Miten jotkut lihoo raskausaikana 20-30kg, onko muka normaalia?
Ei kait tuommoinen painonnousu voi pelkästään raskaudesta johtua?
Kommentit (43)
Painoa alkoi kertyä heti kun raskaushormoni alkoi vaikuttaa. Ja varmasti joku kilo oli ihan puhdasta läskiä, mutta todella iso osa nestettä. Jalat olivat viimeisellä viikolla nilkoista ihan suorat (vrt. norsu) ja olo oli tosi tukala. Mitkään omat vaatteet ja kengät eivät sopineet päälle.
Koska se oli nestettä, niin alle puolessa vuodessa palauduin entisiin mittoihin. Ja tosiaankaan en voinut itse sille nesteen kertymiselle mitään.
Hiukan eri pudottaa 26 kiloa raskauspainoa, kun 26 kiloa ylipainoa. On niin eri asia!
ja syyksi näen sen että BMI oli alussa 17 joten kai niitä kiloja tarvittiin ihan vauvaa varten. Luulen et esim matala lähtöpaino voi olla syy siihen et kiloja kertyy enemmän. Turvotusta ei ollut ja olin 172cm ja 74kg kun lapsi syntyi.
Ensimmäisen lapsen kohdalla olin selkeästi jo heti alussa ylipainoinen eli painoin 70 kg ja olen siis 173 cm pitkä. Tuossa raskaudessa raskauskiloja tuli vain yhdeksän ja ihan alussa paino jopa tippuikin.
Raskauden jälkeen laihduin todella paljon ilman mitään diettejä ja seuraavien lasten odotusten alussa olen painanut sellaiset 55-57 kiloa. Näissä raskauksissa on sitten raskauskiloja kertynyt paljon enemmän. Aina olen silti muutaman kuukauden sisällä päässyt alkuperäiseen painooni.
Nyt olen puolivälissä raskautta ja kiloja on tullut jo vajaa 9, eli saapas nyt sitten nähdä mihin huippulukemiin nyt tulen pääsemään. Raskauden alussa olin siis 56 kiloa, eli nyt olisin monen muun mielestä ilman raskautta vasta siinä ihannepainossani :)
Minua siis henkilökohtaisesti kiinnostaa kovin se mitkä on olleet sitten näiden muutaman raskauskilon keränneen painoindeksit ennen raskautta?
osa turvotusta tietysti ja osa ihan omaa tyhmyyttäni mässäämällä. tottakai niitä kiloja tulee, kun liikkuminen jää ihan minimiin.
mä ainakin myönnän että oon mässänny, kaikki ei myönnä ja jopa valehtelevat just tyyliin joo ei tullu kun 5kg vaikka todellisuudessa näkyy selkeesti että puhutaan yli 10 kilosta eikä viidestä.
kilot lähtee kyllä pois, ainakin meillä nuorilla äideillä, en sitten tiedä yli 30vuotiailla, saattaa olla hankalampaa.
ihan samalla tavalla söin ja liikuin ku ennen raskautta... mulla oli kyllä paha raskausmyrkytys ja jouduin sairaalaan sisäänkin. pari viikkoa sairaalassa makasin ja paino putos siellä jo 4kg.. (ennen raskautta painoin 51kg ja sairaalaan mentäessä 74kg) 2kk synnytyksestä painoin 53kg
Kaverini on paisunut molemmissa raskauksissaan 25-27 kg. Ja on ihan täyspäinen ihminen; ei ahda pullaa kaksin käsin suuhunsa. Etenkin toisella kerralla tiesi olla varovainen, mutta silti kävi huonosti. Toisaalta se nyt oli ihan sama, pääsi molemmilla kerroilla puolessa vuodessa kiloistaan eroon, sairaalaan jäi heti se 10 ja varmaan 5kg lähti nestettä hikoilemalla. Mitä ne muiden kilot teitä ärsyttää? Eniten teitä taitaa ottaa päähän just ne, jotka paisuu mutta palautuu lopulta ennalleen.
