ooo- HELMET helmikuun vikaan viikkoon -ooo
Viikonlopun jutustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12508961&p=&mpage=1&tmode…
Esittelyt ja syntyneet:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12426210&p=2&tmo…
Kommentit (71)
Jos nyt taas vähäksi aikaa aktivoituisi.. =]
Someonelle vaaleanpunaiset onnittelut tytöstä!
Millamallalle vaaleanpunaiset tyttöonnittelut!
Tango-mamalle vaaleansiniset virtuaaliruusut!
Tamam: Onnittelut tyttövauvasta!
Mauii: Vaaleanpunaisia ruusuja tytöntyllerölle!
Mama-74:lle vaaleanpunaiset onnittelut!
Lumi_leopardille hirmuisesti onnea poikavauvasta!
Minni-äiselle onnitteluja tyttövauvan syntymän johdosta!
Porenn: Onnea poikavauvan johdosta!
nemma: Vaaleansiniset onnittelut teille!
T-anja: Paljon onnea poikavauvasta!
NONNA: ISO HALAUS JA VAALEANPUNAISIA RUUSUJA TYTTÖVAUVAN JOHDOSTA SINULLE JA MIEHELLESI! =] Hieno kuva oli blogissasi! Meidän tytöt taitaakin sitten jazzailla yhdessä tulevana kesänä! =] Voimia myös omaan paranemiseen!
Täällä tyttö syö, nukkuu ja kasvaa. Ei juuri turhia kitinöitä. Nukkua tykkää eniten sylissä, joten kaipa häntä on sitten hyvä vain sylitellä ja silitellä! =] Ensi tiistaina tulee täti taas punnitsemaan prinsessan, silloin ikää onkin jo kokonaiset neljä viikkoa.
Nyt menen pienille " päikkäreille" , kun tyttökin nukkuu.
jonttu ja prinsessa 3vkoa2päivää
mutta ekaks onnittelut tuoreille vanhemmille ja vauvoille :-) vilpittömän iloinen olen kaikkien synnyttäneiden puolesta, vaikka täällä ruikutankin.
sj85: pääsen polilla käymään vasta 42+0, joka on ensi tiistai. huomenna mulla on normaali neuvolakäynti. synnytän siis kätilöopistolla, ja ilmeisesti ennen on ollut eka käynti kun on mennyt 10 pv yli lasketun, mutta nyt tosiaan vasta 42+0. en sitten tiedä onko tuokin jossain määrin kiinni äidin ja vauvan voinnista. mullahan ei ole verenpainetta nimeksikään (110/70), painoa ei ole tullut lisään moneen viikkoon, ei turvotusta, kutinaa, tai pissassa mitään? vauvan kokokin on jossain 3,7 kg kieppeillä, ja kaksi aiemmin synnyttänyt, niin.... olisin toki ihan valmis lääkärin ronkittavaksi, kun joskushan oikein ronskisti tehty sisätutkimus käynnistää synnytyksen. muutenkin olisi kiva tietää että onko siellä kohdunsuulla mitään edistyksen merkkejä. mullahan ei kyllä kumpikaan aiemmista synnytyksistäkään ole ennakoinnut yhtään mitenkään: esikoisesta vaan meni vedet yöllä, ja kakkosesta alkoi vaan supparit kesken kaiken. joten sinänsä niin VOIHAN vauva syntyä koska vaan. ja itseasiassa mulla on ollut supistuksia tässä raskaudessa jo viikosta 20, ja viime parin viikon ajan välillä ihan kipeitä & polttavia. mutta tällä hetkellä siis tuntuu siltä, että ens tiistaina aikaisintaan jotain tapahtuu, kun sinne kättärille pääsee. voihan olla että käynnistävät vaikka samantien. olen kyllä kuullut senkin, että annetaan mennä jopa 16 päivää yli. paskintahan tässä tosiaan se, että mies ei saa tuurajaa ens viikoks töihin. vielä semmonen työ/työaika, että ellei pää oikeasti ole kainalossa, kirjaimellisesti, niin pakko on siellä työpaikalla käydä aamusta vähintään pari tuntia pyörähtämässä. noh, siinä tapauksessa synnytän yksin. ei ole ketään muuta jota sinne saliin huolisin :-)
mutta tsemppiä ja pitkää pinnaa meille, ja siihen väliin oikein kunnon suppareita!
