**SYYSKUUN SALAISUUDET viikko 10**
Jos uutta viikkoa aloiteltais! Minun vakio aika tulla koneelle,kun isovaavi joka opettelee kävelemään! nukahtaa aamu-unille. (kun seittemän maissa herää....blääh). Mutta tänä aamuna sain nukkua pitkään, (no en silti osannu ko yhdeksään asti) kun mies on talvilomalla jess!!!
Ihmeen hyvä olo oli kun heräsin, ei juuri edes nälkä vaivannu, niin kuin yleensä ja hetihän sitä taas hieman huolissaan...vielä kun on puolitoistaviikkoa np-ultraan...sitä oottaa jo niiin kovasti.
Meilläki sanelma vähän sellaista salassa pitämistä, kun ei haluta vielä toisille lapsille kertoa vauvasta, kun ei mahaakaan näy, ku eihän ne sitten muuta tee ku kyselevät että milloin se syntyy.. ja siihenhän on vielä niin pitkästi aikaa.
uuttaautoa täälä vingun ja haaveilen...kun pitäis tila-auto laittaa että sitten mahduttais koko perheellä siihen...kertokaa miten saan tuon miehen puhuttua ympäri...
autokuumeinen tuuteliluu 11+6
Kommentit (86)
Mulla on kurja olo. Eilen illalla alkoi runsas verenvuoto, oikein loris pönttöön. Yöllä jatkui mut nyt vähentynyt. Tulee kuitenkin koko ajan vähän. Ei kipuja. Tää taitaa nyt olla tässä. Juuri kun uskaltauduin ajattelemaan ja ostin äippähousutkin.
Huomenaamuna lääkäri. Tälle päivälle ei enää saanu Mitään oo tehtävissä kuitenkaan jos keskenmeno käynnissä. Pienen pieni toivo vielä jäljellä, mut siis tosi pieni.
Päähän koskee ja suututtaa. Kaikki pahoinvoinnit turhaanko?
3_x_äippä 10+6
Eiiii! Apua, toivotaan että kaikki ois sulla kuitenki hyvin, tuleeko sulla hyytymiä? Jos ei niin aina paremmat mahdollisuudet että se jatkuukin ja jos ei kipuja!!! Just tuota pelkääkin tässä alussa niin kamalasti, kun mulla tullut siis kaksi kesken, viikoilla 7 ja 12. Ite olin kyllä sillloin tosi kipeänä. varsinkin tuosta joka oli jo 12viikolle asti menny. Onko sulla ollut keskenmenoa koskaan?
Ilmoittelehan miten menee!!! Hulluna tsemppiä joka tapauksessa!!!
Tuuteliluu 12+1
" 3 x Äippä" , kovasti tsemppiä myös täältä suunnalta. Tosiaan, jos ei ole kipuja, vuodossa ei hyytymiä ja vuoto rauhoittuu välillä, niin toivoa on vielä. Mutta tuo kyllä säikäyttää kovasti ja itselläkin tuli heti jännitys sinun -ja hieman omastakin- puolesta. Sitä kun alkaa pikku hiljaa näillä viikoilla uskomaan, että pahin on takana. Minun sisarellani on myös ollut vuotoa näillä viikoilla ja sitten taas parin viikon päästä, mutta kaikki ollut toistaiseksi hyvin. Lääkäri on sanonut, että hormonit on vain sekaisin, toivotaan, että näin myös sinulla!!
Itse alan jo pikku hiljaa iloitsemaan tästä ja jakamaan tietoa muiden kanssa, mutta nyt taas iski hieman pelko takapuoleen... On tämä vaan niin " haastellista" ja muuta ei voi kuin toivoa parasta. Kertoile kuulumisia!
Pikku Myy ja masuasukki 13+3
minä olen oikea himoshoppailija joten kanssa ostan kaupasta itse meidän näköisiä vaatteita sitten.. :) tekisi mieli jo mennä hiukan hypistelemään!
