Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten neuvolassa suhtaudutaan iltavirkkuun, aamu-uniseen perheeseen?

Vierailija
05.07.2014 |

Minä ja mies olemme molemmat yökyöpeleitä, joten näillä geeneillä ei olisi yllätys jos tulevat lapsetkin olisivat iltavirkkuja. Kaikki aamu-uniset ovat kuitenkin karvaasti saaneet kokea, että normi on herätä aikaisin ja etenkin lapsiperheissä rytmiä painotetaan. Miten tällaiseen perheeseen suhtaudutaan neuvolassa? Tuleeko huolestuneita saarnoja? Tehdäänkö lastensuojeluilmoitus?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös aina ihmetellyt sitä, kun jotkut vanhemmat valittavat väsymystään kun joutuvat heräämään kuudelta. Miksi lapset pitää laittaa nukkumaan jo klo 19 tai 20? Voiko joku selittää tämän, kiinnostaa oikeasti, en pahalla kysy. Meillä on vauva joka nukkuu noin iltakymmenestä aamukymmeneen, tietenkin herää muutaman kerran syömään. Minusta tämä rytmi tuntuu itsellenikin oikein sopivalta, toki iltavirkkuna nukkumaan menen itse hieman myöhemmin. Ajattelin, että sitten vasta kun lapsi on hieman isompi ja mahdollisesti käy hoidossa, pyrin aikaistamaan nukkumaanmenoa noin klo 21:een. Toki aiemminkin saa nukkua jos väsyttää :)

Vierailija
2/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:34"]

Minä ja mies olemme molemmat yökyöpeleitä, joten näillä geeneillä ei olisi yllätys jos tulevat lapsetkin olisivat iltavirkkuja. Kaikki aamu-uniset ovat kuitenkin karvaasti saaneet kokea, että normi on herätä aikaisin ja etenkin lapsiperheissä rytmiä painotetaan. Miten tällaiseen perheeseen suhtaudutaan neuvolassa? Tuleeko huolestuneita saarnoja? Tehdäänkö lastensuojeluilmoitus?

[/quote]

Riippuu tietenkin terveydenhoitajasta, mutta ei me ainakaan olla saatu mitään saarnoja. Tytär on koko elämänsä käynyt nukkumaan klo 23 ja herännyt klo 10. Aina tulee puheeksi kun varataan aikoja eikä mitään ihmeellisiä kommentteja ole kuultu. Nyt tosin rytmiä yritämme muuttaa, sillä syksyllä alkaa arki... Vaikeaa muuten on, mutta tänään nukahti jo klo 22! :)

[/quote]

Mitä vaikeaa siinä on? Herätätte klo 7 niin kyllä se uni illalla maistuu.

[/quote]

Te aamuvirkut aina pilaatte hyvät aikuisten illanvietot, kun nukkumaan pitää mennä aikaisin. Mitä vaikeaa siinä on? Juhlitte pilkkuun asti niin kyllä se uni maisttu puolillepäivin asti.

[/quote] Ei muuten maistu. Vaikka viiteen valvoo, ei nukkumisesta tule mitään..viimeistään yhdeksältä ylös. Herään normaalisti vähän ennen kuutta-ilman kelloa.

[/quote]

Tätä on taas myöhään nukkuvien vaikea ymmärtää. Mulla ihan sama juttu, vaikka valvoisin viiteen en pysty ysiä pitempään nukkumaan. Valvominen vielä lyhentää yöunia jostain syystä. Arkisin menen siinä yhdentoista paikkeilla nukkumaan ja nousen kuudelta.

[/quote]

Siksi olisikin mukavaa, jos edes yrittäisitte ymmärtää iltaihmisiä, ettekä tyrkyttäisi sitä "herätkää aikaisemmin niin kyllä uni maistuu illall" -mantraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ei nyt muutenkaan kannata hirveesti mitään sanoa...Kaikkiin ihme vinkkeihin vaan "joo, joo ja kyllä syödään juuri näin ja näin, kun sanotte". Jokainen hoitaa hommat tavallaan ja varmasti fiksut vanhemmat osaavat itse miettiä, mikä on tärkeää ja mikä ei. Tietenkin, jos perusasiat ovat hukassa, niin se on sitten eri asia... 

Vierailija
4/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 03:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 02:34"]

Ilta- ja yövirkut ihmiset on niitä, jotka paleoliittisella ajalla suojelivat perhettä pedoilta, suurin osa pedoista on nimittäin nokturnaalisia. :)

[/quote]

Tuo on varmasti totta ja pätee hyvin nykyaikaankin, tosin vähän eri tavalla.

[/quote]

Nykyään aamuvirkut ovat rutiinitöiden marttyyrimaisia, kuria korostavia suorittajia, ja iltavirkut luovia ja älykkäitä maailman eteenpäin viejiä. Molempia tarvitaan.

