Millasista syistä ihmiset joutuu laitokseen?
En ymmärrä miten pienistä syistä joutuu..itse nuorena varastin kaupasta (en jäänyt kiinni ikinä) Poltin tupakkaa..Join alkoholia, laittomasti tuotua viinaa virosta jne. Join joskus myös koulussa..Mutta ei kai tollasista syistä voiskaan joutua.:D
Kommentit (64)
Moi, mulla on ongelma. Viiltele itesäni, koska masentaa vai koko elämä. En jaksaisi/haluaisi asua kotona, siihen ei oikeastaan olee kunnon syytä. Mesentaa vain. Haluasin tietää vhän laitoksesta. Osaatteko kertoa, millasita siellä on onko se parempi paikka kun koti? Käytän myös alkoholia ja poltab välillä, (äiti ei tiedä). Joskus jäin kiinni uhkasi että joudun laitokseen jos juon enää.
Riippuu iha mut aika perseest nää nykyää on ite kans huostas mut iha eri syistä tos itekki aloin kelaa ja miettii et voiko tosiaa jos oon perhe kodissa ja jäin kii nuuskash nii joutuuko siitä vittu laitoksee 😮
Pääsin laitokseen väkivaltaista ja alkoholistista vanhempaa pakoon. Pyysin itse. Tosin lastensuojelu oli ihan p*skaa siihen aikaan, sossut eivät kuunnelleet, eivätkä uskoneet. Omissa papereissani ei ollut mitään merkintää vanhemman väkivaltaisuudesta, vaikka oli hakannut mm. siskonnaaman mustaksi. Alkoholistakaan ei ollut mitään, vaikka kaikki tiesi, että vanhempi on juoppo ja aikaisemmat kirjaukset varhaislapsuudesta oli tehty alkoholismista johtuvien laiminlyöntiepäilyken takia. Mutta onneksi pääsin laitokseen turvaan, en olisi suostunut enää menemään kotiin.
Vit*ttaa ainoastaan se, kun kukaan ei uskonut, mitä kotona oikeasti tapahtui.
itse asun kotona vaikka koulu menee huonosti ja kotona vaan huudetaan toisille siis asun äitin ja pikkuveljen kanssa mutta mua aina ärsyttää että mulle huudetaan koko ajan vaikka mulla on jo tarpeeksi ongelmia koulussa tai kotona. haluan pois kotoa. äiti joskus uhkailee hakkaa mut ja aika monesti rikkoo mun peili ja kaataa lipaston
Missä vaiheessa joutuu laitokseen jos ei kovin koulu maistu ja ei käy ku harvoin
Koulua käymättömyys ei ole lain mukaan huostasyy.
Se että kyrvänsyylät puuttuvat joka asiaan tai ovat puuttumatta kun apua kaivattaisiin kertoo koko jutun juuren.
Ihan rändom pazkaa.
"Voimaannuvoimaannu"
Niin tapahtui. Itse hoidan asiani ja teini saa luvan totella.
Kyllä siellä laitoksessa rikotaan lapsen rajoja kaikenlaisen yhteishyvän nimissä. Lyödään, laiminlyödään ja käytetään hyväksikin.
väsynyt elämään kirjoitti:
tää on vähän myöhässä mutta itsekin haluisin laitokseen tai ainakin pois kotoa, isäpuoleni on alkoholisti ja estää mua olemasta omaitteni, päivisin heittää mut ulos yksin vaikka sataisi kaatamalla koska "päivässä on hyvä ulkoilla pari tuntia ainakin" vaikka se tekee sen omaa pahuuttaan vaan, äitiäni ei kiinnosta sen tekemiset vaan antaa sen määrätä kaikesta. useesti ku oon siivonnu koko kämpän en oo ikinä 7 vuoden aikana häneltä edes kiitosta kuullut, sossut ei tee asialle mitään vaikka asiasta aina maininnut mutta äitini on isäpuoleni puolella ja kääntää asian toisin, veljeni toipuva narkkari. olisin kiitollinen jos auttaisitte. ainiin olen lintsannut todella paljon ja opet tehnyt lastensuojeluilmoituksia, huomiokaa se että oon vasta 13v.
tää on vähän myöhässä mutta itsekin haluisin laitokseen tai ainakin pois kotoa, isäpuoleni on alkoholisti ja estää mua olemasta omaitteni, päivisin heittää mut ulos yksin vaikka sataisi kaatamalla koska "päivässä on hyvä ulkoilla pari tuntia ainakin" vaikka se tekee sen omaa pahuuttaan vaan, äitiäni ei kiinnosta sen tekemiset vaan antaa sen määrätä kaikesta. useesti ku oon siivonnu koko kämpän en oo ikinä 7 vuoden aikana häneltä edes kiitosta kuullut, sossut ei tee asialle mitään vaikka asiasta aina maininnut mutta äitini on isäpuoleni puolella ja kääntää asian toisin, veljeni toipuva narkkari. olisin kiitollinen jos auttaisitte.
