♥ ♠ ♥ KESÄNUPUT to-su ♥ ♠ ♥
Mitäs tää nyt on... päivä puolessa eikä kukaan ole aloittanut uutta otsikkoa?!?!
No nyt on. Alkakaas naiset kirjoitella ; )
Alkuviikko löytyy täältä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12473759&p=1&tmo…
Kommentit (29)
... närästys nimittäin. *huokaa* Tai sitten nuo kurkkupastillit ei vaan sovi mulle ollenkaan.
Ensi viikko on rankka työn puolesta: parin päivän matka ja muutenkin tiedossa paljon enemmän kanssakäymistä ihmisten kanssa kuin tavallisesti, pitäis jaksaa tsempata ja valmistautua. Muutenhan istun lähinnä täällä omalla koneella.
Olo edelleen ihan puolikuntoinen... eilen huomasin, että kurkku on täynnä punaisia läiskiä (ja kipiä tietty) ja päätä särki toista päivää. Olenkin yrittänyt välttää nettiä myös tänään, vaan vaikeaahan se on. Onneksi venyttely auttoi hieman. Tänään olisi tarkoitus mennä illalla perhejoogaan, viime viikolla aloitettiin! Sinne saa lapsetkin tulla mukaan, ei tarvitse hoitajaa hommata. Viimeksi ainakin toimi oikein hyvin.
Voi että, pääsispä tästä taudista kunnolla eroon ennen ensi viikkoa, tulee muuten rankkoja päiviä.
Täälläkin harmaata ja loskaista...
Taika, 22+5
ei kuulkaa leidit meinaa tulla surffailustakaan mittään, sen verran vetelää on tää touhu. Vaivaa vaivan perään , onneksi ei nyt pahemmin päällekäin mene kaikki riesat kuitenkaan. Näyttää tuo akupunktio auttavan ja lonkat toimii jo paremmin eikä liitoskivutkaan ole pariin päivään saanut ärräpäitä liiemmälti lentämään. Mutta. Ei tästä odotuksesta näköjään meikäläiselle suoda kivutonta, ei sitten millään.
Viime viikon maanantaina alkoi ihan mahottomat vatsanväännöt ja kouristukset, peittoavat liitoskivut ihan mennen tullen. Ensin ajattelin että vatsatautia pukkaa mutta eipäs pukannutkaan. Tuskanhikeä vain. Viikonloppuna olin jo valmis lähtemään päivystykseen mutta tulikin sitten äkkilähtö keikalle ja hammasta purren meni päivä siinä. Odottelin sitten maanantaihin ja vasta eilen pääsin lääkärille. Mitään varmuutta ei enshäätään asialle saatu, mutta saattaa olla että paksusuoli se tässä kiduttaa meikäläistä. Nyt sitten maidottomalle dietille (tylsää, nou jätskiä ja suklaata...nyyh) ja verikokeita, mutta mitään varsinaista pika-apua ei siis vaivaan löytynyt. Vähintään 3l vettä päivässä, levolacia (vihaan muuten sitä telkkarimainosta ;-)) ja ens kerralla akupunktion yhteydessä myös vyöhyketerapiaa. Liikunnan puute varmasti yksi syy mutta jospa nuo lonkat tuosta alkaa kestämään kävelyäkin ettei aivan rapakunnossa tarvitsisi olla loppuun saakka. Nyt kun on ihan satavuotiaan olo, hengistys ei kulje, ei jaksa edes kättä nostaa, voimat on poissa ja silmät ei meinaa pysyä auki millään...
Valivali :-D
Mahan muodosta on ollut puhetta. Ja minullakin maha on ollut alusta lähtien ihan omituisen pitkulainen, hyvä jos kurkussa kohta potkut tuntee! Aiemmissa raskauksissa maha on ollut nätti pallo tuossa edessä, nyt on ylävatsa ollut ihan turvoksissa alusta saakka ja olo on tosi tukala. Neuvolassa ei ole ainakaan th sanonut mitään, tosin en ole kysynytkään. Mitähän tulee loppuraskaus olemaan kun nytkin ahdistaa näin kauheasti kellon ympäri??? No ainakin " urpo" (tai lasten mukaan " etana" ) tuolla potkii mojovasti joka suuntaan että mahassa ilmeisesti kaikki kunnossa. Ja ensi viikollahan on se 4D-ultra ja toivottavasti saa sitten kunnon kuvia. Viime kerralla vauva oli perätilassa joten saatiin hienot kasvokuvat, nyt on pää tosi alhaalla ja jos ei käänny niin saa nähdä miten hyvin7huonosti saa kasvonpiirteet sitten näkyviin.
Joku joutui lepoon pehmenneen kohdunkaulan takia. Itsellänikin on ollut pehmeä pitkään, nyt vähän lyhentynytkin, mutta näin se on mulla joka kerta mennyt eli omalla kohdallani ei asiasta ole ollut huolta. (tosin jos töissä olisin täyspäiväisesti niin saikulla olisin maannut jo pitkään sen varjolla ;-))
Nakutelkaahan valoisampia tekstejä tänne kuin mtä meikäläisen nakkisormista tänään lähti. Olo on kyllä ihan positiivinen vaikka vailvaliksi nyt nuo vaivat tässä vääntyikin...
