sporttari sujuu nuo " unikoulut" yhtä helposti kun viherryksellä. Nukkuuko muuten teillä nämä pikkuiset jo omassa huoneessa? Meillä olis myös tarkoitus siirtää omaan huoneeseen eli monta isoa muutosta tulossaa, mutta toivon et nyt kun kaikki tehdään kerralla niin sit nukkuminen sujuu jatkossa ongelmitta (ja tiedänhän minä ettei tämä pidä pakkaansa)
Mistä löysit sporttari Maisa-kirjan? Mulla on ostamatta vielä synttärilahja Ronjalle ja tuohan olis tosi ihana. Meillä on tuota Maisa-tavaraa kertynyt jonkin verran ajanmyötä, kuten Maisa-takki ja videoita yms.
Meillä pierut saa Ronjan nauramaan ihan hillittömästi eli kun neidiltä pääsee paukku niin sitä ei voi kukaan olla sitten huomaamatta =) Iso veikka siis opettaa kivoja juttuja!
Muumit on myöskin meillä pop, aamulla ensimmäisenä sanoo Paa-paa-paa ja kampeaa itsensä telkkarin ääreen. Meillä katotaan ehkä vähän liikaakin videoita ja lastenohjelmia eikä ne Ronjaa muuten nyt oo oikein kiinnostanut. Ti-ti Nalle videot ja fröbelin palikat on mieluisia.
Tulispas jo kesä....mä vihaan tuota kuravaate-showta. Mitä te puette päälle taaperolle kun lähette pihalle. Meillä on täällä niin märkää ja kuraista ettei voi edes kuvitella laskevansa maahan lasta ilman kuravehkeitä ja sitten taas jos meinaa uni tulla niin on vähän kurja nukkua kurahaalarit päällä =( Meillä onkin ulkoilut jäänyt nyt tosi vähäiseen ja autolla ollaan liikuttu paikasta toiseen. Tänään pitäisi mennä pajunoksia keräilemään jotta saa sitten virpomisoksia keräillä. Tosin nuo isommat eivät oo innostunut yhtään virpomistouhuista.
Heinälle piti sanomani et meillä Ronja viihtyy keinussa vaikka tunnin ja suuttuu jos sieltä sitten ottaa pois! Liukumäkeä ei olla koitettu vielä kun uimahallissa.
Nyt aamupalalle!
T.Kaisa ja Ronja 1.v
ULKONA päällä Lassien Suprafill haalari, jossa kurahousua alaosa melkein kainaloihin asti / takaa vyötärölle. Kuriksia ei suosita siksikään, että pph:lla on useampi lapsi puettavana, joten mitä helpommalla pääsee, sen parempi. Nyt kun täällä etelässä oli jo yli +5, otin haalarista vanuvuoren pois ja laitoin tilalle pelkän vuorikankaan. Alle sitten vaan vähän lämpimämmin villahaalarin kera. Tyttö alkoi heti liikkuakin pihalla enemmän kun ei ole niin tönkkö. Yksi kehä tässäkin: kun on paljon päällä, ei liiku ja toisaalta on pakko olla paljon päällä jos ei liiku!
Ja kintaiksi ostin juuri lassietechit kun sain puoleen hintaan niin ei tarvitse sitten kurakintaitakaan. Useat hanskat päällekäin on vähän hankalia kun peukalot ei muutenkaan osu paikoilleen ja ulkona haluaisi jo tarttua kaikkeen.
KEINUMISINNOSTUS on meillä vähän laantunut. Joskus 7-9kk meillä tais olla sisällä vauvakeinu ja sai siitä tarpeekseen. Kyllä nytkin keinussa istuu eikä pois pyydä, mutta samaa riemua ei enää tule. Pikkulasten LIUKUMÄESTÄ laskee mielellään ja hyvin. Mäen päälle kun laittaa tytön istumaan niin nytkyttää itseään eteenpäin kunnes lähtee liikkeelle. Ja sitten äkkiä uudelleen pitää päästä ylös.
IMETYKSEN lopettamiseen/vähentämiseen tsemppiä. Itse olen kyllä ollut jälkeen tyytyväinen kun samalla kun imetys lopetettiin reipas kk sitten, alkoivat kokonaiset yöunet. Pelkän yöimetyksen lopetus ei vielä tätä ihanuutta suonut. TOisaalta olen onnellinen että sain imettää ekan vuoden enkä toisenkaan lapsen kohdalla aiemmin lopettaisi yöunienkaan toivossa varmaan.
Kysyn vielä uudestaan tyttölasten äideiltä kun kukaan ei aiemmin vastannut: tutkitaanko teillä nakuna ollessa jalkoväliä? Meillä kun tuo on nyt ihan jatkuvaa kylvyssä ja vaipanvaihtojen yhteydessä. Mitään punoitusta tms ei kuitenkaan ole eikä tunge sormia alapäähän jos on vaippa.
PUHE/KÄVELY G: Minkä ikäisenä lapsenne
a) käveli tukea vasten
b) käveli tuetta
c) sanoi ekan oikean sanan ja toistikin sen vielä
d) puhui useampia sanojaj
Näitä ihmettelen siksi, kun tuntuu että tosi monet jo kävelee ja meidän neuvolasta th piiiitkällä kokemuksella sanoi että suurin osa ei kävele 1v neuvolassa ja keskimääräinen oppimisikä on n. 1 v 2kk. Ja toisaalta täällä lapset tuntuu myös puhuvan vaikka miten ja monia sanoja. Ja jopa samat lapset tekee molempia, kun yleensä joko puhe tai motoriikka kehittyy ensin.
Meillä siis
a) 9 kk
b) 1 v 2 vko (tasapaino oli tosi hyvä jo aiemmin, uskallus ei riittänyt. Ei suostunut edes taaperokärryn kanssa millään)
c) sitä odotellessa... täi-täi on äiti jne, mutta ihan oikeita sanoja ei ole. Koiran nähdessään sanoo KKKK... ja puurosta puhuttaessa PPP... Kerran on selvästi sanonut maito, mutta ei toistanut sitäkään enää koskaan joten lasken vahingoksi. Tällä viikolla on alkanu toistaa omaa höpinää samalla nuotilla kun itse sanon jonkun sanan.
