Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

~~Lokakuiset maaliskuussa~~

02.03.2008 |

jatketaanpa lokakuun tulevat äidit juttuja täällä, kun entinen pino on niiiin megapitkä.

jos joku osaa linkittää edellisen, niin hienoa! =)

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat mukulat nukkuu, ja mies on treeneissä vielä vähän aikaa..

onpa rauhallista.

komppaan liljista tosta tupakoinnista raskauden aikana. en kyllä ymmärrä miten joku voi tehdä lapselleen sellaista..

oikeastaan aiemmin en juuri ajatellut asiasta muuta, kuin että se on haitallista.

kun luin vaukirjan odotus-oppaasta tupakoinnista raskausaikana, tajusin, kuinka paha juttu se oikeasti onkaan..

sain neuvolasta vaukirjan oppaan odotus 2007-2008. siellä sanottiin tupakoinnin vaikuttavan vauvaan näin: (suora lainaus)

" mitä sikiö tekee kun äiti tupakoi?

ultraäänitutkimus näyttää, kuinka sikiö reagoi kun äiti polttaa savukkeen. kuvissa näkyy selvästi kuinka lapsi vääntelehtii voimattomana ja epätoivoisena. lapsen sydän alkaa lyödä nopeammin. liikkeet vähenevät ja hengitysliikkeet muuttuvat. se voi vääntelehtiä jonkin aikaa, kunnes pysähtyy kokonaan. tämä saattaa kestää jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen."

lisäksi mainittiin, että nikotiini supistaa äidin elimistön verisuonia, myös istukassa. näin ollen sikiön veren, hapen ja ravinnon saanti vähenee.

ja häkä..

sikiön veri sitoo kaksi kertaa niin paljon häkää kuin äidin veri. jos äiti polttaa viimeisen savukkeen illalla klo.23.00 on häkä poistunut äidin verestä aamulla klo 6.00. sikiön veressä häkän määrästä on vielä puolet jäljellä. ja jos äiti polttaa useita savukkeita päivässä, on sikiön veressä koko ajan häkää.

jokainen äiti tietysti tekee omat päätöksensä, enkä ole tuttujen tupakointia raskausaikana kommentoinut mitenkään. itse tumppasin lopullisesti kun tulin elämäni ensimmäistä kertaa raskaaksi. päätös on pitänyt, eikä enää tee mieli röökiä.

tänään on ollut ihan p#¤ka päivä. äitipuoli soitti joku tunti sitten, että isä on siirretty saattohoitoon. ei tämä mikään yllätys ole, mutta ei se tilannetta juuri helpotakaan.

toivottavasti isä on vielä perjantaina hengissä, kun ollaan sinne suunnalle suomea silloin menossa..

olisi tärkeätä vielä nähdä, vaikka vaikeatahan se kuitenkin on.

isä ei onneksi itse tajua olevansa saattohoidossa, on kuulemma vielä viikon sairaalassa, ja tulee sitten kotiin sieltä..

ei ole kipuja, on kai morfiiniinsa tyytyväinen.

voihan huokaus.

sorry nyt taas, kun oli vähän sekavat asiat. ja alkuperäiseen asiaan kuulumattomat..

jotenkin kaikki asiat on vaan niin levällään tällä hetkellä, ja ajatukset sekaisin. se ei ole mulle kovinkaan tyypillistä..

-e-

Vierailija
122/167 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei tällä tomaatin syömisellä tule punatukkaisia lapsia, niin sitten ei millään..

jos pitää syödä, niin pelkkää tomaattia menisi.. sitä sitten kaiken muunkin edestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan tulisi mieleenkään polttaa tupakkaa raskauden aikana. Jos en olisi lopettanut jo aikaisemmin (6 vuottahan siitä jo on) niin kyllä olisin viimeistään hoitojen alkaessa lopettanut.

Mun mies polttaa, valitettavasti. Kyllä se vähän vähensi polttamista hoitojen aikana, kun lääkärikin sitä suositteli. Tosin hänen tapauksessaan se ei simppojen laatuun oikeastaan vaikuta, kun ongelmana on vasta-aineet ja niihin ei tupakalla ole tekemistä. Mutta toivoisin kyllä tosi kovin, että hän lopettaisi. Asiasta vaan on tosi vaikea puhua, kun itsekin polttaneena tiedän, että toisten ihmisten nalkutus ja painostus vain ärsyttää enemmän eikä todellakaan kannusta lopettamaan. Mutta koitan jotenkin hienovaraisesti ehdotella että jos hän vaikka ottaisi tavoitteeksi lopettaa vauvan syntymään mennessä.

Lääkäri sanoi, että tupakoinnin lopettamiseen on nykyisin olemassa joku reseptilääke, joka on tosi tehokas (mutta myös kallis). Se kuulemma tekee niin pahan olon, että on mahdotonta polttaa. Mutta sillä on kai myös ikäviä sivuvaikutuksia eikä ole varmuutta, miten pysyvästi sen avulla pystyy lopettamaan. Mies ei siitä innostunut eikä suostunut ottamaan edes reseptiä, vaikka yritin ehdottaa että voihan sen reseptin ottaa vaikkei lääkettä sitten hakiksikaan. Mutta täytyy vaan luottaa että hän hoitaa homman itse parhaaksi katsomallaan tavalla.

Oma napa: alkaa taas olla jotenkin epävarma olo että onko mahassa ketään, kun ei niitä oireita edelleenkään ole. Mutta eipä ole mitään vuotoakaan ollut, joten kaipa kaikki on hyvin. Reilun parin viikon päästähän siihen tulee selvyys kun on se np-ultra.

Brooke 8+6

Vierailija
124/167 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, miehen tupakoinnin lopettaminen on täälläkin ollut tapetilla, itseasiassa jo monta vuotta. Inhosin hänen tupakointiaan jo seurustelumme alussa ja silloin hän oli sitä mieltä että aikoo lopettaa. Hän sanoi lopettavansa sitten kun hän vaihtaa työpaikkaa, sitten kun vuosi vaihtuu, sitten kun aloitamme lapsen yrityksen, sitten kun tulen raskaaksi... Nyt hän varmaan sanoo lopettavansa sitten kun lapsi syntyy.

