~~Lokakuiset maaliskuussa~~
jatketaanpa lokakuun tulevat äidit juttuja täällä, kun entinen pino on niiiin megapitkä.
jos joku osaa linkittää edellisen, niin hienoa! =)
Kommentit (167)
Huoli täällä taas nousee entisestään, aamulla vessakäynnillä tuli taas tuhrua... Kolmeen päivään ei tullut mitään ja sitten taas. Mitä ihmettä tuo tuollainen nyt sitten on? Mistä sitä taas tulee? Onko tuonne jonnekin jäänyt jotain " jämiä" vai alkaako vuoto taas uudelleen? Kyllä pelottaa niin kauheesti, heti kun vähän hengähtää niin jo uutta paniikkia pukkaa! :( Kunpa kaikki nyt vaan olisi hyvin! Olikos muilla tuollaista on/off-vuotelua? No, ei auta kuin toivoa oikein hurjasti, että loppuisi ja valmistautua töihin lähtöön!
Mukavaa 2. pääsiäispäivää kaikille!
Naksu 9+5
Voi Naksu, tuo varmasti kyllä aiheuttaa huolta, kun muutenkin tässä hoitojen jäljiltä mennään ihmetellen eteenpäin! Lähtekäämme siitä että se on normaalia, ja joillakinhan kai vuotelee pitkäänkin raskausviikkojen edetessä.
Täällä on sormet ja varpaat pystyssä meidän kaikkien puolesta. Itsekin jotenkin jännitän ihan hulluna edelleen, vaikka HEI huomennahan alkaa jo 12. raskausviikko. Jipii! Oon hirveästi miettiny et miten ja milloin kertois meidän nelivuotiaalle tulevista vauvoista??? Miten se lie ymmärtää tän asian sit, et tosiaan kolme vauvaa on tulossa... Tuntuu etteihän se jaksa odottaa syksyä jos nyt kertois.... Niin ja jos jotain sattuis... Pe on se ultra, jossa taas saadaan lisätietoa vauvojen kehittymisestä. Yritellään mennä tuo huhtikuu vielä hissun kissun, vaikka se kyl nyt jo epäilee tätä äitin pömppömasua.... Miten te muut joilla on jo ennestään lapsukaisia olette toimineet yän kertomisen suhteen?
Täällä alkoi viime yönä kauhea flunssa. Huoh, tätä en olis kyllä kaivannut näiden olotilojen keskelle. Mulla on astma, ja tilanne menee heti aika tukalaksi... Ja yritäppä pärjätä keittosuolaliuoksella ja parasetamolilla. No tahdon voimalla eteenpäin....
Naksulle rauhaisaa mieltä sinne ja tsempitykset!!!
Terkuin Nallu 11+0 viikot poksuu....
Onpas kurjia nuo tuollaiset vuodot, tuntuu että hurjan monella niitä on! Mutta toivottavasti ovat vain jotain vaaratonta.
Mulla ei ole ollut missään vaiheessa pisaraakaan vuotoa, mutta mua taas huolettaa edelleen tämä oireettomuus. Vaikka tiedänkin, että se voi olla ihan normaalia.
Minäkin odotan ihan hulluna sitä seuraavaa ultraa ja 12 viikon täyttymistä. JOS sitä sitten jo uskaltaisi rauhoittua? No, saa nähdä! Yhtä hermoilua tää tuntuu olevan koko ajan.
Kaikesta huolimatta mukavaa pääsiäisen jälkeistä viikkoa kaikille!
Brooke 9+4
Uskoisin että se tuhru on tosiaan peräisin siitä edellisestä vuodosta, ainakin jos se oli vanhan veren näköistä. Ne on tosi yleisiä nuo vuodot alkuraskaudessa. Minulla ne tosin oli siitä kohdunulkoisesta johtuvia, mutta sinullahan on jo tarkistettu että vaavi on oikeassa paikassa ja voi hyvin.
Eikös teidän pulla ole joka ultrassa kasvanut ihan viikkojen mukaan? Se ainakin kertoo että kaikein pitäisi olla ok. Minusta sinulla on kuitenkin oikeus vaatia ultraan pääsyä... mene ihmeessä vaikka päivystykseen jos pelottaa. Olen sitä mieltä että turhaan ei kannata panikoida kun meillä on tämä ihana nykytekniikka apunamme.
Kaikkea hyvää myös muille tutuille.
T: Ull-Maij kp 16/28 (25)
Tulin kiittämään kaikkia tuesta!!! Sitä kyllä tarvitaan, uskokaa pois!
Tuhrua on tullut pitkin päivää, mutta onneksi toistaiseksi niukahkosti. Vatsassa kiristelee (tai mitä lie, vaikea kuvailla), etenkin tuolla sivuilla. Epämukavan tuntuista, mutta ei kuitenkin kivuliasta - ainakaan vielä. Toivon, että tuokin olisi normaalia... Mutta voin kertoa, että kyllä vetää huolet kattoon tällainen tuhruttelu! :( Juuri kun pahimmasta shokista oli selvitty, tulee uutta - vaikkakin vielä pientä - syytä esiin! Kovasti toivon, että nämä tuhruttelut/vuodot ja muutkin vastoinkäymiset loppuisivat!!!
