~~Lokakuiset maaliskuussa~~
jatketaanpa lokakuun tulevat äidit juttuja täällä, kun entinen pino on niiiin megapitkä.
jos joku osaa linkittää edellisen, niin hienoa! =)
Kommentit (167)
onnittelut brookelle ja vandalle ultrakuulumisista =)!
naksun uutisia kaipailen.. miten menee??
onko kenelläkään unettomuutta?
mua väsyttää ihan hirveästi, ja menen ajossa iltaisin nukkumaan. sitten herään yöllä 1-2 aikoihin ja uni ei tule uudelleen kuin vasta 4-5 tienoilla.
raivostuttavaa...
aiemmin tämä on alkanut vasta puolivälistä ja lisääntyen loppuraskautta kohti..
nyt omaa napaa.
kävin eilen neuvolassa lähinnä siksi, että sain neuvolakortin huomiseen ultraan mukaan. (viimeeksi siellä harmittelivat, että olin ehtinyt jo käydä ultrassa yksityisellä)
ilmeisesti siksi, että lääkäri voi korttiin merkitä tutkimukset, ja tuurilla ei enää tarvitse alkuvaiheessa sisätutkimustakaan enää tehdä.
no se terkka katsoi sitten sillä aatamin aikaisella ultralla, vaikka tiedettiin molemmat, että sillä laitteella syke ei näy juurikaan ennen rv8.
eipä näkynyt eilenkään mulla, kun eihän mulla ollut viikkojakaan eilen kuin max 7+0.
no, mutta.. sieltä kuitenkin löytyi kaksi alkiota kiinnittyneenä, ja molemmat vastasivat viikkoja, sen mitä sillä vehkeellä nyt selvää sai..
huominen ultra jännittää ihan tolkuttomasti, että onko syke kahdessa, yhdessä, vaiko ei yhdessäkään..
toisaalta jalat on jo 10cm irti maasta, toisaalta yritän muistuttaa itseäni, että katsotaan nyt se huominen ensin..
ja ilmiö nimelta katoava kaksonen on aika yleinen, että vaikka kaksi sykettä huomenna näkyisi, niin eihän se vileä varmaa ole siltikään..
soitin eilen miehelle neuvolasta, ja sanoin että katselee vaan niitä tila-autoja ja unohtaa farmarit..
vastaus oli, että AHA.. ai molemmat löytyi??
jos nyt olisi niin, että meille syntyisi syksyllä kaksoset, niin meillä olisi sitten neljä alle 4½v lasta.. ....aika hulinaa varmaan...
olo on kuin olisi koko ajan krapula. ja väsyttää niin vietävästi.
appelsiinituoremehua+loraus vettä olen nyt tähän krapulaani litkinyt hirveitä määriä, maitoakin päivittäin muutaman lasillisen, limsaa en ole juonut läheskään tavanomaista määrää.
eilen seisoin keskellä ruokakauppaa, ja sanoin anopille, että on tämä. olen ruokakaupassa ja olen kiertänyt pitkin kauppaa vaikka kuinka, mutta koko kaupassa ei ole mitään, ei kerrassaan mitään, mitä haluaisin syödä..
anoppia huikan huvitti.
nuorimmaisella on kuumetta. mittasin kun tultiin hoidosta kotiin, niin 38.6c. nyt se 1v vetelee unia tuolla. eipä taida mies päästä mukaan ultraan huomenna, vaikka vapaapäivän olikin huomiselle järjestänyt.
mun sinne jyväkylään on kuitenkin mentävä, ja sairasta lasta ei voi viedä hoitoon, eikä oikein ottaa mukaankaan.. harmi.
mutta nyt, moi!
-ennis-
Ennis, mä jo eilen kirjoitin tähän, että mulla on ihan satavarma olo, että sulla on kaksi kyydissä, mutta pyyhin sen pois, kun ajattelin, että ei ole reilua luoda" paineita" ..tosi hienoa, hih!! Mun vaistoni siis piti taas, eikä ole eka kerta. Vautsi.
Brookelle kanssa onnittelut ultrakuulumisista.
Naksu on tainnut jäädä luuraamaan johonkin... ei kuulu mitään.
Itseäni kanssa jännittää huominen, noh...se otetaan vastaan mitä annetaan.