Soita kriisipuhelimeen, elämääsi väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin päästä laitokseen seiskalla, koska koulukiusaaminen oli niin pahaa, että pelkäsin oman turvallisuuteni vuoksi. Kiusaajat seurasivat kotiin asti ja saattoivat tulla muutenvain kotipihalle odottamaan, että tulisin ulos. En ollut mikään "ongelmanuori", päinvastoin. Kympin oppilas, mutta kiusattu ja masentunut. Pääsin laitokseen ja vaihdoin koulua.
Yksi laitoskaveri oli päässyt laitokseen vanhempien alkoholiongelmien takia.
Toinen laitoskaveri muutti laitokseen väkivaltaisen huoltajan takia.
N17
Me muutimme, ettei lapsen tarvinnut haluta laitokseen kiusaamisen vuoksi.
Googlaa missä on nuoriso koteja ja karkaa sinne . Jos on liian pitkä matka niin varasta rahaa.
minulle ttodettiin masennus seiskan alussa, vaikka se oikeasti alkoi jo kutos luokalla ja yritin toki puhua siitä äidilleni, mutta hän ei kuunnellut\uskonut. sitten alotin 6lk puolessa välissä viiltelemään ja jäin siitä kiinni 6-7lk välisenä kesänä ja sitten miut vasta alettiin ottaa tosissaan. piti rueta käymään jollai psykologilla joka ei ees kuunnellu mua, sit sain vaan 7lk alussa lääkityksen masennukseen. sit myös seiskalla rupesin polttaa ja juomaan, ja varastelemaan ja käytin jotain lääkkeitä yhen kerran huumeena, jäin kiinni kaikesta mut asialle ei tehty mitää. kotona on ihan hirveetä kun puoli isä haukkuu mua ja äitillä on oikeesti ihan liian tiukat säännöt tai sellaset että siinä ei oo enää mitään järkeä. iskän luona on ihan jees, mutta jos joku pieni juttu menee pieleen et esim unohan tehä läksyt mun iskä huutaa mulle KOKO ILLAN. nyt on seiskan loppu ja oon kelannu vakavasti ottaa hatkat helsinkii ku en haluu olla kotona. ehkä mä sit pääsiisin laitokseen ku ottaisin hatkat. koska todellaki mä mielummi laitoksessa asuisin ku kotona. oon myös tietoisesti alipainoinen, enkä tykkää siitä, haluisin olla normaalipainoinen. mutta vaikka mua ällöttää olla laiha nii oon lopettanu syömisen. se kai liittyy masennukseen. mulla ei oo ollu ruokahalua moneen viikkoon. vaikka tiedän että haluan lihoa ja en liho jos en syö. mitä v1ttu4 mun pitäis tehä??
Muistakaa kaikki laitokseen haluavat, että siellä voi olla vielä tiukemmat säännöt. Eikä sieltä pääse pois silloin kun mieli muuttuu. Monet laitokset ovat vielä ihan korvessa, josta käydään kaupungilla ja kaupassa vain ohjaajan seurassa.
Nykyään sijoitetaan ensisijaisesti sijaisperheeseen tai perhekotiin.
Moni entinen laitos, johon ennen saattoi joutua vaikka orvoksi jäänyt, on nykyään kovan luokan nuorisorikollisten sijoituspaikka, johon joutuu vasta, kun ei muualla pärjää.