Hän jopa hankki pari vuotta takaperin jonkunlaisen reseptilääkkeen, jonka oli tarkoitus helpottaa vieroitusoireissa. Lääkekaappiin ilmestyi myös nikotiinipurkkapaketti, mutta kumpaakaan pakettia hän ei koskaan avannut. Todella ärsyttävää...

Olen koittanut nalkuttaa, kannustaa, vedota syyllisyyteen (minähän häntä joudun sitten hoitamaan, kestämään ja suremaan kun hänellä on keuhkoahtaumatauti/syöpä) ja tehdä tupakoinnin vaikeaksi (kannoin tuhkakupin pois kuistilta kauemmas pihalle koska haju tunkee ovenraoista sisälle ja velvoitin hänet maksamaan minulle joka viikko saman summan rahaa mitä hän kuluttaa tupakkaan, jne). Vaan eipä mitään vaikutusta. Hänestä itsestäänhän sen lopettamisen on lähdettävä, ymmärrän sen kyllä. On todella turhauttavaa kun alan vähitellen käsittää ettei hän ilmeisesti todellakaan halua lopettaa :( Kiva sitten selittää lapselle että tupakointi on tyhmää ja vaarallista kun isä vetää röökiä vieressä.

No, tämä nyt ei oikeastaan liittynyt paljon mihinkään mitenkään, mutta kun vauhtiin pääsin, niin...

Ennis: Olen pahoillani ikävistä uutisista :( Toivottavasti ehdit vielä tapaamaan isäsi ja juttelemaan hänen kanssaan. Hyvä että isäsi ei kuitenkaan koe kipuja. Paljon voimia teille, elätte vaikeita aikoja.

t. (tuohtunut) Liljis, 9+4

Vierailija
125/167 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aluksi kiitos taas kaikille tuesta ja myötäelämisestä! On tää vaan hieno paikka!!! Kyllä tuo vuoto säikäytti niin pahan päiväisesti, mutta toivottavasti sellaista ei tarvitse enää kokea - eikä muitakaan vastoinkäymisiä!!!

Jessis se siellä leijuu, hyvä niin! :)

Kakilu: Voi kurjuus, sielläkin vuotoa!!! Se saa kyllä sydämen ihan pysähtymään! :( Toivottavasti ei enää vuoda!!!!! No mutta teidän tenavathan vasta hienosti kasvaa, ihan viikkoja edellä päivän! Hienoa!!

Brooke: Siellä oli neuvolareissu mennyt hyvin! Eikö tunnukin ihanalta kun pääsee ekaa kertaa neuvolaan, asia konkretisoituu jotenkin lisää! Se Vau-kirja on muuten aivan huippuihana!!!

Q: Kiva kun taas piipahdit! Ja aivan upea juttu, että siellä on kaikki hyvin!!! Vai että toinen pojan vilperi!! ;)

Aftis: Kiitos tuesta!! Kyllä sitä tosiaan niin onnellinen saa olla, että kaikki oli hyvin - kunhan vielä jatkuisikin hyvin!!! Toivottavasti siellä menee kaikki kuten pitääkin!!

Nallukka: Mistäs löysit ihanat farkut? Mä en vielä uskalla tuota askelta ottaa, mutta kyllä tämän turvotuksen kanssa kohta pitää ainakin jotain löysempiä housuja katsella, ellei nyt ihan vielä mammavaatteita... Mutta nyt kun täytyy mennä päivä kerrallaan, niin en tuota vielä niin kovasti uskalla miettiä!

Liljis: Yhdyn tuohon saamattomuuteen, ja se näkyy täälläkin kämpässä! Nyt tosin ajattelen, että pitää kuulostella omaa vointiaan ja tehdä jaksamisen mukaan eli en niin kovasti vaadikaan itseltäni. Tosin oishan se kiva saada jonkinlainen pääsiäissiivous tehtyä... ;)

Ennis: Siellä päästiin katsomaan pienokaisia, hyvä että kaikki oli hyvin! Toivottavasti vuodot pysyvät sielläkin poissa jatkossa!!!! Voi miten ikävää kuulla, että isäsi ei voi paremmin! :( Voimia sinne, sitä varmasti tarvitsette!!!

Tupakoinnista olitte keskustelleet... Mä en kanssa voi tajuta, että joku pystyy polttamaan raskausaikana! Itse kun miettii jokaisen suupalan ym. niin hiivatin tarkkaan, niin saati sitten että voisi polttaa - tietäen että se ei ole vauvalle hyväksi! Ei ikinä!!!!!! Hyi!!! Mutta mä voin tässä ylpeänä kertoa, että mun mieheni lopetti tupakan polton uutena vuotena - 14 vuoden tauottoman polttamisen jälkeen! Itse lopetin, kun päätimme alkaa yrittämään lasta ja alkuun taisin vähän painostaa miestäkin. Mies on kyllä aina sanonut, että sitten jos lapsi tulee niin tupakka saa jäädä... No, tupakanpoltosta ja sen lopettamisesta ei puhuttu aikoihin (totesin itse myös, että paras antaa hänen itse kypsytellä asiaa) ja sitten uuden vuoden alla se tuli puheeksi ja mies totesi, että on päättänyt lopettaa!!! Ja kylläpä olin/olen ylpeä toisesta!!!!! :D

Ja sitten vielä omaa napaa: Täällä on vuoto pysynyt hallinnassa, pientä tuhruttelua mutta sitä nyt osasikin odottaa. Ja sitä tulee jatkumaan useamman päivän, nii lääkäri sanoi. Mutta pääasia, että kaikki vaikuttaisi edelleen olevan hyvin, siitä olen ihan sanoinkuvaamattoman onnellinen!!!!! Ja kiitollinen!!

Naksu 9+0 - poks, uusi viikko, jee!!!!!!