25.2.2008 klo 3.27. Pituus 51cm ja paino 3740g. Synnytys 4.5h, ponnistusvaihe 4min.
Tänään pääsimme kotiin.
Äiti ja vauva voivat hyvin.
T: Auris
Siis onnea Auris tytöstä! Hyvän kokoinen tyttö ja nopea synnytys. :D Täällä on ollut pahoinvointia ja menkkajomotusta sekä muutama kivulias supistus tämän päivän saldo. Enpä kuitenkaan elättele turhia toiveita että lähipäivinä syntyis. Taidan olla kohta viimeinen helmis täällä kirjoittelemassa *huoh*. Kohta miehenkin loma loppuu.
cry-baby
Vaaleansiniset onnittelut Lumileopardille, Porenn:lle, Nemmalle ja T-anjalle ihanista pojista!
Vaaleanpunaiset onnittelut Minniäiselle ja Aurikselle suloisista tytöistä!
Nonnalle lämpöinen onnitteluhalaus tyttövauvan johdosta neljän vuoden odotuksen jälkeen! Meillä vain lievää lapsettomuutta, mutta aihe koskettaa sydäntäni suuresti.
Voimia viime metreillä menijöille ja yliaikaisille! Ehkäpä pääsette synnyttämään karkauspäivänä, tulisi tosi erikoinen syntymäpäivä! :) Tai sitten tulee kivat päivämäärät maaliskuun alusta; 010308, 020308, 030308 jne :)
t. Mikaela ja tytteli 1vk
Nonna - oli aivan ihana kuva pikku nyytistänne!
Cry-baby, sinäkin siis vielä tuskailet viime metreillä. Voimia sullekin :)
Sokeritoppa- No huokaus, jotenkin olen aina kuvitellut että äippäpolille pääsisi aikaisemmin jo jokatapauksessa..Mutta onhan se hyvä juttu, että sulla on ollut raskaudessa kaikki hyvin. noita supistuksia on mullakin ollut pitkin raskautta, minkä vuoksi olen ollut sairaslomalla suurimman osan ajasta. Toivottavasti " poksahdat" (kauniisti sanottu:) kuitenkin jo ennen sitä poli aikaa ja pääset pian nauttimaan omasta helmestä :)
Täällä ollaan jo täysin siinä uskossa että meidän helmivauva onkin maalisvauva - en nimittäin usko että huomisen aikaan mitään tapahtuu vielä.
palaan huomenna kertomaan sitten poli kuulumiset - mikäli teitä kumpaakaan on enää täällä " kuuntelemassa" ;)
Nyt nukkumaan, aamulla aikainen herätys.
Tsempit!
sj85:
Sokeritoppa- No huokaus, jotenkin olen aina kuvitellut että äippäpolille pääsisi aikaisemmin jo jokatapauksessa..
ihanaa, mulla oli väärä tietoa (=väärin ymmärrettyä tietoa): kävin siis neuvolassa tänään, käski soittaa polille, ja sainkin ajan jo sunnuntaille (41+5), eli kättärillä ottavatkin päivystyksessä vastaan kumminkin :-) tietysti toivon että mun aika olisi turha, ja bebe syntyisi ennen sitä, mutta onpahan nyt ohjelmaa sunnuntai aamupäivälle. tämä päivä tässä meneekin kun leivon kakun, syön sen, ja vaivun pikaisen sokerihumalan jälkeen koomaan ;-)
pitkää pinnaa meille viimemetriläisille!
Ei taida meidän vauva karata tänään vaikka viime yö menikin kärvistellessä ihan_lupaavien_suppareiden kanssa. Rasittaa nuo nyt jokapäiväiset soitot että jokojoko ja miltä nyt tuntuu. Eilen olin niin vihainen että olisin voinut purra pään poikki mieheltä ja heittää esikoisen hankeen. Kuulostanpa ihanalta äidiltä. ;)
Taas etoo ja oksettaa ja oon saanut ihania peräpukamia vielä vaivoiksi. Siinäpä vähän valivalia.
