Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka muistatte apukoulut, kysymys

Vierailija
11.08.2014 |

Nyt ei tarvitse tulla selittämään mistään nykyisistä "erityisluokista", koska kyse on takavuosien apukouluista. Apukouluissahan oli ns. heikkolahjaisia (tarkkailuluokka oli eri asia, siellä oli häiriköt mutta oppimiskyvyltään normaalit), mutta saiko tuohon aikaan apukoulusta peruskoulun päästötodistuksen ja oliko apukoulun käyneen mahdollista hakeutua jatko-opintoihin?

Alettiin tuossa kaverin kanssa muistella kouluaikoja ja tätä ei kumpikaan tiennyt, joten josko joku osaisi kertoa?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.finna.fi/Record/hkm.0C6EFFD7-2021-402C-8C26-59D8292BB584?ln…

Kallion kansakoulu, apukoulu

Onkohan tuossa kuvassa kaikki paikalla?

Vierailija
62/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, että olen itse ollut ensin tarkkailuluokalla ja joutunut sitten apukouluun. En osannut koskaan yhtään mitään, kun asiat ei vaan jääneet päähän. Ja matikka oli hepreaa vai oliko se fysiikka.

Mutta yhdessä asiassa olin hyvä, muiden haukkumisessa. On ihanaa kun voin jatkaa sitä ainoaa taitoa minkä osaan täällä palstalla ja huomaan että täällä on paljon muitakin apukoululaisia! Ilmoittautukaa muutkin apukoululaiset!

Vierailija
64/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko kun luokissa kävi ala-asteella puheopettaja tai mikä lie ollutkaan ja sille piti sanoa sanoja, joissa oli ässää ja ärrää ja jos lausui väärin (suhautti tai sorautti), joutui puheopetukseen? Ei liity sinänsä aiheeseen, mutta pienestä sitä joskus on ongelmia kehitetty :D

Muistan! Olin hyvin harmissani, kun ässän ja ärrän kanssa ei ollut ongelmia, enkä päässyt puheopetukseen. 

Pettymystä aiheutti myös se, etten saanut täitartuntaa. Pettymystä kuitenkin hieman lievensi se, että hiukseni olivat niin paksut, ettei terveydenhoitaja voinut täysin poissulkea tartunnan mahdollisuutta. 

Oi ihana toukokuu ja lapsuus!

Vierailija
65/65 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apukoulujen aikaan ei tunnistettu lukihäiriöitä.  Jos ei oppinut lukemaan alakoulussa muiden tahtiin, joutui apukouluun. 

Ei osattu muutoinkaan tunnistaa esim. kotiolojen merkitystä koulunkäyntiin. Joillain saattoivat kotiolot olla syy oppimisvaikeuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan