Havyton kirjoitus HS:n mielipidesivulla tanaan! Meidanko perheen pitaisi muka mahtua alle 200 nelion asuntoon ja luopua vuosittaisista ulkomaanmatkoista?
EI tule kuuloonkaan!
Olemme 4-henkinen perhe ja asumme mielestämme sopivan kokoisessa, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä liian suuressa, asunnossa jossa on 280 neliötä. Ulkomailla käymme (lentäen) 3 kertaa vuodessa.
Jonkun mielestä elämäntapamme on ehkä ekologinen, MUTTA: Talomme on rakennettu ja suunniteltu erittäin energiatehokkaaksi ja ekologiseksi. Lajittelemme jätteet ja vältämme turhaa yksityisautoilua. Muutenkin elämäntapamme ovat kokonaisuutena ajatellen aika ympäristöystävällinen, verrattuna moniin tuntemiimme perheisiin.
Hävytöntä syyllistää meidän pelkästään asuntomme koon ja tekemiemme lentomatkojen perusteella!!!
Kommentit (120)
On niitä köyhiä joilla itsellä ei ole mitään. Tai no, pieni ja ahdas asunto, ja kesäloman kohokohta on matka linnnanmäelle.
Kateelliset ihmiset on taas asialla, heidän mottonsa on se että, kun ei ole mulla, niin ei saa olla muillakaan.
Voithan sen noinkin ajatella, ihan sama.
Meillä on vaihtoehtona joko pienempi asunto ja vene (n 60 000 E) tai sitten isompi asunto, ei venettä. Valittiin se eka. Elämä on valintoja täynnä.
Mä en ole kateellinen toisten asuntolainoista.
Me asumme 4 henkisen perheemme kanssa talossa, jossa neliöitä 84, kaksi makuuhuonetta. En edes ymmärrä, miksi tarvitsisimme isomman asunnon ja sitäkautta isomman lainan? Meille määriteltiin pankissa laina, jonka voisimme saada, se oli yli kaksinkertainen siihen nähden mitä sitten loppujen lopuksi otimme. Kuka ihme voi olla kateellinen siitä, että toisella on enemmän lainaa kuin toisella?
Meille riittää reissut Linnanmäelle, ei pienet lapset tarvitse tuntien mittaisia lentokonematkoja jonnekin kuumuuteen.
Mulla ei ole mitään intoa lähteä johonkin 60 neliön kopperoon, jos voidaan asua tilavammin. Meitä on 4 tässä perheessä ja 150 neliötä, omasta mielestäni ei yhtään liikaa. Mutta kai joku on jo kohta näistä sadasta asuinneliöstä valittamassa, ja vaatimassa meidän muuttoa pienempään asuntoon, ja ihan sen takia kun itsekin mahtuu asumaan pienemmissä neliössä.
Vierailija:
En ymmärrä ihmisiä jotka asuvat perheineen pienissä alle 100 neliön kopeissa.
Hei haloo...
asunnon. Minä en tykkää mennä kuumaan ja epähygieniseen (esim. intia) maahan kuuntelemaan lasten vinkunaa. Lintsi on meillä niin lähellä, että sinne mennään pyörällä :)
Juuri olimme siellä helmen talvirieha systeemissä.
70
Vierailija:
Mä en ole kateellinen toisten asuntolainoista.
Me asumme 4 henkisen perheemme kanssa talossa, jossa neliöitä 84, kaksi makuuhuonetta. En edes ymmärrä, miksi tarvitsisimme isomman asunnon ja sitäkautta isomman lainan? Meille määriteltiin pankissa laina, jonka voisimme saada, se oli yli kaksinkertainen siihen nähden mitä sitten loppujen lopuksi otimme. Kuka ihme voi olla kateellinen siitä, että toisella on enemmän lainaa kuin toisella?
Meille riittää reissut Linnanmäelle, ei pienet lapset tarvitse tuntien mittaisia lentokonematkoja jonnekin kuumuuteen.
Meillä on 2 aikuista ja 3 lasta. Talon kokonaispinta-ala yli 500 neliötä.
2 autoa:yli 200hv pikkuauto ja yli 350 hv maastoauto (laittomasti viritetty vieläpä!)
Kohta lennetään etelään puoli sukua. Ja heh, tulemme takaisinkin:)
Ei ole provo -joskin auliisti myönnän haluavani ärsyttää viherpiipertäjiä ym puunhalaajia.
saastuttava. Lentomatkailu jo yksistään kumoaa kaiken sen hyvän, jota hän mainostaa tekevänsä (esim. kierrättämisen)
Eli näpertelyn sijaan pitäisi tehdä isoja, aidosti vaikuttavia ilmastotekoja.
Tosi on, että ilmastonmuutoksen kannalta EU:n päästöt ovat pienet, mutta JOS me emme ole valmiita tekoihin - vaikka meillä on siihen hyvin varaa ja olemme olleet eturintamassa hiilidioksidipäästöjä tupruttelemassa - emme ole moraalisesti oikeutettuja vaatimaan tekoja esim. kiinalaisilta ja intialaisilta.
Eli myös jokaisen meidän suomalaisen tulisi elää kohtuullisemmin ja harkitsevammin.
Sitten on toki iso riidanaihe se, mikä on " kohtuullista" ja kuka sen määrittää. Vaikka itsekin tykkään kovasti matkustelusta, niin en voi kiistää sitä, että lentäminen on paha juttu ja sitä tulisi rajoittaa. Ja Suomen oloissa hukkaneliöiden lämmittäminen on sekin aika typerää, joten voisi hyvin ajatella, että niillekin määritettäisiin jokin kattoraja per henkilö.
