~~Lokakuiset maaliskuussa~~
jatketaanpa lokakuun tulevat äidit juttuja täällä, kun entinen pino on niiiin megapitkä.
jos joku osaa linkittää edellisen, niin hienoa! =)
Kommentit (167)
yksi pahoinvoiva täällä..
nallukalla oli ihanat ultrakuulumiset.. =)
joku kyseli mun opinnoista. musta tulee metallimies! ..eikäku.. kone-ja metallialan perustutkintoa yritän saada työvoimapoliittisessa koulutuksessa.
päätavoite olisi se CNC-koneistus, eli tietokoneohjattu sorvi tai työstökeskus olisi se toivomani työpaikka..
no, en ehdi taaskaan valmistua ennen äitiys/sairaslomaa, joten jatkan opintoja sitten taaaas äitiysloman jälkeen.
aloittelin opintoja aikanaan 2006 tammikuussa, mutta edellinen äitiysloma sotki kuviot (ei haittaa =) ), ja nyt tammikuussa 2008 jatkoin, ja nyt sitten olis taas äitiyslomaa odotettavissa.. =)
milloinkohan tulee uusi äitiyspakkaus jakoon+kuvat nettiin? toi mistä on kelan sivuilla kuvat, on 2007 pakkaus. kiinnostaisi.
yhdestä vauvasta saa tietysti yhden äitiyspakkauksen, mutta
kahdesta vauvasta saa ymmärtääkseni 3 äitiys-avustusta, eli 3 pakkausta tai 3 rahana, tai miten siltä väliltä sitten valitseekaan.
kolmosista sai vaikka kuinka monta..
meinasin, että otan yhden pakkauksen, ja kaksi rahana.
edelliseltä on pakkaus melkein kokonaisuudessaan tallessa.. mut ei se kuitenkaan kahdelle riitä..
jessiksen ultran kuulumisia odottelen minäkin, no, pitää maanantaille odottaa.. huoh..
naksu kyseli olosta ja sen mahdollisesta omituisuudesta..
se kuvailemasi alaselkäkipu voi olla sitä iskiasta, mitä liljiskin epäili.
se onkin sitten veemäinen vaiva.
mulla oli iskias aika räyheenä kun odotin ekaa muksua.
toista odottaessani ei ollut juurikaan sitä vaivaa, ihan joitain kertoja vain.
onneksi se on harmitonta vauvalle, mutta äidille raivostuttavan kipeetä.
mulla auttoi pitämään iskiasta loitolla sellainen konsti, että nostin sen kipuilevan puolen jalan kantapään ruokapöydän reunalle, ja venytin pakaralihasta pari kertaa päivässä. kyykkyasento voi kanssa tepsiä, jos sattuu äkkiä ja kunnolla.
oikein jos se äityy, niin on hankala saada nukuttua, ja paikallaan oleminen on inhottavaa..
neuvolasta voi kysyä konstia, jos tietävät jotain, mahdollisesti saikkua?
mulla on ollut ristiselässä, siinä notkon kohdalla " paineen" tunnetta, kun menen makuulleni. välillä on tosi hankalaa löytää hyvää asentoa pitkällään, kun selkää särkee.
en tiedä, olenko ollut jossain huonossa asennossa, vai alkaako raskausajan vaivat jo näin aikaisin.
keltarauhashormoni (muun muassa se) aiheuttaa sitä, että nivelet ja muut sellaiset löystyy (jotta vauva voi mahtua kasvamaan, ja syntymään aikanaan lantion läpi), niin harmi, että kaikki synnytykseen liittymättömätkin nivelet löystyy myös tasaisesti..
mulla ainakin tulee kipeytymään just selkä, polvet, ehkä nilkat, ja varmasti lonkat alkaa muljuta..
liitoskivut alapäässä on sitten vielä oma " hupinsa" ..
mutta huolestuttavaa, jos toi selkä-perkule kipeytyy JO nyt..
väsymys on ihan järkkyä..
menin eilen nukkumaan 20.30, enkä olisi jaksanut herätä aamulla 7.00.
läksin kaupungille asioille 9 aikoihin, ja palasin puolilta päivin. oli pakko ottaa 2,5h päikkärit, ja väsytti ihan hirveästi, kun piti lähteä hakemaan poikia 15.15 hoidosta..
illalla otin myös tunnin tirsat.
ja nyt menen nukkumaan!
ja tasaisin väliajoin on tosi oksettava olo, en onneksi ole oksentanut muutamaan päivään, vaikka olo onkin toisinaan kauhea..
ja 2h välein pitää tosiaan syödä, tai muuten alkaa oksettaa ja väsähtää ihan tyystin..
mut nyt unille!
hauskaa viikonloppua!
-ennis- ja mortti ja vertti rv 8+2
Nuo alaselkä oireet on kyllä tyypillisiä ja ärsyttäviä raskausaikana. Huudon kanssa saa joskus nousta lattialta...Kannattaa tosiaan venyttää takareiden ja pakaran lihaksia, mutta samalla olis hirmu tärkeää jumpata selän lihaksia. Kun nivelsiteet löystyy, niin lihaksilla saa kuitenkin paikattua tilannetta, ja lihakset tukee vartaloa ns. normaaliin asentoon. Tämä ennaltaehkäisee iskias oireilua. Itse en vain ole vielä väsymykseltäni päässyt jumppailemaan yhtään. sunnuntaina olis äitiysjoogaa tuolla salilla. jokohan sitä sais itsensä siihen kuntoon, et jaksais lähteä kokeileen, että pyörrynkö siellä vain en¿. :o) On tääki, vielä reilu kuukausi sitten pelasin lentopalloa n. viitenä päivänä viikossa, ja nyt kävely 100 m päähän bussipysäkille on ihan mieletön ponnistus¿. Näin tää homma näköjään etenee¿.