Keväistä viikonloppua kaikille!
KURAVAATESHOW: huhhuh todellakin. Eilen oli pakko pistää kurakmaa kaikille 5 lapselle (2 hoitolasta) ja vaikka isommat osaa muuten pukea, kurahousuissa ja hanskoissa joutuu auttamaan. Hiki virtasi ennen kuin koko sakki oli ulkona. Ja meijän kuopus karkaa koko ajan eteisestä ja juoksee pois ja kiipeää ties mihin hyllyn päälle hetkessä...
Vaatteista sen verran, että meillä on käytössä ReimaTecin toppahaalari ja saman merkin hanskat ja hattu. Kaikki käytettynä ostettu ja hyvin pelittää edelleen. Kevääksi ostin Rasavilin haalarin joka on täysin vedenpitävä joten ei tarvi pojalle tunkea kuriksia silloinkaan, eihän hän pääse ´kunnolla liikkumaan jos on kaiken maailman kamat päällä. Tytöillänikin on vedenpitävät varusteet (Remua, Brioa ja Lassietecia), mutta ne on niin kovalla käytöllä että jos on kunnon vesikeli talvella, on laitettava kurahousut vielä päälle. Eikä kannata ostaa käytettynä tytöille haalareita, kun on kaksi käyttäjää itselläkin niille eikä nytkään meinaa säilyä kunnollisina pikkusiskolle kaikkien miljoonien liukumäkien jälkeen. Hirveesti menee rahaa kun haluaa ostaa kunnon varusteet lapsille! Mutta mielummin tingin omista vaatteistani kuin katselen palelevaa kastunutta lasta pihalla.
Mua alka tympiä tuo lapsimäärä, kun 2-vuotias hoitolapsi on hirmu kärttyinen usein ja sitten tuo oma 1-vuotias turhautuu ulkona ja joka paikassa kun luulee osaavansa kaiken eikä osaakaan. Nyt muistan miksi silloin oli rankkaa kun oli itsellä vauva ja 2-vuotias yhtä aikaa. Kaksi pientä on aikamoinen yhdistelmä, paljon helpompi nyt kun omat kaksi on jo isompia, jopa kohta 5 ja 7. Viiden lapsen kanssa ei meinaa ehtiä mihinkään. Päivälevon hetki on ainut rauhallinen hetki ja silloin ei voi kolistella astioita tms tai 2-vuotias herää äkäisenä.
TAITOGALLUP:
poika alkoi kävellä itse 9 kk ja viikon iässä ja sen jälkeen on viipottanut taukoamatta. Konttasi joskus ennen puolta vuotta, en ihan tarkkaan muista mutta aikaisin on liikkunut todellakin. Sanoja tulee vain muutamia ja nekin vain jos poikaa huvittaa sanoa. Aamullakin kysyin teetä juodessa että osaatko sanoa teetä ja poika otti tutin pois ja totesi TEEE-TÄ ja laittoi tutin takaisin. Muita sanoja on vaippa, tutti ,leipä, isi, äiti, setä. Eka sana tuli noin 10 kk iässä. Vähemmän poika kuitenkin puhuu kuin tyttöni tässä iässä. Osasyyllinen on TUTTI, jonka hän haluaa aina jos näkee vilauksenkin siitä tai joku puhuu tutista. Kuka nyt tulppa suussa puhuisi! Ja jos ei ole tuttia, tunkee koko maailman suuhunsa.
Onko muiden taaperot TUTTIHULLUJA??? Meillä uikutetaan sitä jatkuvasti!!! Poika sanoo tuttia nimellä TÄTÄÄÄ, TÄTÄÄÄ.
Nyt sumpille ennenku touhuporukka herää.
Ai niin, sitä alapään kaivamista piti sanoa -meillä on kaksi tyttöä enkä muista että he olisi erityisesti kaivaneet alapäätään, mutta toinen kaivoi napaansa niin kauheesti että ihan punotti. Sitten unohti koko navan.
Tuosta ulkoilusta vielä: kuinka lapsenne viihtyy ulkohommissa?
Meillä on se tilanne että isompien takia ollaan ulkona aina aamusta pari tuntia ja iltapäivästä noin tunnin ja se on pojalle hankalaa. Hänellä menee hermo kun yrittää kävellä lumessa ja kaatuu koko ajan, haluaisi liukumäkeen jatkuvasti ja raivoaa kun ei pääse, haluaa vesilätäköihin ja lumikinosten päälle ja suuttuu kun ei pääse. Parasta viihdettä on jos näkee LUMIAURAN tai traktorin tai pörisevän auton. Niitä jaksaa katsella loputtomasti. Jos ajopelejä ei mene vähäään aikan ohi, iskee kyllästyminen. Ja isommat olis ulkona vaikka kolme tuntia putkeen. Vaunuissa poika viihtyy sen ajan mikä kävellään puistoon, mutta kun huomaa että muut lähtee leikkimään, hänkin haluaa.
KÄytännössä poika on siis päivän aikana 4-6 h ulkona, kun nukkuukin päiväunet ulkona. Ei ihme että kyllästyy. Saa ainakin raitista ilmaa! Mä viihdyn itse ulkona muuten vaikka kuinka kauan, mutta kahden kitisevän ja turhautuvan taaperon kanssa se on aika rasittavaa. Hoitolasten ja omien isompien takia on välttämätöntä olla ulkona paljon tai homma menee överiksi sisällä. Hoitolasten vapaapäivinä kävelemme omien kanssa kahvilaan jonne on noin 1,5 km matkaa, vetäsemme isot pullat ja kävelemme takas. Se reissu on pojallekin mieleinen. Mutta aika show jos ottaisin sinne myös hoitolapset. Parasta reissu on niin että on vain kuopus ja toinen tytöistäni, jos toinen on kerhossa tai eskarissa.
Nyt virpomisvitsojen vääntöön, kääk mä inhoan askartelua ja kolme isoa meillä rakastaa sitä. Onneksi mies teki niitä eilen illalla lasten kanssa jo ja puhalsi munia joita he maalasi. Mä soitan paljon pianoa ja lapset laulaa, mutta askartelu... kääk.
