Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa: pesutupavuoroista tapellaan varauslistalla.

Vierailija
04.07.2014 |

Kaksi pesukonetta, mutta säännöissä sanotaan, että saa varata vain yhden vuoron kerrallaan. Eli max molemmat koneet tunniksi.

Pari asukasta oli varannut kaksi vuoroa, eli yhteensä 4 t. Joku muu asukas oli kommentoinut varauslistaan, että: "vain yksi vuoro kerrallaan", "olen juuri ottanut asiasta yhteyttä isännöitsijään" ja vaikka mitä... Siihen sitten vastattu hänelle, että: "hullu", "hanki elämä" jne.

Koko lappu on täynnä haukkuja puolin ja toisin.

Kuinka aikuiset ihmiset viitsivät.

Muuten, vuoroja saa aina samalle päivälle, koneet käyvät puoliteholla.

Mistä teidän taloyhtiössä riidellään?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 4 siis ap:n.

Ymmärtäisin valituksen, jos vuoroista olisi tiukkaa, mutta kun koneet käy puoliteholla. Päivää ennen voi valita seuraavalle päivälle halutessaan minkä vuoron tahansa, varauslistat tyhjiä.

Meidän pesutupa on ilmainen. Ap

Vierailija
22/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa omat koneet..!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin kotiäiti koin että taloyhtiön pesutupa oli loistava ja hämmästelin niitä jotka turhaan hankkivat oman koneen. Hissillä pääsi nopeasti pesutupaan ja vapaita aikoja löytyi joka päivä.

Kun palasin työelämään kävimme ostamassa oman pyykkikoneen toisena viikonloppuna. Miksikö? Siksi että niitä aikoja oli 'mahdoton' saada iltaisin ja viikonloppusin. Aikaa oli mahdoton saada alle viikon varoitusajalla ja alkoi tuntua että muutenkin hektinen elämä olisi pitänyt ohjelmoida pesutupa aikojen mukaan.

Elämä opettaa.

Vierailija
24/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 07:55"]

Hankkikaa omat koneet..!

[/quote]

Ei kuule mahdu kylppäriin kone.

Vierailija
25/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:08"]

Hankkikaa omat koneet..!

[/quote]

[/quote]

Osta tilava ihmisasunto, jonne mahtuu normaaliin, nykyaikaiseen elämään kuuluvat varusteet.

Vierailija
26/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin taloyhtiössä jossa oli ihan sama ongelma.

Joten seuraavassa taloyhtiön kokouksessa pyysin asunnon omistajalta että saan osallistua taloyhtiön kokoukseen ja siihen sainkin luvan.

Minuahan ei ekaksi otettu tosissaan, mutta kun puheenjohtajalle ilmoitin minulla on lupa käyttää puheenvuoroa, oli onneksi fiksu puheenjohtaja.

Taloyhtiössä oli myös ilmainen pyykkitupa ja kerroin sen ongelmista, ihan vst kuin yllä. Ehdotin olevani vapaaehtoinen pyykkituvan varauskirjan hoitaja, eli jokaisella on oikeus varata 1 vuoro kerralla, kerta maksaa 5 euroa ja kestää 2 h. Jos ei käytä, joutuu maksamaan kuitenkin.

Aivan hirveä valitus tuli, mutta asiasta äänestettiin ja ehdotukseni meni läpi. Tätä kesti syksyn kokoukseen, jolloin sitten maksu lopetettiin ja ihmiset alkoivat käytäytymään asiallisemmin.

Vähän aikaa tämän jälkeen muutin pois, mutta hommat voi mennä tosi huonosti, jos ne menee.

Vierailija
27/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko jakaa pesutupakokemukseni: olin kerran varannut opiskelijatalosta vuoron ihan asiallisesti, ja vienyt pyykkini sinne. Kun menin hakemaan pyörineet pyykit, huomasin että joku oli keskeyttänyt ohjelman, heittänyt pyykkini lavuaariin ja laittanut omansa koneeseen tilalle. Saman taloyhtuön kuivaushuoneen seinällä vaihtui aika tiuhaan laput tyyliin "kuka varasti kuivumassa olelet alushousuni". Ah, opiskeluajat.

Vierailija
28/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi täällä pesutupa on varattavissa vaikkapa klo 8-16. Muutaman kerran vuodessa otan tuon käyttööni ja pesen peitot, tyynyt, petarit, makuupussit ja tulien päälliset. Muun pyykin pesen omalla koneellani. Mitään valituksia ei ole tullut ja hintakin kohdillaan. Koko päivä maksaa 4, 70e.

Vierailija
29/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tunniksi ja molemmat? Siinä olisi kyllä syytä ottaa yhteyttä isännöitsijään, kun ei nykykoneilla saa tunnissa mitään aikaan, eli joutuu pesemään yhdellä koneella kaksi tuntia kun ei niitä samoja pyykkejä voi tunnissa pestä, vaikka olisi kaksikin konetta.

Vai millä mystisellä tavalla siinä pesutuvassa ehtii saada koneellisen pestyä tunnissa jos ei voi varata kahta vuoroa peräkkäin? Ja miksi vain yhtä konetta tarvitseva joutuu pitämään toistakin varattuna?

Vierailija
30/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:25"]

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 08:08"]

Hankkikaa omat koneet..!

[/quote]

[/quote]

Osta tilava ihmisasunto, jonne mahtuu normaaliin, nykyaikaiseen elämään kuuluvat varusteet.