Vierailija
126/167 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry etten ole kertakaikkiaan jaksanut osallistua keskusteluihin, väsyttää vaan niin tautisesti koko ajan : (

Äitiysvaatteista oli ollut puhetta, ja Nallukka olikin siirtynyt jo äippähousuihin - kuin myös minä. Aivan ihanan rentouttavaa antaa masun tursuta, eikä mikään housuissa kiristä. Hieno fiilis! Mulla on aikamoinen pömppö jo, johtuneekohan noista tiitiäisistä, jotka ovat asettuneet kohtuun peräkkäin - joten mukavuusvaatteet ovat tosiaan jo tarpeen.

Tietysti homma vähän luiskahti käsistä, ja ostin myös muutaman ihqun äityismekon yms. tosi hölmöä, kun ei tosiaan ole tämän enempää viikkoja. Vauvan kimpsuja en kyllä osta ennen kuin vasta joskus kesällä sitten. Ja vaunuja ym. varusteita mietitään myös vasta turvallisemmilla viikoilla...

Voi noita vuoteluita; toivottavasti loppuisivat jo kaikilta!

Ennikselle voimia vaikeaan tilanteeseen. Eipä siihen oikein sanoja löydy.

Tuo oli " kiva" kuulla, että muidenkin kodit ovat vähän vähemmän tiptop tällä hetkellä; itse en jaksa muuta kuin viikonloppuisin (kun ei ole töitä) muutaman tunnin yrittää raivata kämppää asuttavaan kuntoon. Kauhea kaaos arkisin, ja toivon kovasti ettei ovelle pölähdä ketään yllätysvieraita...

Q:kin oli käynyt vieraisilla; kiitos kovasti, ja onnea rakenneultran hienoista kuulumisista! Eipäs tiedä vaikka tuloillaan olisikin pikku prinsessa. Ja Aftikselle iso kiitos!

Täälläkään ei tee mieli syödä mitään, mutta etova olo tulee heti kun on kolmekin tuntia syömättä. Pakko yrittää vetää välipaloiksi esim. jugurtteja, hedelmiä, porkkanoita, mitä vaan mikä uppoaa. Rasvainen ja mausteinen ruoka on täysin pannassa, mun masuni ei vaan oikein siedä sellaisia nyt. Puurot on aika hyviä ollut, varsinkin aamulla pitävät hyvin huonon olon loitolla.

Uskaltauduin jo kehityskeskustelun yhteydessä paljastamaan esimiehelleni tästä odotuksesta. Ihan vaan senkin takia, jos jotain ikävää tapahtuisi, niin ei tarvitsisi sitten olla selittelemässä (esim. yllättävää sairaslomaa). Esimies suhtautui tosi positiivisesti, ja oli myönteinen jopa sen suhteen, että jään tod.näk. aika aikaisin jo töistä pois tän tuplaodotuksen takia. Aika iso kivi vierähti sydämeltäni.

Tupakasta: meistä ei ole kumpikaan polttanut - paitsi minä joskus " hurjassa nuoruudessani" vähän aikaa.

Enkä kyllä ihan oikeasti voi todellakaan ymmärtää, että jotkut odottavat äidit pössyttelevät ihan samaan malliin kuin ennen raskauttakin. Aivan järkyttävää!

Liljiksen keikasta tuli mieleeni, että toi autossa istuminen ja reissaaminen on ollut itselleni tosi rankkaa. Silloin toissaviikolla kun lomailtiin siellä Kuusamossa, niin 12 h autossa istumista per suunta teki mulle sellaisen olon, että ihme ettei mennyt kesken. Niin paha olo ja menkkamaiset kivut, että ihmettelin todella ettei mitään vakavampaa seurannut. Monta päivää sen jälkeen oli huono/krapulainen olo. En suosittele kenellekään tuollaisia reissuja nyt odotusajalla!

Meitä on kyllä ihan käsittämättömän monta tupla/triplaodottajaa tässä pinossa, ihmeellinen juttu.

Kaksi viikkoa vielä neuvola-aikaan, päivät matelevat ihan naurettavan hitaasti... Kyllä kerran viikossa vähintään pitäisi päästä ultraan kurkkimaan masuasukkien kehitystä.

Välillä kauheasti huolestuttaa, kun saattaa mahaa särkeä vähän menkkamaisesti ja varsinkin eilen jomotteli ristiselkää oikein kunnolla. Meni kyllä aamuksi ohi, eikä mitään vuotoja ole näkynyt. Onko kellään muilla esim näitä selkäoireita? Muistan, että Naksulla taisi ihan alussa olla, mutta entä onko vielä ollut?

Jessis 8+2

Vierailija
127/167 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa kuulla tosiaan, että muillakin siivouksessa parantamisen varaa. Meillä on kämppä kuin pommin jäljiltä. En yksinkertaisesti jaksa siivota, eikä oikeastaan löydy mitään intoakaan. Siellä me hypitään kamojen yli. Käytiin eilen katsomassa yhtä neliötä, joka vaikutti ihan ok:lta. Muuttokin saattaa tulla eteeen jo ensi kuussa. Apua! Sitä pakkaamista ja kamojen roudaamista!!! No parempi nyt kuin kesällä, jolloin musta ei olisi todella MITÄÄN apua siinä hommassa.

Ennis, täälläkin maha on ihan mieletön. Minusta todellakin raskaus jo näkyy! Eilen kun turvotti ihan hirveästi, niin nää äitiyshousutkin jätti hirveet painaumat masuun... IIIK! Kaipa minä olen kesällä aikamoisen iso, näiden triplojen kanssa. Yritän töissä vielä muutamia viikkoja peitellä asiaa.. Saa nähdä onnistunko siinä. meillä on onneksi työvaatteina sellainen pitkä, väljä neule, niin oon sitä pidelly, vaikka aurinko porottaa välillä kuumastikin. Siitä ei masu niin näy. mutta jos omissa tiukoissa vaatteissani kulkisin, niin kellekkään ei jäisi enää epäselvyyttä... Se vaukirjan opas jonka myös minä sain neuvolasta on kiva! Olen siitä seurannut eri viikkojen tapahtumia tuolla masussa. Ja siinä on se kuva nelosvauvoistakin... Siellä ne oli niin kylki kyljessä... NIISK!

