~~~MARRASMURUJEN vko 10~~~~
Kommentit (118)
Huomenta vaan kaikille!
Töissä pakerran, takkuiselta tuntuu tää viikon alku. Viime yönä ei oikein nukuttanut, kaiken maailman asiat pyöri päässä ja nyt se sitten kostautuu. Joutuu illalla varmaan ottamaan pikku tirsat lastenohjelmien aikaan, että jaksaa sit kattoo Täydelliset naiset :) Väliäkös hällä, jos kotityöt jää rästiin...
komentoora ja Lahja 5+0
Piti heti aamusta tulla vilkaisemaan, onko tänne tullut viestejä. Viikonloppuna en ehtinyt ollenkaan koneen ääreen, mutta työpäivä on hyvä aloittaa täältä :-)
Kiva kun on taas saatu uusia tänne ja ihanaa kun meitä on jo näin monta!
Mulla oli viime viikolla koko ajan huono olo, mutta viikonloppuna ei ollenkaan. Lieneekö johtunut siitä, että kotona tulee luonnostaan syötyä tiheempään. Saa nähdä kuinka tämä viikko töissä menee. Väsymystä kyllä on... Ja taisin saada poskiontelontulehduksenkin. Ärsyttävää, kun ei voi ottaa mitään lääkkeitä. Toivottavasti menee helposti ohi.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Halla69, 5+2
Kävin jo katsomassa Kelan sivuilta uuden äitiyspakkauksen sisältöä. Aivan ihania pallo- ja raitakuoseja!
Voih, miten tässä malttaa odottaa, että saa kertoa vauvauutisen kavereille ja sukulaisille. Olisi niin ihana päästä tohkaamaan näistä jutuista. Mutta ei aivan vielä uskalla.
Halla69, 5+2
... itsekään en millään malttaisi olla kertomatta, ja pari kuukautta pitäisi vielä yrittää pantata...
Mekin otetaan äitiyspakkaus, tokalle ei otettu kun esikoisen kamppeet oli vielä ihan hyviä mutta nyt ne on kaikki jo jossain maailmalla, jäljellä ei taida olla kuin makuupussi ja sekin aika littana. Kuosit on tosiaan toisenlaisia kun kuusi vuotta sitten :) Maltan tuskin odottaa, että pääsisin shoppailemaan kamppeita muutenkin. Vaunutkin (tai no ehkä ostan kuomurattaat) pitänee hankkia, kahden jäljiltä kuomurattaista ei oo paljonkaan jäljellä. Toisaalta kannatan kierrätystä joten vähän käytetytkin menisi kyllä. Mut ehkä ihan vielä niitä ei kannata ottaa nurkkiin pyörimään :)
komentoora ja Lahja
Voisin liittyä joukkoonne :) Plussasin viime viikon alussa ja nyt on menossa 5+0. Varasin tänään ajan alkuraskauden ultraan, joka tehdään tasan kahden viikon kuluttua. Jännittää kyllä kovasti :) Neuvolaan soittelen vasta joskus rv 6+ eli ensi viikolla.
Tämä on meidän esikoinen ja yritystä oli noin vuosi ennen tärppäämistä. Olo on ihanan onnellinen, mutta samalla pelottaa tietysti kovasti, miten käy. Mutta toivotaan parasta.
Oireitakin löytyy... Alavatsaa ja nivusia nippailee ja repäisee välillä melko kipeästikin, mutta en ole siitä huolissani. Nälkä on kova ja parin tunnin välein on pakko syödä tai tulee paha olo. Tuosta syömisestä varmaan huomaavat kohta koulussakin, että olen raskaana :) Lisäksi väsyttää ja tuntuu että on pakko nukkua päikkärit joka päivä.
Ollaan kerrottu tuleville isovanhemmille omaa isääni lukuunottamatta (olen hänen kanssaan muutenkin vähän tekemisissä) ja pari hyvää ystävääni tietää asiasta myös. He kun olivat tukenani meidän yritysaikanakin, kun meinasi usko välillä loppua.
