Saako ja voiko yliopistosairaaloissa kieltää opiskelijoiden paikallaolon gynekologisten tutkimusten aikana?
jos saa, niin kuinka ja missä vaiheessa tuo kielto kannattaa esittää ettei saa lääkärin vihoja niskaansa? Soittaako etukäteen?
Enm missään nimessä aio antaa kymmenen opiskella tiirata tavaraani.
Kommentit (29)
ärsyttää, kun pitää joutua tällaiseen tilanteeseen, on kuitenkin niin intiimi ja vaikea asia minulle :(
Muuten annoin olla läsnä, mutta siinä kohtaa kun meinasti ruveta tutkimusta tekemään, sanoin kohteliaasti että nyt en kyllä suostu, mua on ronkittu tässä viime aikoina ihan tarpeeksi. Ymmärrän, että tarvitsette käytännön kokemusta, mutta nyt tässä kohtaa se ei käy. Eikä siinä mitään, se " oikea" lääkäri hyppäsi ns. puikkoihin eikä se ollut mitenkään vaivautunut se tilanne sen jälkeen ollenkaan. Päin vastoin, ihan huumorihengessä mentiin.
Jos suuttuisi, silloin olisi kyllä virkavirhe.
Miten muuten oppii, kuin käytännössä?
Itse olin alkuviikosta Kättärin ä-polilla synnytystapa-arviossa ja huoneessa oli lääkärin ja kätilön lisäksi th-opiskelija ja kandi.
Ensin tutki lääkäri, sitten lekuriksi aikova päältä ja sisältä ja ultralla ja sitten kätilö ja th-opiskelija vielä kopeloivat mahan päältä.
Minulla kolmas raskaus ja todellakin ihan niin tarpeeksi tässä männä vuosina oltu ronklattavana, ettei tunnu missään, jos opiskelijat hieman harjoittelevat tärkeitä taitoja tulevaisuutta varten.
Eikä niissä gyne-tutkimuksissa ole todellakaan mitään kymmentä opiskelijaa läsnä samaan aikaan!
Ei niillä ole siihen mitään nokankopauttamista.
Itse olin muutaman vuoden NKL:lla lapsettomushoidoissa ja aina kun hoitaja tuli hakemaan odotustilasta hän mainisi, jos on opiskelijoita/vierailijoita läsnä. sain aina mahdollisuuden kieltäytyä kunniasta. Ennätys oli 7 norjalaista vierailijaa tuijottamassa ultraruutua, kun ultrattiin sisäkautta munasarjoja :)
Joskus kielsin olemasta läsnä (jos oli erityisen herkkä olo, hoidoissa kun mielialakin menee vuoristorataa), yleensä sallin. Ja opiskelija on minulle tehnyt kolposkopian, ottanut papan, ultraillut sisäkautta jne jne. Oikea lääkäri vahtii aina hommaa ja tarvittaessa tutkii itsekin.
Mutta siis: kieltäytyä voi ja lääkärien on aina kysyttävä, onko opiskelijoide läsnäolo ok.
Vierailija:
10! No mene sinä vaikka päivittäin tarjoamaan tavaraasi sairaaloihin, niin meidän muiden ei tarvitse.
Ja sitten itketään av:lla kun on epäpäteviä lääkäreitä/hoitsuja jne..
En ole koskaan tajunnut, miten joillekin naisille se värkki voi olla olevinaan niin hieno ja uniikki asia. Samat opiskelijat ovat seuranneet tutkimuksen toisensa jälkeen ja turtuneet koko homman jo ajat sitten, ja sitten tulee Suuri Ap, jonka tuheroon ei sovi kenenkään tiirailla?
Ymmärrän, että joku punasteleva teini kieltää poikien läsnäolon, mutta että aikuinen nainen? Voi herranjumala sentään.
Kannattaa EHDOTTOMASTI soittaa polille etukäteen. Jos opiskelijoiden läsnäollessa kieltäytyy opiskelijoiden läsnäolosta, aiheuttaa vain kiusallisen tilanteen itselleen. Sitäpaitsi seuraavalla käynnillä joku niistä opiskelijoista voi olla siellä lääkärin sijaisena, ja sitten ei kieltäytyminen enää onnistukaan...