KIIPEILEEKÖ pikkuisenne? Meillä kiivetään kaiken mahdollisen päälle. Se on hankalaa, kun vahtimista on joutunut entisestäänkin tehostamaan kun putoaa muuten hetkessä jostain. Ja KAIVAA KAAPPEJA, huhhuh. AIKAMOINEN TOUHUILIJA tämmönen 1-vuotias. Tää on eka poikani ja ihan eri sorttia kuin tytöt oli. MElkonen vaahteramäen Eemeli, iloinen kuin mikä mutta tosi touhukas kulkija.
Työpäivä alkaa olla pulkassa - ihanaa, viikonloppu edessä!
ULKOILUA tulee meidänkin pirpanalla usein 5-6 h päivässä eli hoidossa ovat toista tuntia vähintään aamupäivällä ulkona, sit lounas ja unet pihalla 3h. Ja välipalan jälkeen taas pihalle, josta haen sitten kotiin. Iltaisin en enää tohdi toista pihalle raahata ellei ole tosi kiva keli (eli yhden käden sormilla voi tämän talven laskea). Viihtyy ulkona nyt taas paremmin kun ei ole niin topattuna ettei pääsisi liikkumaan. Keinuu ja touhuaa hiekkalaatikolla. Välillä istuu rattaissa seuraamassa isompien puuhia. Ja paljon käyvät hoidossa myös vaan kävelyllä. Reippaita kävelijöitä ovatkin kaikki hoitolapset: voivat käydä kirjastossakin jonne edestakaisin matkaa 4,5 km. Ja seuraavaksi nuorin täyttää siis kesällä 3v.
KIIPEILY on meillä vielä kohtuuden rajoissa kun on tyttö sen verran lyhyt ettei ylety :-) ELi ei pääse vielä sohvalle ja sängylle. Yläkerran portaat menee ylös vilauksessa, alas tulosta ei aavistustakaan. Keittiöjakkaralle ja saunan alalauteelle kiipeää myös. Tuoleille ei vielä pääse. Syöttötuolista nousee seisomaan jos ei palvelu pelaa riittävän nopeasti. Mutta tosi vähän on itseään kolhinut. On lisäksi sellainen luonne ettei huutoa ihan joka muksahduksesta nosta. Hyvä niin.
Viikonlopun viettoon!
alapään kaivelu: Meillä Ronja ei oo (juuri senkin asian tajusin) oikeastaan muuten ilman vaippaa kun kylvyssä. Pitäisi varmaan pitää vähän enemmän, mutta kun joka kerta kun päästää ilman vaippaa niin hän johonkin nurkkaan sitten tekee pissat ja lätsyttää sitten vielä siinä jos ei ajoissa kerkiä siivoamaan niitä pois. Mutta kaivelee kyllä kylvyssä. Meillä tuo keskimmäinen (tyttö siis) lapsista kyllä kaiveli pienenä ja kaivelee kyllä yhä edelleeen, mutta ei musta silleen häiritsevän paljon. Kaipa se on sitä tutustumista itseensä ja ihmettelemistä, ihan niinkuin se poikien pippelin räplääminen myös. Mä muuten kuvittelin jo vastanneeni tähän, mutta on tainnut jäädä suunnittelu asteelle, pahoittelut vauva0207:lle siitä. Tämä taasen todistaa että joskus kannattaa kysyä samoja asioita vaikka kolmeenkin kertaan niin voi jopa saada vastauksen meiltä lahopäiltä äideiltä =)
sitten se toinen galluppi:
a) käveli tukea vasten
-11 kk
b) käveli tuetta
-1.v+???? Ei vielä kävele
-10kk (kakka)
d) puhui useampia sanoja
-11 kk lukuisia sanoja, toisista ei kyllä ota hullukaan selvää (tai siis kukaan ulkopuolinen) matkii vähän kaikkia eläimiä yms. ääniä!
Nyt ei taas ehdi muuta tähän hätään,
T.Kaisa ja Ronja
on pakko piipahtaa tännekin. Lueskelin tuossa tänään huhtikuisten pinoa läpi, kun on tämä palstailu hiukan jäänyt.. Ajatella sitten, että ensimmäinen huhtikuinen on syntynyt keskiviikkona ja voi hyvin :) Niin sitä vaan ollaan itsekin synnyttämässä _jälleen_ pian. Laskettuun aikaan on enää reilu kuukausi.
Mikäs on pikku85:llä olotila?
Mun täytyy kyllä myöntää et oon raskauden suhteen lähes vaivaton (mitä nyt pientä väsymystä ja pientä ahdistusta), mut silti oon vaan kauheen aikaansaamaton! Hyvä kun päivittäiset kotityöt jaksaa juuri ja juuri, mut mihinkään ylimääräiseen ei olisi energiaa.
Nytkin mulla on 5v hoitopoika yökylässä (kuumeessa vielä kaikenlisäksi, kun tämän vanhemmat ei kertonu!!!! suututtaa) kun en tohtinut kieltäytyä. Huomenna taas olisi mentävä kummipojan 2v synttäreille eikä niitä voi oikein jättää väliin, vaikka lahjan veinkin jo virallisena synttäripäivänä. Oi voi.. Ja kaikkea pitäisi saada aikaseks..
ALAPÄÄhän ei meillä ole sen suurempaa kiinnostusta, välillä sormet eksyvät siihen suuntaan vaippaa vaihtaessa.
PIIRRETYistä sporttari kyseli; meilläkin Viivi tykkää katsella muumeja ja varsinkin alku- ja loppulauluja, vielä hauskempaa on jos äiti laulaa mukana. Sillon saadaan kunnon naurut. Muutkin lastenohjelmat kiinnostaa ainoastaan jos on kirkkaat värit tai paljon laulua. Meillä tosin katsotaan todella vähän tv:tä.
a) käveli tukea vasten
* reilu 11,5kk iässä, konttaaminenkin opittiin vasta 10kk
b) käveli tuetta
* ei kävele, uskallus ei riitä vaikka halua on
* 9,5kk (kakka)
d) puhui useampia sanoja
* heti perään oppi paljon saman kaltaisia sanoja (kukka, ankka jne.), sitten ne jäi pariksi viikoksi kun oppi liikkumaan ja taas tuli lisää sanavarastoa. vajaa 11kk iässä osasi valehtelematta sanoa ainakin 10 sanaa. nyt on paljon epämääräistä söperrystä, selvästi yrittää jo lauseitakin (joista kukaan ei saa mitään selvää). kauhia räpätäti meille on tulossa ;)
TUTTI on meilläkin koko ajan melkein koko ajan suussa. Hyvä kun edes välillä " unohtuu" jonnekin. Meille on kyllä tulossa hammas, niin tuo selittynee sillä....