Kovasti onnea ja tarrasukkia teille kaikille :)
Mukavaa että Marrasmurujen pino on lähtenyt näin kivasti käyntiin :)
Kyllä on ollut uuvuttava päivä töissä... Viime viikon olin hiihtolomalla ja mietin että mitenkähän sitä sitten taas töissä jaksaa. Ja kyllä on sanottava että vähän tekee heikkoa, korkeintaan puolilla tehoilla toimin... Ällöttävä olo on koko ajan ja hajuaisti toimii jo nyt ihan liian tehokkaasti. No, kai tämän kaiken taas kestää kun tietää mikä sen aiheuttaa.
Minä oon ollu sellainen hölösuu, että voisin sanoa kaikkien tärkeimpien ihmisten jo tietävän. Mulla oli jo esikoisen kohdalla sellainen linja, että tärkeimmille voi näin tärkeästä asiasta kertoa heti alkuun: jos jotain sattuu, niin tietävätpähän sitten mistä silloin tuulee... Nyt yritän pitää kaikille vähemmän tärkeille suuni kiinni vielä jonkun aikaa... Mulla on kyllä sellainen tuntu että tuo masu pompsahtaa esiin nopeemmin kuin aikaisin, nyt jo turvottaa niin.
Neuvolaan soitin tänään, eka käynti on kuukauden päästä.
Kohta kotiin päin. Varmaan turha uneksiakaan päikkäreistä ellei sitten niiden lastenohjelmien aikaan. Ehkä vain menen taas ysiltä nukkumaan niinkuin eilen...
Mukavaa päivänjatkoa kaikille kanssaodottajille ja ansaittuja lepohetkiä jokaiseen mahdolliseen väliin...
Dariandaya
Täälläkin väsyttää ja öklöttää, viime yö oli todella huono esikoisen kanssa ja sen kyllä huomaa. Taitaa tulla viimeisiä hampaita. Eikä nukahtanut päiväunillekaan, mutta onneksi näyttäisi nyt hetken leikkivän itsekseen. Lohduttaa vähän että muitakin väsyttää ja niinkuin joku (Komentoora?) sanoikin kyllä sen kestää kun tietää syyn :-)
Mukavaa viikonalkua kaikille ja toivotaan että paljon uusia marraskuisia ilmaantuu joukkoon viikon aikana!
Vedentytär 5+2
Toi nyt Kelan sivuilla väkyvä on tosi kiva, mutta luulin että pakkaus ehtii vaihtua ennen kuin me päästään sitä hakemaan. Mitenköhän mahtaa olla? Milläs viikoilla sitä nyt saikaa hakea? Luin toisesta topicista että ehkä toukokuun tienoilla tulee uusi pakkaus.
Pari päivää tässä väliä kun itse kirjoittelin viimeksi...Juu, jo ennen plussa testin tekemistä ihmettelin, että mitenkäs pesulla lähtee niin julmetusti hiuksia ja hiukset rasvoittuu ihan hirveästi joka päivä...Ihan kuin ois paketti voita tökätty päähän :) Mutta sitten tuo testi asian varmisti.
Nyt tässä vaan odotellaan muita oireita. Vähän nipistää mahasta ja rinnoista, sekä pienen pientä öklötystä aamuisin tai syödessä, mutta ei juuri nimeksikään...Toivottavasti tämä toinen menisi sitten ihan ilman oireita :) (Huoh...ainahan sitä saa toivoa...)
Kahden ja puolen viikon päästä pääsen neuvolaan kurkkimaan ja kuulemaan, että onkos tuolla masussa joku asukki. Ei oo varmaan vielä sitten hääppösen kokoinen.
Esikoiselle pukkaa hampaita, järkky kitinä päällä koko päivän. Ei tahdo syödäkään kunnolla kun ei maistu. Mutta aikansa kutakin.
Ja työtkin pitäisi ensi viikolla aloittaa taas vähäksi aikaa. Onneksi on vielä kesäloma tulossa ja sitten sitä saakin (hope so) jäädä loppuvuodesta taas äippälomailemaan.