Ne on kuitenkin ihan omatkin lapsesi ja lapsenlapsesi näkemässä kun pallo tuhoutuu, mutta anna mennä vaan.
Ja siitähän koko ketju lähti, että ap kuvittelee elävänsä ekologisesti, vaikka asuu isossa asunnossa ja lentää jopa useammin kuin kerran vuodessa vapaaehtoisesti. Ellei ole tosiaan Porvoosta koko aloitus... Jokainen valitsee elämäntyylinsä ja arvomaailmansa itse, mutta on törppöä yrittää psyykata sen olevan kaikin puolin fiksu saati sitten ekologinen tapaa elää.
Olemme lapseton pariskunta, meillä on 220 neliön talo Suomessa ja loma-asunto etelä-Ranskassa jonne lennämme useita kertoja vuodessa. Lisäksi käymme jossain kaukomatkalla (yleensä Kanadassa laskettelemassa) kerran, pari vuodessa. Meillä on kummallakin oma auto, miehellä jopa se kauhea citymaasturi. ;)
Lapsia emme aio hankkia, joten meille aivan sama mitä meidän kuoleman jälkeen tapahtuu.
En usko vapaaehtoisuuden voimaan, koska iso osa ihmisistä on vapaamatkustajia ja minä-itte-viis-muista -ajattelijoita. Saastuttamista on siten pakko rajoittaa maksuin, kielloin ja rajoituksin, muuten ei saada aikaan muutosta.
Kehtaat sitten oikein rehvastella ettet paskaakaan piittaa lastesi tulevaisuudesta? Pääasia että rouvalla on nyt huvia... aika karmivaa.
ap taisi kuulua samaan lokeroon... näihin itsekkäisiin oman napansa tuijottelijoihin jotka eivät muusta piittaa kuin siitä että itse pääsee kylvämään riihikuivaa ympärillen... lapsista viis...
sanon vain yleisesti, että tätä nykyaikaa vaivaa valtava itsekkyys ja itsekeskeisyys: minä, minä...
Me asumme hieman yli 300 neliön talossa (yht. 5 henkilöä) ja mielestämme talo on aivan liian suuri! Olemme hankkimassa hyvin suunniteltua lähes puolet pienempää kotia ja todella toivon, että tähän taloon muuttaa iso perhe.
Me täällä Suomessa eletään niin yltäkylläistä elämää, että jos kiinalaiset pyrkivät samaan elintasoon kuin me, tarvitaan 3-4 x maapallon luonnonvarat. Eli me jokainen voidaan kohdallamme miettiä, mikä oikeus juuri minulla on haaskata luonnonvaroja, omistaa esim. kaiken maailman sähkövempaimet jne...
Onko se niin vaikea käsittää, että joillakin ihan oikeasti on toisenlaiset elämänarvot ja ne myös näkyvät arkielämän valinnoissa? Ihan jopa täysin vapaaehtoisesti toteutettuna.
tee toki meille muille palvelus ja vetäkää itsenne jojoon, jookos? :)
Näin säästytte turhalta elämältänne ettekä tuhoa maailmaa niiltä jotka välittävät...
että nykymeno ei muutu ennen kuin on ihan pakko. Allekirjoitan tämän täysin, vapaa-ehtoisesti harvempi rajoittaa kulutustaan. Ihmiset ovat niin itsekkäitä, että kulutetaan luonnosta välittämättä siihen asti, että luonnonvarat ihan oikeasti loppuvat eikä ole mitä kuluttaa. Tai että kulutushyödykkeet tulevat niin kalliiksi, että vain harvalla on siihen varaa.
Mua muuten inhottaa että järkevä käyttäytyminen eli kulutuksen hillitseminen leimataan aina viherpipertämiseksi ja ekohörhöilyksi. Kun on saatu lyötyä leima otsaan näille, on muka " fiksumpi" kun ei kuulu tähän joukkoon.
Eli jos ei ole turisteja lentämässä etelään niin ei ole niin paljoa lentojakaan.
Kysyntä ja tarjonta.
70
mutta kyllä tuollaisia ihmisiä on. Yksi ystäväperheeni elää kanssa kuin viimeistä päivää ja en jaksa enää olla hirveästi tekemisissä; ei jaksa katsella sitä touhua ja he eivät vastaavasti jaksa meidän elämäntyyliämme (ja heidän mielestään me olemme tietysti niitä idiootteja).
Ja juu, täältä kanssa ääni Linkolan ajatusmallille, mitä tuohon kulutuksen rajoittamiseen tulee. Ihmiset alkaa tehdä jotain kun alkaa esim omasta perheestä väkeä kuolla.
...että onko laivalla matkustaminen yhtä kuormittavaa maapallon kannalta kuin lentäminen? Itsekään en millään raaskisi luopua ihan kokonaan matkustelusta muuallekin kuin kotimaahan lasten kanssa, mutta voisimme kyllä lähteä autolla reissuun. Se kuitenkin vaatisi laivamatkaa ensin Saksaan tai Ruotsiin... Junamatka läpi itäisen Euroopan ei lasten ja kapsäkkien kera houkuttele.
Ap:lle on pakko sanoa, että jos et ole Porvoosta niin herää pahvi! Onhan se totta, että vaikka kuinka kierättäisi kaiken mahdollisen ja yrittäisi muutenkin elää ekohenkisesti, vie lentomatkat pohjan pois ekologisuudelta. Saman tekee jokainen ylimääräinen lämmitettävä asuinneliö, vaikka systeemit olisivat kuinka moderneja ja ekologisia sinänsä. Ymmärrät varmaan, että uusi 100 neliön ekoasunto on uutta 300 neliön " eko" asuntoa luontoystävällisempi valinta...