Kumman ostaisit: rivitaloasunnon vai omakotitalon?
Pähkäillään tässä miehen kanssa asiaa. Miten itse olette tehneet, ja oletteko olleet tyytyväisiä ratkaisuun? Plussat ja miinukset?
Toisaalta okt on kalliimpi ostaa plus varainsiirtovero on kovempi (meillä toinen omistusasunto siis kyseessä), mutta omaa rauhaa ja pihaa on enemmän. Rivarissa houkuttelisi edukkaampi hankintahinta ja huolettomampi asuminen, mutta naapuruston läheisyys mietityttää...
Kommentit (42)
niin kannattaisi valita kerrostaloyhtiö eikä rivari. Tätä ei moni tunnu hahmottavan.
harvinaista, että naapurit ovat silmän alla okt:ssa asuessa ja piha on pieni. Vanhat korttelikaava-alueet ovat parhaita, mutta niissä tontitkin maksavat.
Minä olen myös tullut siihen tulokseen, ettei ole mieltä maksaa
200-300 000 enemmän siitä, ettei ole seinänaapuria kun muuten rt- ja okt-asumiset eivät eroa toisistaan.
Vierailija:
omakoti talossa. yli 1000 neliömetrin tontti, takana metsä. Saa huudattaa musiikkia niin lujalla kun mankasta lähtee, saa hommata kotonansa ihan mitä vaan. Kukaan ei tule sanomaan vaika välillä ei jaksaisikaan tehdä mitään pihahommia ym. Naapureihin sen verran matkaa, ettei näy mitään ikkunoista vaikka kiikareilla katsoisi. Eli ei pidä paikkaansa tuo, että kaupungeissa on talot kiinni toisissaan
Meillä esimerkiksi " yhtiövastike" omakotitalossa on 1,8 Euroa/m2 ja siinä on mukana sellaisia, joita rivarissa joutuu maksamaan itse päälle kuten vesi, kotivakuutus ja käyttösähkö.
Esimerkiksi sähkölämmitys ja iso okt ei ole järin edullinen yhdistelmä. Keskiverto okt on isompi kuluiltaan kuin rt.
Miten perustelet, että iso talo on suhteessa kallis asua? Tietysti se on kallis, mutta niin olisi samoilla neliöillä iso rivarikin.
Vierailija:
Esimerkiksi sähkölämmitys ja iso okt ei ole järin edullinen yhdistelmä. Keskiverto okt on isompi kuluiltaan kuin rt.
Juoksevat kulut ovat usein myös isommat kuin rt:ssa. Tosin rivareissakin on paljon eroja. Parhaat mihin törmäsin asuntoa etsiessä oli 400-500e asumiskulut kuussa 80 + neliöisessä rivarissa, ei sisältänyt velkaosuuksia tms.
Mutta juoksevilta kuluiltaan harvemmin. Pääsääntöisesti omakotitalojen asumiskulut on 200-350 Euroa/kk, esimerkiksi meillä menee 240 Euroa. Ja tuolla hinnalla ylläpidetään 110-160 neliöisiä taloja ja mukana on ihan kaikki sellaisetkin, jotka rivarissa maksetaan yhtiövastikkeen päälle erikseen.
Itse asuin rivarissa aiemmin ja siellä hoitovastike oli noin Euron neliöltä ja tuohon kuului vain jätehuolto, palovakuutus, tonttivuokra ja kiinteistövero. Tällä hetkellä samoista tulee omakotitalossa 44 senttiä/m2 ja tässäkin on vuokratonttia ja pihaa enemmän käytössä.
taas asumaan paljon mökillä joka on puolen tunnin ajomatkan päässä tästä asunnosta ja työpaikoista. näin meillä
Mä en tajua, mitä ihmeen järkeä on ostaa okt niiltä " miljoona kannustalon rauhalaa hehtaarilla" -alueilta.
Ihan sama grillailla kesällä rivarin takapihalla ja kuunnella naapurinkin pihvin tirinää, kun em. alueella on sama homma!
Ja ne kannustalorauhalat maksaa hiukka enempi kuin rivari.
käytiin siellä sit kylässä. Ihana kesäilta ja lapset leikki ulkona. Naapuritkin istahtivat ulos ja alkoivat tupakoida ja grillata, sekä tuijottettelemaan meidän tuttujen pihajuhlia (terassien välissä oli vaan pieni näkösuoja). Lapset tietenkin rupes huutelemaan naapureille ja juttelemaan aidan yli.
Ehkä joidenkin mielestä kotoisaa, mutta minusta aivan karseeta! Tulisin hulluksi jo parin viikonlopun jälkeen.
