Ärsyttääkö muitakin erittäin nopeasti puhuvat ihmiset?
Kyrsii nuo julkkikset ja mainosten näyttelijät, jotka puhuvat liian nopeasti. Tuttavapiirissäni on yksi sellainen, mutta koska hän on hyvin älykäs ja hauska ihminen, niin kestän sen. Toisaalta, kun nähdään pitkän ajan jälkeen, niin kestää hetki tottua tuohon pikapuheeseen.
Kommentit (69)
Ne jotka joutuu olemaan tuollaisen nopeasti puhuvan seurassa miten te suhtaudutte henkilöön? Oletteko sanoneet, että puhuisi hitaampaa vai oletteko vain opetelleet sietämään sellaista. Esim. työkaveria, ystävää, läheistä ym. joka on sellainen
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka joutuu olemaan tuollaisen nopeasti puhuvan seurassa miten te suhtaudutte henkilöön? Oletteko sanoneet, että puhuisi hitaampaa vai oletteko vain opetelleet sietämään sellaista. Esim. työkaveria, ystävää, läheistä ym. joka on sellainen
Sitä tottuu sietämään. Työkaveri puhuu ihan järkyttävää tahtia ja samaan aikaan kimeään ja hiljaa. Lauseet on myös sellaisia rikkonaisia, "onktuolamit?" Välillä en saa mitään, en siis yhtään mitää selvää tämän puheesta, tämä vaikeuttaa työskentelyä.
Ärsyttää. Pari päivää sitten telkkarin ajankohtaisohjelmassa oli joku naisprofessori keskustelemassa suomalaisen koulun tilasta. Hänellä oli iso kukka hiuksissa ja hän puhui korkealta ja nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä taas: minuakin ärsyttää hyvin hitaasti puhuvat ihmiset, jotka kertovat pitkiä tarinoita ja pitävät pitkiä taukoja. Luulisi, että jokainen terve aikuinen kykenee suunnilleen normaaliin puherytmiin! Olen kasvanut Savossa ja puhun tavallisella nopeudella, selvästi artikuloiden.
Niin haluat siis että kaikki on samanlaisia kuin sinä? Olet vain kateellinen kun aivosi toimivat hitaammin
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon tällaisille ihmisille että kuuntele nopeempaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten naurettava kysymys. Mulla on kysymys myös, miten olette suhtautuneet ääliöihin jotka haluaa kontrolloida toisen käytöstä ja persoonaa?
mikä sinä olet määrittelemään mikä on oikein ja miten pitää ihmisen puhua. Ala itse opetella kuuntelemaan nopeammin. Esimerkiksi tekemällä kuullun ymmärtämisen harjoituksia
Kyllä se on vaikeaa olla neurotyypillinen ihminen. Voimia teille kaikille , koittakaa jaksaa normaalisti toimivien aivojenne kanssa. Se on rankkaa mutta ehkä pystytte siihen, jos saatte tarpeeksi tukea.
Vieraskielisille suomen opettelijoille nopeasti puhuva suomalainen on painajainen.
Ei ärsytä. Ärsyttää sellaiset liian hitaat puhujat, jotka venyttävät sanoja. Siihen päälle vielä joku vahva vastenmielinen murre ja välisanoja, kuten "tuota noin", "jaaaahas", "ettätotanoin" jne.
Saa niin tarkasti kuunnella että saa selvää mitä se sanoo. Se ei ole mukavaa.
Kaiken huippu on papattajat Lii ja Sofia, Sannakin oli yksi ja on edelleen ärsyttävimmistä käläkättäjistä.
Puhun itse nopeasti. Olen puhunut lapsesta saakka. Mielestäni ihan selkeästi kuitenkin ja osaan tarvittaessa tarkoituksellisesti hidastaa puhetta esim. töissä. Joskus kyllä sorrun aloittamaan toisella asialla ja sujuvasti siirryn kesken kaiken toiseen asiaan, kun olen sellainen "puhuessa prosessaaja". Itseäni eivät luonnollisestikaan häiritse nopeat puhujat ja saan hyvin selvää muistakin pikapuhujista. Itseäni turhauttavat liian hitaasti puhuvat; tuntuu, että asiaan ei päästä koskaan ja sitten pidetään keskenkaiken niin pitkiä taukoja, ettei tiedä meinaako toinen vielä jatkaa vai lopettiko jo. Mutta kivahan se vaan on, että ihmiset ovat erilaisia. Esim. itseäni ei yhtään haittaa puhuja, joka elehtii puhuessaan tms.. Mieluummin katselen sellaista, kun että kaikki olisivat kaikinpuolin hillittyjä ja "koulittuja" puhujia.
Ärsyttää yksi meteorologi joka pätkii oudosti sanoja.
Puhuu kyllä suht normaalilla tempolla, mutta se artikulointi! Aavistuksen nenään ja:
"Ssää oN melll-KO ssselkeÄ. mMuTTa La-PISSA onn pik-KKu pakkasstha..."
Monet, etenkin nuoremmat naispoliitikot ja asiantuntijat tv:ssä puhuvat nykyään aivan liian nopeasti, lähes hengittämättä ilman pisteitä ja pilkkuja, tauotonta ajatuksen virtaa. Itselleen varmaan selvää faktaa, mutta kuulijalle yhtä käsittämätöntä puuroa, minkä juonesta ei saa selvää, kun lause ei lopu mihinkään, vaan jatkuu aina uudella sivulauseella. Sanoma siirtyisi kuulijalle huomattavasti tehokkaammin, kun käyttäisivät lyhyitä ytimekkäitä lauseita ja tauottaisivat ja jäsentäisivät puheensa selkeämmäksi.
Liian nopea sekava puhe ja aina hattu päässä. Voiko enää varmemmin pilata jos oikeasti on jotain sanottavaa. Viisas yrittäisi parantaa tapansa!
Arvasin, että topikin nosto koski tätä ohjelmaa ja henkilöä. Oli kyllä tosi rasittavaa kuunnella hänen tarinointiaan. Ei nopeudessaan edes sujuvaa, vaan jotenkin takeltelevaa ja epäselvää.