Lähtöpainoni oli aika alhainen ja ärsyttikin, kun terveydenhoitaja neuvolassa joka väli huokaili miten olen niin laiha (ihan tavallinen mielestäni, mutta kai se häntä jotenkin kauhistutti kun kylkiluut näkyi vauvamasun kaverina). ;o) Mutta loppujen lopuksi paino tosiaan nousi huimat 21 kg. Kai minä mässäilin, en oikein muista... Mutta jo ristiäisissä olin samoissa mitoissa kuin ennen raskautta.
Mutta voisiko olla niin, että lähtöpainoltaan laihat naiset lihovat suhteessa enemmän? Kun sitä läskiä ei tosiaan ole lähtöön kuin nimeksi? Verrattuna sitten niihin, joilla sitä jo on ja lapsi saa kasvaessaan niistä äidin olemassaolevistakin läskeistä " ravintoa" . En tiedä, mutta on käynyt mielessä, kun moni muukin hoikka odottaja on sanonut samaa, että paino nousi paljon, mutta tippui sitten nopeasti.
Vierailija:
Lähtöpainoni oli aika alhainen ja ärsyttikin, kun terveydenhoitaja neuvolassa joka väli huokaili miten olen niin laiha (ihan tavallinen mielestäni, mutta kai se häntä jotenkin kauhistutti kun kylkiluut näkyi vauvamasun kaverina). ;o) Mutta loppujen lopuksi paino tosiaan nousi huimat 21 kg. Kai minä mässäilin, en oikein muista... Mutta jo ristiäisissä olin samoissa mitoissa kuin ennen raskautta.Mutta voisiko olla niin, että lähtöpainoltaan laihat naiset lihovat suhteessa enemmän? Kun sitä läskiä ei tosiaan ole lähtöön kuin nimeksi? Verrattuna sitten niihin, joilla sitä jo on ja lapsi saa kasvaessaan niistä äidin olemassaolevistakin läskeistä " ravintoa" . En tiedä, mutta on käynyt mielessä, kun moni muukin hoikka odottaja on sanonut samaa, että paino nousi paljon, mutta tippui sitten nopeasti.
Muiden kiloista en tiedä, mutta omani eivät tulleet mässäämällä. Myönnän sen, että söin enemmän kuin normaalisti. Mutta aivan siis normaaliin tapaan, 5 ateriaa päivässä, puolet lautasesta kasviksia pääaterioilla, välipalana hedelmiä, kasviksia, ruisleipää jne. Herkkupäivä kerran viikossa, kuten normaalisti.
Minulla on raskausaikana ollut kova nälkä aina. Eli annoskoot on olleet isompia kuin ei-raskaana.
Turvotustakin mulle tuli reilusti, ++ oli neuvolakorttiin merkattuna jostain vähän yli puolivälistä.
Jälkikäteen olen ymmärtänyt, miksi mulla oli valtava ruokahalu aina raskaana ollessani. Mä olen tarvinnut niitä muutamaa synnytyksen jälkeen jäänyttä ylikiloa imetykseen. Esikoisen imetyksen jälkeen (1v.) painoin 58kg, lähtöpaino raskauteen oli 64kg, pituus 168cm. Kuopuksen imetyksen jälkeen paino oli enää 55kg (lähtöpaino 60kg). Kummallakin kerralla joka ainoa raskauskilo on ollut pois vauvan ollessa 2kk ikäinen ja sen jälkeen on menty koko ajan alaspäin imetysajan...
Eli minä ymmärrän täysin, miten jollekin tulee 20 ja ylikin raskausaikana. Etenkin muutoin hoikat ihmiset tarvii vararavintoa imetysaikaa silmällä pitäen. Tai näin sen luonto on ajatellut, että vähän pitää läskiä kertyä takamukseen, että äidillä on mistä antaa ;)
Kuitenkin raskauskilot on olleet tarpeen vain jos ne siinä imetysaikana sulaa pois... Jos sen jälkeen on jotain ylimääräistä jäljellä niin a) on imettänyt liian lyhyen aikaa tai b) kiloja tuli liikaa.