Nallukka: Onhan se niin, että tuskin noin pienelle ihan vielä kannattaa mahdollisesta sisarusparvesta kertoa! Matkaa on vielä kuitenkin pitkälti tarvottavana ennen kuin vauvat ovat sylissä ja pienellä ihmisellä aika kulkee tuhat kertaa hitaammin kuin meillä aikuisilla. Joten jos meillä olisi jo lapsi, odottelisin kyllä vielä hyvän tovin ennen kuin kertoisin. Mutta tämä siis vain mielipiteeni! :) Hei, onhan siellä nyt jo 12. rv kun kerta on 11+0 jo!!! :D
Ull-majlle superhuiskutukset! Kiva kuulla sustakin!!! Ja heti aluksi toivotan teille kovasti tsemppiä uuden vaavelin yritykseen!!! Niin, täällähän oli ekassa ultrassa Pulla pari päivää pienempi kuin " pitäisi" ja sitten tokassa - siinä yllätysultrassa jossa kaikki olikin hyvin!!! :D - olikin sitten kirinyt ja vastasi viikkoja päivälleen!!! Se tuntui kyllä hyvältä!! Mutta nyt siis taas uudet huolet ja murheet, ensi torstaina (mikäli sitä ennen ei jotain kamalaa tapahdu) sitten taas kurkkaamaan massuun! Kyllähän ne varmasti ottaisivat minut ultraan nopeamminkin, mutta jos tämä tilanne tällaisena säilyy tai toivonmukaan paranee, taidan odotella torstaille...
Nyt suihkun kautta vällyjen väliin, juuri tulin töistä ja aamulla menen taas seiskaan! Hyvät yöt kaikille, toivottavasti arjen saapuessa pinomme saa taas uutta tuulta alleen! :)
Naksu
kirjotin äsken tajuttoman stoorin ja se katos taivaan tuuliin...eikä!
Naksulle mieltä rauhottavia säteitä...näitä tuhruja tulee ja menee, ota niistä ylivalta ja jaksa vaan uskoa, että pullalla on kaikki hyvin!
Mulle on ainakin sanottu sen sata kertaa, että ruskeat eli vanhan veren vuodot on vaarattomia ja ivf raskauksissa on usein alkuraskaudenvuotoja jopa viikolle 14-15 asti eikä niille yleensä löydy muuta syytä kuin se, että lääkkeellisesti kasvatettu paksu limakalvo saatta välillä tuhruttaa. Niin ei-lohduttavalta kun se kuulostaakin niin niin se vain on.
Itselläni on kanssa pahaolo lieventynyt paljon eikä väsymyskään ole enää niin " kaatavaa" ja hetihän se huoli tuli mieleen, että mitäs nyt kun ei koko ajan olekaan huono olo...mikä vialla....kai ne rupee viikot olemaan jo kuitenkin sen verran, että pahin on ohi...siis olotila.
Mitens muilla, onko yhtään ehompi olo? Minä olen jopa huomannut hymyileväni välillä...tossa olikin muutaman viikon sellanen väkinäinen-nieleskelevä-tympeä ilme naamalla, että alkoi jo itseäkin pelottaan kun peiliin katso...kato oikea zombi!!
Niin, sinne ultraan on tosiaan aikaa vielä tasan kaksi viikkoa...huh,huh.
No niin kaveri heräsi ja tää jäi nyt näin lyhyeksi...nähdään!!
Kakilu ja Luru + Mökö 9+6
kamalia vieroitusoireita, kun on ollut useamman päivän nettipimennossa! ;)
voi naksu ja sun tuhruttelut.. mulla on kanssa.
osapuilleen joka toinen-kolmas päivä tiputtelee, tai ainakin on vaaleanpunaista tai rusehtavaa valkovuotoa. ja perjantaina tosiaan kävin viimeeksi kurkkimassa otsoa ja intoa, ja silloin voivat mainiosti..
huomenna olisi taas aamulla neuvola (ihan " virallinen" ennalta sovittu aika).
toivottavasti pirpanat voivat edelleen huomennakin kunnollisesti..
joku kyseli että mitä siellä ultrassa näillä viikoilla näkyy.. no sillä meidän neuvolan ultralla ei juuri näy muuta, kuin kohdun reunat, sikiöpussit, alkio=möntti, jossa näkyy syke=vipatusta, ja reaalialikaisena alkion/sikiön liikkeet.. eli sillä ei nää sillä lailla hyvin , että vielä voisi nähdä vartalon muotoja.
odotankin kuumeisesti 8.4. niskapoimu uä:aa äitpolilla.. =)
nyt kyllä uskallan jo tuulettaa, että pahin pahoinvointi on ohi, kuten kakilukin ainakin jo ihasteli omaa oloaan.
edelleen tulee kyllä huono olo, jos ei syö yhtenään (2h välein), tai jos väsyttää ihan hirveästi, tai jos tulee kuuma.
minä olen tän ja huomisen saikulla.
