Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä lukemilla olette aloittaneet raudan syömisen?

24.11.2008 |

Raskauden alussa Hb oli mulla 132 ja nyt rv 25 118. Terkkari ei kommentoinut lukemaa oikein mitenkään, mutta minusta se kuulostaa aika matalalta, vai onko? Ei mitään kummempaa valittamista olossa ole kuitenkaan... Pitäisikö näillä lukemilla harkita rautaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös kun en ole raskaana ja yleensä syön säännölliseen rautakuureja. Tämän raskauden ensimmäisellä neuvolakäynnillä hb oli tippunut alas, ollen82 ja aloitin välittömästi kahden valmisteen syönnin. Muistaakseni hb pitäisi alkuraskaudessa olla yli 120 ja loppupuolella vähintään 100. Osaltani kuuri onneksi vaikutti ja viimeksi neuvolassa (rv 25+4) arvo oli jo 145... Kyllä noilla sinun lukemillasi vielä hyvin pärjää ilman rautalisää, mutta ei siitä tässä loppuraskaudesta varmasti haittaakaan ole.

Katjalah&nelonen rv29+1

Vierailija
2/10 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...aikoinaan raudan syönnin aloittamista kun hb oli tuossa 100 tietämillä. Ei ollut kylläkään raskauden takia alhaalla, vaan tällaisen autoimmuunisairauden takia, kun mikään ei imeydy. Onko sulta katsottu rautavarastoja? Nehän kans vaikuttaa, jos ei hb oo kovin korkea, niin keho käyttää yleensä noita rautavarastoja. Mulla ne oli tuolloin ihan tyhjät, jonka takia edes raudansyönti ei enää kunnolla auttanut. Joten toisaalta, kannattaa aloittaa ajoissa raudan syönti, ja suosittelenkin Obsidania sullekin, se on paras rauta mitä apteekista saa. :) Ja tietty mansikat, liha, paprika ja pinaatti on hyviä raudanlähteitä! Maksaa kun ei saa syödä. Veriohukaisista en tiedä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/10 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

otan satunnaisesti kun muistan, rv nyt 32 ja hb viimeksi neuvolassa 118. Lähtöarvo oli 136. Ei välttämättä muuten tarvitsisi, mutta alkaa väsyttämään liikaa, jos vielä laskee. 125 paremmalle puolelle kun pääsen, niin voin taas lopettaa, sitten on energiaakin enemmän. :)

Ja niitä veriohukaisia ainakin minä popsin pari kertaa viikossa, vaikka koko paketin, ellei lapset ehdin 'saaliinjakoon'. =)

Vierailija
4/10 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskauden alussa Hb jotakin 145, sitten puolessavälissä se oli laskenut 127 asti. Nyt tossa rviikolla 36 mitattiin taas, ja se olikin aivan huomaamatta laskenut niinkin alas kuin 104! Huh. No eli siinä vaiheessa mä sitten alotin rautakuurin terkkarin ohjaamana... Hassua. Tuo lasku kun ei ollu tuntunu olossa mitenkään, väsymyksenä, päänsärkynä tai muuna... Eikä tunnu vieläkään. Mutta rautaa siis popsin, ja eiköhän se siitä taas :)

Eli jos mulla olis 118, ni en viä alottais varsinaista rautaa syömään, koittaisin vaan ehkä lisätä rautaa sisältävää ruokaa ruokavaliooni. Ku kuitenkin 117 on naisilla se "alaraja" :) Mutta tee kuin tykkäät, oman olon mukaan pitää mennä :)

Vierailija
5/10 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin neuvolasta että hemoglobiinin pitää olla 110 kun aletaan syömään rautatabletteja. Itsellä oli 99 viime viikolla...oli kyllä jo heikko olo..normaali elämässä hb on 140-160

Vierailija
6/10 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kolmanneksella rautaa ei suositella ja hb normaalistikin laskee ekan kolmanneksen loppua kohti kun veritilavuus kasvaa. Itse olen molemmissa raskauksissa alkanut syödä rautaa n. rv 23, hb:t olleet tuolloin 106 ja nyt 103. Olossa tuo ei ole tuntunut muuten kuin saunoessa eli helpommin alkaa huipata saunasta suihkuun tullessa. Muuten ei mitään vaivaa, ei turhaa hengästymistä, päänsärkyä tai muuta huonoa oloa.