Kivaa alkanutta viikkoa kaikille marrasmuruille :)
Kismet79
Tein toisen testin tänä aamuna ja muutamassa minuutissa siihen tuli viiva joka tummui aikas tummaksi. Eli raskaana ollaan edelleen. Tää tulee mulle tosi kalliiksi jos joudun joka toinen päivä testailemaan hihi.
Oireita on kanssa aika lailla, tajuton väsymys, tosi kipeät ja piukeat tissit, pahoinvointia heti jos kuluu pitempi aika etten syö, nippailuja alamahassa.... Miten voikin olla näin paljon oireita näin alussa? Ei murusta kyllä ollut...
Onkos kellään muulla ollut tosi levottomia unia? Mulla on nyt viikon verran ollut tosi outoja ja hurjia unia, takaa-ajoja yms. Voikohan olla hormooneista, kun en yleensä noin hurjia uneksi?
Pohdiskelen sitä alkuraskauden ultraa, mut onhan se melko tyyris... Neuvolaan ajattelin soittaa vasta rv6+.
Mitähän muuta? Muru kaipaa seuraa niin täytyy kai lähteä makaamaan lastenhuoneen lattialle muka leikkimään.
murunmamma rv4+0
Sulla onkin vissiin toinen Muru tulossa!
Voisin yrittää sitä esittelypinoa tehdä huomenna tai joku päivä, kun on aikaa. Tein sellaisia pari vuotta sitten eli viime odotuksessa, mutta pitää varmaan uudelleen harjoitella niitä värejä ja fontteja. Silloin ainakin niihin oli ohjeet tuolla Saitista sanottua -osiossa. Saa joku muukin kokeilla, jos haluaa, en mitenkään hingu hommaa ;-) Mutta kun vielä ei väsytä armottomasti, niin on mahdollista tehdäkin jotain...
Mä oon nyt konkretisoinut tätä raskautta ostamalla eilen Kestovaippahulinoilta pienen taskuvaipan ja raapimisenestotumput.... JA koluamalla tänään Mummilassa vieraillessamme siellä varastossa olevia 50cm vaatteita. JA otin ne sieltä varastosta kotiin hipelöitäväksi, ne samettiset potkupuvut vaan on _melkein yhtä ihania kuin vauvat itse! Kävin katsomassa tuota äitiyspakkaustakin, kun siitä täällä mainittiin (ei kyllä varmaan oteta, kun noita vaatteita on muutenkin niin julmetusti), mutta taitaa tosiaan keväällä vaihtua pakkaus. Loppuvat vuoden 2007 pakkaukset varmaan alkuvuodesta (helmikuussa 2006 sai vielä vuoden 2005 pakkauksen).
Varasin minäkin ajan varhaisraskauden ultraan, päivälle 6+5 ... pitäisihän sydämen sykkeen silloin jo näkyä, jos on näkyäkseen?? Eikö? Ovulaation tikuttamiseen kuitenkin perustuu tuo rv, joten aika varma on. Ja Daryadayan tapaan minäkin oon kertonut jo monille raskaudesta, kylläkin kaikilla tarpeellisilla varoituksilla höystettynä. Mä ajattelen kanssa niin, että ihmisille, joiden kanssa jaan tärkeitä asioitani elämästä, jaan niin plussatestit, keskenmenot kuin hyvät ultrakuulumisetkin. Toivottavasti tuota keskimmäistä ei tällä kertaa tarvitse jakaa kuitenkaan!
Hyvää viikon alkua murujen odottajille! Bea76 rv 5+1
Tänään sitten kaksi ystävistäni kuuli raskaudestani. Tarkoitus oli heille kertoa vasta muutaman viikonpäästä mutta kun kerta tiesivät aikeistamme niin molemmat kysyivät sitten suoraan enkä viittinyt päin naamaakaan valehdella. Molemmat olivat todella iloisia tulevasta ihmeestämme. Toiselle heistä tämä tule hieman äkkiä kun meillä tosiaan tärppäsi jo yk 2 ja hän on yrittänyt jo vuoden verran lasta muttei vielä ole tärpännyt. No mutta oli kuitenkin iloinen meidän puolesta. Muille en kyllä aio kertoa kun vasta pahimman riskiajan jälkeen. Tuleville isovanhemmille ajattelimme kertoa vasta äitienpäivänä mikäli masu pysyy piilossa siihen saakka.
