Saako ja voiko yliopistosairaaloissa kieltää opiskelijoiden paikallaolon gynekologisten tutkimusten aikana?
jos saa, niin kuinka ja missä vaiheessa tuo kielto kannattaa esittää ettei saa lääkärin vihoja niskaansa? Soittaako etukäteen?
Enm missään nimessä aio antaa kymmenen opiskella tiirata tavaraani.
Kommentit (29)
siihen, että joku yksi opiskelija esim ottaisi papa-kokeen kokeneemman lääkärin opastuksella.
Kuitenkin jonkun opiskelijalauman läsnäolo häiritsisi ainakin minua.
Tässä keskustelussa on ollut aika ikävää epänormaaliksi, turhantärkeäksi, itsensä liian vakavasti ottavaksi tms. leimaamista niitä kohtaan, jotka eivät kaikissa tilanteissa halua opiskelijoita olemaan läsnä.
Minusta voisi hieman miettiä omaa näkökulmaansa laajemmin: meitä on monenlaisia, monessa tilanteessa jne. Ja kukin tietää itse parhaiten, missä omat rajat menevät. Ja niistä on hyvä pitää kiinni.
Vierailija:
Kuitenkin jonkun opiskelijalauman läsnäolo häiritsisi ainakin minua.
lääkäriä/lääkäriopiskelijaa/vierailevaa lääkäriä Kättärillä katsomassa kun käynnistystablettia aseteltiin kohdunsuulle. Voi että kun oli kiva tilaisuus!
Ensi kerran tiedän paremmin ja toivotan ylimääräiset tervemenneeksi - kun siihen tosiaan on oikeus.
Olin teininä (16 v. ehkä) hakemassa e-neuvolasta ensimmäistä pillerireseptiä, ja siihen tietty kauhukseni kuului se sitätutkimus, ihan ensimmäinen laatuaan siis. Kukaan ei edes kysynyt, että sopiiko tähän nyt tulla seuraamaan tämmöinen lauma opiskelijoita, niitä vaan oli siinä pöydän ympärillä kymmenkunta kappaletta. Oli aivan kammottava tilanne! :( En tiedä olisinko uskaltanut kieltääkään, ehkä jos olis kysytty, mutta oma-aloitteisesti en ainakaan. Vasta paljon myöhemmin tajusin että olisin voinut kieltää. Oli NIIN nöyryyttävä juttu, että vieläkin tekis mieli soittaa kyseiseen paikkaan ja antaa palautetta.
Sen koommin ei ole opiskelijoita mun ympärillä pyörinyt, ei synnärillä eikä missään, eikä mulla ehkä olis ollut enää mitään sitä vastaankaan. Aina tulen kuitenkin olemaan katkera siitä, että mua kohdeltiin noin silloin pentuna. Opetan omat tyttöni ajoissa pitämään puolensa näissäkin tilanteissa. ;) Niin että ilman muuta olkoon jokaisella oikeus kieltää ne opiskelijat jos siltä tuntuu!
Mullakaan ei tunnu missään vaikka olisi ketä kuikuilemassa mun värkkiä tai ihan mitä vaan lääkäri tutkiikaan. Tuskinpa ne opiskelijat ajattelee että ai tuon näköinen alapää tuolla naisella, vaan ihan ne tulevan ammattinsa puolesta on kiinnostuneita siitä mitä se lääkäri sieltä mun värkistä tutkii.
Hänellä olisi pitänyt tajuta että nuori tyttö ehkä eka kertaa käymässä ja jännittää taatusti muutenki. Hänellä olisi pitänyt ymmärtää ettei muita paikalle...
Vierailija:
Olin teininä (16 v. ehkä) hakemassa e-neuvolasta ensimmäistä pillerireseptiä, ja siihen tietty kauhukseni kuului se sitätutkimus, ihan ensimmäinen laatuaan siis. Kukaan ei edes kysynyt, että sopiiko tähän nyt tulla seuraamaan tämmöinen lauma opiskelijoita, niitä vaan oli siinä pöydän ympärillä kymmenkunta kappaletta. Oli aivan kammottava tilanne! :(
Kaipa tuollaisissa paikoissa niitä on yksi kerrallaan värkkejä katsomassa.
Ei sinun sitä tarvi perusella kenellekään.
Itse olen kieltänyt harjoittelijoilta operoinnit, mutta tutkia on saanut ja läsnä olla. Synnytyksessä kätilöharjottelijoiden läsnäolo odotellessa oli oikein mukavaa!
Mutta voit siis kieltää jotain ja sallia jotain - tai siis kieltää halutessasi läsnäolonkin.