Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö itse lapsellesi vaatteita?

20.02.2008 |

Näyttää, että tällä palstalla keskustellaan lähinnä ostovaatteista, joten ajattelin kysellä, onko joukossanne myös sellaisia, jotka ovat kiinnostuneet vaatteiden ompelemisesta (tai neulomisesta, virkkaamisesta...)

Itse tykkäisin kyllä tehdä vaatteita (itselle ja lapsille), mutta viime vuosina se on jäänyt tosi vähäiseksi, kun työpäivän jälkeen ei oikein enää jaksa ja ehdi ommella. Mutta selailen kyllä lehtiä ja keräilen kankaita varastoon. Ehkä vielä joskus saan aikaiseksi myös toteuttaa jotain...

Te, jotka teette itse vaatteita lapsille, mistä löydätte kivoja kaavoja ja ohjeita? Entä kankaita?

Itse tykkään eniten Ottobre-lehden malleista. Lisäksi mulla on muutama kirja, joiden perusohjeita voi halutessaan soveltaa ja muokata.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaan mitenkään ehdin. Talven aikana olen tehnyt fleece ja karvahattuja ja nyt vedenpitäviä välikausihousuja. Kankaat ja tarvikkeet eurokankaasta tai kangastukusta. Kaavat itse muokannut käyttäen apuna vanhoja lasten burda lehtiä.

ongelmana kivojen kaavojen ja kankaiden puuttuminen...

Vierailija
2/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä on ammattitaitoinen ompelijamummi, joka ompelee. Pääasiassa kaavat löytyvä Ottobresta, joita sitten muokataan ja tuunataan miun maun mukkaan. Mummi on myös täysin ammattilainen ja pystyy kyllä tekemään vaatteen myös minun hatarien selitysten pohjalta. Kankaita haetaan kaikista mahdollisista kangaskaupoista, mutta Eurokankaasta ehkä eniten.

Teetän mummilla vain sellaisia, mitä kannattaa eli uniikkeja hienostelutakkeja ja -lakkeja, juhlamekkoja ym. erikoisuuksia. Oikeasti hyvät kankaat maksaa niin paljon, ettei mitään tavallista trikoovaatetta kannata tehdä itse. Esim. Tytön talvitakkiin materiaalit maksoivat noin ¿60.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Esikoisen, nyt kuukauden päästä 8v, taaperoaikana tein itse vaatteita. Sen jälkeen on jäänyt tuo homma.

Mutta nyt viime kuukausina olen yrittänyt uudestaan aloitella hommaa. Muutaman vaatteen olen nyt tehnyt ja niistä tuo kohta 8v ja 5v tyttö ovat kovasti pitäneet. Täytyisi alkaa enemmän tekemään...

Lähinnä olen tähän asti kutonut, mutta nyt kaivoin ompelukoneenkin esiin ja kummasti sitä osaa edelleen käyttää!

Vierailija
4/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut elvyttää vanhoja askarteluharrastuksiani, ja siinä samalla on herännyt kiinnostus myös lastenvaatteiden tekoon. Taitoni vaan ovat aika rajalliset, joten olen tehnyt lähinnä jonkin sortin naamiaisasuja ja nyt on työn alla prinsessapukuja.

Ideoita varten olen hankkinut pari kirjaa, ostanut tasan yhden Ottobren ja sitten sain äidiltäni joululahjaksi Suuren Käsityölehden täksi vuodeksi, mutta ainakaan alkuvuoden numeroissa ei ole ollut vielä mitään sopivaa.

Tosiaan halvemmaksi tulisi ostaa kaupasta vaikka Disneyn prinsessa-asuja, mutta on niiiiin hauskaa yhdessä tyttöjen kanssa suunnitella, millaisia mekkoja ja hameita tehdään, millaisia pitsejä, tyllejä ja hörsöjä niihin laitetaan, että lopputulos ei taida olla pääasia vaan yhdessä tekeminen. Olemme myös käyneet yhdessä Eurokankaassa valitsemassa kankaita. Muutkin ostopaikat kävisivät, onko vinkkejä Helsinki/Espoo?