Ruoka maistuu edelleen hyvin. Kokoajan nukuttaa, mutta toisaalta energiaa on vaikka muille jakaa. Myös tissit ovat turvoksissa ja nännit törröttää.
Minunkin mielestä äitiyspakkas vaihtuu ennen kuin me saamme sen, toivotaan että sisältö tulee vieläkin paremmaksi :)
Neuvola aikaa ajattelin varata ensiviikolla. Luin että monet ovat menossa alkuraskauden ultraan ihan alkuviikoilla, tapahtuuko se yksityisellä ja mitäs se maksaa?
Nyt nukkumaan että huomenna taas jaksaa
Niiskuneitinen ja masukki rv 4+5
Oho! Onpas meitä marraskuisia jo mukavasti. :)
Oli ihan pakko tulla lukaisemaan muiden kuulumisia, mutta kirjoittelu taitaa jäädä vähemmälle, ainakin näin alkuvaiheessa kun tuo pahoinvointi on seuranani.
Meillä raskaudesta tietää ainakin nuoremmat lapset sillä koen paremmaksi kertoa miksi äiti ei ole ihan yhtä jaksavainen kuin yleinsä ja miksi kudon pikkuruisia sukkia kaappiin. ;)))
1 ystävä tietää ja melko läheinen naapuri sillä nuo huomaisi minusta varmaan muutenkin jos en kertoisi.
Rinnat on jo niin kasvanut, että pakko mennä ostamaan kokoa isommat liivit sillä ne ei enään pienemmissä pysy kurissa. ;)
Joo ja tukisukkia kans... onko muita joilla suonikohjuja???
Tuota ultraa tartteis kai harkita itsekin sillä ainoastaan yksityiselle sen saan onnistumaan illallakin.
Olen nimittäin vielä koeajalla työssä ja siis ainakin yritän pitää tämän salaisuutena.
Voi olla hankalaa sillä vatsa pyöristyy jo nopeammin kuin esim. esikoista odottaessa. Neljäs lapsi siis tulossa, tosin miehen ja minun ensimmäinen yhteinen.
Miten ihmeessä pukeudutte kun vatsa ei mahdu tavallisiin housuihin, mutta äitiysvaatteet ovat vielä " liioittelua" ?
halla69 : Sullakin poskiontelotulehdus? =/ Minullakin on, kuumeen kera ja sain kyllä Amorion-kuurin vaivaan, on kuulemma turvallinen eli hae ihmeessä sinäkin jos vaiva jatkuu.
*toivottaa pikaisia paranemisia*
Nyt nukkumaan. :)
Hope4 rv5+0
Hyvin varovasti ajattelin ilmoittautua mukaan marrasmuruihin :-)
Testasin eilisiltana plussan, ja olemme mieheni kanssa asiasta todella iloisia. Pitää nyt vaan toivoa, että kaikki menisi hyvin.
Eli pikkukakkosta odotellaan. Tyttäremme Essi syntyi heinäkuussa -07, eli on juuri täyttänyt 7 kk.
Alkuraskauden ultrassa kävin viimeksikin ja ilman muuta menen nytkin. Yksityisellä käytiin ja muistaakseni maksoi n.100 euroa.
Tarraliimaa toivova ja toivottava Essin mamma
Aamu alkaa yleensä neloselta tulevan " meille tulee vauva" tunnarin ja kahvin kanssa, siihen asti laahaudun aamutakissa. on se kiva kun tulee nykyään tuollaisia ohjelmia tähän aikaan aamusta, kun odottavat ja äitiyslomalaiset ovat kotona. siinä ohjelmassa vaan ei ole oikein kuvattu vauvan saannin onnellisia hetkiä kovinkaan paljon :)
Outo olo, kun tyttö on Famun ja Fafan luona yötä, ei tiedä mitä tekin näin hiljaisena aamuna ;) ajattelin mennä salille, mutta ei siellä ollutkaan tänä aamuna ohjattuja tunteja, iltapäivällä sitten!