(torstainkin olisin saanut, mutta silloin on tärkeetä juttua koulussa, yritän raahautua paikalle..)
kävin illalla nukkumaan jo 20.30, mutta koko yön unisaalis jäi about 3 tuntiin.. kaiken maailman ajatukset isän tilanteesta ja tästä tuhruttelusta, ja kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta pyörii päässä.. etenkin yöllä.
aamu alkoi parilla panadolilla kun päätä särki ihan kiitettävästi, joten taas kerran soitin neuvolaan, ja th kirjoitti mukisematta pari päivää lepoa.
isän tilanne on nyt se, että viikonloppuna päätettiin, että sairasta ja väsynyttä ihmistä on nyt kiusattu kaiken maailman hoitoyrityksillä ja lukuisilla epäonnistuneilla kanyylin laitoilla riittävästi.
kun ei enää mikään auta siten, että siitä olisi vastaavaa hyötyä, päätimme että jätetään tippa ja kaikki muu lääkitys pois, ainoastaan kipulääkkeet menee. laastarina ja pistoksena.
isä oli järkyttävässä kunnossa.. suurimmaksi osaksi tajuton, toisinaan hetkittäin tolkuisaan, ja korisi, kun limaa kertyy hengitysteihin eikä ole enää pontta yskiä.
silmistä oli kaikki elämä paennut, ne olivat melkein kuin muovia?? ihan kiillottomat, kuopallaan, ja katse jotenkin hajallaan.
koko ihminen oli kuin kuori, josta sisus on kadonnut, ihan kuihtunut.
tämä läheisen ihmisen kuolemisen odottaminen on kyllä kauheata.
hitaastihan tätä kohti on kesästä menty, ja tammikuusta asti hieman vauhdikkaammin, mutta..
ei se ainakaan tätä helpommaksi tee, että viikkotolkulla etukäteen miettii väistämätöntä lopputulosta. olisi hänelle itselleen sitä helpompaa, mitä nopeammin hän pääsee pois.
mun omat ajatukset on kyllä tän asian kanssa jo aika selkeät, enkä ole enää mitenkään suunniltani.
pinna vaan on kireellä, ja väsyttää ehkä ylimääräistä, ja tietty, että uni ei tule.
tuli ihan mieleen.. millä rv aletaan puhua sikiöstä eikä enää alkiosta? ei pysty muistamaan enää..
jaajaa, vintiöt haluavat ruokaa.. taidan mennä paistamaan kalapuikkoja ja lämmittää eilistä muusia...
yritän kommentoida paremmalla ajalla muidenkin juttuja.. ensikerralla!
mites voivat helmis, vanda ja muut, jotka eivät kovin aktiiveja kirjoittelijoita ole?
-ennis- + otso ja into rv9+6 huomenna poksuu rv!!
Olen ollut aika koomassa tässä pari päivää... Juuri kun pääsin sanomaan että pahoinvointi alkaa helpottaa, niin tässä sitä taas ollaan. Päätä särkee melkein jatkuvasti ja öisin en saa nukuttua. Saas nähdä mistä nyt tuulee ja mitä seuraavaksi tulee vastaan.
Perjantaina on neuvola, jee! Ehkäpä siellä saadaan dopplerilla sydänäänet kuulumaan. Todennäköisesti ääniä joutuu kuitenkin odottelemaan sinne np-ultraan asti.
Naksulle jaksamista tuhrujen kanssa. Varmasti saavat aina sydämen sijoiltaan. Uskotaan nyt kuitenkin että kuuluvat asiaan.
Ennikselle myöskin jaksamista. Toivottavasti isäsi pääsee lepoon rauhallisesti.
Nyt on pakko palata lepäilemään, en jaksa kirjailla enempää. Tulin vaan ilmoittamaan että hengissä edelleen ollaan.
t. Liljis, 10+3
Voi Ennis miten vaikeita aikoja siellä eletään! :( En osaa edes kuvitella, miltä läheisen ihmisen hiipuminen pois tuntuu... Varmaan käsittämättömän raskasta ja surullista! Voimia sinne! Ja toivotaan että nämä tuhruttelut lähtisivät jo veks!!!
Liljis: Sinne on pahoinvointi palannut! Ota asia siltä kantilta, että ainakin on todnäk kaikki kunnossa kun noin yrjöttää! Mä oisin aika kiitollinen nyt parista puklusta! ;)
Niin tosiaan, oireiden väheneminen saa täällä pään sekaisin huolesta! Pahoinvointi ei ole enää laisinkaan häiritsevää... Ja mitenkä teidän muiden tissikivut? Siis te joilla niitä on ollut? Kun täällä oli monta viikkoa tissit kuin silikonihyökkäyksen jälkeen, pinkeät ja turvonneet, nyt ovat latistuneet takaisin normaaliin " löysempään" malliin. Suuremmat ovat kai edelleen, mutta kipu ja pingotus ovat tiessään! Pöh! Voi jumankekka tätä murehtimista, mä vaan niin toivon että huomenna saataisiin kuulla kaikki murheet turhiksi ja Pulla olisi elämänsä kunnossa!!!!
Naksu 10+0 -POKS!!!
Tää flunssa on ihan kamalaa!!!! Aivastelusta ja niistämisestä ei tule loppua.... Sain eilen tosiaan loppuviikon sairaslomaa, mikä oli helpotus. En olis missään tapauksessa voinut olla töissä tässä kunnossa. toivottavasti tää menee nopeesti ohi, kun viikonloppuna olisi tarkoitus juhlia typykän 4 v synttäreitä, ja lauantaina olis teatteriin menokin miehen kanssa. hus pois nuhapöpöt!!!!