Olen nyt jonkun verran katsellut netistä ensi kesän lastenvaatteita, ja huomannut, että monella valmistajalla on kivoja puuvillamekkoja hellekäyttöön vain vauvoille, ja minä kaipailen sellaisia isommille tytöille. Jos oikein innostun ja taidot kasvavat, niin ehkä yritän tehdä jonkun ensi kesäksi. Tai sitten jää haaveeksi vaan, kun on niin paljon muutakin vähemmän kivaa mutta pakollista tekemistä.

Vielä kysyisin teiltä enemmän ommelleet, että missä vaiheessa kannattaa hankkia saumuri ja mitä kaikkea sillä voi tehdä enemmän kuin tavallisella ompelukoneella? Oma nykyinen ompelukoneeni on ihan perusmallia.

Vierailija
5/19 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin viimeisen vuoden aikana aika vähän, vain muutaman mekon, trikoot, collegeasut, univaatteet, hameet, roolivatteita jne. Teen helppoja perusmalleja, mutta värikkäinä ja muunnan omien lasten mitoitukseen sopiviksi. Minusta myös trikoiden teko kannattaa, koska saan paljon laadukkaampia vaatteita tällä tavalla ja niitä voi kierrättää lapselta toiselle. Hintaa vaatteille tulee materiaaleista suunnilleen sen mitä esim cittarin halvimmille vaatteille mutta laatu on jotain ihan muuta. Lapsilla on taas iso lista mitä pitäisi tehdä, mutta nyt on vaan pitänyt niin kiirettä. Meillä pojat eivät sulata kaupan tummia hirviökoristeisia vaatteita vaan käyttävät mielummin värikkäitä vaatteita.

Minä teen lähinnä suuri käsityökerho-lehden kaavoilla ja parhaat kaavat olen löytänyt vanhoista lehdistä. Teen siis vaatteita neljälle lapselle ja joskus itsellenikin ja miehelle....

Yleensä leikkaan läjän kankaita, pelaan väripalapelin ja ompelen vaatteet kasaan saumurilla suurimmaksi osaksi. Saumuri on reilu kymmenen vuotta vanha ja ompelukoneella on ikää yli 25 vuotta. Haaveilenkin täysautomaattisesta napinlävestä ja kirjontaominaisuuksista.

Kankaat löytyvät usein Eurokankaasta tai tehtaanmyymälöistä. Viimeisen vuoden aikana kauniin sähkönsinisen kankaan löytyminen on ollut tosi vaikeaa (yksi lasten lemppariväreistä). Ostaisin mielelläni myös turkoosia collegea jos vain löytäisin...

Vierailija
6/19 |
23.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tein jonkun verran itselleni (pääasiassa hameita ja juhlavaatteita) ja odotusaikana sitten vauvalle kaikenlaista, mutta sen jälkeen en pahemmin ole ehtinyt. Yhden hameen olen tytölle tainnut tehdä. Mutta eniten ehkä tympii se, että kivoja kankaita ei löydy. Ottobressa olisi vaikka mitä ihanaa, mutta sitten, kun menee Eurokankaaseen, innostus kyllä haihtuu... No, toki joskus jotain kivaakin löytyy, mutta pitäisi kai jaksaa penkoa enemmän. Esimerkiksi valkoista fleeceä ei ollut Sanomatalon Eurokankaassa, kun hiljattain kävin etsimässä. :/

Neulomisesta en ole koskaan niin innostunut, mutta vauvanvaatteita tein jonkun verran, kun ne saan valmiiksikin, kun ovat niin pieniä. :)

Vierailija
7/19 |
01.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on ongelma täälläkin, ompeluun kun haluaisin keskittyä kerralla pidemmäksi kuin muutamaksi minuutiksi. Minulla oli ompelussa kymmenen vuoden tauko mutta nyt innostuin. Lopettelen juuri viikon lomaa, josta käytin pari päivää ompeluun. Tuloksena valmiit kolmet 80 cm housut, yksi 104 cm pallohame ja yhdet 104 cm housut + leikattu collegetakki ja mekko 80cm odottamassa ompelua.