Toi enniksen kaupassa käynti kuulosti tutulta...sieltä ei todellakaan tällä hetkellä löydy mitään mitä tekisi mieli syödä.
Pyykinlevitykseen...t. kakilu
naksun kuulumisia tulin kurkkimaan, mut ei näy..
tänään löytyi syötävä joka maistuu!!
rainbow tai x-tra valkosipulipatonki. löytyy 2kpl paketeissa pakastealtaasta.
tavallinen raakapakastettu patonki on osittain viipaloitu, ja väleihin työnnetty valkosipulivoita.
hyväää!!! , vetäisin äsken koko patongin yksin (tai kolmeen pekkaan?) ;P, no mikä ettei, kun ei ole tänään oikeesti mikään tuoremehun lisäksi maistunut..
-e-
täällä on yks hullu jännityksessä..
naksun kuulumisia odotellessa, ja huomista omaa ultraa että kakilun ultraa jännätessä..
-e-
Hassut, tehän ootte ihan malttamattomia! :) Olin iltavuorossa, joten siksi viivytys tiedotuksessa...
Tällä kertaa siis oma napa ensiks! ;) Siellähän se Pulla oli, vaikka ehdinkin jo hätääntyä kun en heti nähnyt mitään. Sykkeenkin erotin aivan selvästi, hienoa välkkymistä piti! :) Vastasi lääkärin mittauksen mukaan viikkoja 6+6, joten pari päivää pienempi kuin " pitäisi" - mutta tuo on lääkärin mukaan ihan normaalia. Ja toisaalta, alkion " rajat" oli niin epäselvät, että lääkärikin sanoi, että vaikea on mitata tarkkaan. Mutta sitten taas mietin, kun mielestäni siinä viikkojen vieressä oli 9,4mm, että eikös se olisi sitten jo vähän vanhempi? Brookenkin masuvauvan kokoon kun vertaan... Mutta ehkä katoin sen mitan väärin...
Noh, lääkäri sanoi sitten ennen kuin ehdin kysyäkään, että tehän saatte sitten tässä välissä ylimääräisen ultran meidän taustan takia - ja siis mielenrauhan. Mieleen jäi vaan peikkona sitten kolkuttamaan pari asiaa, mitä lääkäri sanoi... Hän sanoi, että tehdään neuvolakortti sitten vasta sen seuraavan ultran jälkeen ja että neuvola-aika kannattaa varata vasta sen jälkeen, ei ole niin kiire! Pyh! Mitä hittoa???!!!! Jos kaikki on niin hyvin kuin hän vakuutti, niin miksi pitää olla noin pirun varovainen??? Meille kun on useampi lääkäri sanonut, että meillä ei ole mitenkään erityisen kohonnutta riskiä saada aina keskenmeno (tai keskeytynythän se viimeksi oli), vaikka kerran niin kävikin. Voihan olla, että lääkäri yrittää vaan pitää mun jalat maan pinnalla, mutta kyllä se nyt noilla jutuilla sai mut enemmänkin huolestumaan kuin rauhoittumaan!!!
Mutta siis, Pulla oli siellä missä pitääkin ja toivottavasti jatkaa siellä sitkeästi kasvuaan!!!!!!!!
Ja sitten onnittelut Brookelle ja Ennikselle ultranäkymistä!!! Ja Ennikselle ihan tuplat tulossa, WAU!!!!
Ennis muuten - täällä on kanssa jonkin sortin unettomuutta. Tai lähinnä mulla on vaikeuksia nukahtaa ja sitten nukkua yöni hyvin. Heräilen vessareissuille vähintään kerran yössä (yleensä kai useamminkin, en tiedä kun oon niin pökkyrässä kun sinne hipsin...). Ja sitten ne unet - wow! Näen niin kertakaikkisen pimeitä unia, että alta pois! Hei, mulla on kanssa vähän krapulainen olo - eli erilainen kuin viime raskaudessa! Nyt on just sellaista epävarmaa heikotusta, ei tiedä ollenkaan pitäisikö olla jo vessassa valmiina vai onko vaan pieni aalto...
