Havyton kirjoitus HS:n mielipidesivulla tanaan! Meidanko perheen pitaisi muka mahtua alle 200 nelion asuntoon ja luopua vuosittaisista ulkomaanmatkoista?
EI tule kuuloonkaan!
Olemme 4-henkinen perhe ja asumme mielestämme sopivan kokoisessa, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä liian suuressa, asunnossa jossa on 280 neliötä. Ulkomailla käymme (lentäen) 3 kertaa vuodessa.
Jonkun mielestä elämäntapamme on ehkä ekologinen, MUTTA: Talomme on rakennettu ja suunniteltu erittäin energiatehokkaaksi ja ekologiseksi. Lajittelemme jätteet ja vältämme turhaa yksityisautoilua. Muutenkin elämäntapamme ovat kokonaisuutena ajatellen aika ympäristöystävällinen, verrattuna moniin tuntemiimme perheisiin.
Hävytöntä syyllistää meidän pelkästään asuntomme koon ja tekemiemme lentomatkojen perusteella!!!
Kommentit (120)
aljon anteeksi :) Mista teita maailmannapoja oikein sikiaa??
Vierailija:
Olen taysin vakuuttunut et jos osa noista niin ekoilijoiksi itseaan tuntevista pikkukoloissaan asuvista ja kaiken materian kieltavista henkiloista saisivat,osaisivat tai haluaisivat tehda tyota jonka kuukausiansiot olisivat huomattava maara euroja kuussa, niin uskompa etta monikin muuttaisi elamantyyliaan ja asuntoaan hieman avarammaksi. Ja se kateus saattais hieman saada lievempia muotoja.Terveisin lahes 300m2 asunnossa asuva hyvin onnellinen ja hyvalla omalla tunnolla lenteleva aiti. Niin ja parkkipaikalla on kolme autoa, yksi niista vanha ja pieni ihan vaan varalta jos taytyy menna paikkaan jossa vois mahdollisesti aiheuttaa niilla toisilla autoilla kateutta. Mies lentaa joskus viisikin lentoa paivassa, siis tyokseen. Lomamatkoja lennetaan aina silloin kun on vapaata ja tekee mieli. Kierratetaan ja tehdaan hyvin paljon muita ekotekoja. Ihan on hyva mieli ja lapsillekkin opetetaan hyvia arvoja. Ps. kaikilla perheessa polkupyorat ja hevosella mennaan myos.
Olette kieltämättä kävelevä ekologinen katastrofi.
Mutta helppoa ja mukavaahan se on aina kyseenalaistamatta uskoa siihen tutkimukseen, joka parhaiten sopii omaan elämäntyyliin...
Vierailija:
uusimman systeemin mukaan (en muista nimeä, mutta jokaisen ekologinen kuormitus mitataan grammoissa, joku varmasti muistaa, siitä on ollut juttua aika paljon lehdissä) lentomatkustamisen vaikutusta on liioiteltu ja esim suomalaisten niin rakastaman mökkeilyn aiheuttama ekologinen kuormitus on huomattavasti suurempi kuin satunnaisten lentomatkojen.
Tätä uutta laskentasysteemia verrattiin ekologisen jalanjälkeen ja sen sanotaan olevan tarkempi ja ajanmukaisempi, myös helpommin ymmärrettä.Toki on totta, että liian suuret neliömäärät ym ovat ekologiselta kannalta järjettömiä (tässä ottaisin kyllä huomioon myös käytetyn lämmitysmuodon, esim maalämmöllä on ehkä hyväksytympää pitää niitä ylimääräisiä neliöitä kuin mitä olisi öljyllä tai sähköllä)
Lentomatkustamisesta minun mielestäni ei pitäisi ihmisiä syyllistää liikaa jos se matkustaminen on kohtuullista ja siinä on huomioitu ympäristöseikat (suorat lennot, mahdollisimman vähän välilaskuja jne)
Me matkustamme ulkomaille ehkä kerran kaksi vuodessa (joinain vuosina siis kaksi kertaa, joinain ei kertaakaan). Valitsemme aina suorat lennot ja käytämme perillä ainoastaan julkisia liikennevälineitä. Kerran olemme menneet hotellilta taksilla lentokentälle, silloin oli syynä se, että kuopukselle tuli kuumetta ja metromatka vaihtoineen lentokentälle olisi ollut liian rankka.