Mutta nyt lastenhuonetta raivaamaan - löytyykö vapaaehtoisia???? Tänne vaan kaikki joutilaat, allekirjoittanutta ei vois vähempää kiinnostaa.....
nappula 25+2 ...kai...?
Täällä edelleen flunssassa, hohhoijaaa.. Kyllä sitä on mieluummin ihan vaan raskaana, ilman lisävaivoja. No, ehkä tämä menee ohi jonain päivänä.
Katsoin eilen sitä Meille tulee vauva-ohjelmaa, jota olen päättänyt ehdottomasti olla katsomatta. Ei muuten ihan oikeasti kannata katsoa, joko siellä näytetään jotain tosi tuskallista tai sitten se saa veren kiehumaan. Eilen joku mies sanoi synnytyksessä, että me haluamme luonnollisen synnytyksen, eikä halunnut, että vaimonsa ottaa epiduraalia. Toinen itkee kivusta vieressä ja kaveri selittää jostain luonnonmukaisuudesta. Huhhuh, olisin kyllä repinyt kaverilta vehkeet irti, jos olisi minun vieressäni selittämässä jotain tollaista. Antaa kärsivän päättää kivunlievityksestä.
Me saadaan parin viikon päästä avaimet uuteen kämppään ja sitten pääsee pesänrakennuspuuhiin, jee :) Tossa kipeänä ja energiattomana vähän ahdisti ajatus siitä, että taas pitää etsiä kaikille tavaroille paikat ja ravata sisustuskaupoissa, mutta onhan se oikeasti tosi kivaa :)
Masukki on edelleen rauhallinen, potkiskelee, kun saa makeaa, muuten liikkuu silloin tällöin. Tänään innostui potkimaan ihan alas, se tuntuu kyl vähän ikävältä. Tunnusteleekohan se tulevaa uloskäyntiä ;)
Poltsi 23+4
Sairaslomalla taas! Maanantaina sain 2 viikkoa sairasloma supistusten takia. Kohdunsuu oli kiinni ja kaikki ok siellä suunnalla mutta töissä en pysty olemaan. Multa otettiin viime viikolla Streptokokki-B (olikohan se B?) -näyte joka oli negatiivinen joten supistelut ei ainakaan siitä johdu. Ehkäpä mulla on vaan supistusherkkä kohtu. Vähän vaan hirvittää että pystynkö enää tekemään töitä ollenkaan sillä tuo istumatyö (stressaava sellainen) ei tunnu sopivan ollenkaan. Kotona supistelee paljon vähemmän kun pystyn olemaan omaan tahtiin.
Eilen muhun iski kuume, kuten myös kuopukseen. En edes muista koska olen ollut viimeksi kuumeessa! Esikoinen halus mennä hoitoon joten olen saanut sairastaa pienemmän kanssa kaikessa rauhassa. Päiväkodilta soitettiin pari tuntia sitten ja kerrottiin että siellä on liikkeellä parvorokkoa, joka voi olla vaarallista raskaanaolevalle. Neuvoivat ottamaan yhteyttä äitiysneuvolaan siltä varalta jos tuo parvorokko on nyt meillä. Mähän ehdin jo säikähtää ja soitin neuvolaan saman tien. Neuvolantäti kertoi juuri tarkistaneensa asian äitiyspolin johtavalta lääkäriltä ja sanoi että näillä viikoilla ei pitäisi olla mitään vaaraa. Lupasi kuitenkin kirjoittaa lähetteen labraan mikäli haluan varmistaa onko mulla ko. rokon vasta-aineet (siis vastaisuuden varalle).
Onko kellään mitään kokemusta tai tarkempaa tietoa tuosta parvorokosta?
Tälläista tällä kertaa! Nyt on pakko mennä makuulle kun niveliä särkee.
GeddyLee rv 23+2
...pari päivää se on yrittäny tehdä tuloaan ja lopulta eilen kun töihin menin iltavuoroon, niin se pamahti päälle :( Hirvee miten paljon sitä voi räkää yhdestä ihmisestä lähtiä...Kuumetta ei onneks oo, mutta joka tapauksessa sitä ollaan nyt pari päivää levossa vaan täälä kotona eikä mennä töihin sairastuttamaan työkavereita ja potilaita... En kyllä laita vastaan, mutta toisaalta kumma juttu miten se työpaikka aina laukaisee sen flunssan- sama juttu oli viimeks tammikuun alussa. Epäilen vähän että osastolla ois jotain home-ongelmaa, ku sitä tuntuu olevan ainakin joissain sairaalan osastoilla ja onhan se melkosen vanha pytinki koko sairaala, joten ei toisaalta mikään ihmekään...