Toukokuussa kandiryhmän osana oleva jamppa saattaa kesäkuussa ollakin se lääkäri siellä polilla. Vaikka olisikin edelleen opiskelija. Eihän teille AV-mammoille kukaan sano (eikä muillekaan), että tämä lääkäri on nyt oikeasti kesäsijaisuutta tekevä opiskelija. Ja täydestä menee. Sittenhän se samainen yökyök-opiskelija on se iiiiiiiiihana " gyne" , jota ajatellessanne te masturboitte ja kirjoittelette " gyne yritti iskee mua" -fantasioitanne tänne palstalle.
Toiset kaipaavat enemmän yksityisyyttä kuin toiset. Kestäkää se ja levitelkää rauhassa vaikka R-kioskilla.
Vierailija:
En ole koskaan tajunnut, miten joillekin naisille se värkki voi olla olevinaan niin hieno ja uniikki asia. Samat opiskelijat ovat seuranneet tutkimuksen toisensa jälkeen ja turtuneet koko homman jo ajat sitten, ja sitten tulee Suuri Ap, jonka tuheroon ei sovi kenenkään tiirailla?Ymmärrän, että joku punasteleva teini kieltää poikien läsnäolon, mutta että aikuinen nainen? Voi herranjumala sentään.
Kannattaa EHDOTTOMASTI soittaa polille etukäteen. Jos opiskelijoiden läsnäollessa kieltäytyy opiskelijoiden läsnäolosta, aiheuttaa vain kiusallisen tilanteen itselleen. Sitäpaitsi seuraavalla käynnillä joku niistä opiskelijoista voi olla siellä lääkärin sijaisena, ja sitten ei kieltäytyminen enää onnistukaan...
IDIOOTTI!
Mulle nuo alatutkimustilanteet vaan ovat niin epämiellyttäviä ja kivuliaita, etten halua kärsiä enempää kuin on pakko.
Olivat vielä aika samanikäisiä kuin itsekin olen, n. 25-30v. Minusta on tosi tärkeää, että saavat harjoitella ja kuulevat enemmän ko. sairaudesta. Samalla siinä kuuli itsekin mielenkiintoisia juttuja, kun gyne selitti oppilaille, että tässä on kyseessä tyypillinen endotapaus ja opetti, miten se tunnistetaan.
Saa vaikka rauhoittavaa musiikkia, shiatsuterapiaa ja aromahierontaa siihen gyn. tutkimuksen oheen ettei tule pipi ja paha mieli kun kalleinta aarretta kopeloidaan räävittömästi.
Enpä usko, että kukaan erikoislääkäri, kokenut ainakaan, on koskaan harjoitellut minun värkilläni. Olen 20-vuotias, ja käynyt gynekologilla ensimmäistä kertaa vasta vuosi sitten. Mutta iloista elämänjatkoa sinulle!
Tutkimuksesta kannattaa kieltäytyä (mieluiten etukäteen) jos siltä tuntuu. Oman opiskeluaikaisen kokemukseni mukaan itsensä liian tosissaan ottavat eivät muutenkaan ole hyviä opetuspotilaita. Kaikki on " ihan kauheeeeta" , tutkimista ja riisumista ja istumista ja keskustelua myöten. Lääkärin ja kandien keskustelut painetaan sanatarkasti mieleen ja soitellaan sitten 2 viikkoa jälkikäteen ja vaahdotaan kaikista väärinkäsityksistä. Itse tutkimisesta ei tule mitään, kun on niin kauheeeta.
Opetuspoleille riitti ainakin silloin täälläpäin tosi hyvin sellaisia rennompia tyyppejä, jotka suhtautuivat itseensä luontevasti ja meihin opiskelijoihin lähinnä huumorilla. Niistä tuli itseasiassa ihan mukavia, opettavaisia käyntejä kaikin puolin. Kuten joku sanoikin, ei kenellekään potilaalle koskaan asioita selitetä niin perusteellisesti kuin mukana oleville kandeille. Jos potilaan kapasiteetti riittää, käynnistä voi saada irti todella kattavaa ja kiertelemätöntä infoa omasta itsestään.
Kaikista ei yksinkertaisesti ole opetuspotilaiksi, se vaatii asennetta!
kun mulle tuli aika, siinä lapussa jo sanottiin, että opiskelijoita on läsnä. Mietin siis että olisko järkevintä soittaa etukäteen. Kai mulla nyt ihan oikeasti on oikeus kieltää?????