Halpalentöyhtiöitä emme suostu käyttämään juuri ekologisten seikkojen takia.
pikkuläävässa asuvat työttömät kotiäidit ollenkaan miten paljon heidän " pikkuauto" kuluttaa bensaa ja kuinka suuret päästöt niissä romuissa on ?
Tai kuinka paljon teidän lasten halpojen muovilelujen tekemiseen menee energiaa (ja varsinkin kun ne kuskataan kiinasta suomeen). Tai kuinka paljon päästöjä lihavat ihmiset aiheuttavat energia tuhlausta huonoilla elämäntavoillaan. jne
että joo joo meidän 5 -henkinen perhe mahtuu ihan hyvin 60 neliön kolmioon. sallikaa minun nauraa !!! Kukaan ei tuota usko
Mihin on kadonnut omilla aivoilla järkevästi ajatteleva ihminen, joka osaa ottaa huomioon muitakin kuin itsensä? Joka osaa lukea ja etsiä tietoa useasta lähteestä uskomatta ilman oikeita järkeviä perusteita asioihin.
Mihin on kadonnut se ihmisrotu, joka huolehtii teoistaan ja kantaa vastuuta myös tulevaisuudesta katsomatta koko aikaa omaa napaansa ja huutamatta HETI KAIUKKI MULLE TÄNNE NYT.
Olen menettänyt toivoni, vaikka täysin puhdas pulmunen en ole itsekään. Mutta yritän edes joskus ajatella omilla aivoillani.
Vaihtoehtoja on! On typerää sanoa, että kaikkien 5-henkisten perheiden olisi välttämätöntä sovittautua 60 neliön asuntoon. Vähintään yhtä typerää on pokkana väittää, että 4-henkinen perhe " tarvitsee" 300 neliön asunnon ja edelleen väittää valintaa ekologiseksi.
Mihin on kadonnut kohtuus ja omien aivojen käyttö??? Harva haluaa asua 60 neliön asunnossa ja harva myöskään haluaa 300 neliön asuntoa, jos ei ole isoa perhettä (ja rahaa siivoojaan;-)).
Noh, senpä takia keskimääräinen okt on reilut 150 neliötä, mikä on kohtuullisen tilava 5-henkiselle perheelle. Jos joku väittää, ettei tuossa ole ihan riittävästi tilaa perheelle asua ja elää, niin ihmettelen.
Meillä asutaan 77 neliön asunnossa 4 hengen (kohta 5 henk.) perheellä. Ei ole paljoa tilaa mutta en kauheasti enempää kaipaakaan. Me voitaisiin ottaa lainaa ja ostaa oma torppa mutta ei pidetä kiirettä. Ehtiihän sitä.
Olemme pienituloisia, ja jos leikimme ajatusleikkiä että olisimme suuri tuloisia, ihan rehellisesti myönnän että me rakennuttaisimme oman kodin.
Rakentaisimme ekologisen talon jossa neliöitä voisi olla jonku 100-130.
Auto meillä on, mutta emme käytä sitä kuin matkustaessa pidemmälle. Kaupassa käynnit, kerhot, asioinnit ja harrastukset pääasiassa hoidamme kävelemällä. Olisi meillä varaa bensaan mutta haluamme ajatella niitä päästöjä ja samalla saamme hyötyliikuntaa.
Emme kerää ylenpalttisesti lapsille tavaraa ja kaikki kierrätetään omilla ja annetaan sen jälkeen eteenpäin kiertoon.
En kadehdi ketään sellaista joka kuuluttaa että heillä on maata ja mammonaa, varaa sille ja tälle ja sitä kautta tekosyyolla ajattelematta luontoa ja maapalloa.
Minua kuvottaa että jotkut ihmiset pitävät ympäristöä huolehtivia ihmisiä viherpiipertäjinä ja idiootteina! Uskomatonta!