Me vahvistimme nyt muuttommekin. Muutto tulee siis eteen tuossa huhtikuun puolessa välissä. Olen täällä alkanut henkisesti valmistautua siihen urakkaan.... Kyllä siinä voimia tarvitaan, kun ei musta ole oikein työpäivien jlk ollu ainakaan tähän asti mihinkään... no parempi nyt kuin kesällä tai saatikaan syksyllä....
Naksu: Täällä ainakin oireet ja oireettomuus vaihtelevat. Vaikka kolme vaavia on masussa, niin välillä tosiaan ei tunnu raskaus missään. No ne on kyl aika pieniä hetkiä ollu toistaiseksi, mutta kuitenkin. Välillä rinnat on niin kipeet ja turvoksissa, ettei pysty kylkeä kääntään, ja välillä ei ole rinnoissa tuntemuksia juurikaan. Luottakaamme siihen,, että sekin kuuluu asiaan. Vaikka kyllähän se täälläkin hermonpäitä kiristää jos on oireeton. Huoh, 2 päivää ultraan enää!
Kakilu: Täällä on tosiaan ollut tän viikon jo aika hyvä vointi, lukuunottamatta tätä flunssa... tietty takana on pääsiäisloma ja köllöttelyä, ja nyt sit vielä sairasloma ja lisää köllöttelyä. liekö vaikuttaa asiaan? No ensi viikolla se taas nähdään kun palaan töihin. Niin ja 2h:n välein pitää syödä edelleen niin vointi pysyy hyvänä.
Ennis:Neuvolakuulumisia, eikö sinulla ollut tänää neuvolakäynti?
Voimia ja jaksamista sinulle edelleen lähettelen isäsi tilanteessa! Halit!
11 rv:lla alkiovaihe päättyy ja masuasukkia/-asukkeja aletaan kutsua sikiöksi.
Liljis: Vointeja ja jaksamista sinne pahoinvoinnin keskelle!!!
Terkkuja kaikille muillekin!
T. Nallu ja piiperöt rv 11+2
nallukalle pikaisen paranemisen toivotus! varmaan olisi keljua järjestellä ihan puolikuntoisena 4v synttäreitä, tai istua nuupallaan teatterissa.. onneksi sait huilia loppuviikon.
muuttoon hirmu tsempitykset.
useamman kerran muuttaneena, vinkkinä se, että kaikki vaatteet, peti- ja liinavaatteet yms kankaiset kannattaa pakata roskasäkkeihin. ja teippi kylkeen, että mitä siellä on ja mihin huoneeseen menossa. ei tartte kaikkea veivata laatikoihin.
naksu oireista huolestuneena..
mulla ei tissit ole juurikaan olleet moksiskaan raskaudesta. jossain vaiheessa olivat nipistelevät, mutta ei juurikaan enää. mitenkään niitten ei kyllä tarvitsisi turpoilla enää (nyt g tai h 75..) pesun jälkeen liiveissä ehkä sellaista lievää ahtautta havaittavissa, mutta kun liivit vähän venähtää päällä, niin eipä juuri muutosta huomaa.
pahoinvointi alkaa muuten olla tiessään, paitsi jos ei muista syödä parin tunnin välein, tai jos tulee kuuma tulee huono olo samalla. ruokahaluttomuutta on toisinaan, mutta ei hirveästi muuta.
paitsi se väsymys. sitä on, riittävästi.
ehkäpä näillä viikoilla ne oireet alkaa hellittää, kun on sitä ollut muillakin ilmassa..
mites se tiputtelu? vieläkö siitä on riesaa?
mulla oli se neuvola.
hemoglobiini oli huimat 106, ja terkka meinasi että satunnaisesti vois aloitella rautaa jo nyt. yleensä ei vissiin ekoilla viikoilla ole tapana rautaa ottaa.. mutta että, yksi obsidan osapuilleen joka toinen päivä.
verenpaine oli 107/70, ihan tavallinen mulle.
otso ja into hytkyivät ultrassa, ja niillä oli ihan lokoisat oltavat. =)
eikä virtsassakaan ollut mitään epätavallista.
että ihan mallillaan kaikki.
mukana oli myös joku harjoitelija, ja se otti multa hemon ja sai kokeilla ultraamistakin.
niiiiin joo.. paino.. per¤*leen paino oli noussut 1,2kg ihan lähtöpisteestä..
kumma juttu, kun kotivaaka näytti vielä toissapäivänä, että siinä 600g olis ehkä tullut..
mutta uskottava se vaan on..
no eipä sinänsä yllätys, kun muuten syön osapuilleen kuin ennenkin, mutta lisäksi on tullut se maito ja tuoremehu.
rasvattomassa maidossa on 33kcal/dl ja tuoremehussa 45kcal/dl.. no litra maitoa ja vajjaa litra mehua on jo huimat 700 ylimääräistä kcal päivässä edelliseen verrattuna..
täytyy sitä mehua alkaa jättää pois, kun ei enää tarvitse pahoinvointiakaan niin lääkitä sillä.
mutta, nyt mun pitää mennä hakemaan vintiöt päivähoidosta.
palataan taas..