Vierailija
5/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:58"]

Mutta jos ei vain maistu? Jos ihmisen sisäinen kello virkistää illaksi niin jatkuvat aamuherätykset tekevät päivistä helvettiä ja uni ei silti tule aikaisemmin. Univelka ja uupumus vaan kasvaa. Tämä ominaisuus on minulla sekä lapsellani, jotka onneksi vielä ei ole joutunut säännölliseen aamuherätyshelvettiin. Oikein väsyneenä lapsi nukahtaa illalla aikaisemmin (yleensä häntä nukutetaan jopa tunteja, kun yritetään sitä pirun rytmiä saada aikaan), mutta on aivan yhtä väsynyt aamulla kuin muinakin päivinä ja hänet saa kantaa nukkuvana potalle. Puistoon lähtiessä saattaa maata velttona eteisessä eikä jaksaisi lähteä. Ja lapsessa ei oikeasti ole mitään vikaa. Itse olin ihan samanlainen lapsena, vaikka äitini oli ja on aamunvirkku ja illantorkku todella vahvasti.

[/quote]

Teillä on sentään käynyt tuossa tuuri. Itse olen sitä sorttia, että mitä väsyneempi olen, sitä vaikeampi on saada unta ja sitä myöhempään (!) valvon.

[/quote]

Joo, minulla itselläni on sama juttu. Nukahtaminen viivästyy entisestään yliväsyneenä. Melatoniinista on jonkin verran apua siihen hommaan. Käytän epäsäännöllisesti, jos meinaa iskeä liian iso univaje. Lapsella siis voi mennä monta iltaa niin, ettei saa nukuttua ja kukkuu vaan vaikka olisi joka aamu aikainen herätys ja sitten jossain kohtaa tulee se piste, että nukahtaa suunnilleen pystyyn uupumustaan. Sitten homma nollautuu taas seuraavana päivänä ja ei saa illalla unta.

Vierailija
6/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 11:45"]

Vähän ohi, mutta mua hämmästyttää toi iltavirkkujen lukumäärä.

Kun esikoiseni meni ekalle luokalle, niin luokka oli iso mutta siihen ei saanut avustajaa. Opettaja oli kuitenkin saanut lisätunteja ja ajatteli pitävänsä opetuksen kahdessa ryhmässä 8-12 ja 10-14. Eli olisi pitänyt puolet päivästä koko luokan paikalla ja puolet opetuksesta pienemmissä ryhmissä 12-14 hengen ryhmissä. Ongelmaksi muodostui se että valtaosa perheistä halusi ehdottomasti että lapsi pääsee 8-12 ryhmään. 27 ekaluokkalaisen perheestä vain kaksi valitsi ensijaiseksi myöhemmän ryhmän ja muutamalle sopi kumpi tahansa ryhmä. Lopputulos oli että ekaluokan alkusyksyn lapseni sai olla puoli päivää ihanassa 6-7 oppilaan ryhmässä, kun loput parikymmentä luokkakaveria tuli kahdeksaan kouluun. Koska ryhmiä ei saatu sovussa tasattua niin ennen joulua ryhmät yhdistettiin ja enemmistön toiveesta koulupäivät oli 8-12 ajalla.

[/quote]

Hieno idea ja harmi kun ei toiminut. Luulen, että ongelmana ei niinkään ole ollut luontaiset rytmit vaan nimenomaan se, että kyse oli ekaluokkalaisista, joista suurin osa tarvitsee tukea kouluunlähdössä (herätys, aamupala, ajallaan lähteminen yms.). Ekaluokkalaisten vanhemmista kuitenkin suurin osa on työelämässä ja harvemmin toimii se, että vanhemmat lähtee aiemmin töihin ja ekaluokkalainen jää nukkumaan ja selviää sitten aamusta omatoimisesti. Voittajina tuossa on ollut ne muutamat perheet, joissa toinen vanhemmista on pienemmän sisaruksen kanssa kotona tai on joustavat työajat.

Isompien ja omatoimisten koululaisten kohdallahan tuo olisi tosi hieno ratkaisu ja varmasti parantaisi opiskelutehoakin. Pisteet kuitenkin opettajalle yrityksestä.

Vierailija
7/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:34"]

[/quote]

Sinänsä ihan asiallinen kysymys, mutta minua jotenkin häiritsi tuo lastensuojeluilmoituksen mainitseminen tässä asiassa. Lastensuojelulla kun ei ole resursseja kunnolla hoitaa narkkarivanhempien lapsiakaan, niin on melko kummallista edes ajatella, että lastensuojelu olisi kiinnostunut siitä, onko joku normiperhe puistossa aamulla vai iltapäivällä. Joku raja tähän lastensuojeluilmohysteriaankin!

