Ärsyttääkö muitakin erittäin nopeasti puhuvat ihmiset?
Kyrsii nuo julkkikset ja mainosten näyttelijät, jotka puhuvat liian nopeasti. Tuttavapiirissäni on yksi sellainen, mutta koska hän on hyvin älykäs ja hauska ihminen, niin kestän sen. Toisaalta, kun nähdään pitkän ajan jälkeen, niin kestää hetki tottua tuohon pikapuheeseen.
Kommentit (69)
Eräs tv:stä tuttu meteorologi puhuu niin nopeaan tahtiin, että hänellä menee sanat päällekkäin. Ja senpä vuoksi hänen puheensa takeltelee joka kerta kun hän on tv:ruudussa.
Mua vaan ärsyttää tää suomalainen mumina, jota varsinkin miehet harrastaa. Ei siis avata suuta kunnolla eikä puheesta saa mitään selvää. Yyh en ikinä olisi miehen kanssa, joka mumisee eikä kehtaa sanoa reippaasti mitä asiaa sillä on!
Bussissa takanani istui kaksi teinityttöä. Toinen pulputti jatkuvaa äänekästä pikapuhetta... "siis niinku sit mä menin sinne kauppaan ja kattelin niitä mekkoja niinku aattelin siis et voisin ostaa jonkun mekon mut mulla on senmallinen kroppa et mekot ei sovi niin sit niinku aattelin et jos ostais jonkun topin ja farkut mut sit siel oli kuitenkin yks ihana mekko ja sanoin jessicalle et toi vois sopii sulle ostasin sen ite mut ku siis mulle ei sovi mekot ja sit jessica sanoi et kyl sulle sopii mekot ja sit mä sovitin sitä mekkoa ja..."
Meinas savu nousta korvista, kun kuuntelin sitä. Tytöllä oli vielä sellainen kiva nasaali.
filosofi Frank Martela tuottaa myös ärsyttävän nopeaa ja pätkivää puhetta. Harmittaa kun aiheet on yleensä hyviä, puhetapa pilaa osin esiintymisen
Kyllä tänä aamuna taas kerran molemmat jälkiviisaiden naisedustajat, etenkin Maryam A., pölöttivät niin järkyttävällä nopeudella, ettei meinannut saada monimutkaisesta viestistä yhtään mitään selvää.
Jos puhuisivat vähän hitaammin ja rauhallisemmin ja vähemmän asiaa yhdessä lauseessa, tulisi sanoma selkeämmin esille.
Tuollaista nopeutettua puhetulvaa ei kukaan jaksa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, mua vähän ärsyttää sen sijaan liian hitaasti puhuvat ihmiset.
Tismalleen näin. Arvostan sitä, että joku kykenee kertomaan asiansa nopeasti ja tehokkaasti, tuhlaamatta yhteistä aikaamme venyttelevään jaanailuun. Nopea puhe kertoo ehkä jotain myös henkilön ajattelunopeudesta eli älystä. Sekin on arvostettava piirre.
Isommalle porukalle puhuessa on tietysti hyvä puhua riittävän hitaasti ja artikuloida selkeästi, jotta viesti menee perille jokaiselle, niille hitaammillekin, ja niille joilla ehkä on jokin hankaloittava aistivamma tai muu rajoite.
Nykyään katselen esimerkiksi YouTubesta videot, joissa ihmiset puhuvat, puolitoistakertaisella nopeudella, koska suurin osa perustubettajista tuntuu olevan hitaita puhujia. Ehkä kameralle puhuminen ylipäänsä hidastaa normaalia puherytmiä kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ihmiset usein puhuvat nopeammin kuin keskivertoihmiset, laskin kerran yhdessä seminaarissa puhujan "huippunopeudeksi" 9 sanaa sekunnissa. AP vaan käy itse hitaalla niin ei pysy perässä.
Valitettavasti yleensä 90% on turhaa siitä puheesta. Epävarmat ihmiset puhuvat nopeasti ja täyttävät sitä keskutelua kaikella turhalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tänä aamuna taas kerran molemmat jälkiviisaiden naisedustajat, etenkin Maryam A., pölöttivät niin järkyttävällä nopeudella, ettei meinannut saada monimutkaisesta viestistä yhtään mitään selvää.
Jos puhuisivat vähän hitaammin ja rauhallisemmin ja vähemmän asiaa yhdessä lauseessa, tulisi sanoma selkeämmin esille.
Tuollaista nopeutettua puhetulvaa ei kukaan jaksa kuunnella.
Koska ovat epävarmoja. Eivätkä ymmärrä painottaa tai uskalla painottaa tiettyä kohtaa jotta siitä ei tulisi sitä tulimyrskyä, johtuen heidän leimaavista lyhytnäköisesti ajatelluista mielipiteistään.
Vierailija kirjoitti:
Minä raasu joudun työkseni kuuntelemaan lapsia, ja niitä täytyy sitten opettaa puhumaan selkeämmin. Pitäisi varmaan mennä kuulo tarkastuttamaan. Pahin kokemus silti oli joku epäselvästi mongertava pikatykki australialainen, jonka ääni jotenkin oli niin matala, etten saanut siitä mitään tolkkua.
Mun kokemuksen mukaan pahin on konekivääri-intialainen. Kerran yhdessä skypemeetingissä äijä papatti tasaseen monta lausetta ilman, että mistään pystyi tarttumaan kiinni - ei hajuakaan, mistä hän puhui. Kuitenkin aihepiirin piti olla rajattu, erikoissanasto 20+ vuoden ajalta tuttu ja olen itte asunut ja tehnyt töitä englanninkielisessä maassa, niin että en ollenkaan usko olevani sieltä tampioimmasta päästä mitä ymmärrykseen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä raasu joudun työkseni kuuntelemaan lapsia, ja niitä täytyy sitten opettaa puhumaan selkeämmin. Pitäisi varmaan mennä kuulo tarkastuttamaan. Pahin kokemus silti oli joku epäselvästi mongertava pikatykki australialainen, jonka ääni jotenkin oli niin matala, etten saanut siitä mitään tolkkua.