Ennis, Naksu ja muutkin pahoinvoivat, täällä on tosiaan ollut tämä viikko jo lähes ilman pahoinvointia. Kyllä se siis jossain vaiheessa helpottaa. Voimia teille! Paljon kyllä merkitsee, et mitä ruokaa syön¿ Kaikki rasvainen saa kyllä sellaisen närästyksen aikaan, et yrjö meinaa lentää¿ Itse pidän kahden-kolmen tunnin välein ruokailuista kiinni, niin itse selviän sillä eteenpäin. Lääkäri eilen totesi, et monikkoraskauksissa hormoninmäärä on koko raskauden ajan korkea, mutta eiköhän se tästä¿.Pahoivointia voi siis olla tietty pitkäänkin. IIIKS! Mutta kaipa sekin on yksilöllinen asia¿ Ja päivät vaihtelee...
Liljikselle tsemppiä keikalle ja onnea viikkojen paukkumisesta!!! On tuo niin ihanaa kun päästään näissä viikoissa eteenpäin. Itse odottelen nyt ensimmäisenä 12 rv:n etappia¿. Ma täyttyy siis 10 viikkoa, ihanaa!
Naksulle tsemppiä ja voimia oireiden kourissa! Erilaiset mahakivut kuuluvat kyllä asiaan. Siellä paikat venyy ja paukkuu ja turvotustakin on alussa niin paljon. Eka raskaudessa mulla oli jatkuvasti jotain kipuja, jotka pelotti ihan hirveästi, mutta nyt ilmeisesti kun kohtu on kertaalleen jo venyny, niin oireita ei ole läheskään niin paljon. Mut heti kun niitä on, niin alkaa murehtiminen ja ihmettely¿
Kakilu onneksi viikot vierivät kuitenkin niin nopsaa¿. Vaikka nyt tuntuu kun odottaa, et aika matelee¿. Ultraanne asti uskomme, et kaikki on hyvin! :o)
Toivottavasti Jessiksen ultrassa on ollut kaikki hyvin! Tietoja odotellessa¿
Hyvää lauantaipäivää! Missä se aurinko luuraa???
T. nallu ja piiperöt rv 9+5
kun te kaikki muut olette niin vaivaisia, mulla on edelleen olo ihan täysin normaali. No, en todellakaan valita, hyvä tuurihan mulla on! Maha on iltaisin hieman turvonneen ja painavan tuntuinen, mutta kipeä se ei ole ollut. Ja rasvaton maito maistuu edelleen huomattavan hyvin.
Vai viherpeukaloita täällä...voi kun minäkin olisin mutta kun en ole. Onneksi mies on vään innokkaampi niissä hommissa. Meillä on nimittäin iso, ihana maalaistalon piha, en osaa sanoa tarkkaa kokoa mutta jotain ehkä kertoo se että nurmikon leikkaamiseen menee 2 tuntia... Onneksi pihalla on paljon vanhoja puita, pensaita ja kukkia, joten mun ei tarvitse juuri muuta kuin karsia niitä ja keräillä rikkaruohoja. Olen kyllä ottanut tavoitteeksi että joka kesä laitan pihalle jotain uutta. Joku pieni suihkulähde olisi ehkä suunnitteilla ensi kesän projektiksi.
Vaunuille en ole uhrannut vielä ajatustakaan, enkä muillekaan vauvan tavaroille. Mä olen jotenkin sellainen että ei tavarat niin paljon kiinnostakaan. Mulle kelpaa mainiosti vaikka jonkun vanhat vaunut, jos sellaiset sopivasti saisi. Tulen kutenkin työntelemään vauvaani lähinä tällä korven keskellä yleisönäni hirvet, karhut ja sudet...eli eipä haittaa vaikkeivät olis ihan viimeistä vuosimallia.
Mulla kun on jo tämän verran ikää niin mulla on paljonkin kavereita, jotka ovat jo tehneet kaikki lapsensa, eli heiltä löytynee aika hyvin käytettyjä kamoja myytäväksi.
Harmi ettei Jessiksen kuulumisia vielä ollutkaan. Täytyy sitten odottaa maanantaihin!
Brooke 8+2
Naksu: Noi kaikenmaailman alavatsan nippailut, " polttelut" sun muut venymiskipuilut on kyllä kurjia ja saa aina välillä miettimään, että onko kaikki hyvin mutta ole rauhassa ne kuuluu asiaan ja joinain päivinä niitä on enemmän . Itselläni alkoi viime raskaudessa jo 13-14 rv tietämissä liitoskivut enkä meinannut voida kävellä edes 50 metriä kun tuntui, että ihan kuin " käpy" tippuisi jalkovälistä ja olin aivan ihmeissäni kunnes lääkäri tutki ja sanoi, että kyseessä on symfyseolyysi...häpyluun ja lantion seudun ihan kamala kiputila mihin loppuraskaudessa tarjottiin kolmiolääkkeitä mitä en suostunut syömään. Ja eniten pelkään nytkin, että jos se tulee taas niin leikki on kaukana kun ei pysty kunnolla istumaan, ei seisomaan ,ei makaamaan ja kotona pitäis hoitaa poikaa. Ei, ei ja ei.