Mulla on muuten tuon syömisen kanssa niin, että aika hyvin saan alas lähes mitä vain, kunhan se tarjoiltaisiin eteen valmiina! ;) Eli ruoan laitto ei nappaa sitten yhtään, mutta esim. töissä kun saa valmiin ruoan nenän eteen, niin voi pojat! Vapaapäivät onkin sitten vähän keljumpia kun tuo miehus ei ihan jatkuvalla syötöllä ainakaan halua ruokaa tehdä... ;)
Tulipas nyt kovin omanapainen viesti, mutta se suotakoon, eiks niin? :D
Nyt tutimaan! Hyvää yötä, ihanaiset!
Naksu ja Pulla 7+1 (6+6)
onnittelut naksu! =)
hienoa että pulla oli siellä missä pitikin=)
millois sulla on se seuraava ultra?
aattelin vaan, että jos se lääkäri tarkoitti sillä " varaa neuvola-aika seuraavan ultran jälkeen" sitä, että seuraavaan ultraan on niin lyhyt väli (noin 2 viikkoa tai alle), että siinä välissä ei tavallaan kannata mennä neuvolaan, kun alkuraskaudessahan neuvolakäyntien väli on noin 4 viikkoa. että jos soitat sinne neuvolaan nyt, niin varaa se aika sen seuraavan lääkärikäynnin jälkeen, kohtaan, jota terkkari pitää hyvänä..
muistaaksein vasta rv32+ neuvolakäyntejä tulee tiheemmin kuin 4 viikon välein, siis, jos ei ole mitään ongelmia. tapauskohtaisesti varmaan seuraavat tilannetta useammin, jos tarvis. monikkoja vissiin syynätään tiiviimmin niin neuvolassa kuin äitipolilla, kun on se ennenaikaisuuden riski niin suuri, ja muitakin ongelmia kai enempi.
munkaan ymmärryksen mukaan yksi ns. selittämätön alkuraskauden keskenmeno ei pitäisi lisätä keskenmenon riskiä.
huominen ultra jännittää, ja uni ei tule. voi kyllä vaikuttaa sekin, että torkahdin pikaisesti (tunnin..), kun nukutin kuopusta.. ja nyt sitten paistoin yöpalaksi sen toisen patongin pakkasesta. ...ja söin sen.. kokonaan, aivan itse.. ja hyvää oli.. ja huomenna ostan lisää niitä..
ja nyt lähen tonne petiin pötkölleen..
-ennis-
Naksu ja Ennis: ihanaa kun ultrassa näkyi hyviä uutisia. Onnea! Ja tosiaan, Ennikselle oikein tuplaonnittelut!!
Mites tämän päivän ultrat? Ennis ja Kakilu muistaakseni pääsevät tänään katsomaan masuasukkejaan tarkemmin? Jännää :)
ON: Tulista kiitos. Jalopenot, pepperonit, marinoidut valkosipulit... Sellaiset maistuu. Kebab on ihan ykkönen listalla. Paha olo on siis taas yltynyt, tuntuu olevan vähän päiväkohtainen juttu. Ja niin kuin Naksu sanoi, ruuanlaitto ei nappaa lainkaan. Mutta jos valmista saa eteen, niin kyllä sitä syötyä saa. Eilen tosin taas kunnostauduin ja laitoin ihan perinteistä kotiruokaa (perunamuussia ja lihamureketta) ja sitten mies ei tullutkaan ajoissa kotiin, vaan ilmaantui vasta kahdeksalta ruokapöydän ääreen. Kyllä otti päähän kun olin niin ¿kovasti¿ ponnistellut :)
t. Liljis, 7+6
no siellähän ne kaverukset köllötti! =)
molemmilla näkyi ponteva syke, ja olivat täsmälleen saman kokoiset, 12mm kumpainenkin.
molemmilla on kaikki omat kalvot ja muut " vehkeet" , ja kaikki oli niin hyvin, kuin nyt on tässä vaiheessa mahdollista. =)
lääkäri sai rv7+2 alkioiden mitan mukaan, eli pari päivää tuli lisää, mutta sanoi pitävänsä lasketun ajan siirron mukaan 22.10. kun vauvat syntyy kuitenkin joskus ihan muulloin kuin LA:n tienoilla.
aika paljon juteltiin monikkoraskauden riskeistä, joista suurin mörkö lienee se, että vauvat syntyvät ennen aikojaan.
lääkäri sanoi, että rv34+ on jo ihan hyvä, rv36+ toivottava..
ja että koska mulla on se sektio takana, tuskin äitipolilla päästävät synnytystä rv38+ lähelle.., että vauvat syntyvät luultavimmin rv36+ kuin rv38..