ULKONA ei viihdy kovinkaan kauan. Varsinkaan jos hiukkaakaan tuulee. Keinussa ja rattaissa kyllä viihtyy pitemmänkin aikaa.
Jaahas, jos menis sitten nukkumaan. Piti vaan pikaisesti käydä.. ;) Taitaa tulla taas melko heikosti nukuttu yö, kun mies lähti ulos (taas) kavereidensa kanssa.... Hyvät yöt kuitenkin! :)
t.Ufa (34+1) & Viivi 1v3vko
eksyin tänne kun pimu nukkuu ja piti töitä alkaa koneella tehdä...
TUTTI ei koskaan ollut meillä hirmu tärkeä, vaikka laitoksella sen jo ensi kerran sai suuhunsa ja hyvin osasi sitä aina imeä. N. 6kk alkaen se taisi olla aika lailla pelkkä unitutti (tunkin kyllä sen suuhunsa jos jostain löysi, mutta yleensä jätettiin sänkyyn tutit). 9kk luovuttiin päiväunitutista ja 1v lähti myös yötutti. Tosi helpolla kävi tämä vieroitus. Oisko ekana iltana vartin kitissyt, toisena 5 min ja sillä unohdettu.
PIIRRETYT: meillä ei tytsi katso telkkaa oikeastaan lainkaan. Piirrettyjä en ole tarjonnutkaan ja jos muuten on tv auki illalla niin vain salkkareiden tunnari herättää hänen mielenkiintonsa. En aio telkkaa tarjotakaan ennenkuin itse kiinnostuu.
Meillä tehdään poskihampaita :-/ Oli eilen tehnyt hoidossa kunnon kainalokakat ja kotiin päästyämme ei oikeen ruoka maittanut koko iltana. En vielä siitä tajunnut... Yökin oli risainen, kunnes viideltä heräsi huutamaan suoraa huutoa ja silloin huomasin että oli ihan tulikuuma koko tyttö! Konttasi omasta sängystään viereeni istumaan ja tärisi siinä. Sitten jo heti arvasinkin että HAMPAAT! (eipä ole koskaan sairastanutkaan, lämpöä ollut 3kk rokotuksen jälkeen ainoastaan). Hörppäsi vähän maitoa ja annoin panadolia, nukuttiin vielä puoli seitsemään ja sitten taas karjuttiin. Ruoka ei maistu tänäänkään, lämpö sentään laski (en kyllä sitä edes mitannut, mitäpä se auttaisi). Yhdeltätoista meinasi jo sipata pystyyn joten laitoin panadolin kera unille vaunuihin. Toivottavasti nukkuu kolmeen asti! Pitäis itsekin mennä vetämään tirsat, mutta mua alkaa aina väsyttää vasta silloin kolmen nurkilla kun toinen just jo herää... Toivottavasti nämä vaivat ei kestä montaa päivää/viikkoa. Ei siellä ole kuin yksi poskihampaan kulma minimaalisesti esillä, mutta tunkee leluja suun toiselle puolelle, joten vaiva lienee siellä. Ja suussa muuten siis 2 alahammasta ja 4 ylähammasta.
Viikonlopun jatkoja!
Vauva0207:lle tulin kommentoimaan tuosta pimperon " löytymisestä" . En oo taas täällä hetkeen käynyt ja olin aikeissa tulla kyselemään samasta aiheesta... Elikkäs meillä Aada kaivelee ja näpelöi alapäätään aina potalla istuessa, kylvyssä ja muutenkin kun vain on ilman vaippaa! Välillä kiellän kovastikin, kun tuntuu työntelevän sormiaan sinne pimppiin, mutta muuten olen antanut tutkiskella. Kai se sitten on tytöilläkin sellaista omaan värkkiin tutustumista. Meillä tosin isoveli ei ollut aikoinaan mitenkään erityisesti kiinnostunut tutkimaan pippeliään. Mulle tää koko kaivelu oli ihan uutta ja siks olisinkin tullut siitä kyselemään, mutta oli kiva huomata, että taitaakin olla ihan normaalia :) Aada oli valokuvauksessakin välillä ilman vaatteita ja silloinkin sormet oli siellä pimpissä. Hienotunteisesti niitä sitten yritettiin saada sieltä pois, ettei neito olisi saanut raivaria ja että kuvista edes yhdessä olisi ollut sormet jossakin muualla... :)
Nyt en ehdi tän enempää, iltapuuhat odottaa. Oon muksujen kanssa yksin, kun mies on saunaillassa...
Mukavaa viikonloppua toivottelee Pessi80 ja Aada 1v 1,5kk
Onpa vierähtänyt aikaa siitä kun viimeksi ehdin konetta avata...
a) käveli tukea vasten
- Aloitti n. 10kk.n ikäisenä kävellä tuen kanssa
b) käveli tuetta
- Tasan vuoden ikäisenä
- Äittää on hokenut jo aika pitkään, mutta n. 11kk kun selvästi sanoi eka kertaa ÄITI ja nyt huutelee sitä jatkuvasti
d) puhui useampia sanoja
- Meillä ei vielä muita selviä sanoja osata
ULKOILU:
Peetu tykkää ulkona olosta tosi paljon.. Rattaissa viihtyy aika hyvin ja vielä paremmin kun saa touhuta maassa omiaan.
PIIRRETYT/ LASTENOHJELMAT:
Meillä tuijotetaan telkkua tiiviisti jos sieltä tulee esim. Huvitutti. Kaikki ohjelmat missä lauletaan on ykkösiä!
TUTTI:
Ei ole koskaan syönyt tuttia..