Voimia sinulle Ennis isäsi raskaassa tilanteessa! Toivottavasti vielä ehditte nähdä!

Naksu: Ostin housut äitiys- ja lastenvaateliikkeestä nimeltä Jasmin. Siellä yleensä on tosi kalliita vaatteita, joita en ole liiemmin raskinut ostella, mutta näitä farkkuja ne myi jostain syystä hintaan 24,90. Voi siis hyvillä mielin sit ostaa isommat, ku nää jää pieniksi. :o)

Brooke: Se tupakoinnin lopettamiseen liittyvä lääke on Champix. ja se vaikuttaa dopamiinireseptoreihin. toisin sanottuna tupakasta ei saa enää minkäänlaista mielihyvää lääkityksen aikana. Haittavaikutuksina siinä on pahoinvointi ja päänsäryt joillakin. Tupakka ilmeisesti ei siis maistu miltään kun sitä lääkettä käyttää. Asiakkaani ovat kuvanneet, että niinkuin paperikäärylettä imisi... Moni on kyllä ollut tyytyväinen lääkkeeseen, mutta eihän se toimi, jos ei ole omaa halua ja motivaatiota lopettaa.

minäkään en kerta kaikkiaan ymmärrä äitejä jotka polttaa vauva masussa, mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

Jessis: Täällä ainakin on monenmoista kipuilua, jotka tulee ja menee. ja kuuluu siis asiaan. Tänäänkin on alavatsaa poltellut kummasti, mutta olen ajatellut, että kaippa ne paikat siellä venyy....

Tää töissä oleminen kyllä vie voimia... Ihanaa kun on muutama päivä vapaata pääsiäisen yhteydessä!!! Tarvin lepoa!!!

Täällä kaikki muuten siis kunnossa ja entisellään.

Pari päivää on ollut taas hankalempia tuon pahoinvoinnin suhteen, mutta johtunee varmaan väsymyksestä, kun on siellä uimakoulussa hypitty illat...

Terkuin Nallu ja piiperöt rv. 10+2

Vierailija
128/167 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa kommentoida kaikkia erikseen...pari päivää on taas väsyttänyt niin ettei mitään rajaa. Kyllä tuntuu noi kaverit vievän ihan kaikki voimat kertakaikkiaan. Niinkuin näköjään teltä muiltakin.

Helpotti suunnattomasti lukea muidenkin saamattomuudesta vai miksi tätä nyt kutsuisi, kun mitään ei jaksa...odotan kanssa, että parin-kolmen viikon päästä olisi virtaa toisellalailla, toivotaan.

Itse olin eilen neuvolassa 1,5 tuntia ja sain vuonna 1997 tehdyn oppaan monikkoperheille....eihän se ollut kuin reilu 10 vuotta vanha, heh,heh, no aisi oli ihan ok joskin vähän " vanhanaikaisesti" kirjoitettu. Täällä maalla ei kovin usein neuvoloissa ole kaksosraskauksia, mutta parhaansa terkkari yritti ja kiitos siitä, pääosin käynnithän on kuitenkin äityispolilla ja sieltä saa varmasti tietoa kaksosraskauksista. Verenpaineet on näköjään jäänyt ensimmäisestä raskaudesta vähän korkealle ja epäilikin, että jossain vaiheessa joudun varmasti verenpainelääkitykselle mutta ei auta surra moisia vielä.

Päivä kerrallaan eteenpäin ja pitää vain uskoa, että kaikki menee parhain päin!

Voi ennis, sullakin tuhruttelee...tää on kurjaa, kun aina saa pelätä tuleeko sitä enemmänkin vai onko vain tollasta " muistuttelua" .

Toivottavasti ehdit tavata isäsi ja jutella...voimia vaikeisiin aikoihin. Niinhän se monesti menee, että elämässä tuulee kerralla sitten oikein kunnolla ja joka ovesta ja ikkunasta.

Ihanaa...äitiysfarkkuja...taidan viikonloppuna kanssa kaivaa esiin noi loputkin housut, näitä yksiähän olen jo pari viikkoa pitänytkin. Moni on kanssa sanonut mulle, että sullahan on jo ihan tajuton maha, johon itse sanon nolona, että se on läskiä, " no ei sun maha ennen ole tollanen ollut" ja mulle tulee hyvä mieli...muutkin huomaa sen jo hih.

Joku valitteli selkäänsä, täällä on kanssa välillä poltellut alaselän keskeltä niin että olen jo pelästynyt, että mitä se on....liittynyt yleensä kyllä esim. sohvalla istuskeluun huonossa asennossa.

Joo, en kanssa voisi kuvitella, että vauvani polttaisivat tupakkaa vatsassani..sitähän se on kun äiti polttaa.

Meillä on np-ultra 8.4...eli vajaan kolmen viikon päästä. Sitten vasta pääsee taas kurkkaamaan mahaan, no aika menee nopeasti!

Jotain tärkeetä jäi varmaan kommentoimatta...

Voikaa hyvin...eikä tehdä tänä vuonna mitään ihme pääsiäissiivoa, eihän!

Kakilu ja Luru+Mökö tasan 9.....kymmenes viikko alkaa jes.jes!!

Vierailija
129/167 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessis: Kyselit siitä alaselän särystä... Kyllä vaan, täällä selkä vihoittelee edelleen, levolla hellittää mutta esimerkiksi työpäivinä on melkoista hamapiden kiristelyä! Ja tuo säryn syykin selvisi lääkärireissulla toissapäivänä - höh, enkö mä siitä muistanut kirjoittaa?! Noh, särky johtuu SI-nivelestä ja sen löystymisestä. Eli raskauteen liittyvää on, paikat valmistautuu odotukseen! ;) Sunnuntai-iltana mulla tosiaan meni ihan jalka alta, mies joutui lähes tulkoon kantamaan mut veskiin... Ja sitten luultiinkin, että se yöllinen kauhutapahtuma ja tuo selkäkipu liittyivät jotenkin toisiinsa. Mutta niin ei sitten tainnut olla, lääkärin mukaan tuo SI-nivelen kipuilu kuuluu asiaan. Ja muutkin nivelet muuten alkaa löystymään raskauden aikana, joten kipuilua voi tulla käsittääkseni lähes minne päin kroppaa vaan. Kakilu valitteli kanssa tuota kyseistä selkäkipua, tervetuloa joukkoon! ;)