..ja että vauvat ovat luultavasti sitten sairaalassa lasten osastolla tovin..
sata ajatusta pyörii mielessä!
hirvittää ja pelottaa että kaikki sujuu, mutta, tää on ihan HUIPPUA!!!
esikoinen tulee pian hoidosta. palataan asiaan..
ai ni, se työnimi hirmu jää nyt käyttämättä, pitänee keksiä jotain muuta, kun onkin kaksi..
mites kakilu?
-ennis- ja kaverukset rv7+2
jotenkin aattelin, että on keskiviikko ja rv7+0.
vitsit että on pää sekaisin.. ;)
-e-
Ennis: Sullahan oli hienon kokoiset kaverukset masussa, kunpa itelläkin olisi ollut noin suuri! Se jotenkin loisi sitä mielenrauhaa kun tietäisi, että kasvaisi ja hyvin! Varmasti on sulla sata ajatusta päässä, tuplaonni!!! Niin mahtava juttu tuo kyllä!! Joo, se voi muuten olla, että lääkäri tarkoitti tuota, tosin sitten se ei taas selitä sitä, miksei voinut jo tällä kertaa tehdä sitä neuvolakorttia... No, niin tai näin, taidan kuitenkin soitella neuvolaan alkuviikosta ja kysellä heidän mielipidettään. Kun sitten meillä on se reissukin tiedossa huhtikuussa niin ettei sitten vaan mene ihan liian pitkälle, jos liian kauan odottelen ajan varaamista.
Nyt täällä on kyllä tässä murheita potevassa päässä tullut huoli Pullan voinnista! :( Jotenkin vaan on sellainen olo, että kaikki ei olisi ollut hyvin... Mies on yrittänyt rauhoitella, että eihän lääkäri noin varhaisessa vaiheessa voi nähdä edes sellaista, kun kuitenkin alkio, ruskuaispussi ja SYKE näkyivät. Eipä siellä tässä vaiheessa taida juuri muuta näkyä... Mutta tuo Pullan koko, miksi ihmeessä se mua niin vaivaa??? Varmaan siksi, että viimeks oli just samalla tavalla, 2 päivää pienempi kuin pitäisi olla... Jotenkin tosiaan olisin paljon rauhallisempi, jos olisi ollut tuollasta huippuhyvää kokoa kuin Enniksen tuplat! Mutta näillä mennään, toivottavasti Pulla paisuu sitkeästi ja jumpsuttaa ensi kerralla entistä kovemmin! Ultra on siis parin viikon päästä torstaina, oisko 20.3...
Naksu 7+2 / 7+0
kiitos onnitteluista!
tässä vaiheessa alkioilla kai voi olla kokoeroja, kun eihän sitä kukaan voi tietää, että milloin ne ovat kiinnittyneet.. kai?
meinaan, että jos mortti ja vertti ovat kiinnittyneet vaikka pe-la yönä ja pulla sunnuntai-aamuna, niin kai siinä tässä vaiheessa näkyy se muutaman päivän ero..?
oikeasti en kyllä tiedä, että monentenako päivänä siirrosta alkiot kiinnittyy, mutta eivät kaikki varmasti kiinnity samana päivänä.
millois sulla on se seuraava ultra?
jos oikein hermostuttaa, niin mene eri lääkärille yksityiselle alkuraskaudenultraan siinä välissä, omalta lääkäriltä " salaa" .. ;)
ihan hermona ja pyörällä päästä täälläkin..
-ennis- ja mortti ja vertti rv7+2
mites se kakilu!?!
millään ei nää niin hyvin kuin silmillä.. =)
naksun seuraava ultra on 20.3. just ennen pääsisäistä siis..
hyvin se menee!
harkittaiskos nyt sitä pinoutumista??
mites helmivenla? sua ei ole näkynyt eikä kuulunut yhtä viestiä enempää. miten siellä menee?
Ultrareissulta on palattu kotiin ja mieli on ihan sekaisin...kaksi kaverustahan siellä köllötteli siis ne Luru ja Mökö, molemmat oli reilu 10mm kavereita ja...ja pää on siis aivan sekaisin. Kavereilla oli kuulemma kaikki niinkuin tällähetkellä pitääkin. Ei ehditty kauaa puhua lääkärin kanssa eikä siinä tilanteessa osannut oikein edes kysyä tai sulatella mitään... eikä vieläkään. Naurettiin itkunsekaisesti, lääkäri arvasi kuulemma heti kun kerroin varhaisista ja vahvoista raskausoireistani ja siitä, kun olin testannut niin ajoissa vahvan plussan ja olen niin huonovointinen.