-ennis-+otso ja into rv10+0 POKS!!! =)
Voi mikä onni täällä onkaan!!!! :D Pulla voi mainiosti, siellä se jo nyrkkeilee ja potkii kovaa vauhtia! Kokoa oli reilu 3 senttiä ja vastasi viikkoja 10+0 (eli vastasi viikkoja kivasti! ;) ). Sitä siinä jonkin aikaa kun ihailtiin, kysyin lääkäriltä epäuskoisena, että liikkuiko se äsken. Lääkäri totesi, että kyllähän se jo liikkuu! Sitten kun siinä nauraa kikatin, niin Pulla sai oikein hepulin, alkoi sen päiväinen huitominen ja vemputtaminen, että alta pois! :D Vähän söpöä!!! Kädet ja jalat näkyi aivan selvästi kun niitä oikoi ja koukisteli. Mittaaminen oli vähän hankalaa, kun Pulla oli siellä kasvot eteenpäin, joutui lääkäri sitten sihtailemaan jonkin aikaa, että sai sivukuvan. Ja sitten toinen siellä vaihtelikin jo asentoa! ;) Mutta siis saatiin mitattua...
Vuotojen syy varmistui, siellä on sellainen pari senttinen hematooma joka vuotaa. Eli tuhrua on odotettavissa jatkossakin lääkärin mukaan. Seuraava ultra on 8.4. (niinkuin suurimmalla osalla täällä, kai...), pakko ei ole niskaturvotusta mitata mutta sen ilmoitamme sitten silloin, haluammeko vai emme. Mies tosin on sitä mieltä, että se mitataan, joten eiköhän niin sitten tehdä...
Neljä hienoa kuvaa saatiin matkaan, niitä kelpaa kyllä ihastella! :) Ja neuvolakorttiin saatiin merkinnät, tosin pöh ja höh kun ei merkannut liikkeiden kohdalle plussaa vaikka niin kovasti vempuili! ;)
Eli oireiden laantuminen on aivan normaalia, ei tarvitse koko ajan pyttyä halata jotta kaikki olisi hyvin! ;) Mieli rauhoittui kyllä kovasti - ainakin hetkeksi! ;)
No tulipas siinä omaa napaa, oli vaan pakko heti tuulettaa hyvää oloa! :)
Ennis: Siellä on jo rautakuuri aluillaan! Ohhoh! Mä just taas jostain luin, että ensimmäisellä kolmanneksella ei saisi rautaa syödä - nuokin varmaan vaihtelevat sitten miten neuvotaan! Mä oon muuten kanssa aivan varma, että mulla on painoa tullut jo ihan kiitettävästi, kun jatkuvasti joudun syömään! Ihan kuin kylläisyyden tunne olisi kadonnut, vaikka kuinka söisi ei tule täyttä oloa! :O Tosin myös ivf:n jäljiltä on varmasti paino noussut taasen (en ole viimeaikoina käynyt vaa' alla), noususuunnassa oli ainakin hoitojen aikaan...
No, nyt taidan jättää tilaa muillekin! :)
Naksu ja Pulla 10+1
Onnittelut Naksu hyvistä ultrakuulumisista ja ihanaa, että se tuhruttelunkin syy sitten selvisi... nyt vaan nauttimaan raskaudesta :)
T.Yksis ja pp rv36+0
Minäpä olen löytänyt yhden suurimmista pahan olon aiheuttajistani: liian paljon syöminen. En tarkoita mitään ylensyömistä vaan ihan normaalia ruoka-annosta. Nyt vaan tuo normaali annos on liikaa. Ruoka kuitenkin maistuu minulle ihan hyvin, joten täytyy vaan aktiivisesti muistaa syödä vain vähän ja sitten vaikka lisää tunnin parin päästä. Alan kyllä olla jo ihan valmis tähän pahoinvointiin, saisi pikkuhiljaa loppua. Sitä siis odotellessa...
Naksu: Ihania ultrakuulumisia! Siellä se Pulla vilkutteli äidille, mahtavaa! Hyvä juttu että vuotelun syykin selvisi!! Niin, ja eiköhän tänne bittiavaruuteen mahdu tekstiä ihan yllinkyllin, joten anna tulla vaan :)
Ennis pääsi rautakuurille. Hyvä että kaikki muu hemoa lukuunottamatta oli kohdallaan. Itsekin lipitän tuota appelsiinimehua ihan kiitettävällä vauhdilla, joten senkin puolesta kiloja varmasti kerääntyy mullekin. Tosin kävin tuossa muutama päivä takaperin taas anopilla vaa¿alla ja lukema näyttikin yllättäen kolme kiloa vähemmän kuin edellisellä kerralla. Johtunee varmaan siitä että tämä toinen pahoinvointiaalto on ollut edellistä voimakkaampi ja välillä en ole saanut mitään alas.
Hyvä että Nallukka on päässyt sairaslomalle lepäilemään. Toivottavasti pääset nauttimaan synttäreistä ja teatterista täysin rinnoin :)
Huomenna aamulla pääsen sitten neuvolaan, jännää! Painun neuvolan jälkeen yliopistolle ja sitten vielä asioille, joten tulen kertomaan uutisia sitten illemmalla!
t.Liljis, 10+5
Ei olis taas pitänyt mennä kehumaan olotilaa....taas onkin sitten ollut pari päivää ihan p....stä. Mulla käy jo ihan tosissaan hermoon tää jatkuva väsymys ja paha olo enkä jaksa katsoa sitä kalpeaa naamaa peilistä enää...edes poskipuna ei auta eikä puuteri...mä näytän ihan kamalalta zombilta, plääh. Lisäksi riesana on ikävän tuntuinen " paineentunne" tai venymiskipu vai mitä se nyt onkaan tuolla alavatsalla, vähän kun kävelee tai seisoo paikallaan tulee tosi kurja olo mahaan, se kyllä helpottaa, kun lepää tai istuu " takakenossa" mistä saakin sitten taas selän kipeeksi... niin, että tää nyt on vähän vali,vali mutta niin se vaan on nyt , että positiivista ei paljon jaksa löytää...
