LOKAKUUN Päivänsäteet VKO 9!!!
Edelliset turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12502701&p=2&tmo…
Ja esittelypino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12486956&p=2&tmo…
Kommentit (79)
Ihan järjetön päänsärky ollut tämän päivän, johtuneeko raskaudesta vai niskoista...en tiedä... ootteko muut " saaneet " luvan käyttää jotakin muuta särkylääkettä kuin panadolia, tuntuu ettei se oikein tähän auta!Lapsilla ja miehellä oli sitten hauskaa kun äiti käveli sisällä aurinkolasit päässä kun valotkin olivat liian kirkkaat :)
Äiti1983: mulla oli kanssa eka ja toka raskaus suht helppo, mut kolmannen kanssa tuntui et olin lääkärissä koko ajan hakemassa sairaslomaa, mulle tuli selkä tosi kipeäksi ja sit ne liitoskivut oli inhottavat kun töissäkin joutui seisomaan, ja lisäksi kävin astmakokeet yms....olin varmaan vainoharhainen näiden oireitteni kanssa:) mutta kai sitä kestää mitä vain kun " palkintona" vauveli.Nyt tosin jännitän et mitäköhän oireita nyt saan...
AngelEyes: lasten päiväkodissa oli kanssa edellisen odotusaikana parvorokkoa liikkeellä mutta mulle tuli vastaus siitä et olin sen sairastanut itsekin joskus, äitini ei sitä kyllä ollut huomannut:) Toivottavasti sullakin vasta-aineet siihen!
Neuvolassa sanottiin et ekaa ultraa ois aikaistettu?sanoi et se tehtäis viikoilla 10-12?oishan se kiva päästä vaik viikkoa aikasemmin kuin aikasemmin!
Joku ylimääränen verikoekin oli mahdollinen, liittyi jotenkin Downin syndrooman selvittämiseen?....ehkä se mies olisi ollut hyvä ottaa mukaan kun tuntuu et mulla meni ohi kaikki:)
Hauskaa loppuviikkoa!!!
mango ja piiperoinen 8+5
Moi taas kaikille,
En olekaan taas pitkään aikaan tänne mitään kirjoitellut, mutta olen kyllä aktiivisesti lukenut teidän muiden kuulumisia.
Kävin tänään ultrassa kun nyt on eilisestä alkaen ollut sellasta niukkaa punaista vuotoa. Tiedän, että sellaista saattaa alkuraskaudessa olla, mutta halusin kuitenkin tarkistaa, että kaikki on hyvin. Olen nimittäin oksennustaudissa (noro-virus?) ja lisäksi mulla on kauhee flunssa (joo, molemmat samaan aikaan!) - ja nyt kun tämä verinen vuoto ilmeni samaan aikaan, huoli " vauvasta" kasvoi...
Eli menin siis ultraan tänään (viikkoja viime kuukautisista laskettuna on nyt 7+3, tosin jätin pillerit pois juuri muutama päivä ennen sitä, joten kuukautiskierron pituudesta on vaikea sanoa) ja oli lääkäri vähän huolissaan löydöksestä; eli ruskuaispussi (vai mikä sen nyt on nimeltään) kohdussa kyllä näkyi, eli kohdunsisäinen raskaus on kyseessä. Mutta sikiökaikuja lääkäri ei nähnyt (eli sydänääniä ei ollut todettavissa). Lääkäri sanoi, että kyseessä voi olla tuulimuna tai sitten sikiö on vain niin pieni vielä, ettei sydänääniä vielä nähdä... Kyllä oli harmistuttava uutinen! :( Menen ensi viikolla uudestaan ultraan (sillon viikkoja 8+4) ja sillon lääkäri sanoi, että jotain pitäisi jo varmuudella näkyä.