3xäippä: toivottavasti ei olisi keskenmenosta kyse! voimia ja toivotaan, että siellä pikkuinen on hyvissä voinneissa vuodosta huolimatta.
kuuntelin taas omaani kun tuon äipän viestin lukaisin.. kyllä vierähti kivi sydämeltä kun viimein kuulin pikkuisen sydämen ;) aika kauan kesti ennen kuin löysin ja heti pinkaisi karkuun. voi kunpa muillakin olisi tämä hieno mahdollisuus kuulla omaansa aina silloin kun siltä tuntuu. mainostanpa hiukan siis angel soundia! maksaa n.80e. minulla se on lainassa vain.
eilen oli liitosipuja kun hypin tytön perässä ja jatkuen sai sylissä retuuttaa.. tuntui todella pahalta.
turvottaa kauheasti, kun menin taas eilen syömään chipsejä.. voi että olen hulluna nyt kaikkeen suolaiseen!
nyt menen herättelemään nuppustani lempeästi, kun klo 13 olisi oltava kaupungilla ja lounaskin vielä syömättä.. hormoonit varmaan hyrrää mulla hurjasti, kun olen kuin vastarakastunut mieheeni (joo näkisittepä miten riettaita unia näenkään hänestä!) ja tyttöä olen hellinyt myös hirveästi :)
cec rv13+4
Toivottavasti kaikki kuitenkin hyvin 3xäippä. Tuo on kamalan pelottavaa. Täällä pidetään kaikki sormet ja varpaat ristissä, että kyseessä olisi väärä hälytys.
Hyytymistä kyselitte, ni kyllä niitä eilen tuli ja yöllä myös :( Mut kipuja ei vieläkään. Ja nyt näyttäs et vuoto hiipumaan päin toivottavasti. Kirjotan huomenna kuulumisia, jos vain jaksan...
Mulla ei ole keskenmenoa ennen ollut, mutta yksi tuulimunaraskaus oli.
3xäippä, täältäkin myötätunto haleja, toivottavasti pikkuinen olisi kuitenkin sen verran sitkeä että pysyisi vain matkassa. Minulla myös kuopuksen kanssa verta tuli usein, se alkoi jo viikolla 5, ja sitten sitä tuli taas viikoilla 11 jotain, ja taas 15 jotain. Ei koskaan löydetty syytä siihen.
Tässä raskaudessa on myös ollut outoa että jos olen ummettunut, ja yritän käydä kuitenkin vessassa, on tullut myös verta, mikä on johtanut siihen etten meinaa uskaltaa käydä vessassa ennen kuin on ihan ihan pakko, siis kakkosella. Ja vettä kuluu nyt runsaasti, jotta koko ummetus vältettäisiin. :)
Galluppeihin, meillä ei miehen kanssa suhde ole muuttunut oikeastaan koskaan raskauden aikan, mies ehkä passaa enemmän kuin normaalisti. Äitiyspakkauksen otan varmaankin, otin viimeksi esikoisesta vuonna 2004, ja oli muuten törkeen rumia vaatteita silloin, siskoni sai nyt maanantaina paketin, ja siinä oli tosi ihania vaatteita. Mutta meillehän vissiinkin jaetaan se uusi paketti?
Olo on hyvä, pahoinvointi ja väsymys ovat hellittäneet. Kuopuskin on nyt terveenä, se reppana on sairastellut koko alku vuoden, on ollut vesirokkoa, flunssaa, korvatulehduksia.
Matkakuumetta alkaa oleen kohta, lähdemme kuun lopussa New Yorkiin pariksi viikoksi sukuloimaan. Ihanaa päästä lomaileen, ei kotitöitä, eikä ruoan laittoa :D:D:D
No joo, nyt pitää mennä saunaa lämmittämään.
Nyla ja peanut 10+1 (ihan hännillä tullaan)
olipa ikäviä uutisia..3xäippä paljon jaksamisia ja toivottavasti kaik olisi kuitenki hyvin!!!!!
en kerenny tarkemmin kuulumisia vielä lukemaan..en oo kerenny koneelle kun on ollu kaikenlaista hässäkkää!likka oli kipeenä niin et jouduttiin lastenosastollekin yöksi..=/kova yskä alko ahistaa henkeä!mutta nyt on likka terve ja kaik hyvin=)
meil oli np-ultra 25.2 ja kaik oli hyvin..vastas 2 päivää isompia viikkoja!turvotusta oli 0,9mm eli normaalisti oli kaikki!nähtiin ihania kuperkeikkoja,oli tosi kova kaveri touhuamaan=)eilen neuvolassa kuunneltiin sydänäänet ja etsinnän jälkeen oikealta puolelta kuuluivat=)ja tyttösyke(160)..ite en tosin noihin usko!
olo on parempi,etoo enää tosi harvoin..masu on kasvanut jo näkyväksi kummuksi ja väsymyskin helpottanut!selkäkipu vaan vaivaa=(mut niin se on ollu muissakin raskauksissa sama juttu näillä viikoilla..
nyt taas täytyy jatkaa muita hommia...
hjo ja masun asuttaja 13+2
Kovasti toivon onnea 3_X_äipälle (toivottavasti muistin nimimerkin oikein) vuodosta huolimatta! Toivotaan että se oli vaan jotain ei-vaarallista vuotoa.