Oletko kokeillut siihen laatikkoon koskaan esim. erilaisia tuijia ja lisäksi laitat pajuista korken kartion ja siihen vaikka mustasilmäsusannaa...ihana yksivuotinen köynnös ja mataliksi kasveiksi markettaa, timanttikukkaa tms. ja vielä vaikka murattia laatikon reunoille, jotka saa laskeuta alaspäin. Riippuu tietysti paljon onko kuuma paikka, pääseekö satamaan ja jne. mutta kun laittaa eri korkuisia kasveja rohkeasti tulee elävyyttä ja täyteläisyyttä eikä niin haittaa jos ei ole tiiviisti.
Liljis: toi selän naksuminen on tuttua ja tosiaan liittyy hormoonien " löystyttämiin" nikamiin ja niveliin ja voi paheta loppua kohti niin, että muutkin kuulee naksahtelut kun nouset esim. sängystä. Ja onnea viikkojen paukkumisesta...ajattele kymmenes raskauviikko...vautsi enää kolme neljäsosaa jäljellä!!
Ennis: Metallinainen...vautsi...pääsethän miehiselle alalle ja töitä taitaa riittää.
Sullakin on siis kokemuksia raskausajan kurjista vaivoista....minusta tuntui raskausaikana että kaikki muut voi niin perhanan, ihanan hienosti että....kukaan ei vaan varmaan tunnustanut vaivojaan ja itse riuduin pelkojeni ja vaivojeni kanssa vuodelevossa. Toivottavasti nyt kaikki menisi paremmin!!
Hei nyt tuli vieraita...palailen toiste!!
kakilu
Kiitos kaikille selkäkipukommenteista! Mähän oon siis kärsinyt iskias-kivuista 19-vuotiaasta lähtien (viime vuosina kuitenkin vähemmän eikä niin voimakkaita kipuja), joten ne on kyllä tuttuja. Mutta tämä kipu ei siis ole sitä. Iskiashan oireilee kanssa pakarassa (ja mulla usein säteilee siitä koko jalkaan, jalanpohjaan asti), mutta vähän sivummalla. Tämä kipu, mitä nyt on ollut, on melko keskellä ja vaikuttaa enemmänkin että tulisi jostain tuolta luista/luiden välistä tm.. Mutta on siis suhteellisen lähellä selkärankaa. Nyt kuitenkin, kun olen saanut eilisen päivän huilailla, on kipu tälläkin hetkellä tipotiessään, joten hyvä niin! :)
Liljis: Hyi, varmaan inhaa tuollainen selän naksuminen! Onnea raskausviikkojen poksumisesta!!! Mitenkäs keikka meni?
Ennis: Oiskohan se ollut jotain huhtikuuta kun uusi paketti usein julkaistaan, tosin vanhaa pakettia jaetaan siitä eteenpäin niin kauan kuin niitä riittää. Olen ymmärtänyt, että toisina vuosina noita vanhoja paketteja on jaettu ihan pitkälle kesään asti...
Kakilu: Kiitti ihanista kukkavinkeistä! Tuo mustasilmäsusanna onkin tosi kaunis kukka, miks en oo sitä tullut ajatelleeksi?? Tuo muratti on kyllä sellainen, mitä en suostu itselleni hankkimaan, vaikka kaunis onkin. Meidän perheessä kun on kulkenut sanonta " Muratti murheen tuoja" niin kauan kuin muistan, niin sitä kyllä vieroksun - ainakin raskausaikana! Mutta onneksi meillä siinä laatikossa onkin jo valmiina sellaista monivuotista peitekasvia, joka valuu reunoilta nätisti alas.
Tänne ei oloon kummempaa, ajoittaista etomista mutta ei sen pahempaa. Tissit on kyllä edelleen kipeät, hyvä niin! ;) Oonkos muuten jo kysellyt teidän muiden ihosta, onko tullut näppyjä? Mulla on nimittäin rinnuksessa sellaista pientä näppyä, todella paljon. Sitä on ollut ihan alusta asti. Naaman kukkiminen on jostain syystä vähän rauhoittunut, enää ei ole joka aamu uutta palluraa naamalla kun herää! :D Kiitos muuten rauhoittelusta vatsan vihlonnan suhteen, heti rauhoittaa mieltä kun saa tukea ja muiden kokemuksia kuulla!!!
Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa, tämä lähtee tästä kohta puoliin töihin!
Hih, ihania nuo pienet noidat, joita on käynyt ovella jo hyvä määrä tänä aamuna! :)
Naksu 8+4
Nyt vain ja ainoastaan omaa napaa lyhyesti, täytyy kohtapuoliin syöksyä jo pvän ekaan kokoukseen.
Eli perjantain ultrassa oli kaikki hienosti - ensin näytti että yksi tiitiäinen siellä vaan köllisi, kuunneltiin sen syke ja se vastasi päiviä jne. Sitten lääkäri heilutti ultrakeppiä jossain muussa asennossa kun esitteli miehelle mun komeita keltarauhasia, ja yhtäkkiä huudahti, että " Hei hep, hetkinen, mitäs tuolla vilahti?!" Tyyppi B oli niin suoraan A:n takana, ettei siitä ollut ensin näkynyt milliäkään. Siinä vaiheessa kyllä kyyneleet virtasi niin ettei koko ultraamisestakaan meinannut tulla mitään, kun hytkyin niin kovasti : ) Mutta 2 tyyppiä siellä siis köllötteli! B:n sykettä ei saatu kuuluviin, kun oli niin huonossa kulmassa, mutta kokonsa puolesta hänenkin pitäisi olla ihan kunnossa. Eli seuraava etappi on neuvola 3.4.