Massujen koosta on keskustelua... Täällä yksösen :) odottajana ei tuo massu varmasti ole vielä vauvan koon takia pömpöllään, mutta turvotuksen ym. vuoksi kyllä - varsinkin iltaisin. Ja niin siinä kävi, että töissä " jäin jo kiinni" yhdelle työkaverille eilen! :D Siinä se virnuili ja katseli välillä mun ilmettä, välillä mun mahaa ja sitten kysyi " Mitä sulle kuuluu?" niin velmu ilme naamallaan ettei tosikaan! :) Mitäpä siihen sitten muuta voi todeta kuin että hyvää kuuluu ja että taisin jäädä kiinni. Oli ihanaa, miten innoissaan tää työkaveri oli raskaudestani, onnellinen tuntui olevan puolestani. Itse asiassa hän sanoi, että on katsellut jo useamman päivän mua ja mä kuulemma " säteilen" :), siitä kuulemma arvasi. Olen kuulemma onnellisen näköinen! Tuntui kyllä kivalta kuulla tuo!!! Meillähän töissä tiedetään meidän kekenmenosta, joten tämä työkaveri sanoi, ettei tämä uutinen varmasti tule yllätyksenä kenellekään. Mutta siis, pikku hiljaa kai tässä voi varautua siihen, että muutkin sen huomaa - mikäli tämä nyt hyvin jatkuu!

No, nyt koitan mennä huilimaan kun on yövuoro edessä - yöks!!!

Vierailija
130/167 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tässä vaiheessa kohtu ei ole vielä edes nyrkin kokoinen (siis ainakaan meillä yhden odottajilla), joten eihän se nyt oikeasti voi siellä vielä paljon pömpöttää! Mutta kyllä jotain turvotusta taitaa olla, sillä varsinkin iltaisin on maha isomman ja " painavan" tuntuinen. Mulla on kyllä muutenkin pikkuisen semmoinen pömppömaha, vaikka muuten olen hoikka. Kun ei vatsalihasliikkeet kuulu oikein lempipuuhiin... Mulle on sanottu että mulla on eteen päin kallistunut kohtu, joten silloi kai mahan pitäis tulla esiin nopeammin. Eli odotellaan...

Mun työkavereista muutama tietää hoidoista ja nyt raskaudestakin. Pomolle en ole vielä kertonut enkä ihan muutamaan viikkoon vielä kerrokaan.

Nyt sain varattuasen np-ultran ja se on 7.4. Onhan siihen vielä aikaa. Mutta toisaalta sitten jos siellä on kaikki hyvin, niin ollaan jo niin pitkällä että voi oikeasti jo huokaista helpotuksesta! Menisi nyt nämä viikot vaan nopeasti!

Neuvolasta sai ihan kivoja opuksia, mutta toisaalta mua vähän ärsyttääkin lukea niitä kun niissä on lueteltu niin paljon kaikkia oireita mitä nyt pitäisi olla, ja oma olo on ihan normaali. Mulla on lähinnä sellainen olo, että tämä raskaus on ihan ylimainostettu juttu ja miksi ihmeessä siitä tehdään niin iso numero..!

Vaikka onhan teillä kaikilla muilla sitten ilmeisesti kaikenlaisia vaivoja minunkin edestäni, että kai mä sitten olen se poikkeus joka vahvistaa säännön.

NAKSUn mies on tehnyt todella esimerkillisesti kun on lopettanut polttamisen! Nyt LILJIS meidän pitää saada meidänkin miehet vihdoin lopettamaan. Keksitään yhdessä jotain hyviä keinoja! Mun mies on polttanut varmaan yli 20 vuotta, joten ymmärrän kyllä ettei ole helppo lopettaa. Mutta ei se kuitenkaan mahdotontakaan ole.

Vierailija
131/167 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kävin valkailemassa teidän pinoa, joka on erittäin aktiivinen. Marraskuisille, joihin itse lukeudun, ei vielä pinoa olekaan, lieko liian aikaista.

Silmiini pisti tuo SI-nivelen löystyminen ja joillain saattaa olla sama kiputila myös sen jumittuessa. Mutta siis asiaan, mulle on fysioterapeutti antanu ohjeen, millä sitä saa vahvistettua. On ainakin toiminu mulle.

Siis: Istu tuolin reunalla selkä suorassa ja tee alaselällä kahdeksikkoa sivuttain. Liike on tosi pieni. Yritä pitää pakarat tuolissa ja navasta ylöspäin yläkropan pitäisi pysyä paikallaan. Aluksi tuntuu hankalalta mutta kun sen hoksaa helpotus on suuri. Eikä liikettä tarvii tehdä kuin ehkä 5 min kerrallaan. Vähän niin kuin aina kun muistaa.

Toivottavasti edes joku ymmärsi mitä ajan takaa ja jollekin on hyötyä. Mulla tulee varmaan olemaan tuskaa näitten mun nivelien kans koko raskaus, kun kaikki nivelet luonnostaan yliliikkuvia. Mutta pitää yrittää vaan vahvistaa lihaksia ympäriltä, jos vaikka pysyis paremmin kasas. :)

Tsemppiä teille kaikille raskausaikaan!

tatjuska rv 4+6

Vierailija
132/167 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mukavaa tulevaa pääsisäistä! =D (ja niitä pääsiäismunia..)

selästä oli puhetta..

mikä se SI-nivel on? siis missä kohtaa selkää?

mulla on sellainen vaiva, että 4. tai 5. nikama selkärangasta alhaalta ylöspäin laskettuna on syvemmällä kuin muut.

se kipuilee välillä enemmän, välillä vähemmän. etenkin istumatyö on hallaa sille.

ekassa raskaudessa se oli hankala, tokassa ei juurikaan. jännityksellä odottelen, että miten tässä.

ekassa odotuksessa käytin paljon anita-tukivyötä, ja se oli hyvä apu selän rasittumiseen.