Mä en uskalla nyt taas ajatellakaan (suurinpiirtein) että raskaana ollaan, kun ei niitä sydänääniä kuulunut! Toki järjellä tajuan, että kun kohtu on taaksepäin kallistunut niin ei välttämättä kuulu, mutta aiemmissa raskauksissa on noilla viikoilla jo kuulunut... No, parin viikon sisään varmistuu asian oikea laita, kun on se ultra.
Voiko olla mahdollista, ettei siihen seerumiultraan ehdi lainkaan? Ilmottauduin ajoissa kyllä neuvolaan, mutta ekan ajan sain tosiaan vasta viikolle 10 ja nyt vasta neuvolan täti laittoi paperit eteenpäin. Viikkojahan mulla on nyt 10+4 joten kovin kauaa ei ole aikaa jäljellä, jos haluaa saada sen seerumin... Haluaisin tosi kovasti siihen, kun olen tällainen huolestunut koko ajan jostakin!
Jos kaikki niin pitkälle etenee, että oikeasti päästään miettimään äitiyspakkauksia ja sellaisia, niin itse olen ajatellut, etten pakkausta ota vaikka edellisestä odotuksesta on jo 7 vuotta aikaa. Aiemmilla kerroilla on jääneet jotenkin tosi vähälle käytölle ne pakkauksen tarvikkeet, ja ajattelin nyt sitten ostella vaatteita ja sellaisia kirppiksiltä ja kaupoista, mitä tarvitsen.
Ok, hyvää päivänjatkoa kaikille!
t. Sanelma rv 10+4
Onko muilla huonoja kokemuksia lääkärintarkastuksista? Muuten oli oikein asiallinen ja pätevä, mutta tutkimus sattui! Eikä vähän. Onnistui jopa tunkemaan sen sormen paksuisen ultratikun niin että sattui :(
Norah81 ja tuplat 13
että ois väärä hälytys kyseessä!!!
Onko teistä joku käynyt 3D tai 4D ultrassa?
Millä viikoilla siellä kannattaa/ voi käydä?
Onko tampereella joku paikka joka tekee niitä?
Just kotiuduttiin ruotsista kaverin luota, pikareissu ja meinaa vähän väsyttää.. viikonloppuna esikoisen 7v synttärit, ei muu auta kun alkaa leipomaan ;)
Marili ja " Onni" 12+2
Aamulla sit kävin lääkärissä enkä uskaltanut yhtään toivoa...
Lääkäri katsoi pitkään ultramonitoria ja käänsi sitten minuun päin. Varauduin näkemän kuolleen sikiön, mutta...erotin siitä sykkivän sydämen!!!! Lääkäri oli sitä mieltä että kaikki on hyvin. Ainakin tällä hetkellä. Menkat viissiin päättivät tulla runsaana. Kehoitti kuitenkin olemaan viikonlopun yli varovaisesti ja sit varattiin mulle polille tiistaiksi aika np-ultraan. Ajattelin aikaisemmin jättää sen väliin, mutta koska asiat hieman mutkistuivat niin menen siihen mielellään. Ja näkeepähän sit onko kaikki edelleen hyvin.
Vuotoa tulee edelleen vähän. Toivon niin ettei se enää lisääntyisi. Ehkä sit ensi viikon jälkeen uskallan taas uskoa tulevaan..
Kiitos tuestanne!
3_x_äippä 11+0
eilen luin viestiäsi, ja tuli niin paha mieli puolestasi (mutta en kerennyt kirjoittelemaan mitään).
Hieno juttu, että kaikki on kuitenkin hyvin! :)
Onnellista odotusta!