Vierailija
8/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:22"]Olen myös aina ihmetellyt sitä, kun jotkut vanhemmat valittavat väsymystään kun joutuvat heräämään kuudelta. Miksi lapset pitää laittaa nukkumaan jo klo 19 tai 20? Voiko joku selittää tämän, kiinnostaa oikeasti, en pahalla kysy. Meillä on vauva joka nukkuu noin iltakymmenestä aamukymmeneen, tietenkin herää muutaman kerran syömään. Minusta tämä rytmi tuntuu itsellenikin oikein sopivalta, toki iltavirkkuna nukkumaan menen itse hieman myöhemmin. Ajattelin, että sitten vasta kun lapsi on hieman isompi ja mahdollisesti käy hoidossa, pyrin aikaistamaan nukkumaanmenoa noin klo 21:een. Toki aiemminkin saa nukkua jos väsyttää :)

[/quote]

No se johtuu siitä, että heidän lapsillaa luontainen rytmi on tuollainen. Vaikka laittaisi myöhemmin nukkumaan, lapset heräävät kuudelta ja sitten ovat vain todella väsyneitä koko päivän.

Vierailija
9/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:46"]

toivottavasti jotenkin asiaan puututaan, joku roti on oltava

yöllä nukutaan ja aamulla herätään, ei vasta iltapäivällä

[/quote]

Kerrotko perustelut siihen, miksi pitäisi puuttua ja miten? Tiedän yhden perheen, jolle neuvolassa oli sanottu, että lasten kuuluu olla viimeistään kymmeneltä ulkona. Vanhemmat kysyivät asiallisesti perusteluja, miksi aamu-ulkoilu on terveydenhoitajan mielestä tärkeämpää kuin iltapäivä/iltaulkoilu, johon terveydenhoitaja ei osannut sanoa mitään.

Vierailija
10/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola on siitä hankala, että ne tädit itse on kaikki aamuvirkkuja eikä anna lainkaan ilta-aikoja, vaikka se olisi mahdollista. Miksi ne ei tee töitä kahdessa vuorossa: osa menisi töihin klo 8.00 ja osa vasta esim. 14.00, jolloin saisi ajan neuvolaan vasta vaikka klo 21.00

Vierailija
11/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehtinyt kauaa olla neuvolan asiakas kun siirryin naistenklinikalle koska oli raskausajan diabetes. Synnytyksen jälkeen en puhunut mitään ylimääräistä ja vastasin jos kysyttiin.

Vierailija
12/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 14:27"]

Ilta- ja yövirkut ihmiset on niitä, jotka paleoliittisella ajalla suojelivat perhettä pedoilta, suurin osa pedoista on nimittäin nokturnaalisia. :)

[/quote]

[/quote]

Nykyään aamuvirkut ovat rutiinitöiden marttyyrimaisia, kuria korostavia suorittajia, ja iltavirkut luovia ja älykkäitä maailman eteenpäin viejiä. Molempia tarvitaan.

[/quote]iltaviekkuja olimme ja ilmankos lapsesta tuli älykäs.

Vierailija
13/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 14:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]iltaviekkuja olimme ja ilmankos lapsesta tuli älykäs.

[/quote]piti olla iltavirkkuja

Vierailija
14/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on myös kummallinen käsitys siitä, että kaikkien pikkulasten kuuluisi lukkiutua koteihinsa viimeistään klo:20.00. Me ainakin saatetaan olla taaperon kanssa keinumassa lähipuistossa vaikka kymmeneltä illalla jos siltä tuntuu. Tämä on viimeinen kesä ennen kuin lapsi menee päivähoitoon, joten on kiva, että hänkin saa nauttia lämpimistä ja valoisista kesäilloista. Meillä on myös sukurasitusta ihosyöpään ja palamme herkästi, joten siinäkin mielessä on esim. uimarannalla käynneissä hyvä välttää sitä pahinta UV-aikaa.

Vierailija
15/75 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt 3kk vauva ja laitan hänet nukkumaan n. klo 23, koska sopii meidän rytmiin. Heräämme sitten klo 10-11 aamulla. Näin meillä on miehen kanssa yhteistä aikaa ja minä saan tarpeeksi unta. Ja kyllä, ennen puoltapäivää olevat neuvola-ajat "häiritsevät" tätä rytmiämme :D mutta toki menen niille ajoissa ja ihan siistinä ja vauva syötettynä ja nukkuneena. En muista, että esikoisen neuvoloissa olisi tiukattu unirytmistä.