Mun kokemuksen mukaan pahin on konekivääri-intialainen. Kerran yhdessä skypemeetingissä äijä papatti tasaseen monta lausetta ilman, että mistään pystyi tarttumaan kiinni - ei hajuakaan, mistä hän puhui. Kuitenkin aihepiirin piti olla rajattu, erikoissanasto 20+ vuoden ajalta tuttu ja olen itte asunut ja tehnyt töitä englanninkielisessä maassa, niin että en ollenkaan usko olevani sieltä tampioimmasta päästä mitä ymmärrykseen tulee.
Intialaisilla nyt onkin ihan kauhea aksentti varsinkin suomalaiseen kielikorvaan. Se melodia ja konsonanttien erilainen väri sotkevat kauheasti.
Ei yhtään ärsytä. Se on myös paikkakuntakohtaista, jossain puhutaan tosi hitaasti ja toisaalla nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista nopeutettua puhetulvaa ei kukaan jaksa kuunnella.Koska ovat epävarmoja. Eivätkä ymmärrä painottaa tai uskalla painottaa tiettyä kohtaa jotta siitä ei tulisi sitä tulimyrskyä, johtuen heidän leimaavista lyhytnäköisesti ajatelluista mielipiteistään.
Maryam ei pölöttänyt vaan se saparopää hoki jotain pseudotieteellistä kuraa. Johtuu epävarmuudesta kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mie-sie -murrealueiden puhujat on usein näitä papattajia.
Niinhän me taidetaan olla. On se varmaan vähän hankalaa kuunneltavaa kun puhun itse niin nopeasti että menee sanat ja kirjaimetkin välillä sekasin eikä itsekään saa omasta puheesta aina selvää.
Muuten oon aika vähäpuheinen tyyppi vaikka nopeaa puhunkin, mutta voi herranjestas mun lapsuuden ystävä on kyllä ihan omaa luokkaansa. Puhelimessa kun juttelee niin voi helposti mennä 2,5 tuntia siihen että hän papattaa menemään eikä itse joota ehdi sinne väliin sanoa ja jos on jotain sanottavaa niin täytyy röyhkeästi keskeyttää se puhetulva tai puhua päälle :D
Onneksi tämäkään ei mikään vakava asia ole enkä ainakaan itse loukkaannu jos joku pyytää mua puhumaan vähän hitaammin tai toistamaan sanomani.
Joo ja varsinkin epäselvästi mutisevat tai oudosti hölöttävät. Yks tällainen tuttu joka hölöttää tosi epäselvästi ja nopeasti kun puhuu mulle ja samaan aikaan handsfreellä puhelimeen jollekin toiselle. En pysy yhtään perässä mistä puhuu ja kummalle puhuu. Kyseinen tyyppi on kaksonen horoskoopissa.
Ärtynyt kirjoitti:
filosofi Frank Martela tuottaa myös ärsyttävän nopeaa ja pätkivää puhetta. Harmittaa kun aiheet on yleensä hyviä, puhetapa pilaa osin esiintymisen
Juuri äsken Elämäni biisi ohjelmassa kertoi oman biisinsä tausta. Niin nopeaa ja epäselvää puhetta, ettei pysynyt perässä. Kumma ettei ole käynyt opettelemassa esiintymistä ja puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Bussissa takanani istui kaksi teinityttöä. Toinen pulputti jatkuvaa äänekästä pikapuhetta... "siis niinku sit mä menin sinne kauppaan ja kattelin niitä mekkoja niinku aattelin siis et voisin ostaa jonkun mekon mut mulla on senmallinen kroppa et mekot ei sovi niin sit niinku aattelin et jos ostais jonkun topin ja farkut mut sit siel oli kuitenkin yks ihana mekko ja sanoin jessicalle et toi vois sopii sulle ostasin sen ite mut ku siis mulle ei sovi mekot ja sit jessica sanoi et kyl sulle sopii mekot ja sit mä sovitin sitä mekkoa ja..."
Meinas savu nousta korvista, kun kuuntelin sitä. Tytöllä oli vielä sellainen kiva nasaali.
Olisitpa kirjoittanut sanat yhteen pötköön ilman välejä.
Pikapuhuja ei jätä sanojen väliin mikrosekunttiakaan, muutamaan tällaiseen olen törmännyt, enkä saanut puheesta mitään selvää. Perhe kyllä ymmärsi, kun oli tottunut.
Tai sitten minulla on hidas kuulo?
Naapuri puhuu todella nopeasti. Jutut ovat ihan sekavia jo valmiiksi. Pistäkää YouTube videon toistonopeudeksi 1.75 niin saatte käsityksen missä mennään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:26"]
"9 sanaa sekunnissa" :D En usko tai sitten siitä ei saanut mitään selvää
[/quote]
Otin itse asiassa aikaa kännykällä, enkä meinannut pysyä perässä... Ei siitä selvää tosiaan saanut varmaan kukaan mutta tämä kyseinen puhuja on tunnettu tällaisesta konekivääritahdista, yleensä muut ihmiset vain nyökyttelevät hänelle :D
[/quote]
Toisin sanoen se professori oikeasti mikään älykäs ollut. Kunhan on huijannut ihmisiä vuosikaudet nopealla puhumisellaan ja muut lampaina nyökyttelevät tälle "älykölle" :D