Samoissa mennään, mullakin tänään rv 11+0 ;)
t: Muumimamma-72
Niin ilonen sun puolesta että veet oli tulla silmiin kun luin että masussa on elämää edelleen! Ei sitä pahinta toivo kenellekkään! uskomatonta miten täälläkin niin jo tuntuu että kaikki on hyviä tuttuja ja ystäviä keskenään :)
Mulle iski nyt sitten se flunssa joka tuntuu riepotelleen ihmisiä ympäri maata! Ei jaksa tehä yhtään mitään... uuvuttaa!
tuuteliluu 12+2
Onneksi kyseessä olikin vain väärähälytys.
Täällä ei kummempaa, tylsää ollut koko päivän kun ehdin siivoilla aamulla niin ei tekemistä löytynyt kotoa, ja olin liian laiska lähtemään mihinkään.
Nyt pitää kuitenkin hakea esikoinen tarhasta
Nyla ja peanut 10+2
[b]3_x_äippä[/b]: huippujuttu, että sikiöllä kaikki oli ok! :D Ihan vierähti kivi sydämeltä. Mainitsiko lääkäri hematooman mahdollisuudesta? Ystävälläni oli edellisessä raskaudessaan hematooma, joka ei varoitellut yhtään, se vaan alkoi vuotaa 11 raskausviikolla eli samoihin aikoihin, kun sullakin. Oltiin silloin yhdessä hiekkalaatikon reunalla ja näytti minunkin silmiini, että verta olisi tullut litrakaupalla :Z Vuotoa kesti jonkin aikaa (viikon? kaksi? kuukauden? en muista), mutta ennen pitkää (olisko ollut rv 18 mennessä) hematooma oli kokonaan vuotanut/imeytynyt verenkiertoon takas. Hematoomathan ovat hyvin yleisiä, niitä on noin joka viidennessä raskaudessa ja yleensä ne ovat täysin vaarattomia :)
[b]Marili80[/b], kyselit 3d/4d ultrasta ja ensinkin Tampereella niitä tekee Pertti Kirkinen Suomen Terveystalossa (jos en nyt ihan väärin muista). Kirkinen on TAYSin lääkäri. Minun mielestäni 4d-ultraan kannattaa mennä rakenneultraan (siis rv 18-20), siellä selviää tarkasti sikiön tilanne. Jos meinaan tulee huonoja uutisia (anteeksi, että olen pahanilmanlintu, mutta olen itse ollut siinä tilanteessa) saa ainakin hetken harkinta-aikaa, mitä tekee. Sikiö näyttää ihan vauvalta jo rakenneultran aikaankin, vähän laihalta vaan :)
Aika vaan mataa. On tylsiä nämä viikot, kun liikkeitä ei vielä tunnu (minä olen joka raskaudessa alkanut tuntemaan liikkeitä vasta rv 18) ja seuraavaan ultraan on vielä viikkotolkulla aikaa. Mut ei auta kun odottaa.
Fuulis 13+6
3_x_äippä! =) Mulla oli jotenkin koko ajan sellainen tunne, että pakko siellä on kaikki olla hyvin. Onneksi oli.
Sanelma kyllä sä sinne ultraan ehdit. Mulla tuli kutsu jo seuraavana päivänä, mutta aika on vasta 17.3. Neuvolassa sanottiin, että se seerumiseula pitää ottaa viimeistään 12+6, joten mullakin on tossa jo 12+3 (tai oikeastaan 12+0, kun vähän vekslailtiin ton LA:n kanssa).
Mä olin jo ihan siinä uskossa, että olisin päässyt ultraan jo ensi viikolla. Nyt pitää vielä jaksaa odottaa puolitoista viikkoa.
3D/4D ultrasta. Me ollaan käyty molempia lapsia odottaessa. Ja rv tais olla molempien kohdalla 23-24. Tätä ne on ainakin meille aina suositelleet. Ollaan käyty sekä Femedassa että Feilicitaksessa.
Parasta oli nähdä, että kaikki rakenteet oli kunnossa. Ekasta ei haluttu tietää edes sukupuolta, toisesta sitten kysyttiin ja saatiin varma vastaus. Molemmissa minulla kyllä oli oikea tunne.
Monesta voi tuntua turhalta, mutta kyllä se aina on upeeta nähdä vauva, vaikkakin vielä on vatsassa. Ja onpa sitten jäänyt muistot lapsillekin, kun DVD:llä on kuva. On se tosi mahtava kokemus.