Tiedän, että samantyyppisistä asioista on ollut täällä keskustelua, mutta onkohan kellään kokemuksia tällaisesta, että rv 7+ ei vielä sydänäänet kuulu ja sitten seuraavalla käynnillä onkin jo kuuluneet? Voikohan tämä olla normaalia..? Helpottaisi niin paljon tietää...
Äitykkäinen: Millä viikolla olit kun kävit ekan kerran siellä ultrassa? Jaksamisia sulle!
Olen täällä kotona yksin itkenyt ja nukkunut, odotan että mies tulee kotiin töistä, että saa hänelle purkaa tunteitaan...
Parempia fiiliksiä teille muille!
-riikka-
Riikka: Täällä tosiaan on ollut keskustelua siitä, että sydänäänet eivät ole kuuluneet ultrassa. Muistaakseni jollakin on seuraavalla käynnillä sitten jo kuuluneet. En muista viikkoja. Mutta toivotaan parasta, että se sydän siellä sykkii ja kuulette sen sitten seuraavalla kerralla. Jaksamisia!
Mulle ei yhä edelleen maistu ruoka. Mikään ei varsinaisesti maistu pahalta. Ongelma on kai siinä, että mikään ei maistu yhtään miltään. Itkua jo tänään väänsin ruokapöydässä, kun stressaa tämä tilanne. Toivon, että tämä vaihe menis pian ohi ja saisin taas syötyä riittävän monipuolisesti, jotta masuasukin olis hyvä kasvaa.
Meillä on huomenna eka neuvola ja jännittää eniten se, onko paino jo noussut. Meillä ei ole kotona vaakaa ollenkaan ja tuntuu, että on hyvin saattanut tulle kaksikin kiloa lisää. Mulla jo ennen raskautta n.5kg ylipainoa ja oltiin itseasiassa miehen kanssa salaattidietillä, mutta keskeytettiin se, kun saatiin vauvauutinen, enkä ehtinyt juurikaan kiloja karistaa. Liikuntaa pitäisi nyt sitten lisätä vaan.
Erica 7+4
Hei vaan!
Sen verran voisin kommentoida noita alkuraskauden " näkymättömyyksiä" ultrassa tai sydänäänten kuulumattomuuksia:
Kolmatta poikaa odottaessani minulle tuli jotain ongelmaa raskaudessa (en muista mitä) ja minut lähetettiin naistentautienpolille tarkastukseen. Viikkoja oli reilu 10. Ultrassa ei sitten näkynyt yhtään mitään...! Lääkäri sanoi, että kohtu tyhjä, mutta kohtu oli silti kasvanut. Epäili tuulimunaa.
Sain uuden ajan viikon päähän ja piti tulla syömättä ja juomatta mahdollisen kaavinnan takia. Eri lääkäri tutki nyt ja edelleenkään ultraan ei saatu mitään näkyviin. Tuulimuna oli siis varma...
Lääkäri päätti kuitenkin vielä tehdä sisätutkimuksen ja nosteli sisäkautta kohtua ja teki ties mitä. Kipeää kävi oikein kunnolla. Sitten vielä päätti katsoa ultralla ja arvatkaapa mitä...
Siellä oli ihan aikaa vastaava elävä sikiö, jonka sydän sykki niinkuin pitikin. Poika täyttää nyt keväällä 11 v :)
Minun kohtu oli jotenkin niin taakse kallistunut, ettei ihan helpolla näkyvyyttä löytynyt. Onneksi lääkäri tutki tarkoin, sillä jos kaavinta olisi tehty, siellä olisi ollut elävä lapsi....
Jälkeenkin olen kuullut vastaavasta mitä minullekin sattui. Siksi aika varauksella suhtaudun mihinkään mitä alkuraskaudessa ei näy tai ei kuulu...
Mukavaa illan jatkoa kaikille :)
Minäkään en ole pitkään aikaan kirjoitellut mitään; lueskullut täällä kyllä silloin tällöin. Viime viikko hurahti hiihtolomaa vietellessä, enkä nettiin edes päässyt.
