Olen harkinnut etä-äitiyttä, mielipiteitä?
Minulla on kohta 2-vuotias lapsi ja olisi itsellä kovat halut opiskella tai tehdä pätkätöitä. Yksinhuoltajalle tämä on mahdotonta ilman tukiverkostoa ja olenkin harkinnut lapsen antamista isälleen asumaan. Itse tapaisin lasta joka toinen viikonloppu, kuten etäisä nyt. Lapsi voisi halutessaan muuttaa takaisin luokseni sitten kun olen opiskellut ammatin tai saanut pysyvämmän työpaikan. Nyt olen lapsen isän mielestä työtön loinen, joka elää yhteiskunnan varoilla. Katsotaan paraneeko tilanne jos minulla on enemmän omaa aikaa.
Kommentit (96)
Suurin osa opetuksesta ajoittuu arkipäiville! Ja kunnallinen päivähoito joustaa kyllä virka-ajan ylikin.
Ihan mahdoton uskoa, että keskiasteen koulutus on niin mahdottoman rankka, ettei sitä yhden lapsen äiti pysty työstämään. Itse olen tässä yh:na tehnyt korkeakoulututkinnon, ja voin luvata, ettei sitä 3500 sivua per tentti ja sitten sellaista 110 sivun lopputyötä ihan käden käänteessä tehdä, mutta siksihän se lapsi oli päivähoidossa, että minä sain 8 h päivässä työskennellä intensiivisesti (plus öisin, plus silloin kun lapsi oli isällään)...
ja ihan turha jauhaa jostain kunnianhimosta, jos ei sitä vertaa sitten viitsi opintoihin panostaa, että tekee niitä silloin kun lapsi on päivähoidossa ja isällään, ja jopa luopuisi vaikka yhdestä tunnista unta yössä (tekee viikossa yhden kokonaisen työpäivän lisää). Ei aikuinen ihminen TARVITSE 10 tuntia unta yössä; hän voi olla siihen tottunut, mutta ei tarvitse. Ei ihme, jos väsyttää, jos ei mitään ole tottunut koskaan tekemäänkään.
Voi jumalauta, jos toi ap oikeasti on tosissaan. Olisi nyt sitten vain jättänyt sen lapsen tekemättä. *tein lapsen, kun oli viimeinen aika tehdä, ja nyt en jaksa kuitenkaan sitä hoitaa* -> tää on niin uskomaton sekametelisoppa, että onhan tän oltava provo, onhan?
sinkkuna. koska töitä ei ole, pitää opiskella kolmas ammatti, joka toivottavasti työllistää. ja haluan kiitettävät arvosanat, mikä ei ainakaan lapsen kanssa onnistu. vaihtoehdot työtön yh tai opiskeleva etä-äiti. kumpaakaan ei av-palstalla arvosteta. Ehkä makaan sitten kurssin loputtua kotona päivät ja lapsi täyden päivän päivähoidossa, kun kokopäivähoitopaikka on saatu kouluikään asti. Kiva kiva
Voin hyvin kuvitella et alle 18v äideiltä tulisi tällaista textiä ja heidän tilanteeseen sossukin jo kiinnittää huomiota. Mut et 34v!!! Tunnustappa AP jos tää on totta et olette jonkin lastenhuollon asiakkaita..?
on tasan 2 vaihtoehtoa, olla opiskelmatta tai nähdä lasta 2 viikon välein?
voisin olla kotihoidontuella kotona vielä vuoden, mutta en enää kestänyt kotiäitinä ja hain lastensuojelulausunnon ja sillä hoitopaikan ja ilmottauduin itse työttömäksi. On ollut koko syksy aikaa itselle, kun lapsi on päivät hoidossa. Nyt huvittais jo tehdä muutakin kuin surffata päivät netissä ja siksi haen opiskelemaan. ap
Jos nyt puhutaan ammattitutkinnosta, niin siihen ei todellakaan tartte öitään valvoa. Sen ehtii hyvin tehdä normaalin hoitopäivän puitteissa ja vielä hyvin arvosanoin. Sitten jos puhutaan yliopistotutkinnosta, jonka aikoo tehdä kolmeen vuoteen, voi tulla lapsen kanssa hankalaa.
Todellisuudessa et vain halua lasta luoksesi. Sääli lasta. Isäkään ei näytä lapsesta kiinnostuneen.
Etkös sä ap jumaliste hetki sitten sanonut ettei sulla ole omaa aikaa?
Nyt kuullostaisi ettei sulla muuta olekaan ollut kuin omaa aikaa!
Mun mielestä isä on ihan yhtä pystyvä lähivanhempi kuin äitikin. Se, että on etä-äiti, ei tee kenestäkään huonoa äitiä. Yleensä tuo mielestäni kielii siitä, että äiti on osannut ajatella lapsen parasta.