Kaikille mukavaa maanantaita, palailen paremmalla ajalla!
Jessis rv8+0
Wau Jessis! Hienoja uutisia :) Kylläpä meidän pinossa nyt näitä monikkoraskauksia riittää! Onnea teille kahdesta matkalaisesta!
Vai että Enniksestä tulee metallialan ammattilainen! Töitä tosiaan varmasti löytyy. Päinvastoin kuin omalla alallani... Tuntuu typerältä että ensin on opiskellut vuosikausia ja sitten ei kelpaakaan mihinkään töihin. No, ei nyt heitetä vielä kirvestä kaivoon, enköhän vielä jotain työtä löydä. Tai sitten vain takasin yliopistolle jatko-opiskelijaksi ja tutkijaksi.
Tosiaan Kakilu, jo neljäsosa raskautta takana! Uskomatonta :) Millonkohan sitä uskaltaisi ruveta todella miettimään sitä pientä uutta perheenjäsentä? Vielä tähän asti sitä on koittanut olla ajattelematta itse vauvaa, ja laskeskelee vaan raskausviikkoja sekä päiviä ekaan neuvolakäyntiin.
Naksu: Keikka meni hienosti, kiitos kysymästä! Hyvin jaksoin matkan Jyväskylään ja perillä meitä odottikin valmiina ruoka, minkä jälkeen päästiin kokoamaan kamoja. Ennen keikkaa oli tunti odottelua, ja silloin se paha olo todella iski, mutta väkisin vaan lavalle ja siinähän se keikka sitten menikin. Oli kyllä aika raskasta hillua värivalojen kuumuudessa, mutta minulla oli mukana iso tuoppi vettä, josta sai välillä hörpätä. Takasintulomatka sitten olikin jo toinen tarina, silloin oli tosi väsy ja paha olo. Onneksi nukahdin hetkeksi niin matka meni nopeammin. Sunnuntai oli toooosi raskas päivä, pääasiassa nukuin koko sunnuntain. Onneksi meidän muut lähitulevaisuuden keikat on täällä Turun seudulla, niin ei tule vähään aikaan noin raskaita reissuja eteen!
t. Liljis, 9+2
Mutta sitä ennen onnittelut Jessikselle - tuplat, hih!!! :D
Ja sitten suoraan omaan napaan - kun olette lukeneet tämän niin ymmärrätte varmaan ettei tällä hetkellä ole mielessä mikään muu kuin se!!!!
Heräsin viime yönä klo 1.25 vessaan. Pimeässä vessassa tuumin, että ihan kuin jotain nyt tulisi emättimestä ja pyyhkäisin paperilla - pimeydestä huolimatta näin heti, että se oli verta! Huusin miehelle hysteerisesti että " ****, mä vuodan verta!!" ja mies ryntäsi sillä sekunnilla vessaan. Samassa sitten lorahtikin jo pytyn täydeltä ja toisen kerran heti perään. Veri oli " vesimäistä" , ei paksua vaan sellaista, että ajattelin että lapsivedet siinä menivät. Ja sitä tuli PALJON, tuntui että useampi desi olisi huljahtanut! Voi sitä surua ja epätoivon tunnetta, itkin ja huusin, huusin ja itkin! Siinä istuttiin pitkä aika (ajantaju tosin meni itseltäni, mutta kellosta huomasin että olikin mennyt pitkä tovi) vessassa, mies lattialla ja minä pytyllä, odottelin vieläkö lorisee. Sitten siirryttiin sänkyyn ja olo oli kertakaikkisen turta!!! Mielettömän tyhjä tunne siitä, että me menetettiin tämäkin vauva, ei voi olla totta! Yö meni sellaisessa sekavassa mielentilassa, en tiedä nukuinko (kyllä varmaan jonkin verran)... Sitten aamulla soitin lääkäriin; hoitaja se vähätteli ja sanoi, että tulet torstaina niinkuin on aika jo varattunakin, menet tänään vaan verikokeeseen. Minä yritin epätoivoisesti sanoa, että haluan ultraan, haluan että asia tarkistetaan, mutta aikaa en saanut. Hetken kuluttua hoitaja onneksi soitti takaisin ja sanoi lääkärin tehneen tilaa meille.