Mulla on jo alkanut se hirveä pahoinvointi ja olen jo vannonut, että tämä kolmas on meidän viimeinen lapsi!!! Kukaan tervejärkinen ei suostu tähän enää neljättä kertaa. No mieli muuttuu aina kun aikaa kuluu... Mutta tiedän seuraavien 6-8 viikon olevan vielä tätä kokopäivästä pahoinvointia, en välttämättä edes oksenna jokapäivä, mutta lähes koko päivän on etova olo. Eikä mikään ruoka maistu hyvältä vaan kaikkea pitää närppiä vähän. Töissä olen kyllä pystynyt olemaan, kunhan käy säännöllisesti haukkaamassa jotain. Vielä ei olla kenelläkkään kerrottu uutista, jos pystytään pidetään vielä salaisuutena.
Tämä nyt oli taas tällaista omaa napaa, mutta tuntuu muutenkin elo olevan vain tätä " ellomista" .
mammara + masuasukki7+5 (?)
Eka neuvola takana (rv 9) (eli kuuluisin oikeasti syyskuisiin mutta eihän mun enään tarvi vaihtaa kun aika monta viikkoa seurannut lokakuisia)
Sydän ääniä ei kuulunut, ei ollut mikään yllätys vaikkakin harras toive=) 18pv on sekä lääkäri että np-ultra joten kiirettä pitää silloin kun eri kunnissa viellä neuvola ja sairaala=)
Kuulin myös että täällä päin uuttamaata suunnitellut sektiot tehdään rv38 joten vähän ajan päästä tiedän päivän ja kellonajan milloin pikkuinen syntyy ja voin todeta että tuntuu kyllä tosi oudolta!!!!!
Vähän sellainen mieli että miksi mussa täytyy olla noinkin perustavaa laatua oleva vika, mä oon jotenkin tosi pettynyt itseeni kun en voikaan synnyttää niinkuin kuuluu. Aina kun tästä mainitsee niin sitä tunnetta vähätellään ja sanotaan attä tärkeintä on että se lapsi saadaan ulos terveenä! No tottakai se on tärkeintä mutta silti oon pettynyt etten voi synnyttää normaalisti. Onko täällä muita joilla samoja tuntemuksia?
Eiköhän tuo omanapasuus riittänytkin=) Niin ja anteeksi yht äkkinen vuodatus synnytystavasta=)
Niin viellä pahasta olosta, se vaan jatkuu ja jatkuu....ärsyttää kun kokoajan on etova olo ja kaiken päälle viellä älytön väsymys. Sais tää kuukaus pari mennä äkkiä että pääsis vähän selvemmille vesille=)
Maranta rv9
Huoh kun tää paha olo on karmeeta..päivällä on sellainen tunnin tauko jolloin ei okseta ja silloin syön. Näin illalla olis nälkä,mutta mikään ei maistu jäätelöä lukuunottamatta.
Riikka: mulla oli jut sama tilanne viime viikolla, viikkoja 7+2 ja näkyi vain ruskuaispussi ja sikiöpussi, mutta ei kaikua. Lääkäri epäiliä päiviä olevan vähemmän ja sanoi että voi olla ihan päivästä kiinni että se syke näkyis. No kävin eilen (viikko edellisetä) uudellee ultrassa ja johan se sydän siellä sykki:) Ja sanoi alkoin ehkä olevan muutamaa päivää nuorempi kuin mitä kuvittelin, mutta sehän selvinnee myöhemmin.
Valitin lääkärille myös omituisesta " jalkakivusta" ja sanoi sen olevan levottomat jalat joihin suositteli magnesiumia. Taas yksi uusi vaiva.
Maanantaina olis sit neuvola..onko pääkaupunkiseudulla harvennettu neuvolakäyntejä jos ei ole ensimmäinen raskaus?
Nyt olis mentävä silittämään iso vuori pyykkiä.