KIIPEILY:
Yrittää joka paikkaan kiivetä ja sohvalle ja rahille kiipeääkin jo tosi ketterästi.
...Siitä aasinsilta seuraavaan...
Käytiin eilen ostamassa uusi sohva, nojatuolit ostetaan myöhemmin.
Kallista oli mutta kerran se kirpaisee =)
Ensiviikoksi menen ihan eri hommiin, kun missä nyt olen.. Siivoustyöstä keittiöhommiin.
Päiväkodin keittiölle ei saatu mistään sijaista ja olin kai viimeinen mahdollisuus, kun kokkilinjan oon kuitenkin käyny joskus.
Perjantaina olin harjoittelemassa ja ensiviikolla pitäis osata laittaa lapsille aamupalat ja välipalat oikeaan aikaan ja oikeille osastoille!!
Päiväruoka tulee onneksi isommalta keittiöltä suoraan, joten sitä ei mun tarvii osata värkätä niin isolle porukalle!
jahas, taas on mentävä, palailen taas joskus
mammutti ja Peetu
...Poskihampaita kai meillekin tulossa!! Kuolan määrä on jotain aivan käsittämätöntä ja yöt aika levottomia...
Tervehdys piiiiiitkästä aikaa. Varmaan joskus elokuussa olen viimeksi kirjoitellut kuulumisia, joskus olen lueskellut muiden helmien juttuja. Me muutettiin tuossa elokuun lopulla kertarysäyksellä koko irtaimistomme 600km:n matka ja hengissä selvittiin! Nyt ollaan jo toki kotiuduttukin tänne uudelle asuinseudulle ja saatu uusia vauvatuttujakin :-)
Alma oppi kävelemään tasan vuoden ikäisenä.Tuttia ei ole neitosemme koskaan imenyt. Mitähän muuta noissa gallupeissa kysyttiin? Ehdin jo unohtaa, kun olin jostain kumman syystä unohtanut kaikki salasanat ja käyttäjätunnukset...
No, meillä pukkaa nyt noita poskihampaita ja ai, kun on tuskallista! Yöt meinaa mennä ihan hulinaksi ja päivisin on aika sylissä viihtyvää sorttia. Niin on kyllä normaalistikin, mutta nyt tuntuu, ettei viihdy hetkeäkään itsekseen. Olen vielä kotona ja syksyllä olisi tarkoitus tehdä comebackia työelämään. Tissiäkin meillä vielä lupsutellaan. Nimenomaa lupsutellaan, kun eipä niistä juuri maitoa tule, mutta auttavat mukavasti nukahtamisessa :-) Pitäis varmaan lopetella koko homma, mutta jotenkin ei ole saanut aikaseksi. Ja päiväuniakin meillä vedellään vielä kahdet. Neito herää jo kuudelta ja on sitten jo yhdeksältä aivan valmis nukkumaan, nukkuu puolisentoista tuntia ja iltapäivällä sitten vielä tuossa kolmen ja viiden välillä toiset puolitoistatuntiset ja yöunille simahtaa kahdeksan-yhdeksän kieppeillä. Ja aika huonosti nukkuu normaalistikin yöt.
Mitäs muuta? Aika moni on jo palannut töihin ja joistakin helminauhalaisista on jo tulossa isoja sisaruksia!!! Onnea! Itsellänikin olis jonkinasteinen vauvakuume, mutta ei vaan jotenkin jaksa ajatellakaan aloittavansa kaikkea alusta. Meillähän on Alman lisäksi eskari-ikäinen tytsy ja kyllä se kolmas olis kiva... sitten joskus. Tosin alkaa tuo ikä jo painaa (37v), ettei tässä niin hirvittävästi tuota vatvomisaikaa ole.
Oikein mukavia pääsiäisen aluspäiviä teille kaikille!
-Timbe kera tyttärien-
Palailen jälleen tänne galuppeja täyttelemään. Sain tuosta sohvan nurkalta miehen vihdoin ja viimein puhuttua sänkyyn nukkumaan kun nukahti sohvalle ainakin 10 kertaa jo! On se isommillakin vaan niin vaikeeta mennä omaan sänkyyn nukkumaan ;o)
Pääsiäinen: Meillä menee kotosalla aktiivisissa tunnelmissa kun mun kummityttö ja sen isosisko tulee meille kyläilemään. Ikää niille on jo kertynyt 9 ja 11.v eli ei ihan pikkuisia enää. Ohjelmaa pitäisi vielä keksiä jottei tule ihan tylsää....
Tutti: Meillä ei myöskään ole koskaan ollut käytössä, ei myöskään pulloja tms.
Pitikin esittää kysymys teille: Miten olette (te jotka kuulutte johonkin seurakuntaan) lapsillenne kertoneet uskonnon asioista vai oletteko mitenkään? Ja nyt tarkoitan niitä vähän isompia lapsia. Toki jos jollakulla on jo valmiit suunnitelmat et miten hoitaa homman niin kertokaa ihmeessä.
-Meillä on luettu välillä tuota pienten raamattua ja lapset kuuntelevatkin ihan tohkeissaan, mutta kun me ei miehen kanssa olla mitään mega-uskovaisia niin jotenkin nuo asiat jäävät vähän ilmaan roikkumaan. Seurakunnan kerhot on meilläpäin ollut ihan täysiä ja niihin ei olla päästy, ainoastaan seurakunnan perhekerho olis vaihtoehtona, mutta meidän esikoinen ei sinne suostu lähtemään =( Joo, tämä asia tuli mieleeni ihan vaan siitä kun meidän kohta 4.v keskimmäinen blondi-tyttömme tokaisi ruokapöydässä että " mitä jos Jumala sanoo et: Missä vi***sa mun laiva on! (tarkoittaen Noan-arkkia)Joo, meitä nauratti ja samaan aikaan taas ei naurattanut yhtään ja voitte vaan kuvitella kuinka viattomasti hän asian vielä kysyi!!! Enkä mä omasta mielestäni oo ollut viime aikoina edes niin kiukkuinen et oisin moisia voimasanoja päästänyt suustani!