Täälä meidän masukki on melkosen vilkkaan olonen kaveri, pitkin päivää jumputtaa ja tekee jotain ihme jumppakuvioita...:) Kaveri epäili että ois iso vauva tulossa, ku oon liikkeetki tuntenu jo ihmeen varhain ensisynnyttäjäksi (14+6 tais olla ekat liikkeet). Samaa sanoi kyllä lääkärikin kun 4d-ultrassa käytiin...Että helposti tulee joku 4-kiloinen pötkäle, ku molemmat ollaan miehen kans vähän keskivertoa pidempiä. Mies on 191cm ja itte oon 174cm...Että ei voi varmaan odottaa mitään alle 50cm ja 3,5kiloista vaavia...:) No eipä sillä väliä kuhan kaikki muuten menis hyvin...
Joku tais (olikohan se Tytteli) tuossa alkuviikon kirjotuksissa vähän kuin toivoa, että paikat ois pikkusen pehmenny että pääsis saikulle...No jos täytyy myöntää, niin vähän sellasta toivon minäkin...Ja ymmärrän ihan täysin tollasta toivetta, koska raskaassa työssä oon itekin (hoitoalalla siis). Vajaan parin viikon päästä on lääkä-
rineuvola ja aion siellä kyllä kysyä mahdollisuutta jäädä saikulle, vaikka paikat ei oiskaan pehmenny. Ei meinaa enää jaksaa tuota työtahtia tuolla töissä, ku vielä päivystysluonteisella osastolla oon töissä...
Joku oli aloittamassa lastenhuoneen raivauspuuhaa, se on meilläkin vielä edessä, kunhan saatais lopullisesti autotalli/varasto valmiiksi että voitais siirtää nuo romut tuolta huoneesta varastoon...Mieluummin kyllä alkaisin jo laittaa vauvan huonetta valmiiksi ku enää töihin menisin. Vaikka mistäs sen tietää, jos nyt joutuis saikulle että ehtiskö sitä jo kuolla tylsyyteen ennen kesäkuuta, ku ei ois paljo mitään tekemistä...Tiedä sitten?
Flunssaa lukuun ottamatta olo on tällä hetkellä oikein hyvä. Satunnaisesti on selkäkipuja ja mahan nipistelyitä ja pingotuksia. Pitikin muuten kysyä, että onko sellanen kuukautismainen selkäkipu ihan normaalia täs vaihees?Siis että polttelee koko selkää niinku menkat ois alkamas...?Yx ilta oli nimittäin töissä melkein koko ilaan sellanen särky selässä ja vähän pingotti vatsaa.Oisko sitten ollu supis-
tuksia?Osaisko kukaan valistaa?
Mukavaa torstai-iltaa kaikille :)
Suvi ja pötkäle rv 24+0
Parin tunnin päiväunet takana ja heti paljon virkeämpi olo. Kävelin päivällä kaupunkiin ja meinasi kävellessä maha revetä, ihan kuin joku olisi risponut kiviä alavatsaan. Oli pakko mennä lujaa kun piti ehtiä tehdä vaikka ja mitä tunnissa, ennen kuin hain pojan koulusta.
Apua, meneeköhän nimimerkki nyt oikein: Suvi-Helenalla oli kuukautiskipumaista jomottelua selän puolella...? Ne eivät ole näillä viikoilla mitään normaaleja vielä, joten suosittelen soittoa neuvolaan ja tarkistuskäyntiä lääkäriin :( Kyse on oikeista suppareista, joten voi olla, että saat sairauslomaa loppuajaksi. Itsellänikin oli selkäpolttoja muutama päivä sitten, mutta ne menivät onneksi ohi.
Olin hoitotyössä kun odotin tuota meidän nuorimmaista ja neuvolassa työni raskauden tietäen, terkka kyseli jo varhaisessa vaiheessa, josko olisi jo sairausloman paikka...sittemmin jouduin saikulle jo viikolla 22 kun minulta meni selkä niin, etten päässyt kunnolla kävelemään ja päivittäiset 10 000 askelta töissä + nostot eivät sopineet lainkaan. Itkua väänsin kun jalat menivät jatkuvasti alta ja jouduin turvautumaan kaikenlaisiin apuvälineisiinkin, jotta arki sujui. :(
Olisipa ihanaa, jos olisi lastenhuone jota rempata :O) me yritämme kuusihenkisenä perheenä nyt sulloutua 4h asuntoon ja tiukkaa tekee. En tajua, mihin saamme yhden pinniksen vielä mahtumaan, vaatteista + muista tavaroista puhumattakaan? Onneksi aikaa on vielä kesäkuuhun saakka ennenkuin tämä Kinderin yllätysmuna saadaan maailmaan :)
Ai jestas, kaipa sitä pitää vääntäytyä laittamaan ruokaa.
Kanelisokeri 24+6 (mihin nämä viikot vierivät?)
Eipä tämä köhä ota mennäkseen ohi. Mies kävi tänään lääkärillä omaansa näyttämässä ja sai lääkekuurin. Minä tietty seuraan sitten huomenna perässä kun sama yskä vaivaa molempia. Töissä jo assistentti sanoi että samalta kuullostaa pariskunta Köhäsen yskät. Tietää, missä päin toimitiloja liikutaan kun kuuluu kauas.