-Tiziana rv 7+3
Mulla ei ja mä tykkään siksi siitä paikasta, kun siellä näkyy muiden vastaukset samalla kun itse kirjottaa. pöh
Mä täällä oon taas raivonnu lapsille:( Millon tää raivokausi loppuu? Huudan niin että ääni meinaa lähteä:´( Voi raukkaparat
huisthapeli ja lilliputti 5+1?
Meidän neuvolassa ainakin tuntuu et käyntejä näin alussa aika vähän (en kyllä muista miten meni aikasemmin), kävin tällä viikolla 8+4 viikolla ja seuraava on sitten 16+4 viikolla (...tai siis toivon hartaasti että on), mut toki välissä neuvolalääkäri ja ultra.
mango
Piti siis vastata toi äskeinen Tizianalle :) :)
taidan mennä päänsärkyineni nukkumaan...
mango
Eli Naistenklinikalla mulle sanottiin, että np-ultra tehdään nykyään rv 10+6 - 11+6 välisenä aikana. En sitten tiedä, että onko toi kuntakohtainen juttu. Ja siihen verikokeeseen, missä selvitellään down-tilannetta, saa kuulemma lähetteen neuvolasta. Se verikoe kai otetaan heti np-ultran jälkeen.
Nyt hampaiden pesulle! :)
Onpa mukava lueskella teiän muiden samassa tilanteessa olevien tuntemuksia ja ajatuksia. :) Itselläni kun on lähipiirissä kuumeilijoita/odottajia/vauvoja melko harvakseltaan.
Oottellaan kovasti ens viikon ekaa neuvolaa. On tämä kyllä piinaavaa, kun tahtoisi varmistua siitä, että masuasukki on siellä missä kuuluukin. Oottekos muuten mittailleet lämpöjänne nyt alkuraskaudesta? Minkä verran on noussut normaalista? Itselläni tavallisesti noin 36 ja nyt reilu 37. Villapipo pitäis olla sisälläkin päässä että tarkenis!
Mukavaa päivää!
Helinä123 rv 5+1
tein eilen testin, kun aloin ihmetellä, että mun flunssa ei parane ollenkaan, ku tuntuu että kokoajan on pientä lämpöä, ollut yli viikon. :) Toissapäivänä alkoi sitten olla jo paha olo ihan samanlain kuin raskaana ollessa, joten päätin varmistaa asian, ennenkuin menen lääkärille valittamaan omituista flunssaa. :D Kuukautiset oli toki viikon myöhässä tavallisesta, mutta kun kierto on ollu 15-55pv(normaalisti siis 31pv), en vielä ajatellut sen olevan kummallista. Testiin tuli sitten kaksi vahvaa viivaa, joten luulisin olevani nyt viikolla 5+1 tai aika lähelle. Siis laskettu aika 27.10.
Tänne pitää päästä asiaa purkamaan, kun ei muualla vielä aiota kertoa pitkään aikaan. Meillä siis tyttö 03 ja poika 06 ennestään.
Mukavaa, kun täällä oli näin paljon juttua kaikesta. :) 5mama, tuo ultra-juttu oli kyllä aika hurja!
Taisinkin joskus kauan sitten jo kirjoittaa, mutta siis np-ultran ajankohta on aikaisempi, mikäli haluaa myös seerumiseulan. Mikäli ei on se kuten ennenkin, eli tuo aikaraja (viikot) ei ole sitten niin tarkka/aikainen.
Neuvolan mukaan taas kuuluisin nippanappa syyskuisiin, mutta en jaksa enää seilata edes takas ;) Olo on ollut taas ihan ok, töissä on niin kiirettä, ettei pahaolo oikein kerkeä saada valtaansa. Aaltoliikettä muutenkin tuntuu tämä olo tekevän, välillä on hyvä ja pari päivää taas todella huono olo. Lääkärineuvolakin vasta 2 viikon päästä ja ulta 3 viikon päästä. Yllättävän nopeasti nämä viikot hurahtavat. Esikoiseta tämä alku oli matelua...