Ongelmana on tosiaankin kivojen ja ok-hintaisten kankaiden löytäminen. Noihin kaikkiin löysin kankaat Eurokankaan palalaareista, jo kesällä. Ovat odottaneet siitä asti :) VAlmiita vaattteita saa tosiaankin niin halvalla että kankaista ei kannata maksaa montaa euroa metriltä.

Ottobrellä on mielestäni kivoimmat kaavat. Monet malleista tosin ovat mielestäni liian väljiä, jotkut mekot jopa telttoja. Mutta tajusin nyt ommellessa että lehdessä on mittataulukko ja lapset mitattuani osasin kaventaa/lisätä sopivista paikoista. Helpotti kummasti.

Kutonutkin olen pari pipoa, jotenkin kaikki työläämpi on jäänyt kesken. Aina puuttuu toinen hiha tai kasaaminen. Ompelu ehkä enemmän mun juttu. Ostin kyllä taas bambulankaa josko kokeilisin lakkia kevääksi.

Vierailija
8/19 |
01.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lasten kanssa kotona, tein kausiluontoisesti kaikenlaista. Lähinnä marimekon kangaspaloista, koska hyvälaatuista trikoota on muuten huonosti tarjolla.

Minulla on kattava kokoelma todella vanhoja Muotimuksuja, niissä on mainioita peruskaavoja, tosin liian leveitä nekin ovat.

Olen kerännyt vähitellen oman peruskaavakokoelman, parhaat mallit saa kun kopio hyvän ostetun vaatteet!!!

Tein siis paljon marimekoista kopsattuja malleja, ne ovat hyviä. Olen jopa monistanut pojalle jokapoikapaidan, kun sopiva kangas tuli eteen ja oli tarvetta tietylle värille. Vain napit olivat " vääriä" .

Olen oppinut tosiaan parhaiten kopioimalla aitoja. Nykyisten kangaskauppojen puuvillamateriaalien laatuihin en ole tyytyväinen, ja jopa kunnon ompelulankojen vuoksi pitää nähdä jonkin verran vaivaa. Halvat polyesterlangat katkeavat trikoossa parin pesun jälkeen ja helmataite alkaa repsottaa. Joten niissä ei kannata säästellä.

Olen itse-oppinut saumurin kanssa, mutta ompelukoneen opin jo 6-vuotiaana, olin " lähes ateljeeompelijan" sivusta seuraajana koko lapsuuteni. Olen siis ihan pilalle lellitty kangaslaatujen suhteen, sellaisia silkki- ja puuvillalaatuja joilla minä lapsena leikin ei näe enää kuin museokokoelmissa. Samaa perua on varmaan sekin, että en täysin luota valmiskaavoihin, ainakaan ilman sovitusta yms, vaan protokappale tehdään ensin ja sitten vasta tulee oikean version, sen paremman kankaan vuoro.

Vierailija
9/19 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelijan koulutus, joten osaamisesta ei niinkään kiinni vaan ajasta (kuten kaikilla). Viiden lapsen äitinä ei kauheasti ylimääräistä aikaa ole. Ennen ompelin illat/yöt, tällä hetkellä kuopus 6kk haluaa nukahtaa äidin kainaloon eikä siitä saa sitten poistua, muuten tyttö herää karjumaan. Pitäisi varmaan pientä rukkausta tehdä nukkumaanmenorutiineihin!