Tämä tiedoksi niille, jotka kauhistelevat mm. Muhoksen Pohjola-kodin kovia kurinpitotoimia.
lil14 kirjoitti:
minulle ttodettiin masennus seiskan alussa, vaikka se oikeasti alkoi jo kutos luokalla ja yritin toki puhua siitä äidilleni, mutta hän ei kuunnellut\uskonut. sitten alotin 6lk puolessa välissä viiltelemään ja jäin siitä kiinni 6-7lk välisenä kesänä ja sitten miut vasta alettiin ottaa tosissaan. piti rueta käymään jollai psykologilla joka ei ees kuunnellu mua, sit sain vaan 7lk alussa lääkityksen masennukseen. sit myös seiskalla rupesin polttaa ja juomaan, ja varastelemaan ja käytin jotain lääkkeitä yhen kerran huumeena, jäin kiinni kaikesta mut asialle ei tehty mitää. kotona on ihan hirveetä kun puoli isä haukkuu mua ja äitillä on oikeesti ihan liian tiukat säännöt tai sellaset että siinä ei oo enää mitään järkeä. iskän luona on ihan jees, mutta jos joku pieni juttu menee pieleen et esim unohan tehä läksyt mun iskä huutaa mulle KOKO ILLAN. nyt on seiskan loppu ja oon kelannu vakavasti ottaa hatkat helsinkii ku en haluu olla kotona. ehkä mä sit pääsiisin laitokseen ku ottaisin hatkat. koska todellaki mä mielummi laitoksessa asuisin ku kotona. oon myös tietoisesti alipainoinen, enkä tykkää siitä, haluisin olla normaalipainoinen. mutta vaikka mua ällöttää olla laiha nii oon lopettanu syömisen. se kai liittyy masennukseen. mulla ei oo ollu ruokahalua moneen viikkoon. vaikka tiedän että haluan lihoa ja en liho jos en syö. mitä v1ttu4 mun pitäis tehä??
Hei kirjoittaja! En tiedä palaatko enää tähän keskusteluun, mutta tilanteesi kuulostaa siltä, että sinun olisi tosi hyvä saada ulkopuolista apua. Kirjoitat raskaista asioista eikä sinulla ole varmasti ollut helppoa. Olet käynyt paljon asioita läpi enkä yhtään ihmettele, että tilanne tuntuu nyt ylivoimaiselta. Apua on kuitenkin saatavilla myös muuta kuin hatkojen ottamisen kautta. <3 Toivoisin kovasti, että saisit riittävää apua masennukseen ja oireisiin, jotka voivat viitata syömishäiriöön. Olisi tosi tärkeää, että sulla olisi mahdollisuus jutella asioistasi jonkun kanssa.
Oletko kuullut Netarista? Netari (www.netari.fi) on Pelastakaa Lasten alainen verkkonuorisotalo, jossa tarjotaan esimerkiksi kahdenvälistä chat-keskustelua melkein joka päivä, seuraavan kerran jo huomenna sunnuntaina. Päivystäjät ovat koulutettuja vapaaehtoisia tai työntekijöitä. Se on ainakin yksi mahdollisuus päästä juttelemaan turvallisen aikuisen kanssa luottamuksellisesti tilanteestasi. Päivystäjältä saa neuvoja, vinkkejä ja tukea siihen, mitä sun tilanteessa voisi tehdä. <3 Vaikket tulisi juttelemaan juuri Netariin, niin haethan tukea jostakin muualta. On tosi tärkeetä, että saat hankalaan tilanteeseesi apua jostain ilman, että tarvitsee esim. hatkata tai tehdä jotain muuta vastaavaa vain, että saisit apua. Muistathan, että oot arvokas ihminen! <3
Kovasti voimia ja jaksamista sulle ja aurinkoa viikonloppuun 🌞
t. Minerva / Pelastakaa Lapset ry
Joutuuko siitä laitokseen jos käyttää toisen pankkikorttia Netissä luvatta? Kysyn kaverin puolesta kun vähän huolettaa. Jos maksaa sen mitä on käyttänyt niin takas?
Mä haluisin laitokseen koska äiti valittaa kun suutun niin helposti ja kovaa, enkä puhu isälleni. Äidin kanssa ihan ok välit. Huudan myös veljelleni
Jouduin laitokseen koska en enää käynyt koulussa. En jättänyt menemättä siksi
etteikö minua olisi kiinnostanut käydä siellä tai että olisin ollut ongelmalapsi tai että kotona olisi ollut ongelmia.
Jätin koulussa käynnin puhtaasti minuun kohdistuneen rankan kiusaamisen vuoksi mihinkä kukaan ei puuttunut.
Tämän johdosta sain kivasti kaikkia ihmeen huuhaa psykologisia
merkintöjä kiusakseni. On muka sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja yms.
No ei ollut. Ajatella että kun suojelin omaa psyykettäni niin sain kiitoksesi MT-diagnoosin ja muuta mukavaa. Normaali nuoruus riistettiin. Kaikki tämä vain siksi että joku pääsi helpommalla. = Ei rahan ja työtuntien kulua.