Ensimmäisen aikana en ole harrastanut pilatesta ja body pumpia, mutta nyt en aio jättää niitä, ku jos on pakko jossain vaiheessa. käyn 3-4 krt viikossa niitä harrastamassa ja tuntuu tosi hyvältä ainakin näin alkuraskaudessa. Ens viikolla aika salin omalle omaohjaajalle, se laatii sitten mulle sopivan " lukujärjestyksen" . Paino oli eilen 57 joten taas on tullut 1-2 kg ihan alkuraskaudessa, niinku viimeksikin.
Olen miettinyt jo tyttö ja poikaehdokkaallekkin ihanat nimet :) Olen muutenkin ollut tosi hyvällä tuulella sen viikon järjettömän väsymisen jälkeen. yritin miehellekkin silloin sanoa, " että et sä ymmärrä, ku tuntuu siltä päivällä, niinku pitäis neljältä aamuyöllä laittaa esim tiskejä koneeseen.." silloin hakeuduin aina läheiselle sohvalle, kun hän tuli töistä. ja se sanoikin olemaan vaatimatta multa mitään väsymyksen aikana. mutta nyt oon taas oma itseni!!:)
Noista housuista. pidän tavallisia housuja, mutta ne ovat tiukkaa mallia, joten istuessa kiristää mahan kohtaa, joten päätin siirtyä lantiofarkkuihini. ne on tavalliset, mutta pidin niitä viime raskaudessa loppuun asti. Ajattelin ostaa hennesiltä esim. jos löytyy semmoiset mamma housut, joissa ei olisi sitä kangas kaistaletta ollenkaan mahan päällä. jos olis suurinpiirtein tavallisen näköiset. :)
anne ja pikku valentine 6+1
Mullakin on tänään tosi hyvä olo, mutta muistelen että niin se meni viimeksikin. Että siis välillä on ihan hyvä olo ja välillä huonompi. Just vetäisin lounaan päälle kupin kahvia, appelsiinin, kolmasosan suklaalevystä ja lasin Jaffaa :-) Silti oli kiva kuulla AnneN että säkin jaksat taas paremmin. Hyvä toi vertaus tiskien laittamisesta aamuneljältä. Täytyypä ottaa käyttöön kun sille tulee taas tarvetta :-)
Vaatteista, jouduin jo kaivamaan kokoa suuremmat housut ulkoilukäyttöä varten, kun kyykistellessä puristaa noi tavalliset. Onneksi oli vielä säilössä. Muuten olen ottanut hameet taas käyttöön, ne kun menee mulla pitkällekin raskauteen. Eniten haittaa jos vaate puristaa alavatsan puolivälistä. Mammavaatteetkin on vielä tallella, mutta varmasti ostan jotain uutta myös. Viimeksi oli aika hintsusti vaatteita ja loppuraskaudessa tympi pitää aina niitä samoja kun ei enää raaskinut ostaa uusia.
Vauvalle ei ole juuri mitään, olen myynyt melkein kaiken. Itse olen alkanut varautua vauvan tuloon niin että kävin eteisessä UFF:ille menossa olevan laatikon uudelleen läpi ja laitoinkin talteen joitan parhaita. Mä olen kertonut uutiset äidilleni ja sellaisille ystäville joille kertoisin keskenmenostakin. Mutta ei hekään jaksa koko ajan raskausasioita kuunnella kun eivät itse juuri elä tätä vaihetta, joten ihanaa kun on tämä palsta jossa voi pienen hetken päivässä viettää fiilistellen tulevaa vauvaa.