Itse olen lapsuuteni asunut omakotitalossa (siihen asti kun parikymppisenä muutin omilleni). En kaipaa okt. Olen asunut oikeastaan kaiken mahdollisen tyyppisissä asunnoissa. Ja rivari on mun suosikki
ja tässä mun plussat
o huoltokustannukset jakautuu
o lumityöt ja ruohonleikkuu ei ole ainakaan joka viikko minun homma
o hyvän talorakenteen takia, musaa saa luukuttaa niin täysillä ku haluu
o pieni piha ei ole ylivoimainen, mutta sinne saa kaiken tarvittavan
o kodissa ei ole turhia hukkaneliöitä, mutta on silti riittävän iso
o ekologinen asumismuoto
Jos taloyhtiöön sattuu joku yli-innokas remontoija/pihanlaittaja, niin ei ole mitään muuta tekemistä viikonloppuisin ja lomilla, kuin tehdä töitä taloyhtiön eteen. Ei kiitos enää ikinä.
Meillä oli kans rivari ja oktalo yhtäaikaa kiikarissa, rivari oli juuri rempattu ja aivan mun makuun mutta silti jokin tökkäsi, asumiskulut olis olleet melkein kovemmat kuin tuossa oktalossa josta nyt neuvotellaan..
Omakotitalossa on varaava takka jolla voi vaikuttaa lämmityskuluihin, omaa tonttia paljon ja oma rauha. Toisaalta rivarissa olis hyvällä onnella kavereita samassa pihassa. Huonolla tuurilla rasittavat seinänaapurit.
Rivitalossa naapurit ovat seinän takana ja talo on yhteinen, myös kaikki vastikkeet sun muut tympisi.
on yksi tärkeä pointti myös.
Hirveästi puhutaan ekologisesta rakentamisesta, mutta vähälle jää se tosiasia, että okt on kaikkein epäedullisin vaihtoehto ympäristön kannalta vaikka talo olisi tehty lehmänlannasta.
Katsoimme neljä vuotta sitten sekä rivareita että omakotitaloja ja ihmettelimme kovasti, että miksi monet pienet rivarit maksoivat yhtä paljon kuin omakotitalot. Siis rivareissa on mielestäni hirveästi ylihintaa siihen nähden, että asunnot usein pienihuoneisia ja sokkeloisia ja piha on onneton rääpäle verrattuna omakotitalon pihaan.
Olemme siis todella tyytyväisiä okt-asujia. Toisaalta me pidämme kovasti puutarhanhoidosta ja pihan kauniiksi laittamisesta ja itse suorastaan nautin ruohonleikkuusta. Mikäli teillä ei ole näitä intohimoja, voi isosta pihasta muodostua rasite.
Okt:ssa myös on paljon fiksattavaa ja pitää olla itse selvillä asioista. Ei voi vain kutsua talkkaria korjaamaan, vaan kaikki tehtävä itse.
Puolensa on kummallakin, mutta myös rivarissa asuneena selvästi ehdoton suosikkini on okt.
Mutta kyllä tälle mahtuu lasten leikkipaikka (hiekkalaatikko, keinut, puumaja) ja leikkimökki. Tontti päättyy metsän laitaan, joten lapsilla on mahdollisuus seikkailla lähimetsässä. Keskustaan 6 km ja hyvät liikenneyhteydet.
Tontilla monta omenapuuta ja muita hedelmäpuita ja marjapensaita. Mulla oma ryytimaa, jossa kasvaa salaattia. Hienot kukkaistutukset, varsinainen keidas.
Meillä on ihana grillipaikka ja terassi ja piharakennus, joka estää näkymän naapureille. Myös korkea pensasaita auttaa ja kadulta ei näe meidän pihaan lainkaan.
Ihana oma rauha. OKT rules.
ja ostettiin sitten miehen toivomuksesta omakotitalo. Nyt ollaan asuttu siinä 3 vuotta ja mulla on ikävä rivitaloon.
Meillä on 1400m2 tontti ja isot kukkapenkit ja marjapensaat, joita en jaksa ylläpitää. Mua ärsyttää se joka elokuinen viinimarjamehun keittämisshow (viime vuonna keitin 12 maijallista mehua), mutta eihän niitä marjoja ämpäritolkulla raaski roskiinkaan heittää.
Lisäksi minä nautin siitä, kun rivitalon hiekkalaatikolla oli muitakin äitejä seuraksi. Nyt asumme alueella, jossa muissa taloissa on jo lapset lukio- tai vähintään yläaste iässä. Ei siis ole lapsille leikkikavereita eikä itselle juttuseuraa.
Naurettavaa maksaa satoja tonneja enemmän sen takia että naapurin seinä alkaa metrin päästä ja piha on just ja just isompi kuin rivarissa :D