Puoli kaksitoista oli aika ja lääkärille sanoin, että ei ole enää mitään toivoa, vuotoa tuli niiiin paljon. Lääkäri oli myös tosi harmissaan... Sitten ultrattavaksi ja miehen kädestä kiinni! En uskaltanut katsoa monitoriin, huomasin vaan miten lääkäri jotenkin " lysähti" ja huokaisi (ajattelin että no niin, se oli siinä) - ja sitten sanoi että " Täällä on kaikki hyvin!!!" !!!!!!! Voi ette usko miten onnellinen olin, kyllä niin suuri onnen itku tuli ettei ikinä!!! Siinä ruudulla näin sitten itsekin meidän vauvan! :D Hytkyin niin kovasti itkemisestä ja nauramisesta, että meni hetki, ennen kuin näin sykkeen, mutta niin se vaan siellä pumpsutti, hienosti niin kuin lääkäri sanoi!!!! Pituutta meidän Pullalla oli tällä kertaa tasan viikkoja vastaavasti, 20,5mm eli 8+5. Lapsivettä oli normaalisti eikä mitään selvää syytä vuodolle löytynyt. Lääkäri tosin sanoi, että saattaa olla että siellä on ollut hematooma (näki jotain jälkeä), joka on vuotanut ulos. Siinä sitten nauraa räkätin koko ajan ja lääkärikin nauroi - lähinnä varmaan mulle! ;D Voi sitä onnea, ihan sekaisin menin, niin varma olin että me oltiin menetetty meidän vauva!!!
Uusi aika ultraan on ensi viikolla - mun mielenrauhan vuoksi! :) Lääkäri sanoi, että mitään syytä ei ole epäillä että huonosti kävisi, kaikki näyttää olevan erittäin hyvin! Saatiin kuva meidän ylpeydenaiheestamme, neuvolakortti ja lupa soittaa neuvolaan!!! :D Nyt on siis neuvola-aikakin varattuna, se on parin viikon päästä maanantaina! Voi että, yhtä hymyä ja iloa olen nyt, joskin kyllä myös hämmentynyt! Kyllä oli sellainen säikähdys, etten enää toiste tahtoisi tuollaista kokea!!! Mies on aivan hämillään, se ei varmaan tiedä enää mistään mitään. Sanoikin, että " Ensin meidän vauva otetaan pois, sitten annetaan takaisin - mitä tässä nyt voi ajatella?" . Vaan eipä sitä vauvaa otettukaan pois!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Nyt muiden toiveitteni joukkoon lisään yhden: toivon etten enää kertaakaan vuoda tämän raskauden aikana!!!! Voi miten kovasti sitä toivookaan - nyt vielä enemmän kuin ennen - että kaikki menisi hyvin!!!
Hurjan säikähdyksen kokenut Naksu ja Pulla 8+5 :D
mikä horror story!!!! Ihan menin kananlihalle, kun kuulosti niiiiin pahalta! Voi kauheeta! Mutta onnea hirmusti, että kaikki on kuitenkin hyvin (((halaa))) Onneksi lekuri sai sulle raivattua ajan.
Kyllä toi tuntuu juuri siltä, että nyt kaiken täytyy mennä tästä eteenpäin hyvin, kun tuollaisella ensin säikytellään : )
Huhhuh...
Ja kiitos teille ihanaisille onnitteluista, kyllä täällä nyt vaan leijutaan päivästä toiseen. Hirveän pitkä aika vielä tuohon neuvolaan ja seuraavaan ultraan (np-ultra).
J.
Huh, olipa teillä rankka yö! Onneksi kaikki kuitenkin päättyi hyvin!! Minä täällä hormonihumalan kourissa tirautin jo muutaman kyyneleenkin kun luin kirjoituksesi :) Tuli niin elävästi mieleen oma keskenmeno kun vuoroin istuin pöntöllä vuotamassa ja vuoroin makasin vessan lattialla kipujen keskellä... No, se on mennyttä se. Hyvä että teidän Pulla on tukevasti kyydissä :)
t. Liljis
Jessikselle ihan älyttömästi onnea tuplista ja tervetuloa hämmentävänn kaksosraskaudenmaailmaan! Osaat jo varmaan sanoa sen ääneen mutta uskomiseeen meni mullaainakin kauan aikaa. Sinäkö se jossain vaiheessa mietitkin, että olisko siellä tuplat. Nyt menee kyllä jo tilastotkin ihan sekaisin kun näin monta monikkoraskautta näinkin pienessä porukassa.
Liljikselläkin reissu meni ihan putkeen, hyvä, hyvä!
Voi Naksu, kertomuksesi oli hurja mutta jotenkin tiesin heti ensimmäiseltä riviltä lähtien, että kaikki on kuitenkin hyvin. Toi on kamalaa, kun ehtii jo surra ihan epätoivoisena mutta onneksi kaikki päättyi nauruun...voin kuvitella hysteriasi siinä lääkärin vastaanotolla. Ja pullakin oli kasvanut upeasti!
ja omaa napaa... pojalle tuli yhtäkkiä laryngiitti la-su välisenä yönä ja eikun päivystykseen ajamaan 01 aikaan, matkalla kohtaus osittain jo laukesikin kun oli istumassa autossa ja oli raikas viileä ilma.Siellä sitten odotellaan pojan lääkitsemisiä ja vaikutusta ja tulipa siinä pissahätä itselle ja.... mitä... housuissa on jotain tummaa ja pöntöön lorahtaa omituisia klimppejä.... apua. Onneksi oltiin valmiiksi keskussairaalassa ja poikaa hoitanut lääkäri pyysi gynen paikalle ja ultrassa kaikki hyvin, vuodolle ei löytynyt taaskaan syytä. Pikkuset oli 22 ja 23 mm vastasivat viikkoja 8+6 . On siis siin stressaavaa, taas viime yönä tuli vähän tuhrua pyyhittäessä....pitääkö mun ostaa ruskeeta vessapaperia etten näe siinä mitään!!
Nyt saa kyllä pääsiäisnoidat hommia ja noitua nää vuodot vaikka, vai
kka ...minne!