tokassa en sitä juurikaan tarvinnut.

meillähän on monella nt-ultrat peräkkäin =D

7.4. ja 8.4 sattuu useammalla äiskällä. meillä on 8.4.

brooke tuskailee oireettomuudesta. älähän hätäile, vaan nauti olostasi! mulla serkun vaimo oli erinomaisen hyvinvoiva, pirteä, ja pienivatsainenkin, vaikka odotti esikoisinaan kaksosia! raskaus sujui hyvin, ja vauvat malttoivat köllötellä kyydissä sovittuun sektioon asti. olivat syntyessäänkin yli 3kg mötkäleitä!

että ei se oireiden määrä sitten kuitenkaan sanele raskauden onnistumista.

oireista tuli mieleen, että paha olo alkaa helpottaa, sitä ilmenee enää oikeastaan väsyneenä ja nälkäisenä.

väsymystä sitten kyllä riittääkin..

ruokahaluttomuutta ja sitä että ei vaan voi syödä, on useasti vielä.

ja hajut kyllä oksettaa, keitetty kananmuna, jauhelihakeitto, voimakkaat pesuaineet, kakkavaippa, tupakka (jopa kaupassa tupakkahyllyn vieressä tekee tiukkaa kun haju tulee niistä paketeista..), sinappi, alkoholi... koiran märkä turkki-haju on ihan kauhea! (koiraa pestään kuitenkin säännöllisesti..)

äitiysvaatteista..

kapp Ahl (väärin varmaan kirjotin..), lindex, h&m ja ellos tarjoavat mun mielestä kohtuuhintaisia ja ihan ok äitiysvaatteita.

en itse raaski maksaa manteleita vaatteista, joita kuitenkin tulen käyttämään noin 6-7kk.. (ja varsinkin, kun tän jälkeen meillä on lapsiluku täynnä, ei käyttöä ole enää " ensi jaksossa" ..)

olen myös ostanut käytettyjä äitiysvaatteita aiemmin tän vauvalehden myydään-osastolta. meiningillä 10e farkut ja 5e paita..

niihin hankintoihin olen ollut myös tyytyväinen.

sitten manataan jokaiselta kaikki tiputtelut ja muut ei-toivottavat riesat matkoihinsa!

(.)

tiputtelua oli taaaaaas eilen illalla/yöllä.

mietin että soitanko ollenkaan neuvolaan, ja että menen sitten ens viikolla kun aika on varattu oikeasti.

mutta sitten, me ollaan tänään lähdössä reissuun, ja kaikki tietävät että odotan. tästä raskaudesta saa varmaan keskustella viikoloppuna ummet ja lammet kaikkien kanssa..

ja se isän tilanne on kuitenkin rankka jo ilman, että tarvitsee tätä asiaa tuumata koko ajan.

niinpä soitin tänään aamulla neuvolaan, ja kävin jälleen neuvolassa kurkkimassa ultralla.

mortti ja vertti (mietiskelin, että josko sittenkin otso ja into..)vaikuttivat virkeiltä. syke löytyi molemmilta, ja nytkähtelivätkin jo hieman.

mahaa puree menkkamaisesti välillä. tiputtelu on nyt (toistaiseksi?) tiessään..

huoli on silti, vaikka th sanoi, että viikkoja on jo ihan kivasti, kaverit voivat hyvin, ja mitään ei nyt voi tehdä, homma menee just niin kuin se menee, että ei kannata murehtia..

pitäisi siivota ja pakata, mutta minätyttö vaan kökötän koneella..

pojat pitää hakea jo 14 aikaan hoidosta, joten ei maar, muuta kuin toimiin jos meinaan saada huushollin ja tavarat ennen sitä lähtökuntoon..

rentouttavaa pääsiäisen aikaa kaikille! =D

minä palaan ruutuun varmaankin maanantaina taikka tiistaina.

-ennis- ja otso ja into rv9+1 (kymmenes viikko menee!!)

Vierailija
133/167 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin jo neuvolasta sellaisen aataminaikaisen monikko-opuksen. kannessa oli piirrettynä kaksi potkuhousuista vauvaa.. on se jostain 90-luvulta.

olen jo varmaan siirtänyt sen paperikeräykseen..

sisältö oli jokseenkin lapsellista, meiningillä, miehetkin voivat osallistua nykyaikana kotitöihin ja lapsenhoitoon, siinä ei ole mitään kummallista..

äiti on varmaan väsynyt, kun on useampi vauva..

ja että vauvojen syntymä muuttaa parisuhdetta ja vapaa-aika vähenee.. hei haloo!! ihanko totta?

juurikaan monikkoraskaudesta ei ollut oikeata tietoa, eikä siitä ennenaikaisuudesta ja sen riskeistäkään.

Vierailija
134/167 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiitos kaikille selkä-kommenteista!

Erityiskiitos Tatjuskalle; kokeilin heti tuota ohjettasi, ja uskon ymmärtäneeni miten tuo liike tehdään, koska jomotus helpotti heti. Ja en muista olenko jo käynyt onnittelemassa sinua jossain pinossa; mutta joka tapauksessa oikein iso onnentoivotus ja niitä liimoja ym. tykötarpeita rekkalastillinen! Olet varmasti tervetullut hengailemaan tänne meidänkin kanssa jos ei muita marraskuisia vielä ole ilmaantunut : ) Mullakin on LA vasta 27.10. joten sehän on jo melkein marraskuuta!

Kaikille oikein hyvää / rentouttavaa pääsiäistä, toivottavasti joka iikka saisi viettää vähän lomaa. Mites meidän 3-vuorolainen Naksu, pyöriikö vuorot myös pääsiäisenä?

Jessica 8+3

Vierailija
135/167 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion huilata oikein kunnolla ja nauttia suklaamunista...täälläkin pahoinvoinnilta alkaa olla " terävin" kärki poissa ja päivän aikaan saattaa huomata varsinkin aamuisin, että olo on ihan ok, illat on kyllä edelleen ihan kamalia...klo 19 sänkyyn, pimeeseen ja hiljaa tai yrjö lentää.