Jos on varaa ostella niin voi siinäkin säilyttää kohtuuden, mutta näköjään se on niin että raha nakertaa pois jotain arvokasta korvien välistä ja sitä en todellakaan kadehdi!
Mielummin olen rahaton kuin täysin välinpitämätön!
Jos on varaa ostella niin voi siinäkin säilyttää kohtuuden, mutta näköjään se on niin että raha nakertaa pois jotain arvokasta korvien välistä ja sitä en todellakaan kadehdi! Mielummin olen rahaton kuin täysin välinpitämätön!
Väitän, että suurina mölyä omasta " hyväosaisuudestaan" pitävät ihmiset, jotka itse joko a) ovat melko köyhästä perheestä lähtöisin tai b) ovat pintaliitäjien kasvatteja. Tai ainakin näillä molemmilla on oman käsitykseni mukaan suurempi hinku tavoitella maallista mammonaa ennemmin kuin henkistä kasvua ja hyvinvointia. Heille on myös usein tärkeää se, mitä muut heistä ja heidän elämästään ajattelevat. Se on aika surullista, sillä eihän todellisuudessa muiden elämä jaksa paljon kiinnostaa, kun omassakin on riittävästi ihmeteltävää. Tai jos jotain vertailu kiinnostaa, niin so what? Vähän itsetuntoa peliin! Eikö pääasia ole, että olette itse elämäänne tyytyväisiä? Ei sen ulkoisiin puitteisiin, vaan sisältöön.
Meillä roikkuu tälläkin hetkellä tilillä pari sataa tonnia, koska rahaa jää joka kuukausi tuhansia euroja yli palkoistamme. Nettotulomme ovat 9000¿/kk, asumiseen, ruokaan, vaatteisiin ja muuhun peruselämiseen kuluu vain 1500-2000¿/kk. Meillä on vain yksi auto, 120-neliöinen okt (kaukolämpö ja 1-tasoinen eli lämmitys halpaa) keskituloisten ihmisten asuinalueella, sisustusta emme uusi huvinvuoksi trendien mukaan ja vaatteitakin on shoppailtu kohtuudella. Maailmaa lapsemme näkevät ennemmin ulkomaankomennuksilla tai esim. kuukauden reissuilla kuin jatkuvalla kohdepikamatkailulla. Myös kotimaassa on paljon nähtävää, ja lomilla on mukavaa olla paikallaankin.
Oikeastaan varallisuutemme näkyy ainoastaan siinä, että lapsilla on aina kunnolliset varusteet ja ulkovaatteet ja he saavat harrastaa rahan puolesta mitä haluavat. Lahjoitamme kyllä kuukausittain rahaa myös hyväntekeväisyyteen, mutta sekään ei näy ulospäin...
kyseessä ei ole yksittäisen instanssin kotiinveto =)
Vierailija:
Vaihtoehtoja on! On typerää sanoa, että kaikkien 5-henkisten perheiden olisi välttämätöntä sovittautua 60 neliön asuntoon. Vähintään yhtä typerää on pokkana väittää, että 4-henkinen perhe " tarvitsee" 300 neliön asunnon ja edelleen väittää valintaa ekologiseksi.Mihin on kadonnut kohtuus ja omien aivojen käyttö??? Harva haluaa asua 60 neliön asunnossa ja harva myöskään haluaa 300 neliön asuntoa, jos ei ole isoa perhettä (ja rahaa siivoojaan;-)).
Noh, senpä takia keskimääräinen okt on reilut 150 neliötä, mikä on kohtuullisen tilava 5-henkiselle perheelle. Jos joku väittää, ettei tuossa ole ihan riittävästi tilaa perheelle asua ja elää, niin ihmettelen.
aivan kuin ei olisi kuin kaksi ääripäätä...