No, mies saa uuden auton ja.... tätä pohdittavaa on nyt kyllä ohan hirveesti.
Käyn lukamassa uudelleen ja kommentoin sitten, tää oli ihan vaan tätä omaa napaa!
Kakilu+ Luru ja Mökö 7+2..oliks se nyt niin sitten
sekavaa selitystä.
Voi Naksu, älä mieti päätäsi puhki, pullalla on kaikki hyvin...onhan enniksen ja munkin kavereilla kokoeroa vaikka ollaan samassa aikataulussa.
Sen verran lääkäri rauhoitteli minua, kun kysyin keskenmenoriskistä, että ei näe enää juurikaan riskiä koska molemmat kaverit oli kehittyneet niin hyvin...ehkä vähän helpottaa omaa pelkoa.
Kiva ennis saada kaveri, joka kulkee samaa polkua ihan samaa tahtiakin vielä. Tällä hetkellä tämä kaksosraskaus tuntuu vielä niin oudolta..siis kaksi o-ou...ihanko oikeesti ja meille ja millä todennäköisyyslaskelmilla.
Ihan pihalla...edelleen ja luultavasti kauan!
Onnea Kakilu!! Siellä ne teidänkin kaverukset vaan yhdessä köllivät, eipä käy aika pitkäksi kun on koko ajan seuraa - lopussa varmaan ihan tungokseksi asti! :D Loistojuttu!!!
No nyt kun tuota kokoa mietin (Kakilun kavereihin verraten), niin taitaa noissa noita eroja tosiaan olla. Ja Kakilun ja mun vaavelit on kuitenkin jo aikalailla samaa luokkaa, jos se 9,4mm oli meidän tyypin koko.
Miten Kakilu muuten teillä nuo alkiot näkyi, oliko ihan selkeitä? Meillä kun tosiaan oli todella epätarkka se kuva (en tiedä johtuuko laitteesta vai oliko alkion rajat jotenkin " epäselvät" - voiko ees olla?)... Niin että mitä kaikkea se teidän lääkäri näki, kertoiko tarkemmin? Ihan vauvaltahan nuo meidän masukit ei kuitenkaan vielä näytä... ;)
No, nyt meen tekemään miehuksen avuksi iltapalaa (aaah, lämpimiä voileipiä missä on aurinkokuivattua tomaattia ja juustoa, naaaam!!!), palailen taas! Hauskaa viikonloppua kaikille!
Eipä ne ultrakuvat mitkä mukaan saatiin ainakaan kauheen tarkkoja ollut, mutta kai se lääkäri näki sen mitä pitääkin, kun aika kauan kuitenkin ultrasi. Ja kun näytti kuvaa miehelleni niin sanoikin, että toinen ei näy niin selkeästi vaikka on ihan samankokoinen kun on kauempana tai jotenkin niin se selitti että riippuu aina anturin asennosta miten tarkasti näkyy. Siis en mä itseasiassa tiedä mitä se lääkäri näki muutakun sykkeen ja koon ja ruskuaispussin.
Nyt sänkyyn..luultavasti pyörimään!
Jopas kauan poissa pysyin! ;)
Meillä oli nuo alkio ja ruskuaispussi peräkkäin, joten lääkäri joutui " heiluttelemaan" keppiä ;) jotta sai näkyviin aina jomman kumman. Sekin tietty voi tehdä vähän epäselvemmäksi... Höh, me ei saatu tosiaan ees kuvaa mukaan! :(
hienoa! =D
ensinnäkin ihanaa, että kaikki oli ultrassa hyvin!
toisekseen, todella hienoa, että on toinenkin tuplamamma samassa pinossa, kun ainakin mulla on miljoona kysymystä..
niin ehkä älytään sitten rinnakkain kysellä näitä lääkäriltä ;)
mua alkoi heti huolestuttaa se ennenaikaisuus, joka kaksosilla lienee aika tavallista.
lääkäri sanoi heti, että saikulle jäät varmaan ainakin 3kk ennen laskettua, ja jos raskausviikkoja saadaan kasaan 34, niin hyvä, ja jos 36 niin sitten on jo hienoa..
musta kuitenkin tuntuu, että onhan ne vauvat vielä aika keskeneräisiä rv34..
voihan nokka tätä maailmaa.. =)
muksu köhii, pitää mennä..