G 9+2
mulle sanottiin neuvolassa, että niskaturvotus näkyis hyvin vaan rv 12+1 - rv 13+1. Mutta ilmeisesti siitäki on sit eri näkemyksiä.
niin mun ultra on vasta viikolla 11+2, ja sen jälkeen vasta eka neuvola.
Tää on rääkkäystä jo.
huitshapeli ja lilliputti 5+2
Huomenet!
Esittelypinoon oonkin tiedot jo laittanut, mutta nyt siis myös tänne.
Plussatesti oli todella iloinen ylläri, nyt rv 6+1 (oikeesti varmaan kierron pituuden takia vasta 5+1). Tai ylläri ja ylläri, ihan tosissaan me toista lasta yritettiin, mutta vasta ekaa yrityskiertoa. Esikoispoikaa " tehtiin" myöhäisen kaksosten km:n (rv 21) jälkeen n. vuosi, ja silloin mulla alkoi olla sellainen fiilis, ettei meille tule lasta koskaan. Oli siinä yrityksen lomassa myös yksi varhainen (rv 5+?) km, mutta tuon kaksosten menetyksen jälkeen en oo oikein osannut " uskoa" raskaana olemiseen ainakaan ennen ultraa. Nyt siis jännityksellä odotan alkuraskauden ultraa, jonka varasin 10.3.
Mutta täytyy vielä todeta, että poikaa odottaessa kaikki meni oikein hyvin, vaikka pelkäsin ja jännitin hurjasti ainakin ekat 24 rv. Nyt oon jotenkin rauhallisemmalla mielellä ja olokin on parempi. Vaikka toisaalta, se pahoinvointi olisi jotenkin rohkaisevaa. Mutta päivä kerrallaan.
Paljon terkkuja kaikille!
Koala, poika 8kk ja " kyytiläinen?" rv 6+1 (tai 5+1)
Kiitos tytöt tsemppauksesta, nyt on jo parempi mielikin kun eilen eikä tänä aamuna enää ole enää ollut veristä vuotoa. Että jos vaikka saataisiin tämäkin masukki täältä syliin niin kuin nuo muutkin. On kyllä hyvä että on tämä palsta niin saa vertaistukea täältä tosi mukavasti, ei sitten niin paljon huoleta nuo asiat. Ootte ihania! :D
NP-ultran ajankohdasta oli puhetta, täällä taitaa olla 12. viikolla ainut millon ultrataan. Niin ainakin luin tuolta toisesta keskustelusta. Itse en ole koskaan tuossa ultrassa käynyt, mutta nyt aattelin että voisin mennä niin vähän näkisi sitten tilannetta masussa. Kun miun tietojen mukaan täällä ei siis ole kuin yksi ultra.
Toivottavasti Riikka saat parempia uutisia ensi viikolla.
Huitshapeli kyseli noista neuvola käynneistä, en tiiä onko kuin paljon paikkakunta kohtasta vaihtelua, mutta muistaakseni nyt alussa on 4 viikon välein sit rv 30 jälkeen olis kahden viikon välein ja rv 36 jälkeen on kerran viikossa. Ainakin siis täällä päin menee noin. Miulla on tullut näissä raskauksissa 10-12 käyntiä yhteensä. Lapset on syntyneet kaikki ennen laskettua aikaa.
Tervetuloa uusille ja oikein paljon onnea plussista.
Nyt suihkuun
AngelEyes ja masukki 6+3
Viiru: Ei ultrata ekalla käynnillä, sitte joskus viikolla 13, vaikka siinä on kyllä paikkakuntakohtasia eroja. Mulla oli mies mukana ekassa neuvolassa, mutta se kyllä oli melko turhaa, ei toki kyllä haitannutkaan.
- bee rv 8+2 -