Mitä tulee tuohon kateuteen; itse koen itseni kohtuullisen ekologiseksi, en ole ihan ekoimmasta päästä mutta en taatusti mikään ökyilijäkään. Tavoitteena on tulla vielä vähän ekologisemmaksi. Meillä on hyvät tulot ja tuloihin nähden vähän asuntovelkaa, sekä säästöjä. Jos haluttaisiin, voitaisiin mekin ostaa sata neliötä lisää jos se olisi yhtään meidän mielestä tavoiteltavaa. Mutta me (4 hlöä) mahdutaan ihan hyvin 110 neliöön, tilaa on reilusti. Meillä on yksi auto, varaa olisi toiseenkin mutta minä kuljen mieluummin julkisilla. Mies tarvitsee ikävä kyllä työn vuoksi auton. Mä voisin ostaa merkkivaatteita ja kaikenlaista sälää mutta ei kiinnosta. En näe yhtään syytä miksi meidän pitäisi " kohottaa" elintasoa lisäämällä materiaa.
Meillä vain ei ole tapana leveillä rahoilla tai tarvetta tuhlata turhuuksiin. Emmekä edes jaksa matkustella, kun pikkulapsiperheessä kyllä ihan kotielämäkin on antoisaa. Auto on vanha niin kauan kuin se on vielä hyväkuntoinen, koska eihän uuden ostaminen vanhan tilalle sentään mikään ekoteko ole :D Jokuhan sillä meidän vanhalla autolla ajaisi uuteen vaihtamisen jälkeenkin... Vastustankin turhaa kuluttamista, esim. kodin elektroniikka kännyköineen ja telkkareineenkin on usein fiksumpi pitää vanhana kuin vaihtaa jatkuvasti uusiin. Uuden tekeminen kuluttaa aina luonnonvaroja, ja vanha päätyy usein kaatopaikalle.
Veikkaan, että monet ihmettelevät, miten ihmeessä DI:n ja lääkärin perheessä tulot voi olla näin " huonot" . Ulospäin nimittäin vaikutamme varmaankin suorastaan köyhiltä :D Ja ihan omasta valinnastamme. Enkä silti edes väitä olevani ekologinen, kunhan elämme mielellään vaan vaatimattomasti/normaalisti hyvistä tuloista huolimatta. Kaikilla ei ole sisäsyntyistä tarvetta materialismiin.
Sitten täällä ihan yksityiskohtaisesti kerrotaan tilinsaldo ja säästöt. Mä en ole koskaan kertonut täällä mitä me omistetaan, mutta sen olen kertonut miten me eletään, ja sehän on ihan väärin, sitä on heti materialisti ja suunnilleen paskapää, kun uskaltaa ulospäin näyttää että on rahaa.
Mutta joo, oottehan te parempia ihmisiä kun olette varakkaita, mutta ette pidä " meteliä" siitä. Tosin mä olen kyllä oikeesti sitä mieltä että on naurettavaa tulla kertomaan tänne mitä tienaa ja paljon on rahaa säästössä.
mm. oltu 2 opiskelijan perhe
Silti elämäntapa on sama: aktiivista kierrättämistä, ennemminkin kulttuuripalveluihin kuin tavaroihin kuluttamista, ei autoa, ei etelänmatkoja
Kulutushysteria suorastaan inhottaa minua, se on jotain aivan muuta kuin mitä minä olen.
Ja sitähän se leveä elämäntyyli nimenomaan pohjimmiltaan usein on, että halutaan joko todistaa tai esittää olevansa rikas. Tai ehkä sitten sellaisiakin on, jotka oikeasti vain ovat niin materialistisia, että heidän onnensa rakentuu ulkoisten puitteiden varaan.
Itse kuitenkin toin tässä ketjussa varallisuutemme poikkeuksellisesti esiin, jotta kateuskorttia heilutelleet ja vastaavasti kaikki varakkaat pinnallisiksi leimanneet ymmärtäisivät, että toisinkin voi ihan aidosti ajatella ja jopa haluta elää arvojensa mukaisesti.
-128
Asumme 4 henkeä 70 neliön saunattomassa kaukolämpötalossa, käytämme autoa harvoin mutta kun käytämme, se auto on tosi iso bensasyöppö, jota vaihdamme parin vuoden välein uudempaan mallin, ja matkustamme mökille (joka todellinen erämaamökki) ja mummolaan sekä automatkoja eurooppaan kerran kesässä, suurimman osan kyllä junilla ja laivoilla siitäkin.