Äitiyspakkauksesta minäkin kyselin jo joku viikko sitten. Pitää olla positiivisia ajatuksia, vaikka vuotoja ym. onkin.
Viimeksi en pakkausta ottanut, mutta nyt kyllä sitä harkitsen. Riippuu paljon siitä, millainen pakkaus/mitkä värit ovat. Nyt ei tarvitse ostaa KUIN isompi auto, joten ei ihan suoranaisesti tota 140e tule laitettua mihinkään. Auto tosiaan pitää vaihtaa, vaikka tosta en millään haluaisi luopua. Meilläkin kun on sitten kolme lasta ja parhaimmillaan neljä koiraa kyydissä + vaunut, niin tilaa pitää olla. Tähän asti ollaan nippa nappa pärjätty. =)
Hyviä vointeja kaikille!
mamaj 10+3
kirjoituksia minulle. Voi että tuntuu hyvältä jakaa tällaista asiaa teidän kanssa. Ihana kun on ihmisiä jotka todella ymmärtävät miltä minusta tuntuu (ja tämähän johtuu siitä kun te kaikki olette samassa tilanteessa...).Kiitos kovasti! Ystäväpiiristä löytyy kyllä ymmärtäjiä, mutta he eivät kuitenkaan voi täysin ymmärtää ku eivät ole itse raskaana tällai alussa. You know ;)
Hematooman mahdollisuutta ei sanonut. Eikä oikeestaan muutakaan. Olin niin sekaisin siinä tilanteessa et en varmaan ees muista mitä sano. Ens ti äitipolilla se aika ni täytynee sitten kysellä...
Ihanaa, että 3xäipällä näyttää olevan kaikki kunnossa. Helpotuksen huokaus minunkin puolestani. Toivottavasti kaikki syyskuulaiset pysyvät jo kelkassa loppuun asti.
Mulla raskaus on mennyt tosi helposti eikä näkynyt juuri muuten kuin mahakumpuna ja pienenä pallopäänä ultrassa :). Jotenkin en ole päässyt yhtään raskausfiiliksiin, kun työ ja esikoisen hoito vie ajan. Työt vieläpä kiinnostaa, kun vasta pari kuukautta olen ehtinyt töissä olla. Esikoinen on noin 1,5 v.
Muutama oli tuntenut jo liikkeitä, samoin minä! Itsekin vähän ihmettelin, kun kaikkialla sanottiin ettei mitään pitäisi vielä tuntua. Viime päivinä tuntemuksia on tosin ollut vähemmän, toivottavasti tyyppi on vain kääntynyt ja potkuttelee vähemmän herkkään kohtaan.
Töissä tässä kirjoittelen kun kotona ei läppäri vieläkään kunnossa. Hirveää tällaiselle palstariippuvaiselle... Vielä pitäisi puolituntia paiskoa hommia, ja sitten kotiin. Väsymys painaa toisina päivinä ja toisena taas on ihan ok olo. Nälkä on aivan jatkuvasti ja tuntuu että mikään ei riitä. Nyt painokin on noussut puolisen kiloa ja vatsa pömpöttää. Toivottavasti paino ei lähde kauheata vauhtia nousemaan kun ekasta se nousi hyvinkin maltillisesti ja lähtöpaino oli nyt alempi kun ensimmäisestä.
Minullakaan sydänäänet eivät kuuluneet 10+2 mutta siitä viiikon päästä jo kuuluivat. Joten ei mitään syytä huoleen. Joku kyseli että onko muita jotka ei ole np-ultrassa käyneet. Minä en ole käynyt enkä kynyt ensimmäisestäkään, kun meilllä kunta ei sitä tarjoa. Eka ultra on rakenneultra joten sinne odotellaan nytkin.
Pakkausta en ole vielä miettinyt, mutta ehkä otan koska rahallinen korvaus on pakkaukseen nähden niin pieni. Ja toisaalta tekee niitä uusia vaatteita kuitenkin mieli vaikka vanhatkin on vielä hyviä. Onneksi on vielä aikaa miettiä. ja tietysti vaikuttaa sekin kun näkee miltä se uusi pakkaus näyttää.
Palailen kun pääsen koneelle. Töissä ei kovinkaan usein voi kirjoitta, iltavuorossa joskus. Voikaa hyvin
Elohelmi rv 13 + jotakin