Nyt on kuitenkin vähän eri mietteet minullakin.
Ensinnäkin: " minulla on omat suunnitelmani elämästäni ja koen, että lapsi on esteenä niille" . Ei tainnut olla ihan sanasta sanaan, mutta idea oli toi. Et sitten tullut ajatelleeksi, kun lapsen hankit, että silloin sitoutuu olemaan äiti lapselleen... ei ole enää päätöksiä, joita voi tehdä, VAIN itseään ajatellen. Siis kyllä, äidin pitää ajatella itseäänkin, mutta ei milloinkaan VAIN ITSEÄÄN.
Toisekseen... kerroit, ettet ole vielä päättänyt, mitä haluat opiskella, mutta jotain sellaista, josta valmistuu nopeasti ja pääsee heti tienaamaan. Noh, aiotko sitten sanoa työhaastattelussa valinneesi alan, koska pääset nopeasti tienaamaan? Kannattaisi nyt varmaan ihan ensin tarkentaa hieman näitä omia hienoja suunnitelmia.
Lisäksi... Keskiasteen tutkinnon pystyy kyllä hoitamaan lapsen kanssa. AMK-tutkinnonkin pystyy. Minä opiskelen (ainiin, teen lopputyötäni nyt, kun olen lapsen kanssa kotona) amk:ssa ja luokallani oli parikin yksinhuoltajaa. Heillä oli itseasiassa paljon parempi motivaatio opiskella kuin meillä lapsettomilla. He olivat myös uskomattoman tehokkaita, jos jotain tehtiin, se tehtiin kunnolla ja kerrasta oikein, eikä humputeltu ylimääräisyyksiä. Mun etuni oli se, että mä ystävystyin näiden " lapsellisten" kanssa... väitän, että osa kiitettävistä arvosanoistani on heidän ansiotaan. En olisi itsekseni koskaan ollut yhtä tehokas.
Kukaan aikuinen ei tarvitse kymmenen tunnin yöunia joka yö. Luultavasti nukut paljon, koska nukut yksinkertaisesti liikaa. Ihminen tottuu nopeasti vähään uneen. Katsoppa vuorotyöläisiä. Lapsesi menee nukkumaan jo kasilta... sinulla on pari tuntia tehokasta opiskeluaikaa siis joka ilta. Mun lapsi menee nukkumaan klo 23:00. Mä teen päättötyötäni illalla, jos jaksan, mutta herään joka aamu 7:30 ja teen pari tuntia päivässä lopputyötäni. Lapsen herättyä laitan sen taas odottamaan ja jatkan päikkäriaikaan. Mulla siis ei ole enää lähiopiskelua.
Ei siellä keskiasteen koulussa tarvii niin kovasti niitä hommia paiskia, ettet ehtisi niitä tekemään lapsesi tarhapäivän + 1-2h iltaopiskeluna.
Kaikista eniten kolahti kuitenkin tuo " kun lapsi on isällään, ei minua kiinnosta, kuka lasta hoitaa" . Miten ihmeessä ÄITI voi ajatella näin. En kyllä tunne yhtään isääkään, joka ajattelisi näin. ONNEKSI.
Toinen juttu... jos " annat" lapsesi isälleen, niin anna hänet pysyvästi. Minusta se, että ajattelet ottavasi lapsesi takaisin, kun olet opiskellut /päässyt työelämään ja viettänyt omaa aikaa jonkin aikaa. EI SE LAPSI OLE MIKÄÄN HERNEPUSSI, jota voi heitellä paikasta toiseen. Lapsi tarvi pysyvän kodin.
Huoh, ap... olet häpeäksi niille naisille, jotka ovat sen raskaan päätöksen tehneet, että lapsi asuu isällään. Monet heistä ovat ajatelleet aidosti lapsensa etua... sinulle lapsi on vain rasite.
Ainiin... loppukysymys... mitä ihmettä olet tehnyt ne 32v ennen lapsen syntymää, kun et ole ammattia silloin opiskellut ja päässyt työelämään?
ttiin pätevöittävää tutkintoa?!? Oletsä ihan oikeesti tosissasi?
Tuosta sun selityksestä ei saa edes mitään selkoa? Päivähoitopaikka on kouluikään asti? Siksi sinun pitäisi maata kotona ja lapsi olisi päivähoidossa? Mitä ihmettä sä nyt sekoilet? Koko ajan tulee vaan " minä, minä, minä" ..." Minä olen kunnianhimoinen, mutta minä haluan omaa aikaa" (mitä se oma aika sisältää, et ole määritellyt. Ilmeisesti opinnot eivät sitte olisi omaa aikaasi. Eikä omaksi ajaksi riitä/lueta päiviä, jolloin lapsi olisi päivähoidossa ja aikoja, jolloin hän on isänsä kanssa?). " Minun täytyy saada täydellisiä arvosanoja opinnoissa, mutta minun täytyy myös saada nukkua 10 h yössä" . ????
