Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KYSYMYS KÄYNNISTÄMISESTÄ

21.03.2006 |

Hei kaikki te joilla on synnytys käynnistetty!

odotan esikoista ja tänään sovittiin käynnistyspäiväksi ens viikon tiistai jolloin rv 38+6. Syynä mun verenpaine ja vauvan iso koko. Koska käynnistetään lääkkeillä niin oisin mieluusti kuullut kommentteja ja kokemuksia aiheesta. Lääkäri käski varautua pariin päivään ennenkuin alkaa tehota. Kaverilla käynnistettiin viime talvena kaks päivää lääkkeillä ja sit kolmantena pistettiin tippa ja kalvot puhki. Oli hänelle kolmas lapsi, en tiedä miten vaikuttaa sitten synnytyksen käynnistymiseen. Ymmärsin että hänellä puuttuu jotain hormoonia (?) tms joka käynnistäisi synnytyksen normaalisti. Onko ketään jolla ois lähteny helposti käyntiin synnytys? Ja onko teillä ollut aiemmin kivuliaita suppareita tai paikat yhtään auki? Mulla on noita supistuksia ihan liiankin kanssa.

Kiitos paljon jo etukäteen kullanarvoisesta informaatiosta!

Annu

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari päivää meni että päästiin tosi toimiin. mutta ne kaks ekaa päivää ei tuntunut siis missään. aivan sama kun olisin ollut " vaan raskaana" . ilmeisesti kotiin sieltä ei kyllä pääse kuitenkaan odottelemaan. (mulla olikin myrkytys ja sitä myöten tuntui vaan kivalta vaihtelulta jos alkaisi jotain tapahtumaan, kun pari viikkoa siellä jo olin ollut..)

kun lopulta tunsin ekan supistuksen, erottui se selvästi, ja ei mennyt kauan kun vedet meni, ja supistukset koveni. pääsinkin saliin ja muutamien tuntien päästä oli vauva syntynyt.

itse myös ajattelin kauhulla kun olin kuullut että käynnistetyt kestää pitkään, ja on kamalia synnytyksiä. mutta tuntuu että nämä tablettilla käynnistetyt kokemukset mitä minäkin olen kuullut on olleet suht positiivisia. eihän se ole varmaan kivaa joa ekasta tabletista alkaa kunnon avautumiskivut ja kestää sen kolme päivää!? tiedän kolme käynnistettyä synnytystä, ja kaikilla suht samanlainen tarina kuin minulla, eli aikansa ottaa ennenkuin tehoaa, mutta se odottelu ei sattunut.

Vierailija
2/17 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Mulla oli yliaikakontrolli äitipolilla kun viikkoja 41+1, jouduin jäämään osastolle, koska ultrassa katsottiin lapsivettä olevan niukasti ja heti samana iltana sain " käynnistyspillerin" . Pilleri vaikutti niin että en saanu nukutuksi yöllä, koska supistukset rupesivat tuntumaan selässä, sain kipulääkettä lihakseen ja hoitaja tarjosi myös nukahtamislääkettä, mutta sitä en suostunut ottamaan. Aamulla klo 6 sain toisen pillerin ja se tehosi niin että olin jo klo 9 3cm auki. Olokin oli sellainen, aamupalalla ei maistunut kuin juotava. Sanotaan että käynnistys synnytys olisi kivuliaampi, mutta en tiedä. Itsellä supistukset tuntuivat selässä ja reisissä. Poika syntyikin sitten 41+2, eikä imukuppiakaan tarvinnut käyttää, vaikka ponnistusvaihe kestikin melekin 1,5 tuntia. Nyt odotan toista 38+4 eli lähtö lähellä, saa nähä kuin käy. Tsemppiä ja voimia sulle synnytkseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri pyysikin varautumaan pariin päivään jos ei heti lähde tulemaan. Toisaalta kysyi hassusti " sopisiko lapsenne syntymäpäiväksi 28.3?" =) Sopisihan se.

Kiitos teille kokemuksistanne! =)

Annu

Vierailija
4/17 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla käynnistetty molempien lasteni synnytykset rv 42, nämä ovat niin sitkeitä etteivät halunneet äidin massusta ollenkaan..

molemmat käynistettiin cytotec murulla suoraan kohdunsuulle. ja kummassakaan tapauksessa ei ikinä tarvinnut laittaa kuin yhden kerran. ensimmäisellä kerralla supistukset alkoivat jo 2 tunnin päästä säännöllisinä ja kalvot puhkaistiin ja sain oksitosiinia supistusten voimistamiseksi. ensimmäinen synnytykseni kesti 11,5h eli aika keskiverto ekaksi synnytykseksi. toinen synnytys ei käynnistynyt niin nopeasti vaan vasta illalla kun tabletti laitettiin aamupäivällä. mutta silloinkin kalvot puhki sitten yötä vasten ja poika syntyi klo 3.51. nyt toisella kerralla oli ihan epäkypsä tilanne kohdusuulla ja lääkärikin sanoi että voi mennä pari päivää mutta eipä mennyt! nyt toisesta synnytyksestä on jäänyt tosi positiivinen kuva, ei jännittäisi yhtään jos vielä joskus käynnistykseen olisin menossa! tsemppiä sinulle, hyvin se menee!

jos tekstini on täynnä virheitä, älä ihmettele, vauva sylissä näpyttelen!