Vedentytär 5+3
Hetki sitten töistä kotiuduttu. Hirveässä nälässä kävin kaupassa, niin tuli sitten ostettua suklaapatukka, suolatikkuja ja suklaavanukastakin... :) Mutta en sentään kaikkea aikonut tänään syödäkään. Mieli tekee vain leipää ja mikropitsoja, ajatuskin normaalista kotiruuasta on yök!
Hope4: minulla on kanssa toisessa jalassa suonikohjuja, vaikka olen vasta reilu parikymppinen eikä minulla ole lapsia. Ilmeisesti sukuvikaa, kun niitä löytyy tädiltä ja mummoltakin. Missäköhän vaiheessa ne tukisukat kannattaa hankkia? Viime kesänä kohjut oli kipeät ja se kipu on tosi inhottavaa, joten aion kyllä ehdottomasti hankkia tukisukat, jos niillä olisi jotain vaikutusta.
Mahan piilottelua mietin minäkin, mitenkähän onnistuu... Pitää varmaankin kaivaa kaapista collegepaidat ja hupparit esille, ettei turvotuspallo paljasta totuutta heti alussa :)
Nyt menen tunnin päikkäreille! :)
Marianne ja Peanut 5+1
Hauskaa lukea teidän viestejä :-)
Mulla ei vielä vaatteet kiristä, vanhat sopii hyvin päälle, mutta onneksi kaupat ovat täynnä kaikkia ihania tunikoita. Nehän ovat mitä mainioimpia mammavaatteita!
Hope4: kiitos vinkistä, kyllä mullakin alkaa varmistua poskiontelontulehdus, ylähampaat on ihan kumman tuntuiset, lämpöä on ym. Tilasin juuri huomiseksi ajan lääkärille.
Yksityiselle gynelle mulla on aika perjantaina. Ehkä se on liian aikaisin, mutta hätähousu kun olen, haluan käydä jo katsomassa, näkyykö siellä mitään. Lisäksi mulla on kohdussa myooma, joten tsekataan samalla onko kaikki sen suhteen ok.
Yhdelle kaverille jo kerroin raskaudestani, oli ihan pakko saada kertoa jollekin. Mutta sukulaisille kertomista pitkitän kyllä vielä, ettei tule heille mitään pettymyksiä.
Jotenkin tässä kyllä itse alkaa vähitellen uskoa, että tämä on totta.
Halla69, rv5+3
Nythän onkin jo tiistai eikä maanantai... Kumma, että raskausviikot ossa kirjoittaa oikein, vaikkei edes tiedä mikä viikonpäivä on menossa :)
Otin oikeuden tehdä meille ihan ihka ensimmäisen virallisen viikkopinon, näin aamutuimaan kun olen hereillä jo.
Nimeksi nyt laitoin ton Marrasmurut kun sitä ehdotettiin, voidaanhan se vielä vaihtaa jos joku muu kumminkin tuntuu paremmalta.
Mutta ton esittelypinon saa hoitaa joku muu, oon niin tumpelo näissä tietokone asioissa. Jos seki saatais kokoon tämän viikon aikana? Toivottavasti löytyy joku innokas tietokonenero, joka jaksais sitä päivittää sitten.
Murunmamma: Kiva kun uskaltauduit mukaan!
).(
Nukahdin eilen sohvalle yhdeksän jälkeen. Väsymys on nyt suurin oire, et raskaana ollaan. Tuntuu kaikki ihan ylitsepääsemättömän raskaalta.
Ei auta kuin vaan pyörittää tätä arkea eteenpäin näitten muksujen kanssa. Nälkä on kokoajan, tulee varmaan 5kg lisää ennen ekaa neuvolaa;)
Pahoinvointi vähän nostaa jo päätään, ihan sellaista pientä etomista vaan.
Nyt kohta alkaa oleen sellanen fiilis et onko tää totta ollenkaan, ku mitään kunnon näkyvää ei tässä raskaudessa vielä ole. Nuo oireetkin menis ihan kuvittelun piikkiin;)
Hauskaa viikonalkua kaikille:)
Ipan@+papu rv5+2