Ennikselle kovasti voimia isäsi tilanteeseen. Näit taas masukaveritkin siellä köllöttelemässä,ihanaa.
Naksu sai taas voimia uskoa....hyvä, hyvä, pulla heiluttelikin jo...ihanaa.
Nallukalle tsemppiä muuttoon ja varsinkin sen organisoimiseen...kova urakka.
Kakilu palailee pirteämpänä...voikaa hyvin ja pysykää positiivisina!
kakilu ja Luru+Mökö 10+1
naksulle onnentoivotukset ultrakuulumisista!
pulla voi siis mainiosti! hienoa! =)
kakilu on siellä pahoinvoiva ja väsy.
voihvoih.. tiedän tunteen. mulla hiilihydraattipitoinen ruoka (paitsi sokeri) hieman hillitsee pahaa oloa. sokerista tulee ehkä vaan huonompi olo hetken päästä, jos ei ole ehtinyt syödä jotain järkevää siinä heti sokerin kanssa/jälkeen.
väsy kyllä on täälläkin.
liljis! olen huomannut ihan sama asian. vaikka olisi suden nälkä, ei kerta kaikkiaan pysty syömään samaa määrää kuin ennen kerralla. mulla syöminen tökkää just silloin kun maha on täysi, ja enempää ei vaan voi syödä yhtään.
ruuasta yleensä..
nyt on alkanut maistua oikein kunnon ruoka, mitä ekoilla viikoilla ei voinut edes kuvitella syövänsä.
eilen tein makkarakastiketta ja keitettyjä perunoita, niin voi veljet että oli olevinaan hyvää. lisänä maitoa, punajuurta ja päällysteettömiä hapankorppuja. (ehkä hieman kummallinen yhdistelmä?)
niitä hapankorppuja mun tekee mieli nyt kaiken ruuan kanssa, on kyseessä sitten munakas, perunat ja kastike tai keittoa.
aika moni sellainen syötävä, joka ennen on maistunut hyvälle maistuukin nyt joko pahalle tai ei muuten vaan maistu mitenkään herkulliselta.
esimerkkinä " entiset" paheeni, pizza, hornetit ja dallas-pitko.. ja hedelmä-irtokarkit..
haettiin meidän " vakiopaikasta" " vakiopizzat" , eli mun pizzassa on lähes aina kinkkua, ananasta ja salamia. pizza oli olevinaan niin pippurinen ja jotenkin pahaa, että yhteen viipaleeseen jäi syönti. mies söi sen sitten seuraavana päivänä ja kehui että ihan samanlaista kuin ennenkin..
ostin dallaspitkon, siinä on sitä ihanaa vaniljatäytettä.. no, se vaniljatäyte olikin ihan tosi ällöä tällä kertaa, lapset ovat kyllä tuhonneet pitkon hyvällä ruokahalulla.
monet karkit eivät maistu enää juuri miltään. hedelmäaakkosista on tullut ihan pliisuja ja esanssin makuisia, pahoja.
hornetteja oli tänään.. eipä ollut hääppöisiä. ihan outoa.
tänään opettajaa huvitti, kun napostelin aamusella viinirypäleitä muovipussista ja samalla puuhailin cnc-ohjelmointia.
mä alan epäillä että ne metut tekee mulle herkästi hypoglykemiaa, vai mikähän ihme se oli, kun verensokeri laskee liian vikkelästi.
tuntuu että vaikka yhtenään syö, niin veto loppuu aika pian, ja kun taas syö, jaksaa vähän ennen kuin nuupahtaa uudestaan.
missään vaiheessa ei ole verensokereita mittailtu metforemin aikana, ja annos on sama kuin diabeetikolla, vaikka en ole diabeetikko.
onneksi nt-ultran jälkeen aletaan metuja purkamaan.
tuli vaan mieleen, kun eilen neuvolassa se harjoittelija katsoi virtsasta sellaisella " väritikulla" kaikkia arvoja. oli vähän kummastuneen näköinen, että glukoosi on miinuksella..
sanoin, että voipi olla, kun on diabeteslääkitys ilman diabetestä tukihoitona..
jäi vähän mietityttämään tämä, kun aamupalasta oli ehkä 45min-1h aikaa.
sain huomisen oikein opettajan luvalla " etäpäiväksi" , eli vapaapäiväksi.
soitin tänään vastuukouluttajalle, että missähän mun pitäisi olla huomenaamuna, selvisin että oli mokoma unohtanut järjestellä mulle jotain tekemistä!! =)
osa meidän kurssilaisista on työharjoittelussa, osa hydrauliikkaa oppimassa, osa trukkikoulutuksen 2. osassa, ja niin edelleen, ja joko mulla on kyseisestä asiasta näyttökoe suoritettu, tai sitten puuttuu esim. se trukkikoulutuksen 1.osa.. ja työharjoitteluun en osallistu laisinkaan raskausaikana.
nooh, eipä haittaa, maanantaina sitten takaisin sorvin ääreen.