Sitten toiseen asiaan eli hampaat ja kuume. Meillä on Ronjan kanssa ollut tosi haasteellista tuo hampaiden tulo. Yöllä nukutaan tosi huonosti ja vielä kun nuo hampaat tulevat niiiiiin hitaasti ikenien läpi niin tätä levottomuutta tuntuu kestävän ikuisuuden. Nyt on jo viikon verran ainakin tuo 5 hammas pilkottanut ikenen läpi, mutta ei se vaan tule sieltä esiin. Mulle on neuvolassa ja muuallakin nyt sanottu jo ainakin 5 kertaan että hampaiden tulo EI aiheuta kuumetta! Eli jos aikuiset väittävät lapsille tulen kuumetta hampaista niin ovat väärässä, kyseessä on aina joku muu syy ja hampaiden tulo vaan osuu samaan aikaan tämän taudin kanssa. Sen takia kuulemma lapset jäävät helposti pahankin taudin jyllätessä viemättä lääkäriin! Itse en kyllä tätä ihan allekirjoita, mutta kertokaahan kokemukset ja teidän kuulemat kommentit asiasta!
Nyt nukkumaan, huomenna tulee asunnonarvioijia, vähän jänskättää....
T. Kaisa ja Ronja (joka nukkuu nyt ekaa yötänsä omassa huoneessa)
Ai ja yksi kyssäri vielä, mikä on teidän lempi telkkari-sarja tällä hetkellä? Mulla on toi uusin 24, muita sarjoja en oikein seuraa, mutta toi on jotenkin niin mukaansa tempaava että....ja sit vielä se Jack Bauer...Nyt nukkumaan oman ukko-kullan viereen ennen kun käyn ihan levottamaksi =o))
Kiva kuulla välillä teistäkin jotka olette pitkään poissa taikka vaan tausteilette.
Jotenkin herätti heti mut kun teilläkin on yhä yöhulinoita ja tissittelyä, tervetuloa kerhoon mun ja ainakin toistaiseksi sporttarin? kanssa. Kaikki yritetään kovasti saada tätä oravanpyörää katkeamaan eli päivisin pitäisi saada enemmän pöperöä uppoamaan ja sitten vielä tissi unohtumaan öisin ainakin ja miksei sitten päivisinkin. Tää on hankalaa ja jotenkin se on vaan niin paljon helpompaa luovuttaa ja pistää tissi-suuhun ja unta kuulaan, eikö?!? Jotakin tarttis tehdä! Mä oon nyt päättänyt ainakin yrittää et Ronja nukkuis tuolla omassa punkassa, mutta katotaan nyt mikä sitten on lopputulos. Viherrys sai lopetettua koko homman niin hienosti et täällä yritetään kovasti perässä tulla.
Jos joku " ulkopuolinen" tätä lukee niin mulla ei ainakaan ole todellakaan tarkoitus eikä ole ollut ajatustakaan siitä että jatkaisin imettämistä vielä tästä eteenpäin kovin pitkään. 1.v on minun mielestäni ihan tarpeeksi pitkä aika ja kaikki sen päälle on sellaista extraa vaan, mutta en todellakaan voisi kuvitella itsestäni mitään varsinaista taapero-imettäjää. Imettäminen on musta vaan niin paljon helpompaa ollut kun pullot eli nyt kun ei pullojakaan enää tarvita niin ei sitten tissimaitoakaan, minun mielestäni!
Nyt siis nukkumaan....
T:Kaisa ja Ronja 1.v (again)
Ja Timbelle eka tervetuloa takaisin.
Vai ei nosta hampaat kuumetta - rohkenen olla eri mieltä. Tosiaan perjantaina meillä oli hampaidenteko-oireita ilmassa ja lauantai-päivän kuumeessa. Panadolista huolimatta alkuillasta lämpö oli 38,5. Eikä muuten ole sairas, nenä alkoi nyt vähän vuotaa. Tyttö lienee äitiinsä tullut, sillä pelkkä flunssa ei ole meillä lämpöä nostanut ja toisaalta vielä tuon lämpöisenäkin jaksoi touhuilla välillä leluineen. Sunnuntaina oli ihan kunnossa taas, mutta ruoka ei maistu edelleenkään ja purulelu ym. järsittävä kelpaa suuhun.
Ja toisaalta ihan oman alan faktatietona, hampaiden tunkeutuminen ikenen läpi varmaan saa aikaan tulehdusreaktion (ei siihen välttämättä ihmeempää taudinaiheuttajaa vaadita vaan pelkkä kudoksen vaurioituminen) jolle tyypillistä on kuume!
Mutta tänään pimu siis taas hoidossa, saa nähdä soittavatko kesken päivää hakemaan jos lämpö taas nousee. Kovin oli ainakin kiukkuinen aamulla. Miehellä ja minulla vaan oli molemmilla TODELLA huono päivä jäädä tänään kotiin, huomenna sopis taas paremmin. Mutta tietysti toinen olis jäänyt jos lapsi olisi kipeä ollut.
Töihin siis - siltä varalta että päivä jää kesken.
Empä ole paljoa kerennyt viime viikolla tänne palstailemaan. Mies oli lomalla ja ollaan oltu tien päällä ja kyläilemässä ja vaikka missä...
Olihan tullut galluppeja yms.
PUHE/KÄVELY:
a) käveli tukea vasten n.11 kk ikäisenä
b)ei kävellä meillä vielä ilman tukea
c)mammaa hokee kun näkee maitopurkin tai pullon. Nyt sanoo " kuukka" tarkoittaa kummipoikaani Tuukkaa. Ja onhan se äitikin sieltä muutaman kerran kuulunut.
d)ei sillälailla montaa sanaa peräkkäin sano
Piirretyt: Ei kauheasti kiinnosta mutta jos televisio on päällä ja sieltä kuuluu musiikkia nii se on kivempi.
Tutti: syö vielä öisin ja yleensä jos löytää jostain lattialta laittaa suuhunsa mut otan yleensä sen pois.
Kiipeily: Välillä yrittää sohvalle kiivetä,hermostuu kun ei pääse ja kun nostetaan tykkää tulla pylly edellä alas ja uudestaan tahtoo sitten sohvalle.
Pimppi: Meillä myös aino laittaa kädet pimppiin jos on esim. kylvyssä tai vaipanvaihdossa.