Kaikista kolmesta lapsesta on paino noussut 20 tai vähän yli. Ekasta söin hulluna, siis ihan perusruokaa kun oli aina nälkä. Toisesta en niin paljon, mutta kolmannesta melkein vähemmän kuin normaalisti, ja silti sama painonnousu!!! Kaikki on aina lähtenyt imettämällä, joten olen todennut, että jos paino nousee samalla tavalla teki mitä teki, niin sen täytyy olla kropan valmistautumista lapsen ruokintaan.
Minkäs teet, jos näin on, eikä kai sen väliäkään kun mitään ei ole jäänyt?
Lähtötilanne oli 165 cm ja 57 kg. Painoin 70 kg, josta osa oli tuvotusta. Sairaalaan jäi kymmenen ja pari viikkoa synnytyksen jälkeen loputkin ja vähän ylikin. Imetys ainakin kuihduttaa suorastaan mua, pakko syödä paljon oikeaa ruokaa.
Mun kohdalla riski taitaa olla se, että tajuaa lopettaa imetysdieetin samalla kuin imetyksenkin.
No en usko kun kuitenkaan kaikki ei liho noin paljoa.
Ei valkuaista tai turvotusta, lopulta jo huono olo ja silmissä mustaa, pistivät molempaan kankkuun piikin ja alkoivat käynnisteelä Yhtään eivät antaneet mennä yli ja syntyi laskettuna päivänä. ja painoa oli tullut 7kg!
Vasta ihan loppuraskaudessa meni taas kasvikset ja salaatit alas. Olinkin alusta asti vitamiinikuurilla.
Vierailija:
No ei oo, ei. Ihmiset on erilaisia. Joillekin on pakko tulla noin paljon, että saa vauvansa ruokittua.
t. 38 (joka muuten myös luovutti maitoa sairaalaan kummallakin kerralla 3-4kk)
Vierailija:
Välillä on kiivaampaa imetystä että maitomäärä vastaa tarvetta.
Kiloja ei tarvitse kerätä raskausaikan että maitoa riittäisi. Läskeistä ei se maito tule vaan maitorauhasista ja se on yksilöllistä. Joltain tulee joltain ei, ei johdu painosta.
Itse huomasin imetysaikana, että jos paino tippui liikaa, niin maito oli tosi tiukassa. Sitten kun veti suklaalevyn päivässä viikon ajan, niin johan taas virtasi ;)
Maitorauhasista se maito tulee, totta kai. Mutta sen maidon valmistukseen äidin kroppa tarvii energiaa. Jostain kumman syystä toisilla sitä energiaa vaaditaan enemmän kuin toislla. Ja jos olet lukenut mun kirjoitukseni tarkaan, niin huomaat että olen tosiaan ollut _tosi_ hoikka imetyksen loputtua, vauva on imenyt kaikki vararavinnot itselleen. Vaikka siis olen syönyt surutta ja paljon.
Mutta kuten jo otsikossa totesin, sinulle on kai ihan turha yrittää perustella mitään. Et ymmärrä niin et ymmärrä. Tukehdu ahdasmielisyyteesi.
t. 38
Vierailija:
Välillä on kiivaampaa imetystä että maitomäärä vastaa tarvetta.
Kiloja ei tarvitse kerätä raskausaikan että maitoa riittäisi. Läskeistä ei se maito tule vaan maitorauhasista ja se on yksilöllistä. Joltain tulee joltain ei, ei johdu painosta.
Olenn oudattanut tiukasti raskausdiettiä, mutta kun ei sille voi mitään. Kyllä osa tulee ihan varmasti siitä, että liikkuminen jää vähemmälle, varsinkin loppuraskaudesta. Painoindeksi on ennen raskautta 20, joten en ole mitenkään ylipainoinen. Loppuraskaudessa tulee 3-4kg viikossa, että aika paljon sais syödä tuohon määrään. Ja jos sen syömällä olis kerryttänyt 9kk, niin se tuskin lähtisi kokonaan pois parissa kuussa, vai?