-e-
Tai tunnutte ainakin jo kavereilta, kun olen seurannut teidän keskustelua ihan alusta asti. Joku varmaan on lukenut meidänkin kuulumisia tuolta tammikuun PAS pinosta lapsettomuus palstalta...
Nyt kun huomaan, että olette myös käyneet ultrassa ja saaneet IHANIA uutisia, niin uskaltaudun mukaan tänne, jos vain otatte minut mukaan???
Pääsenkö siis jakamaan ajatuksia teidän kanssa?
Meillä on siis takana vuosien lapsettomuus hoidot, joista on tuloksena 3 keskenmeno, 1 KU ja sitten mitä ihanaakin ihanampi 4 vuotias tyttäremme. Tyttömme sai alkunsa ivf:n jarrupiikin aikana ihan luomuna.
2006 vuonna sitten aloitimme taas hoidot. Saatiin yksi keskenmeno loppuvuona 07, ja sitten tammikuun PAS:sta saimme tosiaan tripla onnen!!! Aivan, kolmosvauvoja odotamme nyt, ja laskettu aika olisi 12-13.10. Mutta lääkäri sanoi, et elokuulle olisi tavoite päästä, ja jos syyskuulle päästään niin olis superhienoa!
Alun tunnelmathan olivat aika järkyttyneet, ja lähinnä pelko vauvojen selviytymisestä on suuri. Omaa selviytymistä en ole ehtinyt miettimään, mutta kumpa ne vauvat vaan pysyisi tuolla masussa tarpeeksi pitkään.
Pahoinvointi on ollut aivan mieletöntä!! kahden tunnin välein kun syö, niin pysyy jonkinmoisessa kunnossa. Töissä olen sinnillä kulkenut, mutta liikuntaa ei ole jaksanut nyt yhtään harrastamaan. Niin, olen kilpaurheilija taustaltani, ja siksi tuo liikunta tuntuu niin tärkeältä. Mieletön on väsy koko ajan!! Ultrassa olemme käyneet jo neljä kertaa, ja 7+2-4 tai jotain viikoilla, siellä näkyi kolme n. 11-12 mm:n mittaista piiperöä, joiden sydämet sytkytti hurjasti, ja saimme ultran kautta kuulla A-vauvan sydänäänetkin. Syke oli 145 hänellä. Ihmeellistä!!
ONNEA todella paljon kaikille meille plussanneille! Kivaa jos saisin jakaa teidän kanssa näitä ajatuksia ja kokemuksia!!! Täällä oli muitakin monikko odottajia.... Ja kaikki te täällä... En ole aikaisemmin uskaltanut tänne kirjoittaa tuon keskenmeno taustamme vuoksi, ja kaikki tuntuu edelleen niiiiiin epäuskoiselta!!!!
Lähdempä nyt typyn kanssa ulkoiluhommiin. Toivottavasti siellä voi istuskella jossain puiston reunalla.....
Terkuin Nallukka ja piiperöt rv 8+5
Hienoa Brooke että ultrassa kaikki oli mainiosti!! Upea juttu :) Minulle neuvolan täti sanoi puhelimessa että mies kannattaa ottaa mukaan ainakin ekalla kerralla, ja että hän on tervetullut mukaan myöhemminkin. Yhdessä siis miehen kanssa mennään pääsiäisen jälkeen jännäämään kuullaanko dopplerilla sydänäänet :)
Minä täällä vain pelkään ensi viikkoa, toivottavasti kaikki menee hyvin... Mies lähtee viikonloppuna viideksi päiväksi laskettelemaan ja minä jään kotiin lukemaan. Olen päättänyt että jos keskenmeno osuu kohdalle miehen ollessa poissa, en kerro hänelle siitä puhelimessa, vaan vasta sitten kun hän palaa kotiin. Turhahan hänen lomaansa on pilata, kyllä hän ehtii suremaan sitten kotiin palattuaankin... Pöh, kaikkea sitä ajattelee. Eiköhän kaikki mene kuitenkin hyvin.
t. Liljis, 7+5