Kakilu ja luru+Mökö 8+5
naksulla ja kakilulla onkin ollut kauheat hetket menossa siellä.. onneksi kaikki hyvin! =)
jessikselle onnittelut! kaksoset sinnekin! =D
hienoa, että liljis selvisi keikkareissusta kunnialla!
olisi se kanssa ollut, jos bändin muu porukka olisi saanut yleisölle selvitellä, että solisti on todella huonovointinen, ja ei, se ei ole kännissä.. ;)
omaa napaa..
väsyttää, väsyttää ja päästä särkee, ja väsyttää.
mitään ruokaa/syötävää ei tee mieli, mutta väkisin on syötävä.
tai, ne tomaatit on ihan ok, ja maito. leipää ja ruokaa voi syödä, jos lisänä on tomaattia ja maitoa..
tekisi mieli kirjoitella vaikka mitä, mutta ei jaksa.
palataan taas ruutuun..
nyt takaisin vintiöiden viihdytykseen =)
-ennis- rv8+5
Onpas täällä hurjia uutisia!
JESSIS tupla-isot onnittelut! Me yhden vauvan odottajathan ollaan jo ihan vähemmistönä tässä pinossa, kun niin monella on kaksi tai kolme tulossa!
NAKSU kamala mikä säikähdys, mutta onneksi päättyi hyvin! Hurjan yleisiä vaikuttaa olevan vuodot raskauden alussa!? Melkein kaikilla on tainnut olla niitä? Mutta toisaalta helpottavaa tietää, että jos itsellekin joku vuoto tulisi niin ei välttämättä ole keskenmeno kyseessä. Eipä kyllä ole mitään vuotoa tähän asti ollut, ja ne oireetkin antaa edelleen odottaa itseään. Kohtahan se pahin pahoinvointiaika pitäisi alkaa olla takana päin, eli ilmeisesti mä sitten vältyin siltä kokonaan.
Itselläni on kyllä jo tosi kivasti pelko ja huoli hälvennyt. Ja kun lääkäriltä ja neuvolasta olen saanut ison pinon kaikenlaisia " Meille tulee vauva" - vihkosia, vähän niitä uskaltaa jo sillä mielellä lukea että meille todellakin tulee se vauva!
Tänään oli eka neuvola. Oli ihan kiva neuvola-täti, asiallinen eikä mikään turhan hössöttäjä. Näistä hoidoista hän ei kyllä tuntunut tajuavan tuon taivaallista, kuten arvelinkin...ei tuollaisella lande-neuvolan tädillä ole ehkä koskaan ennen käynyt ketään hoidoilla raskautunutta. Mulla oli kaikki veri-ym. arvot ihan mitä pitikin, joten hyvillä mielin voi jatkaa eteenpäin. Viikkoja ja laskettua aikaa ei ainakaan tässä vaiheessa muutettu. Seuraava etappi on sitten se niskapoimu-ultra huhtikuun alussa. Pitää tällä viikolla soitella sairaalaan ja varata aika.
Brooke 8+4
Aivan ihanaa Jessis, että teitä on kohdannut tuollainen tuplaonni! Varmaan menee tovi asiaa sulatellessa... :)
Naksulla oli ihan kauhea juttu yöllä! Onneksi Pulla oli edelleen hyvissä voimissa äidin masussa!
Sen verran omaa napaa, että tänään oli rakenneultra, ja kaikki on hyvin! Terve vauva näyttäisi olevan tulossa. Luultavasti toinen viliviikari eli poika, mutta ei ollut ihan 100%. :)
Jälleen vieraissa
-Q-
Hui Naksu!!
Onneksi kaikki hyvin pullalla! Olipa ihana kuulla kaiken sen pelon jälkeen....huiii...
Peukkuja ja tarroja ja liimaa ja kaikkea matkalla, että pulla pysyy mukana loppuun saakka.
Mukana eläen
Afternoon
ps. Jessis - hurjasti onnea tuplista =) ja Quulle myös onnittelut!
Jessis ONNEA ihan mielettömän paljon tuplista! Monikkoraskauksia kyllä on sattunut paljon tähän meidän pieneen porukkaan!
Hyvä hyvä et Lilijiksen keikka on ohi onnistuneesti, pikku hiljaa palauttelet varmaan itseäsi väsymyksestä. Välillä tuntuu illalla et suihkussa käyntikin on liikaa väsymyksen kourissa, ja iskee huono olo. Voin kuvitella miten raskas kokemus keikkasi on ollut!
Voi Naksu ja Kakilu, ihanaa että kaikki on hyvin nuinkin pelottavien kokemusten jlk!!! Tää on kyllä sellaista tunteiden vuoristorataa et alta pois!!!
Ennis, täällä ihan samat oireet... Väsy, väsy, väsy ja päänsärkyä aika usein. Mitään ei tee mieli, mutta väkisin syöpöttelen parin tunnin välein, ja niin se vaan oloa helpottaa.
Meillä on tytöllä uimakoulu tällä ja ensi viikolla, ja aika raskaita on illat kun töiden ja päiväkodin jlk painetaan uimahallille. lepo jää aika vähäiseksi ja sen kyllä aamulla huomasi. Tuntui kahdeksan tunnin yöunien jlk, ettei olis nukkunut yhtään....