Omeli + tyttö 2v9kk ja poika 3 viikkoa ja 1 päivä!

Vierailija
5/17 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla synnytys käynnistettiin viikkoa ennen laskettua aikaa, kun epäiltiin lapsen olevan kovin iso (ultra näytti 4,5kg). Menin aamulla kymmeneksi äitiyspolille tarkistukseen ja lääkäri totesi kohdunsuun olevan kolme senttiä auki (en ollut edes huomannut supistuksia) ja pyysi hoitajaa tiedustelemaan olisiko salissa tilaa. Oksitosiinitippa laitettiin klo 11 ja annosta lisättiin päivän mittaa pikkuhiljaa. Supistukset muuttu säännöllisiksi 13.30 joskaan eivät olleet kovin voimakkaita. Kalvot puhkaistiin klo 17.00 jolloin olin yhä auki sen kolme senttiä. Mutta sitten kaikki tapahtuikin kohtuu nopeasti ja poika (3,8kg) syntyi 19.30. Itselle käynnistetty synnytys sopi hyvin ja miehelle vielä paremmin kun ei tarvinnut stressata milloin sinne sairaalaan oikein pitää lähteä. Mulla ei siis aloitettu pillereillä vaan suoraan tipalla, siksi ei tarvinnut varautua useampaan päivään.

Vierailija
6/17 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen että miksi jossain paikoissa tuota lääketablettia käytetään, kun vain pitkittää synnytystä?? Itselläni lääkäri totesi että puhkaistaan saman tien kalvot, niin pääset synnyttämään, eikä turhaan pitkitellä!!

Kalvojen puhkaisu tuntui niin helpolta ja nopealta, ja haluaisinkin että seuraava synnytys (jos käynnistetään) niin puhkaistaan vaan kalvot ja oksitosiinia suoneen, itselläni käynnistettiin korkean verenpaineen ja hepatoosin takia viikolla 38, eli kello 15, puhkaistiin kalvot, tunnin päästä alkoivat supistukset klo 16 ja siitä eteenpäin ilokaasun avulla aluksi miedot supistukset, jotka voimistuivat kun aikaa kului kello 22.00 sain luvan ruveta ponnistamaan, ja vauva syntyi 22.20, eli nopea helppo synnytys!!

Miksihän niitä lääketabletteja käytetään ja odotellaan monta päivää, kun pääsisi helpommallla????

Vierailija
7/17 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta synnytys käynnistettiin rv. 40+3 korkeiden verenpaineiden takia tilanteessa, jossa olin noin 4 senttiä auki ja kaula lähes kokonaan hävinnyt, erittäin kypsä tilanne siis. Kalvot puhkaistiin aamulla klo 10 ja ensin annettiin antibioottitippa (mulla oli sreptokokki raskauden alussa), jonka jälkeen sitten oksitosiinitippa, joka aiheutti heti rajut supistukset. Epiduraalin saannin jälkeen tippaa lisättiin ja avautumisvaihe menikin sitten yhdellä rytinällä. Kätilö totetisikin sen olleen yhtä nopea kuin uudelleensynnyttäjällä. Oli kyllä rankka, kun avautui niin nopeasti ja paineentunne oli aivan mieletön! Meille syntyi ihana tyttö tasan kello 3. Ponnistusvaihe oli 20 min. ja koko synnytyksen kestoksi merkattiin 4 h. En tiedä, missä vaiheessa alkoivat kellotamaan, koska kalvot puhkaistiin kuitenkin kello 10.

Vierailija
8/17 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla,että olen väärässä,mutta mun käsittääkseni kalvot puhkaistaan vaan jos kohdunsuu on kypsä,eli kaula lähes kadonnut ja kohdunsuu väh.2-3cm auki.Noilla murusillahan on kai tarkotus saada kohdunsuu kypsymään..Tää käsitys siis mulla,varma en ole.

Vierailija
9/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ennen noita käynnistystabletteja kokeiltiin sitä tippaa, ihan vaan siinä mielessä edellisenä päivänä että nähtiin miten (pieni) vauva kestää sen käynnistyksen. koska tipan antohan on helppo keskeyttää välittömästi, ja vauva oli käyrillä koko sen ajan. kuullostaisi aika järeälle keinolle poksauttaa vaan kalvot puhki kaikilta, olipa tilanne alapäässä sitten mikä vaan.

Vierailija
10/17 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja tipalla. Oli alkava raskausmyrkytys...

Synnytys lähti käyntii erittäin rajusti nollasta sataan! Siinä oli rentoutuminen melko olematonta kun kivut hyppäsi heti täysillä jylläämään ja miljoonilla piuhoilla olin kytkettynä sänkyyn enkä saanut liikkua... Jäi omasta käynnistyksestäni melko paha maku suuhun.