Töissä siis olen sinnitellyt tämän viikkoa. Selkä alkaa olla taas lupaavan puutunut ja kun en ole puolikuntoisena oikein uskaltanut/jaksanut liikuntaakaan harrastaa niin eipä siitäkän apuja ole ollut. Aika puuroa on ollut työnteko. Suoraan sanottuna perseestä ;)
Ajatukset on jo niin vauvanvaatelipastoissa ja turvakaukaloissa ja pinnasängyissä.. :) Ei malttaisi millään olla siellä töissä ristinä.
Aamulla poika juoksee karkuun, kun pitäisi pissillä käydä ja pukea ja lähteä päiväkotiin. Kun ei haluaisi. Selittää ihan pienen itsevarmuudella että kun minä en halua sinne. Ihankuin tottakai saisi jäädä kotiin kun kerta ei halua. :)
Eipä tässä muuta kun pitäisi esikoisen laukkua alkaa pakata, lähtee leirille viikonlopuksi. Poika menee isälleen joten minä sain nakin lähteä anoppia viihdyttämään miehen kotiin. Mies haluaa mennä mönkijällä ajelemaan. No, jos laavulle sentään vääntäytyisi makkarat paistamaan.
- Pirkko ja potkupunkero rv 22 tasan
enää(/vielä, riippuu päivästä) 4kk ja 4 päivää laskettuun aikaan.. ;)
Onpas ollut hankala päivä. Vasta viikko, pari sitten kehuin hyvää oloani anopille, kun ei mitään hankalia raskausoireita ollut. Edellisessä raskaudessa supisteluherkkyys vaivasi jo varhain, ja nythän mulla ei supistele vissiin juuri lainkaan. Mutta lonkassa tai pakarassa on kauhea vihlonta (iskiasta?) eikä sitä helpota se, että joudun aina silloin tällöin kanniskelemaan reilu 13-kiloista 1-vuotiastamme. Eilenkin kävin pojan kanssa lastentarvike-liikkeessä, eikä mulla ollut rattaita mukana, vaan kannoin vasemmalla puolella poikaa ja oikealla kädellä hypistelin tavaroita ja hoidin ostokset. Poika on sen verran menevä kaveri ettei sitä pitkäksi aikaa uskalla päästää omille jaloilleen kaupassa. Ei siis tehnyt hyvää vasemman puolen vihlovalle lonkalle.
Tänään maha on ollut kuin ilmapallo (joka välillä päästelee vähän ilmojakin). Ihan hirveän ahdistava tunne. Joku kertoikin, että ylämaha on jotenkin turvonnut. Mulla on kans tämä maha sellainen, että seisaallaan ollessa se maha alkaa pullottaa jo tuosta rintojen alta, mutta selällään maatessa kumpu alkaa vasta hieman navan yläpuolelta. Liekö pelkkää läskiä tuo ylämaha vai miten se niin pinkeästi pullottaa. Ennen raskautta olin kuitenkin kohtalaisen solakka, normaalivartaloinen, eikä mun mielestä viime raskaudessakaan tuo ylämaha noin pullotellut vaan vauvamaha erottui selvästi. Että oonko ihan ite syömisilläni saanut tämän aikaiseksi?! Huomenna on neuvola, joten on ollut pakko tämä viikko yrittää rajoittaa syömisiä, ainakin napostelua. Mulla on vissiin tullut nyt kolmen viikon aikana kaksi kiloa, jollei enemmänkin! Makeannälkään oon vetänyt sekahedelmiä, siis kuivattuja luumuja ym. No niin, eipä tarvi kaukaa hakea syyllistä ilmapallomaiseen ja kuplivaan oloon...
Taidanpa huomenna tulla kertomaan neuvola-uutiset, jotka mun kohdalla tietysti painottuu tuohon paino-asiaan... Vauvahan se tässä tärkein on, hitto soikoon! Miten sen sais taottua tähän kaaliin!
timaja 23+6
Nappulalla mahavaivoja ollut? Kerrohan jos selviää jotain enemmän? Mulla kun tosiaan oli kanssa kolmena päivänä (selkeästi oikealla puolella) AIKA voimakkaita väänteitä mahassa pitkin päivää, erityisesti aamulla ja illalla ja aina paheni syömisen jälkeen, mutta ei voinut olla syömättäkään kun koko ajan nälkä. Minä en kyllä halua olla ilman maitotuotteita! Lämmin kauratyyny aina hieman auttoi.
Musta tuntuu ettei tuo väsymys ole mennyt minnekään. Eilen nukuin 1,5h päiväunet, ja sitten 10h yöunet, ja olin töihin mentyäni jo iltapäivällä aivan väsynyt. Nyt juuri pääsin töistä ja nyt vasta väsyttääkin! Ja pitäisi lähteä hevosten karsinoita siivoamaan.
Aiemmin ei ollut mitään toiveita, mutta takaraivossa on vähän kolistellut että ehkä ennemmin toivoisin tyttöä. En silti pety pojastakaan missään nimessä.
Aina vain vähemmän työnteko kiinnostaa ja aina enemmän väsyttää ja ärsyttää. Tajusin vasta eilen kun kaverin kanssa puhuin, että saan tosiaan itse päättää milloin aloitan äitiysloman, enkä missään tapauksessa aio odottaa loppuun asti. Sen voi ilmeisesti aloittaa siltä väliltäkin, ei vain joko tai? 9.5. olis Kelan laskurin mukaan se 30vrk kohta, joten viimeistään 1.5. taidan aloittaa...