Huomenna olisi hääpäivä :D Tosi juhlafiilikset. Tai mistä sitä tietää jos sais ihanan häälahjan tuolta mahasta *koputan puuta*.
Hiukan kiukkuinen cry-baby 40+2
Sokeritoppa, no niin ihmettelinkin jo että miten joudut niin pitkään kärvistelemään. Hyvä että pääset sinne jo (?) sunnuntaina, toivottavasti matka poikii sulle sitten sen oman käärön :)
Meillä oli ihan kiva reissu tänään äippä polilla. Pikkuinen ei pysynyt ollenkaan paikallaan ultran aikaan (eikä kyllä muutenkaan koko reissun aikana:) ja painoakin oli tullut hiukkasen lisää. Nyt paino arvio oli 3kg :) no, eipä ole yllätys tuo paino jos äitiinsä tulee - itse painoin sen 3030g syntyessäni...
Saatiin uusi aika keskiviikoksi ja sainkin ohjeet ottaa kassin mukaan, sillä todennäköisesti " joudun" sille tielle sitten jäämään.. Tavallaa tuntuu kivalta tietää että keskiviikkona sitten jotain alkaisi tapahtua,mutta toisaalta en todellakaan ole ajatellut että ensimmäinen synnytykseni tapahtuisi käynnistyksellä (tai leikkauksella). ajatus tuosta hieman masentaa, mutta onhan tässä vielä se 5 päivää aikaa jotain tapahtua ;) Ja syys siis tuohon mahdolliseen käynnistykseen on se, että jos lapsiveden määrä vielä vähenee niin käynnistys on tehtävä...
Nyt päiväunille *kauhea unikeko* :)
S ja P 40+5
Eli poika syntyi 25.2. joskus yöllä hätäsectiolla. Painoa pojalla oli 3740 ja pituutta 50cm ja päänympärys 34,5cm. Tänään päästiin sitten kotia parantelemaan haavaa ja ihastelemaan vauvaa.
ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE!!! Kirjoittelen sitten enempi myöhemmin. Nyt on pää vielä niin " sekaisin" kaikesta, että pitää hetkinen ihan rauhoittua kotosalla.
Vimpula
Onpa täällä hiljaista... jokohan suvi ja sokeritoppa ovat nyyttiä hakemassa? No kirjoitellaan sitten viimeisenä jämäjämähelmenä (eikä yhtään katkerana) ;D
Nyt alkais olla viime hetket päästä synnyttämään ennen kuin mies palaa töihin suunnitellut isyysloman sijaan. Eipä mene elämä aina kuin suunnittelee. Eilen sain sekä iloisia että ikäviä vauvauutisia. Eräs tuttu oli aamulla saanut karkauspäivän pojan ja toisen tutun vauva oli kuollut kohtuun (huomattiin ekassa ultrassa). Tosi ikävää... Pitää olla onnellinen että oma vauva sentään potkii tuolla mahassa vaikka ei ulos tulekaan.
Sokeritopalle onnea huomiseen käynnistykseen jos ei ennen sitä synny ja suville jaksuja jos vielä täällä roikut!
cry-baby 40+3
cry-baby, kyllä täällä vielä kärvistellään :/ En usko että ennen keskiviikon (mahdollista) käynnistystä mitään tapahtuu *huokaus* mutta olen jo niin valmistautunutkin siihen...
Sinänsä ei yhtään harmita että yliaikaiseksi meni, sillä onpa vauva ainakin nyt kasvanut kun on ollut " ongelmia" ton kasvun kanssa.