Kierrätämme jonkin verran, ja elämme suht ekologisesti, mutta työkseen mies lentää tuhansia ja tuhansia lentomaileja. Niin paljon että bonuksilla päästään kerran kuussa lomamatkalle lentokoneella johonkin. Mies kehittää ja on mukana päättämässä sellaisia asioita, joista seuraa sitten yhteiskunnallisia isoja vaikutuksia.
Kaikki ei ole niin yksioikoista.
- Vähentäkää edes yksi niistä monesta vuotuisesta matkastanne, sekin auttaa jo.
- Lentäkää lähelle. Yläilmakehään tulevat päästöt (mannertenvälisillä lennoilla) on pahimpia.
- Välttäkää välilaskuja, nousuissa ja laskuissa tulee eniten päästöjä.
Onko tääkin jo liikaa vaadittu niille, jotka elävät matkustaakseen?
Ja ihmettelen kyllä tuota, että elämä kotona ja Suomessa olisi niin kauhean ankeaa. Kulttuuria on pienilläkin paikkakunnilla ja isompiin kaupunkeihinkin voi tehdä kulttuurimatkoja. Matkustaa voi vaikka junalla Kuopioon - se saattais olla esim. oma seuraava kaukomatkani (Turusta) kun en oo Kuopiossa koskaan käynyt. Lapset tykkäävät ihmisen kokoisesta menosta tyyliin juna tai bussi; jos ei oo rahasta pula niin pysähtyy vaikka parilla väliasemalla, yöpyy ja ruokailee pikkupaikkakunnan hotellissa ja samalla tukee kotimaista yrittäjyyttä ja työllisyyttä. Eikö sitä paitsi kannattaisi tehdä sille omalle arjelle jotain, että hyvä elämä ei rajoittuisi vain niihin max. pariin kuukauteen, jotka viettää siellä matkoilla?
Lämpöä löytyy saunasta, joskaan sitä ei sais lämmittää holtittomasti tyyliin joka ilta... Sori, mutta en vain tajua. Me ollaan aika pienituloisia, mutta vaikka rahaa olisi paljon, en panisi sitä matkustamiseen, vaan luultavasti lyhentäisin työaikaani ja eläisin (vielä) rauhallisemmin. Nuorempana olen matkustellut, eikä se minusta mielestäni tehnyt yhtään parempaa ihmistä, vaikka toki lapsena oli jännää kun ulkomailla jätski maistui erilaiselta ja ihmiset oli erinäköisiä. Avarakatseisuutta voi oppia ihan kotinurkillakin.
Nimenomaan anonyymina täällä esiintyminen ja asioista kertominen on täysin eri asia kuin " rikkautensa" näyttäminen materialla kaikille.
Aika samassa veneessä ollaan, vaikka ehkä hieman materialistisempia ollaan, mutta kuitenkin.
En ole ikinä tajunnut tuota, että pitäisi olla mahdollisimman uutta, isoa ja hienoa ympärillä. Kuten tuossa yllä joku sanoi, kohtuus on se juttu.
Meillä on hmeille sopiva 2000-luvun auto, ehjät vaatteet kaikilla, 100-neliön uudehko juuri sopiva paritalo neljälle hengelle, kodissa sopivasti erinäistä tavaraa, muttei liikaa jne.
En minä kenenkään tyyliä ääneen menisi tuomitsemaan, vaikka moni asia huvittaakin, mutta kai täällä saa kertoa, mitä ajattelee?
112:lle terveisia 111:lta. Korostan viela etta meidan perhe ei okyile ja proystaile, vaan elaa ihan tavallista hyvilla arvoilla varustettua elamaa. Perheessa korostetaan hyvin paljon lahimmaisen rakkautta ja toisten huomioon ottamista kaikin tavoin. En itsekkaan ottaisi vastaan tyota joka ei olisi arvomaailmani kanssa samalla linjalla. Viestissani halusin tuoda korostetusti esiin sen kateuden joka monessa kirjoituksessa tuli ilmi. Kateus on turhaa energian tuhlausta!