Lempparisarja: pakko nähdä joka maanantai on täydelliset naiset Heroeskin tulee katsottua jos muistaa/jaksaa,salkkarit yleensä ja Emmerdale sitten sarjoista jotka ovat tauolla niin ainakin House,Pako olikohan muita...
Ufalle: Joo sulla synnytys lähestyy mulla vasta alussa. Vähän meinaa pahoinvointia olla. Koko ajan pitää olla jotain syömässä kun jos tulee kauhea nälkä niin rupeaa yököttämään. Ei tämä onneksi niin pahaa ole kuin mitä silloin kun Ainoa odotin.(ainakaan vielä). 28 pvä olisi ensimmäinen neuvola. vähän jännittää. Olen ollut hirveän väsynyt. Yöunille tulee mentyä jo ennen kymmentä ja aamulla heräillään kahdeksan aikaan ja silti ihan poikki.
mutta nyt tuo neiti kirkuu tuolla kun äiti vaan istuu koneella joten taas on mentävä...
pikku ja kiljuva Aino
kylläpäs taas on päivät menneet nopeasti, koskakohan taas viimeksi olen tänne ilmoittautunut?!
v.loppuna oltiin pääkaupunkiseudulla juhlistamassa eemelin kummisedän yllärikolmekymppisiä, juhlat menivät hyvin ja kummisetäkin oli yllättynyt :o)
eemeli ei vaan vieraassa paikassa meinannut saada millään unta ja nukahtikin vasta yhdentoista jälkeen, hereillä oli sitten jo ennen seitsemää mikä kotona on tosi harvinaista. eilen illalla olikin yöunilla ennen puolta yhdeksää ja heräili kahdeksalta, nyt on päikkäreillä kun on ollut koko aamu ihan väsynyt. kai tuo reissu kokonaisuudessaain voi pientä väsyttää, kun tuntuu, että itsekin on ihan poikki.
reissulla huomasin, että eemelille oli puhjennut ylös, etuhampaan viereen hammas, toinen etuhammas vaan puuttuu välistä :o) hassusti tekee noita hampaita..
meillä on miehen kanssa ollut taas sellasta koko aikaista kinastelua ja mykkäkoulua, alkaa käymään raskaaksi, tuntuu, että voimat on ihan mennyt kun koko ajan tulee kränää jostain¿blääh! kai tää taas tästä! mies on vaan niin huono puhumaan, että syvällisiä ja suhdetta parantavia keskusteluja on tosi hankala saada aikaan ja tässä tapauksessa se olisi niin tärkeää kai puhuminen naisten mielestä aina on :o)
eemeli ei ole telkkarista kovinkaan kiinnostunut. tiettyjen ohjelmien mukaansa tempaavat tunnusmusiikit ovat in, mutta siihen se sitten jääkin.
annatteko muuten lapsillenne aina puuroa aamupalaksi? meillä eemelin kanssa aamupuuron syöminen on aina yhtä tappelua, vaikka selvästi näkee, että eemelillä on jo kova nälkä. aina sen puuron tarjoan, mutta muutaman lusikallisen jälkeen tulee stoppi. illalla puuro menee paremmin, mutta ei silloinkaan huippuhyvin. muuten on kyllä alkanut syödä taas paremmin. kaikki hedelmät on suurta herkkua, mutta ei vissiin niitäkään suositella päivän aikana kovin paljon antamaan, kun ovat kanssa sokerisia, hyvää sokeria kai kuitenkin?!
meillä ei ole mitään kummempia pääsisäissuunnitelmia. meidän äitille mennään joku päivä syömään ja miehen kaverin pientä tyttöstä käydään ehkä katsomassa, mutta siinä se varmaan sitten onkin eli ihan kotioloissa melkein vaan. laivalle olis tehnyt mieli, mutta mies ei ollut innokas, höh! suklaamunia syödään tietysti kilokaupalla :o)
KOLOMONEN, mites meni yö kun ronja nukkui ekaa yötä omassa huoneessaan?
lempitelkkariohjelmia on suomalainen unelmien poikamies, tunteet pelissä, october road sit tulee katottua lisäski salkkareita, tuntemattomia, huumaa, tanssii tähtien kanssa, mitäköhän vielä. aina tuo telkkari päällä on, mutta päivisin sieltä tulee voice.
-pajuska+ulkona nukkuva eemli huomenna 1v 1kk.
Olipa kiva lukea teidän kuulumisia! mä olen joskus itse asiassa ajatellutkin, että mitä teille kuuluu ja jokohan se pikkukolmonen ois teille tulossa :) Jäit nimittäin siksi mieleen kun ollaan aika samanikäisiä, ja meilläkin vatvotaan samaa asiaa - että pikkukolmonen ois kiva, mutta ei ihan vielä. Nyt menee elämä niin helposti, kun esikoinen on isompi ja voi enempi keskittyä tuohon " vauvaan" . Mutta toisaalta tuo kello tikittää, eikä vatvomisaikaa ole tosiaankaan loputtomiin, eikä ikäeroa millää tulla varmaan saamaan kovin kovin isoksi jos ja kun se kolmonen meinataan oikeesti hommata!
niin imettämisen lopettamisesta mun piti tsemppauksena sanoa, et meillä meni niin pehmeästi toi lopetus nyt, ettei siitä kärsiny kukaan! Ja voi näitä mahtavia katkottomia öitä mistä saadaa nyt nauttia!! Mä siis eka lopetin päiväimetykset, sitten kun pari päivää oltiin oltu ilman imutteluja, jätin pois sen vikan unitissin, ja sithän ne yöt oikeestaa alko mennäkin itsestään hyvin. sen jälkeen oli kyllä vielä pakko joka toinen aamupäivä antaa imeä kovat kokkareet pois toisesta rinnasta. Mut nyt tissit on hiffanneet, ettei niiden tarvii täyttyä enää :D Kyllä meillä piti muutaman iltana viedä huomiota kovasti muualle, ettei poika ois muistanut maitoa pyytää, mut ei se mitenkään rankkaa ollut. Päin vastoin yllättävänkin helppoa. Oon tosi onnellinen, että jaksoin odottaa tänne asti, enkä pitänyt mitään huudatusunikoulua aiemmin!