Sokeritopallekin voimia, jospa se pikkuinen viimestään huomenna tajuaisi sitten ulos tulla ;)
Nyt kauppaan ja sitten leipomaan :)
Suvi ja papu 40+6
Siitä synnytyksestä sitten. En tiedä valmistiko oma kroppa mua jo etukäteen synnytykseen, kun 2 edeltävää yötä nukuin aivan tosi hyvin, heräten vain 2 kertaa vessaan (normaalin 4 sijaan). Ja sunnuntaipäivän oli kyllä sitten kiukkuinen kuin ampiainen - liekö sekin jokin ennakoiva merkki. Mutta, illalla sitten tasan klo 22, sohvalla maatessani meni lapsivedet... Ja sitä sitten lorisi kerralla ihan kuin saavista kaataen... Eli ihan samoin alkoi kuin esikoisenkin synnytys. Supistukset ei alkaneet heti. Sairaalassa oltiin ennen klo23, ja siinä klo23 maissa alkoi pikku hiljaa sitten supistella. Kohdunsuu oli sairaalaan mentäessä 2cm auki, ja kanavaa oli myös vähän jäljellä. Ennen klo1 menin kylpyyn (sen muistin olleen hyvä avautumiskeino jo esikoisen aikaan). Ehdin olla vedessä ehkä kolme varttia, kun tuli tosi kipeä supistus, hätinä pääsin ammeesta ylös. Sit mentiinkin suoraan saliin, olin siinä vaiheessa jo 5cm auki. Anestesialääkäri tuli saman tien laittamaan spinaalia. Kerroin viime kerralla puudutteen laitossa olleen ongelmia, mutta lääkäri meinas että hyvin se meni, vaikka spinaalikanava oli vähän " syvällä" . Ja... eipä se sitten puuduttanut mua kunnolla. Ihan tovin olin melko kivuton, mutta kivut palas kyllä entistä kovempina hyvin pian, eli aika luomu synnytys siitä sitten tuli. Ilokaasua kun ei enää sitten ponnistusvaiheen lähetessä annettu. Ja niinpä, 4 minuutin ponnistamisella oli meidän toinen prinsessa maailmassa, klo 3.27. Eli 4½h kesti koko synnytys.Esikoisen aikaan oli muistaakseni vajaat 6h. Mutta tuosta puudutteen epäonnistumisesta huolimatta mulla jäi tosi hyvä mieli synnytyksestä kaiken kaikkiaan. Kaikki meni niin sujuvasti ja vauvalla on kaikki hyvin. Välilihaa jouduttiin leikkaamaan, sellaisen pari-kolme senttiä ehkä. Ilman sitä vauva ei olis mahtunut syntymään. Kätilö joka synntykseni hoisi, oli kyllä ihana ihminen. Lämmöllä häntä muistelen.
Tytön mitat: paino 3740g, pituus 51cm ja päänymp. 35cm.
Meillä on kaikki hyvin!
T: Auris ja " Hertta" 5vrk
Myös minä huudan kolmantena " hep" , eli yhdessä kasassa ollaan.
fiilikset on mitkä on, oikeastaan yritän vaan saada tän päivän kulumaan, jotta huominen ja kättärikäynti tulis nopeammin. ja kun tämä päivä on synnyttämättä ohitettu, on tämä kolmas vauva virallisesti mun pisin raskaus...
mieskin saa lähteä kauden päättäjäisiä/kaverin 4-kymppisiä viettämään. vitsailinkin että ehkä sen kannattais vetää ihan kunnon lärvit, että mä pääsisin synnyttämään... no oikeesti onneks ei ole niin perso humaltumiselle, että tosissaan sen mun sanomisen ottais. olis kyl kamalaa sen taka joutua yksin synnärille että toinen on joko kännissä tai pahassa krapulassa.
mutta nyt pyykkejä ripustamaan, edelliset sain just silitettyä. sitten tyttö päikkäreille, hetki oma aikaa, ja sitten ihan killeri: cittariin mammuttimarkkinoille. palkintona kuitenkin kiinalaista sapuskaa take-awayna. tänään en ruokaa tee!!!
..maalis-mussukoita sitten saadaan ;) Papu tulee äitiinsä, harmi vain ku ei samaa horoskooppia kuitenkaan ehdi tulemaan (ja hyvä niin, en millään jaksaisi kuun puoleen väliin odottaa hih).