(kirjaimellisesti)
isällä on ollut nyt pari hyvää päivää, noin vointinsa kannalta. on kuulemma syönytkin vähän, ja juonut ihan ok.
on jutellutkin jotain, välillä ihan selkeitä juttuja, välillä sekavia.
päivä kerrallaan..
tänään tällaista ja huomenna voi olla jo ihan muuta.
lainasin muutaman odotus-kirjan kirjastosta. aika pettymys. vanhoja teoksia ainoastaan oli tarjolla, eikä oikeastaan kaksosraskauksista mitään tietoa. paitsi se, että voi olla joko identtiset tai epäidenttiset. no meillä on epäidenttiset.
vien mokomat opukset huomenna takaisin kirjastoon.
mut nyt pitäisi vissiin siirtyä höyhensaarten suuntaan.
hyvät yöt!
-ennis- + otso ja into tämän vrk:n puolella rv10+2
Yksikselle kiitokset! :) Siellä on hoohetket ihan kohta pian jo, tsemppiä!!!
Liljis: Sun neukkulakuulumisia täällä odotellaan... Voihan pöh että se pahoinvointi sitten palasi! :( Ei auta kuin odotella että helpottaa... Mä oon muuten huomannut, että kaiken pienen ja kevyen syöminen helpottaa oloa parhaiten, kuten esimerkiksi mansikkakeitto (naaaam!!!), banaani, päärynä, viili (varsinkin se uusi ananasviili, se on ihanaa!!)... Noita mä sitten syönkin pitkin päivää, oikeestaan lähes koko ajan! ;)
Kakilu: Ja sinnekin paha olo on hyökännyt uusiks! Oonkohan mä sitten seuraava, joka saa huomata tuon kataluuden, nyt kun on jo selvästi helpottanut... Kyllä se suuuuuri positiivinen asia sieltä löytyy, kaiken tämän takaa!!! :D Sitä vaan kun muistaa ajatella!
Ennis: Hienoa, että isälläsi on hyviäkin päiviä! Voimia hänelle - ja tietysti teille!
Heh, siellä siis porukka ei pysty syömään suuria annoksia - ja mä kun just pääsin sanomasta, että mun kylläisyyskeskus aivoissa on saanut jonkin vaurion! :D Mulle ei siis vaan tule - ainakaan kovin helposti - kylläistä oloa, vaan voisin syödä ison satsin heti syömisen lopetettuani! Miehellä on ihmettelemistä, kun jatkuvasti vaan mietitään mitä voisin seuraavaksi syödä! ;)
Kakilun mainitsemat venymisen tunteet ja kiristelyt ovat tulleet tännekin! Liekö nyt jokin kasvupyrähdys kohdussa vai mitä, mutta selvästi aikaisempaa enemmän kiristelee ja repii. Juuri tuolta sivuilta, sieltä missä aikaisemmin on ollut munasarjat. Tuosta sanoinkin lääkärille ja hän yritti ultralla tiirata, mutta sanoi että munasarjat ovat nousseet jo niin ylös ettei näy. Ja sanoi, että nuo tuntemukset johtuvat tosiaan venymisestä ja kannattimista (??).
Mutta onkos muilla seuraavaa ongelmaa..? Ehkä vähän ällöaihe, mutta kysyn kuitenkin kun vaivaa... Eli siis alapäässä on välillä aivan todella kova paineentunne! Siis tuolla alhaalla, ei vatsassa (mikäs siveydensipuli musta nyt tuli kun en voi suoraan vaan kirjoittaa missä?! ;) ). Mulla on toisinaan tuollaista ollut ennen menkkoja, mutta nyt sitä on ollut jo monena päivänä - ja se on inha tunne, tuntuu kuin sieltä ihan kohta jotain pukkaisi ulos väkisin! :(
No niin, siinäpä ne asiat tällä kertaa, nyt pitäis oikeesti mennä siivouksen pariin... Blaah!
Naksu 10+2
En malttanut odottaa iltaan asti vaan lainaan täällä yo:lla ex-työkaverin konetta ja kirjoittelen kuulumiset jo nyt.
Kävimme siis neuvolassa aamulla ja oli tosi mukavaa jutustella tädin kanssa. Hän oli kiva, tosi ystävällinen, asiallinen (ei mikään hössöttäjä) ja oikeasti kiinnostunut minusta, asioistani ja voinnistani. Positiivinen kokemus! Ja ylläri: täti sai sydänäänet kuuluviin!! Siellä se pieni köllötteli ihan oikeassa paikassaan, eli kohdussa, ja pian täti naurahti että nyt vauva karkasi säteen alta. Pikkuinen pomppi ja teutaroi niin että doppler vaan paukkui :) Taisi siinä itseltäni muutama kyynel karata kun ihmettelin mikä onni meitä on kohdannut. Kyllä on onnellinen olo :)
Hemoglobiini oli vähän alhaalla: 115. Vielä minua ei kehoitettu aloittamaan rautaa, mutta vähän ajan päästä aloitan kunhan viikkoja kertyy lisää. Muuten kaikki oli kunnossa. Ja ultra-aikakin varattiin, se on 7.4. Ai niin, viikkojen lasku muuttui yhdellä päivällä taaksepäin. Tänään on siis (taas) rv10+5.