Mitäs galluppeja olikaan taas... PIIRRETYT ja lastenohjelmat : annan katsoa, jos pitää saada kotitöitä tehdyksi ja jos esikoinenkin katsoo. Ja tykkää niistä tunnareista, tanssii kovasti.
OMA LEMPIOHJELMA on myös 24 ja kaikki sisustusohjelmat! Ja kiva on kattoa välillä hömppää, kuten unelmien poikamiehiä tms. :DD Ketonen ja Myllyrinne vai mikä se nyt oli , naurattaa myös toisinaan.
USKONNOSTA ei olla kotona juteltu oikeestaan muuten, kuin jos esikoinen on kysellyt. Päiväkotiryhmän kanssa käyvät kirkossa .
nyt poika meinaa vetää tietskan piuhat irti, pitää lopetrtaa!
eli poika nukkuu vielä pinniksessä meidän kaa makkarissa. Voishan sen jo siirtääkin lastenhuoneeseen, mut sit kyllä pitäs laittaa jo kerrossänkyyn (ja siis hommata se yläpeti), ettei veis toinen sänky niin paljon tilaa. Mut vielä en uskalla isoon sänkyyn laittaa, vaikka laidat siinä onkin. Näin mennään siis vielä jonkun aikaa....
Niin ja hampaat ei oo meillä muistaakseni nostattaneet yksinään kuumetta, tai sit on ollut nuhaakin samaan aikaan jos on lämmön nostattanut. Kuolaamista vaan ja kitinää ollu oireena meillä.
Niin siinä sitten vaan kävi, että Viivi sai tartunnan siltä hoitopojalta viikonloppuna =/ Kuumetta 38, aivan järkyttävä yskä ja nuha. Eilen istuttiinkin sitten koko ilta terv.keskuksen päivystyksessä ja saatiin laajakirjoinen antibiootti (clavourin) keuhkolöydöksen l. molemmin puolisen rohinan vuoksi. Korvat, nielu ja tulehdusarvot sentään oli ok.
Viime yö taas oli yhtä h**vettiä suoraansanottuna!! Viivi nukku ensin pari tuntia, heräsi ja itki suoraa huutoa kaks tuntia putkeen ja samaa toistu aamu 6 saakka. Ab aiheutti noin kovat mahakivut neidille ja nyt oliki aamulla ripulilla. No, pääasia et nyt on lääkitys ettei ainakaan pahemmaks voi mennä. Kerrankin " varmuuden vuoks käymisestä" oli hyötyä.
Sitten mä kysyn teiltä mielipidettä: Miten te toimisitte nyt tämän hoitopojan vanhempia kohtaan? Mä olin koko eilisen päivän todella kiukkunen ja mietin miten huomauttaisin heille asiasta. Tämä ei ollu ensimmäinen kerta kun suoraan sanottuna valehtelivat, mut nyt sanoivat pojan olevan vaan yskässä enkä mä tosiaan viitti käännyttää enää ovelta takasin kun toiset toivat yli 30 kilsan matkan vaikka heti näkikin et kuumetta oli. Eikä kuulemma ollut ollut perjantaina päiväkerhossa..
Meilläkin tehdään täällä sairastelun ohessa POSKIHAMPAITA. Yks tuli vihdoin ylös läpi ja lisää tekee. Meneepähän ainakin samoilla itkuilla :)
KIIPEILY: vähän on yritystä, mut ei pahemmin vielä. Portaille ei kannata päästää.
HAMPAAT=KUUME ei pidä paikkansa meillä.
AAMUPALAksi meillä syödään milloin mitäkin, puuroa nykyään harvemmin. Iltapalalla taas on puuro+sose oltava.
LEMPPARISARJOJA on paljon ja niitä katotaan millai ehditään ja jaksetaan. Nyt ehdoton1 on nelosen Meille tuli vauva, sit Salatut ja kaikki rikos-/poliisi-/sairaalasarjat tulee katottua..Niin ja torstaisin PoliisiTV.
Jaa kai sitä vois mennä järjestelee keittiötä. Eilen tuli muuten äitiyspakkaus vihdoin ja viimein, oli vielä -07 mallia =D Saan tässä alkaa laittelee kakkoselle kamoja valmiiks :)
t.Ufa (34+5) & Viivi -nukkuu- (1v ja reilu 3vko)
Synttärionnea Kolomoselle / Ronjalle!
Mulla on ollut kiire viikko töissä ja nyt sai Millikin vihdoin talven ensimmäisen flunssanpoikasen, tosin vaan pikku köhää, mutta yöt on menneet lyhyissä pätkissä. Taitaa olla kurkku kipeä tai jotain.
Viherrys: pääsin lempeällä unikoululla hiihtoloman aikaan jo 3 kertaa yössä heräilyyn ja päiväruoka alkoi hiukka paremmin maistuakin, mutta sitten jostain syystä löpsähti taas takaisin sinne 5 - ties kuinka monta heräämistä -linjalle. Taas ollaan takas jatkuvissa heräilyissä siis, ja päivällä juodaan max. puoli desiä vettä/maitoa. Mutta VAKAA AIKOMUS on pääsiäisenä lopettaa yöimetykset vihdoin! Silloin ei haittaa, vaikka tarttisi valvoa, kun ei ole töitä aamulla. Painokäyrä meillä notkahti 10-> 12 kk, siksi päästäänkin ylimääräiseen kontrolliin tän kuun lopussa. Nyt on kyllä kotivaa' an mukaan noussut taas ihan hyvin. Lorauttelen ruokaöljyä ruokaan, ehkä siinä salaisuus.
Hankin muuten sellaisen hauskan Maisa-hiiren ison kuvasanakirjan, jossa on tosi paljon kuvia ja sanoja. Kas kummaa, yksi on ylitse muiden, kun kirjaa selaa... ja se on härkä joka kakkaa! Milli etsii sen sivun aina esiin ja tökkii kuvan kakkaa.
Meillä katsotaan aamuisin myös Muumeja, etenkin alku- ja loppulaulut tanssitaan mukana, mitenkäs muilla, joko piirretyt kiinnostavat?
Räntäsadeterkuin,
Sporttari ja Milli