Saikun haku on tuntunut alusta asti vaikealta, kun en oikein sitten osaa neuvolassa valittaa vaivoista, ja neuvolantäti on niillä kerroilla jotenkin aina vähätellyt, kun sitten olen uskaltautunut valittamaan. Ei se kuitenkaan tuolla kaupassakaan työnteko ihan kevyttä ole kun koko ajan pitäisi juosta jonnekin päin ja paikoillaan ei saisi istuskella. Pomo ei ole mua enää hyllyttämään laittanut vaikka se muutoin olisi mukavampaa (saisi esim. käydä vessassa ja hengähdellä omaan tahtiin) ja kassalla joutuu koko ajan reuhtomaan raskaita kaljalaatikoita yms tavaroita ja pomppimaan penkiltä milloin kiikuttamaan unohtuneita tavaroita tai kaivelemaan jumiutunutta tupakkakonetta, ja niin edelleen...
Alcatraz 23+6
Kyllä se tosiaan taitaa tuo paksusuoli olla mulla se joka nämä kovat vatsakivut aiheuttaa. Ja syynä siis ilmeisesti ummetus - vaikkei omasta mielestä nyt niiiiiiiin paljoa ummeta ;-) mutta on nuo kivut nyt vähän helpottaneet kun pakotan itseni juomaan yli 3l vettä sekä käyttämään luumuja/levolacia/leseitä yms. Että uskottava se kai on.
Tiedän miten vaikea on vinkua sairaslomaa, mutta silti suosittelisin että aloitat pikkuhiljaa sen vaivojen valittamisen neuvolassa ja reippaasti vaan lisäät sitä viikkojen kuluessa. Meinaan jos aloitat äitiysloman sen 30vk aiemmin, niin voin sanoa että vastaavasti hamittaa sitten lopettaakin se äitiysloma aiemmin. Sairauslomaa kun kuitenkin saat ihan varmasti, jos ei oma neuvola suhtaudu suopeasti niin sitten haet muualta, vaikka kuinka nolottaisi ajatus. Itselläni oli ekassa raskaudessa ihan sama juttu - tosin sillä erolla että minulle suorastaan tuputettiin saikkua väkisin (ja minkä myös sitten auliisti kyllä hymyssä suin hyväksyinkin ;-))
Minä muuten olen huomannut selkeästi toivovani vauvasta poikaa, ja kuitenkin minulla on ihan satavarma tyttöfiilis. Ja nyt käytän vähän turhaa energiaa asennoitumalla siihen tyttöön kun vaan pitäisi yrittää nauttia ihan sukupuolettomasta vauvasta täysillä :-)
Jaksuja töihin ja tallille, nyt vaan soittoa neuvolaan ja vaivoja valittamaan ilman omantunnonpistoksia!
Hirveä vesisade ulkona :( Koko aamuyön vesi ropisi ikkunalautaan, enkä sitten kauheasti nukkunut siinä metelissä. Lisäksi nuorimmaisen tutti oli hukassa kolme kertaa yön aikana ja etsin sitä puoliunessa kaikkialta.
Onneksi lapsilla on tänään viimeinen koulupäivä ja ensi viikko lomaillaan. Mieskin pitää samalla talviloman.
Nuo paksusuolen vaivat ovat ihan hirveitä. En ole pitkään aikaan kärsinyt niistä, mutta joskus nuorempana vaiva oli ihan sietämätön :( Niissä tuskissa tuli ihan hirveä hiki ja jalat ihan tärisivät, puhumattakaan, että wc operaatioon saattoi mennä kauan kun niitä kipuaaltoja vain tuli ja tuli hetken väliajoin. Omalla kohdallani vaiva liittyi jotenkin kahvinjuontiin ja se helpotti kun vähensin yletöntä kahvin litkimistä.
Pitäisi käydä kaupungissakin taas tänään. Kävellen en kyllä tuonne sateeseen lähde, kärvistelen mieluummin vaunujen kanssa bussissa.
...Siivotakin pitäisi, mutta laiskottaa niin vietävästi ja miksi ihmeessä siivota kun millekään ei ole paikkaa missään...?
Kanelisokeri 25+0
Minulle kaikenlaiset ummetukset ja muut mahaongelmat ovat valitettavasti tuttuja pre-raskausajaltakin, joten siinä mielessä en osaa olla kummissani näistä nytkään. Tosin se on outoa, kun maha ei ole samassa paikassa kuin ennen. Mutta ummetukseen vaan kuivattuja luumuja, ihan varmasti lähtee sillä. Ja kannattaa välttää huonoja hiilihydraatteja, esim. perunaa ja vaaleaa pastaa, ne tukkivat mahan myös.
Mistä niitä kauratyynyjä saa? Ajattelin myös hommata sellaisen, kun näitä kolotuksia alkaa tulla. Tänään aamulla huomasin, että lonkissa oli sellaista ihmejomotusta, ihan kuin olisin kovastikin tehnyt jotain liikuntaa. Noh, enpä ole tehnyt, kun flunssassa makaan, mutta varmaan alkaa nyt tuntua noi epämukavat nukkumisasennot.