Tällä hetkellä eniten on kyllä tullut ommeltua vaippoja, jonkin verran muutakin vaatetta. Odottamassa olisi iso pino kivoja vaippa- ym. muita kankaita! Ja toiselle pojista ajattelin tehdä välikausivaatteet, en ole ulkovaatteita pitkään aikaan tehnytkään (varsinkaan näistä uusista teknisistä kankaista). Niitä kuitenkin myös jokunen tuolla jemmassa, Kangastukusta ostettuja.

Juhlavaatteet teen yleensä tytöille ja itselle, pojille vähemmän. Itsellekin on tullut tehtyä useampia iltapukuja, kun miehen harrastus sellaista " vaatii" . (Mukana järjestötoiminnassa jossa useampia iltapukutilaisuuksia vuodessa.) Ihanaa vaihtelua itsellekin!

Mutta kankaiden saatavuus kyllä jonkinverran takkuaa vaikka pääkaupungin kupeessa asummekin. Onneksi nettikaupat ovat yleistyneet, mutta kun pitäisi päästä livenä näkemään ja kokeilemaan noita kankaita, värit varsinkin joskus mitä sattuu nettikuvissa.

Vierailija
10/19 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

villahaalarin, villahousut, villapaitoja, lapasia ja villasukkia kyllä neulon. Sukkia ja lapasia syntyy enemmän kuin omaan tarpeeseen :D

Vierailija
11/19 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoiselle tein jotain,Ottobren mallit ihania :) Lapsille ompeleminen tosi kivaa, saa sen näköisiä vaatteita kuin haluaa ja juuri oikeissa väreissä...mutta mutta, nyt kolmen pienen kanssa ei ompeluun aikaa, ihan tarpeeksi haastetta aikaa vastaan siinä, että saa kiinnitettyä irronneen napin neuletakkiin/korjattua auenneen sauman ;)

Vierailija
12/19 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista ompelukonetta, mutta lainakoneella muutamat lisäimut ja kestositeet tein odotusaikana. Pääpaino on pipoissa, kaulaliinoissa, lapasissa ja sukissa. Parempi sekin kuin ei mitään, ja vähän ajattelen trikoovaatteista smaoin kuin joku aiempi: näillä taidoilla ei kannata alkaa ompelemaan, kun kankaat ja langat ja kuminauhat maksavat ja alle 10e:n hintaan saa tosi kivoja trikoovaatteita.

Toisaalta haluan välittää lapsille itsetekemisen mallia, että ymmärtävät, että kaikki ei tule ns. valmiina kaupan hyllyltä. Otan heidät mukaan valitsemaan lankoja tai värejä ainakin, näkevät, miten villasukat syntyvät ja sitten tulevat valmiiksi.

Vierailija
13/19 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä löytäisin hyvää RETROtrikookangasta?

Äitini lupasi ommella tytöille sellaiset yksinkertaiset, A-malliset hihattomat tai lyhythihaiset mekot kesäksi. Haluaisin ne trikoosta (pitää joustaa jonkun verran) ja kaula-aukkoon ja hihansuihin kanttaukset.

Mutta toivoisin sellaista kangasta, jossa olisi retrokuviot. Esim. täynnä jotain eläinten kuvia jollain kirkkaalla tai syvänvärisellä pohjalla.

Näitä on myös joissain kaupoissa myytävänä, mutta ongelma on se,että esikoinen käyttää jo kokoa 122/128cm ja siinä koossa en enää ole löytänyt retrotrikoomekkoja. Koot tuntuvat loppuvan kokoon 110/116cm.

Löytyykö mistään trikoota retrokuviolla? Ja mielellään hyvälaatuista trikoota. Ei tarvitse olla superjoustavaa, mutta ei pelkkää jäykkää puuvillakangastakaan. Tytöt haluavat, että mekko joustaa leikeissä eikä ' kinttaa' kiinni joka liikkeessä.