Rautavalmisteiden imeytyminen on yksilöllistä ja etenkin jos edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä on vähän aikaa, rautavarastot on aika tyhjät ja hb:n kohoaminen on hidasta.

Alhaisesta hb:stä ei juuri ole haittaa jos olo muuten säilyy hyvänä, mutta jos synnytyksessä menettää vielä runsaasti verta, hemppa voi pudotakin niin alas että alkaa vaivata ja pienen vauvan kanssa olo on vaikeaa. Itsellä esim. ekassa synnytyksessä tippui 125->75 ja sairaalassa ollessa en sitten uskaltanut liikkua vauva sylissä lainkaan, koska jalat lähti helposti alta. Suihkuunkaan en päässyt kuin neljäntenä sairaalapäivänä kun en pysynyt tolpillani. Toisaalta mulle tuo 125-130 on ihan normaalilukemat, joiden yli hb ei tunnu nousevan vaikka miten söisin rautaa eli paljon ei olisi ollut tilanteelle tehtävissä.

Vierailija
7/10 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syynä tuo tosi alhainen rauta-arvo... Jostain syystä meikäläisellä ei ruoasta peräisin oleva rauta vain tunnu kovin hyvin imeytyvän vaan minulla on ollut aina anemiataipumus... Esimerkiksi aikanaan ennen toista raskautta kävin mittauttamassa hb:n, en siis ollut raskaana ja ensimmäisestä raskaudesta oli yli 5v aikaa ja silti hb oli 110... Tuolloin aloitin lisäraudan jo ennen raskautumisyritystä. ja olisi kannattanut aloittaa tälläkin kertaa, kuten sain

kesällä huomata. Onneksi minulle on aina valmisteista ollut hyötyä, joskushan arvot eivät lähde nousuun vaikka kuinka rautaa söisi.

Kyllä muuten keväällä olin väsynyt ja viluinen ja nukuin miltei kellon ympäri öisin ja vielä päiväunet lisäksi, olisi pitänyt aiemmasta kokemuksesta tajuta, että anemian merkkejä nuo olivat... Kun tilanne jatkui kuukausia ennen kuin plussasin, mutta kun koko kevään niin toivoin olevani raskaana niin aina vain ajattelin kyseessä olevan raskausoireet.

Vierailija
8/10 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

just puolivälissä raskautta. Olin jo pidempään ollut väsynyt eikä mikään innostanut, neuvolassa sitten katsottiin hemoglobiini ja se oli 100. Lähtöarvo oli mulla 128. Nyt viikolla 32+3 ollaan taas lähtöarvossa (rautatablettien ansiosta)ja kyllä sen olossa huomaa heti. Esikoista odotellessa hemoglobiini tippui myös aikas alas, 112:een. Mulle neuvolatäti sanoi, että nykyään rautaa saa syödä raskauden loppuun asti, vaikka arvot nousisivat normaaleiksi. Ite oon jatkanut tablettien ottamista vaikka ei välttämättä tartteis.

-tytsi80-

Vierailija
9/10 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi th, että voisi ehkä aloittaa raudan syönnin. Ei vielä kuitenkaan mitenkään alhainen, mutta lähtöarvo oli jo niin korkealla, että kyllä mä mielelläni sitä rautaa popsin, jos vaikka sais vähän virkeyttä lisää ;)

Vierailija
10/10 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 118 vielä ole mitenkään kamalan matala, mutta jos vointi on heikko ja väsynyt niin voithan sinä mielestäni kysellä neuvolasta olisiko aihetta aloittaa rauta. Sitten kun arvo nousee tarpeeksi sen voi lopettaa.

Jos vielä et aloita rautaa syömään niin voi olla että laskee vielä ja joudut sitten aloittamaan raudan syömisen myöhemmin. Mutta nou hätä, kyllä neuvolasta varmasti osataan sitten sanoa...tarkkaile vointiasi, itse sinä sen parhaiten tiedät mitkä on fiilikset;)

Itselläni laski 134:stä viikossa 114:sta niin jouduin alottamaan normaalia suuremmalla annoksella ihan vaan sen takia koska hemoglobiini laski niin rajusti alas lyhyessä ajassa, mutta en pystynyt syömään niin paljoa rautaa kerralla (mahani ei kestänyt sitä) joten vähensin. nyt kun olen syönyt sen normaalin määrän niin on pysynyt 117-120. Ihan hyvä sanovat tuon arvon olevan.