Joko tämä on harvinaisen osuva ja kekseliäästi laadittu provo (jo niin ärsyttävän liioiteltu, että menee todesta) tai sitten ap on varsinainen prinsessa, eikä kovin fiksu sellainen! Käy jotenkin häntä sääliksikin, kun aikuisella ihmisellä on niin kovin vaikeaa elämä. Mikään ei tunnu onnistuvan, sillä hän näkee kaiken niin kovin mahdottomaksi lähtökohtaisesti.
Minäkin olen yh. Minun lapseni tapaa isäänsä kerran kolmessa viikossa yhden päivän ajan. Opiskelen yliopistolla ja olen viimeisen kolmen vuoden aikana saanut kolme nelosta kurssiarvosanoiksi, loput vitosia (arvosteluasteikko 1-5), eli huippuarvosanoin etenen. Valmistunen tänä vuonna, aloitin opintoni lapseni vauvavuotena, joten kaikki opintoni olen työstänyt yksinhuoltajana. Nukun normaaleita yöunia (en kylläkään 10 h per yö) ja minulla on sosiaalinen elämä sekä harrastuksia. Lisäksi olen onnellinen ja energinen, ja koen lapseni elämäni suurimmaksi rikkaudeksi. Haluatko kysyä minulta jotain ap?
kurssi päättyy klo 15 ja lapsen haen 15.30. joo on mulla omaa aikaa bussimatkan verran 30min. Lapsen kanssa touhuan sitten 15.30-20 ja sitten olen liian väsynyt tekemään enää mitään järkevää. No, ihan sama mitä tekee, ei kelpaa elättiäideille, jotka porskuttaa miehen palkalla. päätän kommenttini tähän.
10 tuntia yöunta, jotta pysyn tolkuissani. Ja lapsen kanssa en saa sitä mitä itselleni haluan, koska olen lähivanhempi. Jos olisin mies, kukaan ei paheksuisi ratkaisuani olla etävanhempi ja luoda omaa uraa.
Elättiäiditkin on parempia kuin tuollainen luuseri! Häpeäisit!
Minä elätin mieheni ja lapseni kun mieheni opiskeli. Lapseni oli hoidossa ja minä töissä, mieheni opiskeli. Kun mies valmistui saimme toisen lapsemme ja mies siirtyi töihin josta sai vakituisen paikan. Nyt olen kotona kahden lapsen kanssa ja mies töissä tienaamassa. Minullakin on suunnitelmissa lisäopintoja vaikka ammatti minulla jo on mutta sen ehdin hoitaa sitten kun lapset ovat isompia ja menevät hoitoon.
Lapsen isä haluaa läheisemmän suhteen lapseen, mutta lapsi ei koskaan ole isänsä luona yötä. jne. jne.
Ihan täysin ristiriitaista ja päätöntä tekstiä. Ja tuskin tosiaan on 34-vuotiaan, kahden ammattikoulutuksen hankkineen äidin tekstiä. Eiköhän tuo ollut jonkun parikymppisen illan ratoksi laatima provo.
Hyvin osu ja upposi. Propsit siitä ap:lle!
sijaan perustelusi siihen, miksi lapsestasi haluat luopua, ovat yhtä sekasotkua, ja täysin perusteettomia.
taas joudun torstaina olemaan poissa mielenkiintoiselta luennolta lapsen lääkärin takia. No, ehkä ensi vuonna olen jo etä-äiti
Helvetinmoista uraa varmasti pääseekin luomaan 34-vuotias amis etä-äiti mielialalääkityksellä ja ls-asiakkaana 10h yöunineen =D
Luulen että susta tullaan ihan taistelemaan työmarkkinoilla kunhan käyt tuon kolmannen amistutkintosi =D
Valmistutko talouskoulusta tällä kertaa? =D
Tai sitten jonkun sellaisen ihmisen tekstiksi jolla ei ole kaikki ihan kotona...
On ihan ok antaa lapsi isälle mutta tässä tapauksessa ap ei tekstien perusteella välitä lapsesta.
ihan turha työntää tänne tollasta paskaa että opiskellessa menee kaikki illat jne.. tällä on kuule monikin opiskellut.
ellei ole, niin toivon todella, että ap:n lapsi mahd pian muuttaa isälleen ja isä hakee yksinhuoltajuuden.
Mikä on enemmän SINUN omaa elämää kuin SINUN OMA LAPSI???