Vierailija
14/19 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo kyllä ompelee. Pyydän häntä tekemään yleensä vain ns. hienompia vaatteita. Jos teetän hänellä perusvaatteita, niin yleensä hankin jostain (lähinnä ulkomailta) hienoa kangasta. Itse osaan myös ommella, mutta en ehdi. Aikaa liikenee lähinnä vain villasukkien tekemiseen.

Vierailija
15/19 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Myllymuksuilla (www.myllymuksut.com) on bambutrikoota, jossa on retrohenkisiä vahvoja värejä ja mm. eläinkuoseja. Heillä on myös mm. pallotrikoota, sellaista kuin Marimekon vaatteissa.

En tiedä, oliko tämän viestiketjun ansiota, mutta viikonloppuna sain vihdoin aikaiseksi ommella pari puseroa tytölleni, ja leikkasin jo odottamaan myös pojan puseroon kappaleet:) Kankaat hankin just tuolta Myllymuksuilta, puuvillavelouria (ihania värejä!) ja bambutrikoota... Toivotaan, että innostus säilyy, ettei ne puseron kappaleet ole kaapissa vielä kesälläkin...

Vierailija
16/19 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nimittäin taas Eurokankaassa, ja aaarg. No, itse asiassa siellä oli kyllä kivan näköistä velouria, jota jäin harkitsemaan. Voisi olla kiva liivimekkoon ja lökäpöksyihin. :) Mutta oikeasti kuinka vaikeaa voi olla pitää valikoimassa valkoista mikrofleeceä?? No itse asiassa tuolla myllymuksuissa näytti olevan, taidan sieltä tilata. Mitähän muita nettikauppoja on? Toisaalta hieman ikävää tilata, kun ei pääse hypistelemään materiaalia. Mitään trikoopaitoja en tosiaan tee itse, kun kaikki löytämäni trikoot ovat olleet jotain löröä mukaan lukien Nansot. Gantilla on kunnon trikoota, mistähän sellaista saisi? ;)

Mutta minuakin tosiaan nyt innostaisi ompelu, olisi tosi kiva tehdä jotain uniikkia taas tytölle. Kankaat vain....

Vierailija
17/19 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olis kiva ryhtyä päätoimiseksi ompelijaksi mutta jostakin se leipä pöytään on hankittava.

Ottobren- lasten kaavat ovat hyviä. Osa malleista on kuitenki leveitä, joten niitä täytyy vähäsen kaventaa.

Nyt olen tekemässä tytöille kevättakkeja, kivat mallit löysin juuri Ottobre-lehdestä.

Sopivien kankaiden löytäminen on välillä vähän vaikeaa. Eniten kankaita olen ehkä ostanut Eurokankaasta ja paikallisesta kangaskaupasta.

Vierailija
18/19 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan oletteko nähneet jossain lehdissä viime aikoina hyviä shortsien kaavoja? Ihan perusmallisia. Ostin joustofroteeta ja velouria ja ajattelin ommella muutamat shortsit pojilleni kesäksi.

Sain ompelukoneen joululahjaksi mieheltäni ja ajattelin aloittaa helpoilla kaavoilla, koska en ole sitten kouluaikojen vaatteita ommellutkaan.

Vierailija
19/19 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kangastukussa on joskus ollut retrokuoseja, osoite taisi olla www.kangastukku.com

Eurokangas on ihan surkea valikoimiltaan, monesti pienen pienistä kangaskaupoista tekee hyviä löytöjä kun maahantuojia on useampia. Itse en ainakaan eurokankaasta löydä ikinä mitään kivaa. Ottobreltakin voi tilata kankaita, Hilcolla on ihania kuoseja mutta hinta valitettavasti ylittää meikäläisen budjetin. Kestovaippakauppa.com on hyvä, siellä ainakin monipuolinen valikoima yksivärisiä veluureita.

(ja ottobren mallistoissa muuten on paljon sortseja lapsille)