Ensi viikonloppuna näkee taas sukulaisten vauvan, ihanaa :) Viikottainen vauva-annos on ihan must, ainakin kunnes saa omansa. Kummaa, miten sitä kiintyy toistenkin vauvoihin, kun oman kaipuu on niin kova... No hei, enää vajaa 4 kuukautta...
Poltsi 23+5
Neuvolassa käyty ja kaikki on ihan hyvin. Hemoglobiini oli laskenut 114. Edellinen mittaus tehtiin niinkin kauan sitten kuin joulukuun alussa ja silloin oli 144 joten laskua on reilusti! Vauvan syke oli 145 tietämillä. Ja se minun niin paljon puhuma paino oli 66kg. Edellinen punnitus oli 3 viikkoa sitten 64,2kg joten 600g tullut viikossa. Eipä terkka pitänyt sitä ollenkaan pahana, kun kokonaispainonnousu on kuitenkin ihan sopivaa. Nyt on itselläkin parempi mieli! Ai niin, ja sf-mitta oli 20cm. Aikas pieni maha verrattuna edelliseen raskauteen, kun silloin näillä viikoilla mitta oli jo peräti 25cm! Taitaa olla pienempi vauva tulossa nyt, oisko tyttö... :) Esikoisen syntymäpainohan oli kuitenkin vain 3470g mutta hän syntyikin 3 viikkoa etuajassa, joten tiedä sitten paljonko olisi painanut laskettuun aikaan mennessä.
Eilinen ilmapallo-olokin on helpottanut, eikä lonkkaakaan vihlo mitenkään erityisemmin, joten mukava aloittaa viikonloppu. Vieläpä kun siskoni tulee miehensä kanssa kylään.
Mukavaa viikonloppua muillekin!
timaja 24+0
[color=purple]Ihan ihmeen väsynyt olin tänään kun tulin töistä. Ihan rättipoikki suorastaan. En kyllä kerennyt töissä paljoa huokaista kun oli niin paljon potilaita ja hommia. Huomasin nyt, että supistelut ovat alkaneet. Loppupäivästä ihan vartin välein supisteli. Kun tulin kotiin ja kävin pitkälleen, niin vielä ne jatkui tiheästi. Välillä oli vähän napakampiakin joukossa. Hieman hirvitti jäädä esikoisen kanssa kahdestaan kotiin kun sille pamahti vielä hirmuinen kiukku päälle. Jouduin kantamaan sen väkisin suihkuun, siellä sitten pikkuhiljaa rauhoittui. Itsellänikin kuuma suihku sitten rentoutti sen verran, että supparit loppuivat. Onneks nyt on viikonloppu ja saa huilata. Ärsyttää jos illat menee sit vaan maatessa kun töissä alkaa supistelut.
Ei ihan vielä haluais jäädä kokonaan saikulle, koska 2kk taitaa olla maksimiaika, mitä saa täyttä palkkaa. Ja oon ollut tänä vuonna jo melkein 3 viikkoa yhteensä saikulla. Eli noin 5 viikkoa ois jäljellä. Töitä ois kuitenkin vielä 9 viikkoa.
Tänään oli suunnitellut, että tekis pikasiivouksen, että viikonlopun saa olla rauhassa. Piti kuitenkin haudata ajatus kun tuli noita suppareita niin paljon. Sanoinkin miehelle, että se saa huomenna imuroida ja puhdistaa lattiakaivon. Mie sit vaan pyyhin pölyt. Sit taas kun tulee 35 raskausviikkoa täyteen, niin saa lika kyytiä. Sen jälkeen alkaa hurja ikkunanpesu. Täytynee ottaa iisisti siihen asti.
Huomenna lähdetään vähän shoppailemaan esikoisen kanssa. Pitää ostaa sille kevätvaatteita. Shoppailu jos mikä rentouttaa. =) Sunnuntaina mennään sit uimaan. Tällä viikolla en ole päässyt liikkumaan muuta kuin kävelemään, koska mies on ollut joka ilta töissä. Sama juttu ens viikolla. Toivottavasti miun äiti vois katsoa esikoista, niin pääsis vähän tuulettumaan.
Mulla on taas painonnousu laantunut. Välillä huomaa, että vaikka söis mitä, niin paino ei nouse. Sit taas tulee kausia kun edes katsoo porkkanaa, niin joka aamu vaaka heilahtaa. Kaipa sillä vauvalla on aina kasvukausia. Kokonaispainonnousu on oman vaakan mukaan 3kg tällä hetkellä. Nyt jos laskis, että tulis vielä puoli kiloa viikossa, niin kokonaispainonnousu jäis tuohon 10kg:n. Se ois ihan hyvä juttu.
Kohta alkaakin salikset. Ja sit tulee hauskat kotivideot. Sopivat kevyttä ohjelmaa näin perjantai-illaksi. On mulla pieni namipussi tuolla kaapissa. =)
Hyvät viikonloput kaikille!
Tytteli-83 rv 25+4
Nopsaan menee aika..