Cry-babykö se kirjoitteli että hänen kaverilleen oli tullut vauva karkauspäivänä? Aika hyvä sinänsä, todella erikoinen päivä ainakin syntyä :)
Mun tuttava/kaveri sai vauvan " meidän" laskettuna aikana eli siis 24.2. ja hän olikin sanonut että mun pitäs tähdätä hänen laskettuun aikaan, eli 9.3. - eiii, en kai nyt niin kauaa enää joudu odottelemaan *huokaus*..Kyllä tuo tuleva isikin on jo niin kypsä odottamiseen että koittaa masuun keskustella että jokohan olisit tulossa pian, mutta ehei, potkuja vaan antaa takaisin - ja joskus ei niitäkään, taitaa papu olla niin itsepäinen että sitäkin jo suututtaa nuo ainaiset kysymykset :D
(selitys papu nimestä: mun sisko sanoi varhaisultra kuvasta että pikkuinen näytti ihan kahvi pavulta- saa papu siis kiittää tätiään lempinimestään ;)
Mutta, jospa sitä koittaisi keksiä jotain ilta puuhaa, vois syödä vaikka pullat pois ;) No ei sentäs..
tsempit vielä sokeritoppa huomiseen! Tulehan sitten kertomaan kumpi tuli ;)
~ s & p ~
ja ensi viikko alkaakin vissiin synnytyksellä:
just tulin kättäriltä, jossa 41+5 tarkastus: kohdunsuu väljästi kahdelle sormelle auki, kanavaa 2 cm jäljellä, ja kalvopussi tuntui. kaikki arvot hyvät, paitsi pissassa marginaalisesti proteiinia (luultavasti valkovuotoa). lapsivettä on paljon, ja varoittelikin että jos vedet nyt menee, niin sitä tulee reippaasti! Vauvan painoarvio (lääkäri ultralla) 3,8-3,9, kätilön käsikopelolla tekemä arvio 3,6 (ja meidän terkan perjantaina tekemä 3,8)
eli huomenna käynnistetään puhkaisemalla kalvot! on kyllä niin helpottunut olo kun tietää että tää " piina" on melkein ohi. tuo käynistys ei sinänsä ole mikään este polikliiniselle synnytykselle, eli sehän se on mun tavoite, että huomenna iltasella ollaan KAIKKI kotona :-) sen verran on jalat maassa, että ihan realistisin mielin sinne synnärille suuntaan, mutta ainahan sitä saa toivoa... jos siis synnytys ei lähde sponttaanisti käyntiin vielä yön aikana, olen sitten kolme lasta synnytänyt niin, että kaikki on lähtenyt eri tavoilla käyntiin: vesien meno, supistukset, ja käynnistys.
nyt ruuan tekoon, sitten kai vähän siivoilua ja sen sellaista... saas nähdä tuleeko yöllä uni.
Missäs muuta synnyttämättömät luuraa, vai ehkä ootte jo synnyttänyt?
t,sokeritoppa jo 12 pv yli LAn
Kotiuduttiin eilen, mutta en ole jaksanut kirjoitella. Lähtö tuli tosiaan lapsivesien menolla sunnuntaiaamuna 24.2. klo 4.40 mutta vauva saapui maailmaan vasta tiistaina 26.2. klo 15.45 kiireellisellä sektiolla.
Su-aamuna siis saavuimme sairaalaan noin kuuden maissa. Supistukset olivat kuitenkin aika epäsäännöllisiä joten odoteltiin ensin koko päivä synnärillä, josta mut sitten illalla siirrettiin vuodeosastolle.
Seuraavan yön (eli su-ma) aikana alkoivat todella kivuliaat supistukset 6-10 minuutin välein, mutta viiden tunnin jälkeen paikat edelleen vain sormelle auki. Supistukset jatkuivat kuitenkin koko ajan, välillä lievempinä, välillä kovempina, mutta itkua väänsin koko yön. Eipä muuta kuin odottelu jatkui...