Ylitin tänään tietyn oman etappini, kun uskaltauduin ostamaan mamma-farkut. Se oli kyllä aika pakonsanelema juttu, kun farkut ei sovi enää mitenkään päälle, ja housut jotka on sopinut vielä, niin olin istunut purkan päälle (jeah!) ja vanhoista mammahousuista katkesi aamulla kuminauha, eikä ne pysyneet päällä. niin kävelin työpäivän välissä kauppaan ja täräytin ihanat farkut! Onhan nää ihanat päällä, kun ei purista mistään.
huoh, yritän hetkittäin nauttiakin tästä raskaudesta, vaikka välillä pelko peikko iskeekin. Hus pois kaikilta vuodot!!! Ja onnea meille kaikille matkaan!
Terkuin nallu ja piiperöt rv 10+1
Nallukka on jo uskaltautunut hommaamaan mamma-housut. Itse en vielä, olen havainnut että kuminauhaviritelmä napinlävestä nappiin toimii hyvin. Täytyy vaan käyttää riittävän pitkiä paitoja ettei puoliksi aukioleva vetskari näy :) Kotona hillun mielelläni löysät legginsit jalassa, pääasia ettei mistään purista. Niin, ja tosiaan Nallukka, reissusta palautumiseen meni pari päivää. Vasta tänään olo on ¿normaalisti¿ huono :)
Hienoa että Brookella oli kaikki arvot kohdallaan ja että huoli alkaa hiukan hellittää! Itselläni neuvola on vasta ensi viikon perjantaina. Tai kaipa nyt voisi sanoa että JO ensi viikon perjantaina. Aikaisemmin nimittäin tuntui että neuvolaan on vielä ikuisuus, mutta nyt se on jo ensi viikolla. Jännää!
Voi ei Kakilu, ne tuhruttelut vaan piinaavat sinua. Jospa tämä olisi ollut viimeinen. Inhottavia tuollaiset turhat sydämentykytykset.
Ärsyttää että kämppä on kuin räjähdyksen jäljiltä... En ole jaksanut tiskata, pyykätä, imuroida, pyyhkiä pölyjä enkä edes laittaa tavaroita paikoilleen. Enkä viitsi patistaa miestäkään siivoamaan kun hän tekee niin raskasta työtä. No, eletään nyt sitten sotkussa vielä pari viikkoa, eiköhän sitten jo väsy ja paha olo hiukan hellitä ja pääsen puunaamaan nurkkia.
t. Liljis, 9+3
brookella oli mukavia neuvolakuulumisia =)
ja liljis toipunut keikasta =), ei sitä todellakaan jaksa niin kuin ennen, ei..
meilläkin on tiskiä tiskipöydällä, pyykkiä kylppärissä, leluja hujan hajan.. pakko on kuitenkin 2krt viikossa raivata kamppeet ja imuroida, kun meillä on koira, kissa ja kaksi vintiötä.. onneksi mun mies on siivoustaitoinen =) (vaikkakin pyykit ja ruokahuolto on mun heiniä)
nallukka on siirtynyt äitiys-muotiin =D
..itseasiassa niin minäkin tänä aamuna.
eilen illalla kaivelin äitiysvaate-laatikkoa, ja valkkasin sieltä osan pesuun. aamulla oli puhtaat ja kuivat mamma-sammarit jalassa.
tämä syystä että, turvotus (?) on vieläkin ällistyttävää.
mä en kyllä jaksaisi koulun jälkeen (kun on käynyt kaupassa ja hakenut muksut) enää ruuanlaiton yms jälkeen lähteä minnekään. mun puukäsityö-harrastus to-iltaisin on ollut jo 4viikkoa pois ohjelmasta.. kun ei vaan jaksa. jospa sitten pääsisäisen jälkeen jaksaisi..
tänään kävin erään tutun kanssa kahvilla, ei olla muutamaan kuukauteen ehditty tavata, ja hän oli tovin kovin vaivautunut..
sanoin sitten avatakseni keskustelua, että pitää alkaa tila-autoa katselemaan, kun meille on tulossa kaksoset syksyllä, niin kaveri puuskahti, että joo! en millään kehdannut kysyä, että oletko raskaana, vai lihonut.. =D
tietty voi olla, että edellisestä synnytyksestä on kuitenkin vasta 1v1kk, ja nyt on jo kolmas raskaus (tai seitsemäs, miten sen ottaa..) menossa, niin maha pullahtaa tosi nopeasti. asiaa auttanee, että on useampi kyytiläinen..
(ja edellisen raskauden jälkeen olen tehnyt ehkä neljä kappaletta vatsalihasliikkeitä.. nolona..)
eka raskaus alkoi aikanaan näkyä omaan silmään rv16 ja muille siinä rv18 kieppeillä
toka raskaus siinä rv12 ja rv15.
tää kyllä vetää pohjat..
eilen kävin nukkumaan " tirsoille" 18.30, ja heräsin siksi aikaa kun mies toi vintiön makkariin ja nukutin kuopuksen. jatkoin unia aamuun. tai laitoin pari kertaa yöllä tuttia, mutta kuitenkin niin kuin olin nukkuvinani.
aamulla kun kello soi 6.30, niin edelleen väsytti. mikään uni ei tunnu riittävän..
mullakin oli jonkin moista lievää (verrattuna naksun kokemuksiin..) tiputtelua viikonloppuna. sitä oli eilenkin iltapäivällä kun tulin koulusta kotiin. ajattelin illalla, että olkoon mitä on, mutta katellaan sinne ens viikon neuvolaan asti..