Eilen en kerinnytkään tänne kirjottelemaan ollenkaan. Kaikki mitä ootte kirjottanu oon lukenu ja pian pääsen kommentoimaan.
Keskiviikkona podin ihme rannesärkyä. Oli jotenkin ärtynyt. Onneks se ei enää torstaina juurikaan tuntunut, ja tänään ei enää yhtään.
Ke oli muutenkin hieman masisoloa kun selkääkin kolotteli ja niskat niin jumissa ym kivaa.
Torstai oli uusi päivä ja onneksi parempi mieli :)
Taisin ekan kerran kokea sen kun vauva pissii. Maha täris kamalasti aamupäivän aikana. Ihanaa.. :)
Tää pötkäle on muutenkin niin tosi vilkas tapaus, potkii ja heittää volttia ihan hulluna :))
Sit eilen töitten jälkeen tapasin ystävää jolla synttärit. Ja juttuahan piisas kun hänellä sit laskettu aika elokuulla.. :)
Kotona odottikin Kelan päätökset. Ne tuliki nopsaan! Äitiyspakkaus toimitetaan postiin parin viikon sisällä..ihanaa..sitä ootan.. :)
Viimenen työpäivä on 29.4.. tänään laskin että 45 työpäivää enää/vielä..
Tänään onneks pe ja nyt viikonloppu...
Kävin töitten jälkeen uimassa! Uin reilun 1km ja aah, teki hyvää. Toi liikuntamuoto taitaakin tällä hetkellä olla ainut mikä mulle sopii. No, hyvä että ees joku!
Miehen pojat tässä viikonloppua meillä taas, haettiin ne töitten jälkeen. Huomenna tulee myös miehen vanhemmat tuolta Oulun suunnalta. Säpinää piisaa..
Sitten ma miehen vanhemmat ottaa pojat kyytiin ja ne lähtee viikoks mummolaan sinne viettämään hiihtolomaviikkoaan.
Huomen aamuna onkin pakolliset siivoukset edessäpäin.. pakko siivota kun avoppi ja appiukko tulee.. ei kehtaa jättää siivoomattakaan ;)
Kelit on tosiaan olleet mitä on. Tuntuu että vuoropäivinä +2 ja sit taas -1 tai nollassa ja vettä/räntää vaan satelee.. Ei oikein innosta nuo kelit :(
Kyllä kevättä ja kesää vaan odottaa kummasti.
Mutta onneks päivät on pidentyneet, se piristää mieltä!
Ja olo muutenkin pirteempi ollut nyt tässä n.viikon ajan..kiitos sen raudan..
Kurjaa Nappula kun podet vatsakipuja!! :(
Alcatrazillakin ollut..
Mahan muodosta. Mulla se on seistessä tosi ison näköinen, varsinkin sivustapäin. sit kun makaan selälläni, se katoaa sivuille..heh :D
Poltsi kyseli mistä saa kauratyynyjä. Meillä sellanen on ja se kyllä pelasti mut pääkivuilta ja auttaa jumiutuneeseen niskaan yms muun ohella. Niitä saa ainakin esim.luontaistuotekaupoista.. varmaan muualtakin?
Kovasti on porukkaa flunssaisena. Ei kivaa. Pikaisia paranemisia toivon teille.
Toivottavasti en unohtanut mitään oleellista..
Hyvää viikonloppua kaikille!
a_j + pötkäle 25+1
Oon enimmäkseen tässä taustaillut ja olin heiniksissä ensin, mutta jos nyt jotain kirjoittelisi.
Ensimmäinen juttu tästä masun koosta, se on ihan valtava, ekassa raskaudessa oli vasta loppumetreillä tämmöinen. Ei mitenkään erityisen paljon painoa tullut joten ei se siitäkään...ja itseään se ei ole häirinnyt, mun mielestä kiva masu mut kaikki siitä mainitsee ja joku jopa kommentoi että " on kyllä valtava masu" joten nyt aina kun ihmiset kysyy no koska laskettu niin sanoo jo että " kesäkuussa...joo tää maha on aika iso jo..." . Mutta mitä hittoa antaa ihmetellä, mie oon vaan ylpeä. Viime raskauden aikana en ollut töissä joten nyt on joutunut senkin eteen että pitää välillä istua persiilleen ja levätä, siis vähän väliä kun tuntuu et vatsaa käy " pingertämään" , vetää ihan tiukaksi, ei se satu mutta ahdistaa, helpottaa kun ottaa lepoa. Meilläkin oli viime viikolla rakenneultra ja oli ihana ultraaja, nuori nainen joka oli aidosti itsekkin siinä innoissaan. Sukupuolesta ei ollut epäselvyyttä, poika siellä köllötteli, tyttönimi oli valmiina joten piti laittaa mietintähattu päähän...mutta pikkuveikka sitten loppujen lopuksi keksi hyvän nimen, sen kantajia ei ole kuin neljä suomessa joten aika yllättävää....no hieman jouduimme muokkaamaan ehdotusta. Muuten ihan jees olo mut oisin oikeesti ollut tyytyväinen jos se alkuraskauden pakkosalaattilinja olisi jatkunut, muu kuin salaatit eivät maistuneet, nyt taas voisi syödä mitä vaan joten painontarkkailu vaikeutuu...