Kärvistelin koko maanantain vuodeosastolla, ja iltaa kohden supistukset alkoivat taas voimistua, ja yöllä alkoivat tulla 10min välein TODELLA kipeinä. Hoitaja ei ensin suostunut tsekkaamaan kohdunkaulaa, koska suppareita tuli niin harvoin, mutta kun lopulta katsoi, olin auennut 3cm. Joten takaisin synnytysosastolle, jonne menin siis tiistaiaamuna noin klo 03.00, ja supistukset vain kovenivat ja kovenivat. Tässä vaiheessa taisin saada ekan epiduraalin.
Aamu kului ja aloin saada oksitosiinia, joka tietysti aiheutti kovempia supistuksia, mutta paikat vaan aukenivat edelleen hitaasti. Toinenkin epiduraali ehdittiin antaa. Joskus klo 14 aikoihin olin " jo" 7cm auki, mutta siihen se sitten tyssäsikin. Kivut alkoivat koveta, eikä kolmatta epiduraalia meinattu antaa, kun koko ajan vaan hoettiin, että kyllä se kohta tulee, kyllä se kohta tulee. Jo entisestään järkyttävät kivut vain pahenivat ja alkoivat muuttua jatkuviksi. Näihin aikoihin alkoi huoneessa rampata ties mitä hoitajia ja lääkäreitä, kun vauvan EKG-käyrä tipahteli koko ajan alarajoille. Itse olin jo niin tuskissani, että silmissä pimeni väillä ja taju meinasi lähteä. Jotenkuten pysyin ilokaasun voimalla tajuissani, tosin se helvetin letku irtoili koko ajan (!) ja puolisoni sai kaiken hädän keskellä kiinnittellä sitä.
Pian tuli lääkäri ottamaan vauvan päästä mikroverinäytteen, joten kaiken tuskan keskellä jouduin makaamaan kyljelläni toinen jalka ylhäälle nostettuna, kun lääkäri tosiaan otti verta vauvan päästä. Ja taas meinasi taju lähteä. Seuraava asia mitä tajusin, oli, että lääkärit päätivät että siirrytään kiireelliseen sektioon, ja sitten mentiin! Muistan vaan ääniä ympärilläni ja sen, että vain itkin. Kaikki on todella hämärän peitossa, mutta nopeaa toimintaaa oli, 10-15 minuutissa vauva olikin jo ulkona.
Kaiken tämän jälkeen vauva oli kuitenkin täysin kunnossa, 9 pisteen tyttö saapui maailmaan 26.2. klo 15.45. Strategiset mitat 54cm ja 3280g, pipo 35,5cm.
Reissu siis kesti lapsivesien menosta 59 tuntia. Sairaalassa oloa vihasin, ja lähdin neljäntenä päivänä, vaikka suosittelevat sektion jälkeen väh. 5 päivää. Olo on kuitenkin tilanteeseen nähden hyvä, ja mukavampi on olla kotona rauhassa. Haava aristaa, joten liikkuminen on vaikeaa, ja imetys ei oikein suju, joten olo on vähän stressaantunut. Mutta onnellinen!!!! Vauva on maailman kaunein ja ihanin ja suloisin.
täysikuu ja Viola 5vrk
Lämpöiset onnittelut tyttövauvasta! Olipa aikamoinen maratooni sinun synnytys, mutta onneksi loppujen lopuksi kuitenkin kaikki hyvin vauvalla ja sinulla. Kotona on tosiaan kivempaa toipua kuin sairaalassa.
Sinun tsynnytystarinan kun lukee, niin ei voi ymmärtää että on ihmisiä jotka on sitä mieltä ettei ole synnyttänyt jos vauva on sektiolla maailmaan saatettu. Omasta mielestäni olet tehnyt aivan fantastisen suorituksen!
Luin sun blogia ja tuntu tosi ihanalta sun puolesta kun 4 vuoden odotuksen jälkeen sait vihdoin nallekarkin syliisi! Onnenhuuruisia vauva-aikoja prinsessanne kanssa toivoo
cry-baby (vielä kasassa 40+1)