Jos (varmasti käynnistetäänkin kun esikoinenkin oli " juurtunut" masuun) tästä toisestakin raskaudesta käynnistetään synnytys, niin toivon ehdottomasti tablettia kohdun suulle! Mieluummiin pikku hiljaa kuin liian rajusti ettei itse pysy edes hommassa mukana. No lopulta päädyttiinkin sitten kiireelliseen sektioon...

Pointti oli siis se että usein synnytys lähtee rajusti tipalla käyntiin. En ole varma mutta luulenpa että monestakin syystä tabletti/murunen kohdun suulle on parempi vaihtoehto...

Eiköhän jokainen tapaus käydä läpi niin että äidille ja lapselle valitaan parhain sopiva vaihtoehto... Yksilöllisiä kun nämä tapaukset ovat.

Vierailija
11/17 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tahdot lukea tarinan!

Vierailija
13/17 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Pikkukolmonen syntyi perheeseemme käynnistyksellä. Minulta oli tullut pari pulpahdusta lapsivettä ja jouduin synnyttämättömien osastolle odottelemaan. Saapuessani olin parille sormelle auki ja kaulakanavaakin oli vielä jäljellä. Toisena päivänä (rv 39+2), kun mitään ei vielä satunnaisia supisteluja lukuunottamatta tapahtunut, käynnistettiin synnytys tabletilla.

Sain puolikkaan tabletin kielen alle vähän jälkeen aamuyhdeksän. Yhdentoista aikaan oli supistuksia tuli jo säännöllisesti 5 minuutin välein. Klo 13 olin vain parille sormelle auki, mutta kaulakanava oli hävinnyt lähes kokonaan. Kätilö veikkasi, että lähtisin saliin 2-3 tunnin kuluttua. Otin samalla peräruiskeen vapaaehtoisesti, ja siitäkös supistukset muuttuivat oitis rajummiksi.

Supistukset olivat rajuja, eikä niiden välillä ollut aina edes lepotaukoja pahemmin (tulivat koko ajan n. 1-2 minuutin välein). Pian menikin sitten loputkin lapsivedestä ja lapsen sydänäänissä alkoi olemaan supistuksen kohdalla aina pientä pudotusta. Lääkäri lähetti minut niiden takia saliin käyrälle.

Ennätin olla synnytyssalissa vajaan tunnin ja siitäkin suurimman osan istuin käyrässä kiikkutuolissa. Kun lähdin vessaan peseytymään sisätutkimusta varten, tunsinkin voimakasta ponnistamisen tarvetta. Vauva syntyi saman tien, kun pääsin takaisin sänkyyn, kahdella ponnistuksella! Pikkuinen tyttö syntyi maailmaan 15.54.

Minulle nopea synnytys oli yllätys - huonekaverini oli saanut käynnistystabletteja monen päivän ajan ilman tulosta. Mutta ilmeisesti teho on yksilöllistä. Nopean etenemisen takia ainoana kivunlievittäjänä minulla oli ilokaasu.

Mutta niin vaan siitäkin selvittiin ja lopputuloksena oli ihana pikkuinen neiti :) Tsemppiä tulevaan! :)

Vierailija
14/17 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aloitetiin käynnistäminen täysin epäkypsästä tilanteesta raskausmyrkytyksen vuoksi. Ekasta tabletista meni kaksi tuntia, kun supistukset olivat säännöllisiä ja lapsivedet menivät. Pari tuntia siitä ja supistukset äityivät jo liian rajuiksi " supersupistuksiksi" , joiden välillä ei oikeataan enää ollut lainkaan taukoa. Siinä vaiheessa tilannetta yritetiin helpottaa jo nitrosuihkeellakin. Koskaan en aio enää vastavaan tilanteeseen joutua.

Noissa tableteissa on nimenomaan se ongelma, ettei voida ennalta tietää miten ne kenenkin kohdalla vaikuttavat ja kun supistukset kerran lähtevät käyntiin niitä ei enää voi säädellä niin kuin esim. oksitosiinitipan kanssa on mahdollista. Tämän vuoksi esim. aiempi sektio on usein este Cytotec-käynnistykselle liian voimakkaiden supistusten aiheuttaman kohdun repeämisvaaran vuoksi.

Vierailija
15/17 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis laitettu kohdunsulle. en muista niiden nimeä, käyhän kertomassa kuulumisia kunhan pääsette kotiin? =)

Vierailija
16/17 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilolla seurannut tämän pinon kasvua! Suurkiitos teille kullanarvoisista tiedoista ja että viitsitte jakaa kokemuksianne =)

Tiistaina sit katsotaan minkälaisen tarinan mä saan aikaseks =)

Annu

Vierailija
17/17 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytystä ilmeisesti vaan koska sytotec saa paikat kypsemmiksi alkaa supistamaan,joka edes auttaa täydellistä avautumista.mulla on kaks kertaa käynnistetty sytotecillä ja hyvät muistot jäi ja kerran kalvojen puhkasulla ja oksitosiinilla,siitä ei niin hyvät muistot.