Vierailija
16/75 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 13:22"]Olen myös aina ihmetellyt sitä, kun jotkut vanhemmat valittavat väsymystään kun joutuvat heräämään kuudelta. Miksi lapset pitää laittaa nukkumaan jo klo 19 tai 20? Voiko joku selittää tämän, kiinnostaa oikeasti, en pahalla kysy. Meillä on vauva joka nukkuu noin iltakymmenestä aamukymmeneen, tietenkin herää muutaman kerran syömään. Minusta tämä rytmi tuntuu itsellenikin oikein sopivalta, toki iltavirkkuna nukkumaan menen itse hieman myöhemmin. Ajattelin, että sitten vasta kun lapsi on hieman isompi ja mahdollisesti käy hoidossa, pyrin aikaistamaan nukkumaanmenoa noin klo 21:een. Toki aiemminkin saa nukkua jos väsyttää :)

[/quote]

No se johtuu siitä, että heidän lapsillaa luontainen rytmi on tuollainen. Vaikka laittaisi myöhemmin nukkumaan, lapset heräävät kuudelta ja sitten ovat vain todella väsyneitä koko päivän.

[/quote]

Ok. Eli siis on kuin onkin olemassa sellainen asia kuin luontaiset rytmit. Kunpa kaikki aamuvirkut tunnustaisivat tämän ja lakkaisivat pitämästä aamu-unisia laiskempina ja kaikin puolin kelvottomampina ihmisinä.

Vierailija
17/75 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lapsia, jotka on luontaisesti vähäunisia. Minä ja mieheni ei valitettavasti olla, mutta suvussa tällaista taipumusta on ja se on lapsellammekin. Lapsi on jo teini-iässä, joten enää taipumus ei haittaa vanhempia ja lapselle itselleen on tuosta nykyään ihan vaan etua. Tulee ehtimään elämässään paljon enemmän kuin me nukkumiseen runsaasti aikaa tuhlaavat :D

Eli jos lapsi herää klo 5-6, aina ei ole syynä se että hölmöt vanhemmat ovat laittaneet hänet klo 19 nukkumaan vaan unille on ehkä päästy joskus klo 22 jälkeen noin tunnin yrittämisen päätteeksi. Ja tuon jälkeen jos tyhmästi käytti tunnin, pari miehen kanssa "parisuhdeaikaan" tai muuten vaan halusi tehdä jotain mitä ei vilkkaan taaperon kanssa voinut = kyllä väsytti aamulla. Siis vanhempia, ei lasta. Lisäksi päiväkodissa lapsi nukkui välillä pitkätkin päiväunet, seurauksena sitten ei ennen puolta yötä varmasti asettunut vaikka parhaamme  mukaan tuntikausia nukutettiin. Ja taas aamulla virkeänä ylös klo 5 jälkeen...

Oi noita aikoja. Puistatus.

Vierailija
18/75 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu vähäuniset erikseen. Kysyin ihan siksi kun tunnen tällaisia vanhempia joista tiedän että laittavat lapsen klo 19 tai 20 nukkumaan ja sitten valittavat aikaisia herätyksiä. Siis ihan tietoisesti ovat luoneet tuon rytmin.

T. Se joka kysyi tuosta asiasta :)

Vierailija
19/75 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kaikkia viestejä lukenut, mutta itse en ensimmäisen lapsen kanssa kovin kummoista rytmiä pitänyt. Yhden kanssa onnistui tehdä fiiliksen mukaan. En edes ajatellut, että siinä olisi mitään ongelmaa tai erikoisuutta. Nyt kolmen lapsen kanssa rytmi on melkein pakollinen, koska arki vaatii sen (työt, koulu)... Aamupainotteisuus on tullut pakon sanelemana, mutta en kyllä aiemmin selitellyt kenellekään nukkumisiamme ja syömisiämme..

Vierailija
20/75 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa, olen iltavirkku voittajatyyppi ja olen kärsinyt siitä koko ikäni. Nyt kun on pieni lapsi, tulee yksinkertaisesti nukuttua liian vähän. Illalla ei jaksa univajeen takia tehdä mitään muuta kuin tuijottaa ruutua klo 23 asti, jolloin ei sitten enää nukutakaan pätkääkään. Aamulla lapsi pomppaa viikonloppuisinkin viimeistään kasilta, työnjaon takia toinen viikonlopun aamuista on herättävä.

Jotenkin sitä vaan jaksaa, vaikka viikolla herätessä on unet yleensä niin kesken, ettei ole kellon soidessa mitään tajua siitä, missä on. Siitä huolimatta herää ilman kelloakin muutaman minuutin viiveellä.

On elämässä silti ollut jaksoja, jolloin on ollut pakko mennä nukkumaan jo kymmeneltä. Silloin on jaksanut paremmin, mutta yleisesti ottaen olen ollut masentuneempi, vaikka olenkin nukkunut tunneissa enemmän.

Tulipa taas sekavaa mongerrusta, mutta sitähän minun elämäni on.