Ennis joo, kyllä nää kaverit kyydissä pysyy ja kaikki menee hyvin, kaverit kasvaa samaa tahtia ja alkaa potkia toisiaan jo....mitä me pienistä tuhruista, limakalvot vaan välillä muistuttelee paksuudestaan, pöh!

ps. oispa meidänkin neuvolassa ultra, että vois käydä kurkkaamassa, kun haluaa saada varmistuksen, toi on kyllä hyvä, ei tarvi turhaa stressata.

Nautitaan keväisestä pääsiäisestä ja aletaan sulatteleen lumia pois, että kunnon kevät saa tulla!

Voikaa hyvin....nahdään pääsiäisen jälkeen...tosin en malta varmaan kuitenkaan pysyä poissa koko pääsiäistä...joten nähdään!

Kakilu ja Luru+Mökö 9+1

Vierailija
136/167 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinen luuraa pääsiäisen kotonurkissa, joten varmaan koneellakin roikun. Minusta siis ette pääse eroon :) Meillä pääsiäissuunnitelmat eivät ole kovin juhlalliset, pitkään viikonloppuun mahtuu parit treenit sekä tenttiin lukua.

Paha olo alkaa hellittää! Jeeeee! Ennen kaikkea ääretön väsymys alkaa väistyä, mikä on ihanaa. Tänään ja eilen pääsin sängystä ylös ilman mieltöntä tahdonvoimaa. Kunhan vain hypähdin pystyyn :) Lisäksi aamua ei enää tarvi aloittaa ryntäämällä jääkaapille juomaan kylmää appelsiinimehua ettei oksennus lennä, vaan saatan käydä normaalisti vessassa ennen keittiöön siirtymistä. Kyllä se pahoinvointi edelleen on matkassa, mutta tulee vain jos en syö vähään aikaan mitään. Eli parin tunnin välein saa olla nassuttamassa jotain.

Toivottavasti se pahin paha olo tosiaan jäi noille alkuraskauden viikoille, ja nyt vointi on kokoajan parempaan päin. On se vaan mukavaa kun tuntuu että voi oikeasti taas tehdä järkeviä asioita!

Moi Tatjuska ja kiva kun kävit kertomassa selkävinkkejä! Täytyy laittaa korvan taakse, eihän sitä koskaan tiedä milloin ne voivat olla tarpeen.

Brooke: Munkin mies on polttanut kohta sen 20 vuotta, joten helppoa lopettaminen ei varmasti tule olemaan. Ajattelin ottaa asian tänään esille (pitkästä aikaa) ja koittaa tunnustella mikä hänen suhtautumisensa asiaan tällä hetkellä on. Hänellä vaan on ärsyttävä tapa aina todeta että kyllä hän haluaa/aikoo lopettaa, mutta siihen se sitten aina jää. Jos sulle tulee mieleen jotain hyviä ideoita lopettamisen kannustamiseen niin heittele vaan ilmoille! Vaikka itselleni joskus tulee sellainen olo kuin olisin ottamassa tikkaria pois lapselta pyytäessäni miestä lopettamaan, niin eihän se niin ole. Tupakasta ei ole yhtään mitään hyötyä, pelkästään haittaa. Parempi hänen olisi ilman sitä.

Rentouttavaa pitkää viikonloppua kaikille!

t. Liljis, 9+5

Vierailija
137/167 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatjuskalle kiitos vinkistä! Mä täällä olen kieli keskellä suuta yrittänyt hahmottaa, miten tuo liike tehdään, toistaiseksi siinä onnistumatta! ;) Mutta yritän kyllä vielä, nimittäin nyt on jo oikeallakin puolella ollut pientä enteilevää jomotusta. Ja onnittelut vielä suuresti, hienoa että plussasit!!!!

Ennis mietti kohtuuhintaisia äitiysvaatteita - tai paikkoja mistä niitä saa! Kaveri kertoi just, että Vero Modaan on tullut äitiysmallisto - jeeeeee! Kunpa pääsisinkin niitä ostamaan, ovat varmaan ihania! Ja H&M:llä on kyllä kanssa hienoja ja todellakin kohtuuhintaisia vaatteita! Hih, siellä on jo pientä liikettäkin havaittu kavereissa! :D Erottuiko raajat jo selvästi? Meidän ultrassa selvästi erottuivat pää ja vartalo, raajojen " paikat" näkyivät ehkä (ainakin lääkärin mukaan)... Mutta toisaalta, siellähän ne vaavit on niin kippurassa, että vaikea niitä kai vielä on erottaa! :)

Jessis: Kiitti kysymästä, täällä saadaan onneksi kanssa nauttia vapaista pääsiäisenä - kokonaiset kolme päivää!!! Se on mulle jo ihan luksusta, yleensä kun vapaat ovat 1-2 päivän mittaisia! Joten ei muuta kuin huilimaan ja nauttimaan pääsiäisherkuista!!

Saahan muuten mämmiä syödä??? :O

Kakilulla on mahtava asenne siellä, hienoa!!!

Liljis: Tepsisiköhän siellä miehelle pieni porkkana tuohon lopettamiseen? ;) Meillä nimittäin mies pisti tuon tupakkarahan säästöön ja osti itselleen Pleikkari 3:n (jee, just sellaisen mä halusinkin tuohon keräämään pölyä - not!!!). Ja ehkä pieni tunteisiin vetoaminen tyyliin: " En mitenkään painosta ja tiedän, että sen pitää lähteä sinusta itsestäsi, mutta olisi se kyllä niin mahtava juttu!!! Olisin tosi ylpeä!!" !!! :D Ja toki savuton isä -kortti on kanssa hyvä! siinä muutama vinkki, tietty miehet on erilaisia ja tarvitsevat eri konstit motivoimiseen ym., mutta ei varmaan haittaa kokeilla... Ja sitten antaa asian heti olla, ei kannata jäädä sillä turhan pitkäksi aikaa riivaamaan! Kypsyttelee sitten omassa mielessään - toivottavasti!