no, tänään aamulla kun olin vienyt pojat hoitoon, soitin heti 8.00 neuvolaan, ja kysyin kerkeisikö maija ennen pääsiäistä kurkata ultralla mitä mahassa on meneillään.
sainkin ajan jo tälle päivälle, ja pääsin vilkaisemaan morttia ja verttiä. siellähän ne kaverukset köllöttelivät, ja molemmilla näytti olevan kaikki ok. =)
helpottipa hermoja..
nyt pitää mennä ripustelemaan pyykit, ja jos saisi siivottua.. me ollaan lähdössä to reissuun, ja pitäs ennen sitä pestä osa pyykkejä, siivota -> niin on mukava tulla sitten reissusta, viedä koira mummulaan, imuroida auto kun on koiraa kuljetettu..
ja monta muuta.. niin ja pakata..
mut nyt taas on mentävä
voikaahan paksusti ;)
-ennis- +mortti ja vertti rv8+5
Piti viimeksi jo mainita, että miehen veljen perheeseen syntyi eilen kolmas tyttö! Suloinen paketti, tosin kovin pieni (hiukan alle 2800g). Täytyy sen verran avautua, että en vaan kertakaikkiaan pysty ymmärtämään lasten äitiä, joka on polttanut tupakkaa läpi jokaisen raskautensa, eikä voi tupakointinsa vuoksi imettääkään lapsiaan... Onneksi lapset ovat kuitenkin olleet terveitä, ainoastaan aika pieniä. Tarkoitus ei ole loukata ketään, mutta jotenkin vaan potuttaa kun jotkut eivät viitsi ajatella lapsensa parasta.
Vielä kun saisin omankin mieheni lopettamaan tupakoinnin... No, hän ei sentään ole raskaana. Vaan eipä kai siitä lopettamisesta haittaakaan olisi... Itseäni tupakan haju ainakin tällä hetkellä ällöttää suuresti ja ukko saakin röhnöttää omalla sohvallaan kaukana minusta käytyään sauhuilla :)
Voih, Enniksellä on hirmuisesti puuhaa. Jaksuja sinne, muistathan levätä aina välillä :)
t. Liljis
Nallukka: Ihania uutisia ultrasta, minullekin tuli kyyneleet silmiin kun ajattelin asiaa. Mahtavaa että piiperöt voivat hyvin :)
Vai että pitää Jessis meitä vielä viikonlopun yli jännityksessä ;) No, eiköhän pari päivää mene nopsaan!
Täällähän on muitakin puutarhaharrastajia! Itse katson olevani vielä aloittelija, innostuin puutarhan hoidosta kaksi kesää sitten, ja viime kesänä heiluin lapion kanssa jo ihan hulluna pitkin tonttia. Meidän talo on vanha, ja siten pihakin on vanha, ja aika paljon hyöty- ja koristekasveja täällä jo oli valmiina. Viime kesänä ostelin loppukesän kukka-alesta liudan erilaisia perennoja ja ajattelin kokeilla miten ne selviävät näillä leveysasteilla talven yli ilman sen kummempaa suojaamista. Odotan siis jännityksellä mitä maasta tänä vuonna putkahtaa!
Ennis: Sinähän menet ensi viikolla taas opintojen pariin? Saakos kysyä mitä opiskelet?
Naksu: Kurja juttu että olet voinut kovin huonosti. Itselläni on parina iltana meinannut tulla itku kun olo on niin tukala, päätä särkee ja oksettaa... Eiköhän tähän kohta helpotusta saada. Eikös rv12 ole ¿maaginen¿ raja, jonka jälkeen pahoinvointi yleensä alkaa helpottaa? Minullakin on muuten vatsan sivuilla ollut molemmin puolin muutaman päivän ajan ikävää vihlontaa. Välillä kipu on kovakin ja jään paikoilleni odottamaan jatkuuko se. Mutta yleensä se menee melkein heti kun on tullutkin. Ai niin, niistä alaselkäkivuista: jostain olen lukenut että raskauden aikana voi tuntua esim. iskias-hermokipuilua. Se taisi johtua hormonitasojen muutoksista, ja tuntuu juuri alaselässä ja pakarassa (ja vielä jalassakin voi tuntua).
Omakin selkä on alkanut vaivaamaan: se ¿naksuu¿ alaselästä. En tiedä onko se jokin nikama vai mikä, mutta kurottaessa ja joskus ihan vain kävellessäkin selkä naksahtaa. Se ei satu eikä se varmaan kuulu ulospäin (tunnen naksahduksen itse), mutta tuntuu inhottavalta.
Tänään nukuin päikkärit ja venytän yöunille menoa vähän pidempään jotta saisin aamulla nukuttua pitkään. Samalla vuorokausirytmi ehkä hiukan siirtyy eteenpäin, tiedä häntä. Jospa vaikka jaksaisin vetäistä huomenna loistavan keikan :)
Hiphei, huomenna paukkuu viikot! Riemuitsen erityisesti siksi että taidan sittenkin päästä tämän pelkäämäni yhdeksännen raskausviikon loppuun onnellisesti!! Vielä senkään jälkeen ei olla ihan selvillä vesillä, mutta kokoajan on vaan paremmin pullat uunissa :)
Hyvää yötä ja aurinkoista viikonloppua kaikille!!
t. Liljis, 8+6