Ennis ja Naksu: Kiva kuulla että muillakin ruokailutottumukset alkavat muuttua. Mun varmaan täytyy siirtyä pääasiassa naposteltaviin ja välipaloihin. Kunnon ruoka kyllä maistuu, mutta sen jäkeen loppuilta kuluu pahoinvoivana ja päänsärkyisenä.
Naksulla on paineen tunnetta alapäässä. Itselläni ei sellaista ole, mutta minuapa vaivaa haaruissa tuntuva vihlova kipu. Kipu tuntuu vain vasemmalla puolella, siis siinä reiden emättimen välillä. Kipua on vain tietyissä tilanteissa, kuten jos koitan työntää oven auki jalallani tai kun astun matkustajan puolelle autoon tai kun nousen sängystä niin että ensin toinen jalka maahan ja sitten toinen. Yleensäkin siis silloin kun kurottelen jalalla. Ja jollen ihan väärässä ole, kipuilua alkaa tuntua jo toisellakin puolella. Harmittaa kun unohdin kysyä asiasta neuvolassa. Onko kellään muulla vastaavaa?
Nallukka: Sain neuvolasta Vauva-lehden näytenumeron ja siinä oli juttu perheestä johon oli syntynyt kolmoset. Tuli heti teidän perhe mieleen :) Kaiken lisäksi silläkin perheellä oli ennestään yksi tyttö, tosin hän oli jo kouluikäinen. Oli aika veikeen näköistä kun kolme veijaria makoili vierekkäin leikkimatolla!
Nyt täytyy taas jatkaa matkaa!
t. Liljis ja möllinkäinen, 10+5
hienot neuvolakuulumiset liljiksellä! =)
naksun ruokahalusta tulee mieleen eräs ystävättäreni..
hän odotti esikoistaan, niin ruokahalu oli kieltämättä melkoinen, sanoisinko että pohjaton.. =)
heillä oli tuttuja grillailemassa, ja kun ystäväni oli pistellyt kaksi paketillista, eli kahdeksan grillimakkaraa salaatteineen ja hörssöineen, niin hän ei kerta kaikkiaan kehdannut syödä enempää, vaan odotti kuumeisesti että vieraat lähtisivät, ja voisi vielä muutaman..
tai, kun käytiin hesburgerissa, niin ensin syötiin tietysti kerros- tai mega-ateria per nokka, ja pois lähtiessä hän haki mukaan vielä toisen aterian " miehelleen" , eli sitten ajettiin nurkan taa parkkipaikalle, jossa paperit rapisi, ja miehensä ei koskaan edes kuullut koko ateriasta..
luontaisesti ystävättäreni on oikein tosi hoikka, meiningillä 175cm ja noin 50kg.. tuli hieman lihaa luiden päälle raskausaikana..
nyt kolmen yli 5v lapsen äitinä hänen painonsa on vakiintunut takaisin siihen noin 50kg.
pahoinvoinnista..
tein typerän valinnan, eli en syönyt mitään ennen kuin lähdin kauppaan ja edellisestä syömisestä oli muutama tunti. kaupassa näin yhden tutun, ja kun oli vähän hatara olo ja puolisen tuntia aikaa ennen kuin piti hakea lapset hoidosta, niin mentiin kahville.
sen sijasta että olisin syönyt jotain järkevää, otin mieliteon ohjaamana munkkirinkelin ja limua. hyvää se silloin oli..
nyt vajaat pari tuntia myöhemmin päätä särkee, on huono olo ja väsyttää todella.. perunat on kiehumassa, mutta tuntuu että menee suunnilleen ikuisuus ennen kuin saa ruokaa..
eli tulee se paha olo näköjään edelleen helposti.
väsyttää.
-ennis- +otso ja into rv10+2
Huomenta Päivää!
Naksu; mulla kans tuo lima valuu etenkin aamuisin nieluun, ja voi sitä yökkimisen määrää!!! Muuten menis tosiaan tosi hyvinkin jo näiden pahoinvointien kanssa!
Lilijis; Täällä myös aktiivi päivät saavat olon ihan hirväksi. Ei tarvittu tosiaan tällä viikolla kuin kaksi päivää sellaista, et menin melkein suoraan työpäivän jlk sinne typyn uimakouluun ja molempina päivinä kotiuduttiin vasta klo 20 jlk, niin menipä puoli viikkoa ihan harakoille, kun oksetti koko ajan. Nyt on ihan hyvä ollut olla, kun on saanut köllötellä vaan kotona, ja olen aina välillä yrittänyt tehdä pieniä kodin askareita.
Meillä on sunnuntaina taas asuntonäyttö. ARGH! En jaksais siivota!!! Emme siis myy omaamme, vaan olemme tässä vuokralla. ja omistaja on myynyt jo marraskuusta asti tätä... Ärsyttää jatkuva siivoilu muita varten!!! No onneksi ensi viikolla varmistuu uuden neliömme kohtalo. Eiköhän me se oteta niin päästään rauhoittumaan ennen vaavien syntymää ajoissa!!!
Mukavaa lankalauantaita!
Terkuin Nallu