Aika monella paha oloa alkaa helpottamaan... Mä en itse asiassa vielä ees toivo sitä, nyt kun eletään kriittisiä hetkiä jos ajatellaan viimekertaista raskautta. Voisi käydä niin, että pahoinvoinnin häviäminen saisi mut vaan huolestumaan - syystä tai ei! Mutta tällä hetkellä tosiaan tuo yövuorokin tekee huonoa, yleensä olo on sen jälkeen hieman " krapulainen" ilman raskauttakin.

Nyt siivoamaan, ennen kuin mies tulee kaupasta ja jään kiinni koneella nysväämisestä! ;) Palaillaan, mukavaa pääsiäisen alkua kaikille!!!

Naksu 9+1

Vierailija
138/167 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatjuskalle Onnittelut raskaudesta!!! Mukaan vaan, jos marraskuiset eivät vielä ole muuten aktivoituneet.

Ennis: SI-nivel on sacro-iliaca nivel (sacrum=ristiluu ja Ileum = suoliluu). Eli alaselässä, missä meillä monella näkyy ns. ¿hymykuopat¿ siellä pepun yläpuolella, niin sieltä aikalailla löytyy SI-nivelet. Eli rangasta sinne sivuun jonkin verran. Monella tuppaa ne raskaus aikana oireilemaan, kun nivelsiteet löystyy, ja tietty ryhtikin menee virheelliseksi usein sit ison mahan myötä. Jos on jollain kotona isoa jumppapalloa tai ns. terapiapalloa, niin sen päällä on myös mukava istua ja pyöritellä lantion seutua. Jassoo¿ ja työ-minä pois taas päältä¿. pääsiäisen kunniaksi¿..

Kivaa et Otso ja Into siellä porskuttaa mukavasti!!! Hieno kyllä systeemi on tuo, et neuvolassakin on uä laite. Itselläni on sit viikon päästä se ultra äitipkl:lla ja omalla lääkärillä. Silloin kai niskaturvotus asioitakin voi jo mitata kun viikkoja silloin 11+4. Toivottavasti ei löydy mittailtavaa meiltä keltään!!!

Liljis täälläkin luuhaillaan kotinurkissa, kun mies on iltavuoroissa koko pääsiäisen. Yritetään typyn kanssa touhuilla kaikkea kivaa.

Naksu kivaa kuulla, et Vero Modaankin ois tullut mammavaatteita. pitänee syöksyä katsomaan tässä.

Kakilulla on siellä hieno asenne. Nyt meidän ei auta kuin uskoa onnistumiseen kaikkien! positiivista mieltä meille kaikille!!!

Täällä on ollut aika pahoinvoiva viikko, kun ei ole iltaisin ehtinyt levätä riittävästi niin sit yrjöttää kyl ihan hirveästi. mut tänään on ollut taas hyvä päivä. Yökkäilyyn ei vain näy helpotusta. Mulla on tuota yskää ja nokka vuotaa kun tuo hiekkapöly on alkanut lentämään, niin aina kun yskin, niin pitää yökkäillä joka paikkaan. Töissäkin pitää varoa yskimästä kun käryt kävis kyllä heti. Herkässä on edelleen siis tämä refleksi¿.Onko muilla em. ongelmaa???

Jeps nyt lähden katsomaan pikku kakkosta¿ :o)

Hyvää pääsiäistä kaikille! Langoilla täällä roikutaan, kun kerran kotona ollaan¿.

Terkuin Nallu ja piiperöt rv 10+3, ihanaa kohta alkaa kahdestoista rv, jostain syystä se on itselleni ensimmäinen etappi jota odotan¿..

Vierailija
139/167 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä hiljaista! :O Kaikki ovat hiljentyneet pitkäperjantain fiiliksiin, kai... Tulkaahan juttelemaan! :D

Nallukka: Mulla ei oo mitään yskää ollut, niin ei siis ole tuttua sen aiheuttama yökkiminen... Mutta monet muut asiat kylläkin pistää yökkimään! Hampaiden pesu, hyi kauhistus! Ja sitten jostain kumman syystä mulla on nyt raskausaikana (muistan että oli myös viimeksi samaa) liman eritys aivan huipussaan, jatkuvasti valuu kurkkuun nenästä tai jostakin limaa ja se pistää yökkimään! Todella ällöä!!! Lähes koko ajan siis on limaa kurkussa ja sitä kun joutuu rykimään ja " vetämään" suuhun päin, tulee väkisinkin yökkö olo!!! Onkohan muilla tällaista..?

Ajattelinkin tulla tänne kysymään, kun täällä on niin huimasti meitä joilla on ollut vuotoa... Oletteko uskaltaneet saunoa ihan normaalisti? Kun mietin vaan sitä tulehdusriskiä, onko vuotojen aikaan se jotenkin kohonnut? Hirmuisesti tekisi mieli saunaan, mutta en tiedä uskallanko...

No, nyt paistin tekoon ja pottuloita kuorimaan, namskis! Punaviinimarinoitua paistia ja perunamuussia, slurps! Kerrankin voin sanoa, että oikein tekee mieli mennä tekemään ruokaa! ;)

Naksu ja Pulla

Vierailija
140/167 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikakuulumisia ennen kuin kaadun sänkyyn. Pari päivää tosiaan meni todella hyvin ja luulin että pahin on jo takana, mutta tänään iltaa kohden vointi on ollut kokoajan heikkenemään päin. Nyt on aivan kammo olo, pakko vaan yrittää saada unen päästä kiinni.

Ehkäpä paha olo äityi tosi aktiivisesta päivästä: aamulla siivosin ja leivoin rahkapullia, sitten treeneihin (jotka olivat pitkät, viisi tuntia). Kun vihdoin pääsin kotiin, söin kauhealla vimmalla miehen tekemää ruokaa, mistä tietenkin seurasi ähky. Nyt on väsy, päänsärky ja oksettaa. Mutta eiköhän aamulla taas ole parempi. Huomenna voikin ottaa hiukan rennommin :)

Toivottavasti muilla oli miellyttävämpi pitkä perjantai!

t. Liljis, 9+6 (huomenna tulee taas viikko täyteen, jabadabaduu!)