Mukavaa viikonloppua, mulla vielä huomenna töitä....
koo77 22+1
...ja hammasten kiristys, meillä jäi eilisiltana koira auton alle! Karkasi iltapissalla pihasta, lähdin heti perään kun ei tullut toisen perässä sisälle, ja löysin sen 300 m päästä tieltä makaamasta. Se piti viedä naapurikuntaan päivystävälle eläinlääkärille joka totesi ettei mitään ole tehtävissä, niinkuin olin arvellutkin. Koira oli kipushokissa ja takapää veltto, kaularankavamma. 3 varttia piti odotella kun se taisteli nukutusainetta vastaan, sitten vasta pystyttiin antamaan viimeinen piikki.
Koira oli vasta 3-vuotias, todellinen ilopilleri ja vasta 4kk ikäisen toisen koiramme energianpurkukaveri. Olen ottanut tämän niin raskaasti ettei ruoka maistu, nukuin tosi huonosti, ja maha on kramppaillut eilisillasta saakka. Tänään jouduin menemään illaksi töihin ja siellä piti iltaa kohden todellakin rajoittaa täysin työntekoa ja vaan olla paikoillaan, kun mahaan kävi niin kipeää. Toivottavasti nyt en tällä suremisella ja stressillä saa mitään huolestuttavaa siellä mahassa aikaan.. Seuraava neuvola on vasta maaliskuun alkupuolella.
Kaikkea sitä pitääkin sattua, ei tuollaiseen osaa mitenkään varautua. Saas nähdä kauanko tästä kestää toipua! Aina kun pentua katsoo, muistaa sen toisen ja taas on naama kohta märkänä...
Huomenna mennään Ouluun shoppailemaan, mutta eipä siitä oikein osaa iloita. Pentu joutuu jäämään tänne päiväksi yksin.
Olen tosi pahoillani :(
Tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu menettää rakas koira. Kahdesta olen elämäni aikana joutunut luopumaan, se on suuri menetys.
Jaksamista sulle ja sun perheelle!
Täällä tosi huonosti nukuttu yö takana :(
Tuo miehen nuorimmainen, 4.5v alko 5 aikaan aamulla oksentamaan. Ja sitä sit jatkuu.. aina 30min välein. Kiva :(
Ja nyt kun unet katkonaiset, mä olen taas vaihteeks niin ihanan äkäinen ja kiukkuinen, kaikki sen tietää ja huomaa.. voi voi.
Pitäs jaksaa siivota kun appivanhemmat tulossa tässä päivällä.. voi aargh.
Mies onneks alotteli jo siivoiluja ja lähtee kauppaankin. Mä en nyt vaan jaksa!
Mahdollisimman hyvää la:ta teille!
a_j + pötkäle 25+2
[color=blue]Voi vitsi miten hyvä ilma ulkona on! Käytiin tosiaan esikoisen kanssa shoppailemassa, nyt on neidillä koko kevätmallisto vaatteita =) Ostin sille takin, pari paitaa, housut ja hameen. Kyllä ne lastenvaatteet on sitten ihania!
Sit mentiin mäkkäriin hampurilaiselle. Käveltiin monta tuntia pihallakin. Kyllä tulee väkisin hyvä mieli kun on niin mahtava kevätilma. Pari plussa-astetta ja pilvettömältä taivaalta aurinkoa, ah!
Jaahas, neiti heräs päiväunilta, hieman kiukkuisena koska tais jäädä unet kesken.
Tytteli-83 rv 25+5
Ei sitä kato art kehtaa aloittaa uutta pinoa, kun sää teet niin nättejä syrämmiä aina tohon otsikkoon.
Mä olin aamulla salilla ja jukupätkät kun teki hyvää. Olin kuin uusi ihminen sieltä tullessani. Kysyin neuvoa yhdeltä mieheltä ja sekunnin jälkeen sen katse valahti mun mahaan ja se selitti asiansa mun mahalle. Piru, että oli ärsyttävää. Kyllä mun masua saa ihailla ja ihastella, vaikka koskeakin jos luvan kysyy, mutta toi että kun keskustellaan niin tuijotetaan mahaan!!! en esikoisesta moista huomannut.
Äsken kävin ostamassa itselleni toppatakin. Tein löydön kun 250,- takki oli -70% alennuksessa. Koon kanssa oli hiukan arpomista, kun jostain syystä nyt ei ole normi mitoissa. Päätin kuitenkin ottaa reilumman koon, että ensi talvena ulkona seistessä sinne mahtuu alle hyvin lämmintä. Olen vilukissa, ja oon huomannut että jos takkiin jää ilmaa, lämmittää se paremmin. Mikä tietty on loogistakin.
Keli meni täällä etelä-suomessa jälleen ihan märäksi ja loskaiseksi. Ja tietenkään en laittanut esikoiselle saappaita hoitoon. Päätinkin ensi talvena ostaa goret enkä mitään toppakenkiä.
Täällä on niin suulasta porukkaa, että täytyy tehdä tilaa muillekin :)
Eliador ja vimpula 24+6