[/quote]

Sinäkö sen mulle kustannat? 

t. pätkätyöläinen

Vierailija
31/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:34"]

Saanko jakaa pesutupakokemukseni: olin kerran varannut opiskelijatalosta vuoron ihan asiallisesti, ja vienyt pyykkini sinne. Kun menin hakemaan pyörineet pyykit, huomasin että joku oli keskeyttänyt ohjelman, heittänyt pyykkini lavuaariin ja laittanut omansa koneeseen tilalle. Saman taloyhtuön kuivaushuoneen seinällä vaihtui aika tiuhaan laput tyyliin "kuka varasti kuivumassa olelet alushousuni". Ah, opiskeluajat.

[/quote]

Onneksi mulle ei ole käynyt noin. Olisin kylmästi nostellut vaatteet koneesta pois, laittanut omani ja istunut odottamaan, kuka sinne tulee ja pitänyt pikkuisen puhuttelun.

Olen aika vähän taloyhtiöiden koneita käyttänyt, mutta kaikissa paikoissa on toiminut ihan hyvin. Joku on joskus unohtanut pyykkinsä koneeseen,mutta se on ollut pieni vaiva kun on nostanut ne sieltä pois.

Vierailija
32/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollaistahan se on, en ole ottanut sitä kovin vakavasti. On mullekin kirjoitettu sinne varauskirjaan kaikenlaista, mut  yleensä en niitä ole edes noteerannut. Sitäpaitsi, onhan se hauskaa että jos pyykkituvassa ei varauskirjan mukaan ole pyörinyt mun lisäkseni kuin pari naapuria, niin sitten ne viestit pitää jättää nimettömänä. :D Kyllähän mä tiedän että ne on Mirkku ja Sirkku jotka ovat ilmaisseet mielipiteensä, ja jos se pitäis omalla nimellään ilmaista niin eivät varmaan edes kehtaisi kirjoitella niitä..

Olen aina tykännyt pyykkituvista, se säästää kivasti sähkölaskua ja vesilaskua. Mikään asia, mikä pitää jakaa muiden kanssa, on harvoin täysin kitkatonta.

Vierailija
33/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pyykkituvissa ei ole tavallisia koneita, vaan teollisuuskoneita. Niissä ohjelma kestää yleensä n. 40 minuuttia. 

Vierailija
34/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 07:18"]Miksi luulet että kirjoittlijat olisivat aikuisia? Eiköhän ne ole talon teinejä, lukuunottamatta sitä ensimmäistä varausmäärästä huomautusta.

[/quote]

Mulle ei tullu mielenkään alkaa haukkua yhtään ketään eilen, vaikka yksi perhe olikin varannut ylimääräisen vuoron itselleen, jonka vuoksi en päässyt pesemään pyykkiä. Ehkä joku vauvaperhe tarvitsi puhtaita vaatteita/lakanoita/mitä pesikään enemmän, kuin mitä minä, joka osaan käydä varaamassa pyykkivuorot tarpeeksi ajoissa silleen, ettei mun tarvii alasti kulkee puhtaiden vaatteiden puutteessa. Kävin vain tarkistamassa eilen, että olisiko siellä sattunut olemaan koneet vapaana, kun ei ollut muutakaan tekemistä just sillon.

Pitääkö lisätä vielä muutama pilkku mukaan? :)

t. teini

Vierailija
35/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä jotkut varaavat 10 tunniksi... Saisi tod. olla jotain rajoituksia! Pyykkitupa kun on ilmainen.

Vierailija
36/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap selventää: ei ole pakko varata molempia koneita, niille on omat varauslistansa. Eli ei toinen kone ole tyhjän panttina, jos varaa vain toisen. Se on silloin jonkun muun varattavissa.

Normaali kirjopesu 60 astetta ja hienopesu 40 astetta kestävät n. 40-45 min. Eli varaamalla molemmat koneet yhdeksi vuoroksi ehtii pestä kaksi koneellista. Tuskin moni kotikoneellaansakaan pesee toistuvasti yli kaksi koneellista samaan aikaan?

Lisäksi molemmat koneet ovat tosi isoja. Suurempaan niistä mahtuu neljän hengen kaikki lakanat ja kylpypyyhkeet kerralla.

Pointtini oli kuitenkin se, että kuinka aikuiset ihmiset viitsivät kirjoitella vittuilujaan johonkin varauslistaan, koska vapaita vuoroja on aina. Ja päivää etukäteen varaamalla yleensä kaikki ajat vapaita.

Itseltäni tosiaan hajosi kone, eikä ole työttömänä varaa ostaa uutta. Sos.toimesta koneeseen ei saa rahaa, koska talossa on pesutupa. Jotta saan uuden koneen, mun pitää säästää siihen n. puoli vuotta. Harmi vaan, kun imuri hajosi myös. Ensin aion säästää imuriin.

Vierailija
37/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 09:39"]Vain tunniksi ja molemmat? Siinä olisi kyllä syytä ottaa yhteyttä isännöitsijään, kun ei nykykoneilla saa tunnissa mitään aikaan, eli joutuu pesemään yhdellä koneella kaksi tuntia kun ei niitä samoja pyykkejä voi tunnissa pestä, vaikka olisi kaksikin konetta.

Vai millä mystisellä tavalla siinä pesutuvassa ehtii saada koneellisen pestyä tunnissa jos ei voi varata kahta vuoroa peräkkäin? Ja miksi vain yhtä konetta tarvitseva joutuu pitämään toistakin varattuna?

[/quote]

Kyllä nuo pyykkitupien teollisuuspesukoneet pyörittää pyykit tunnissa. En ole myöskään törmännyt yhteenkään uuteen kotikäyttöön tarkoitettuun pesukoneeseen, josta ei tunnin ohjelmaa löytyisi. Osaatteko ihmiset käyttää pesukoneidenne kaikkia toimintoja?

Vierailija
38/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 07:34"]

Pesutuparaivo on ihan tunnettu ilmiö. Siitä on Ruotsissa tehty joku tutkimuskin. Pesuvuorot herättävät alkukantaista aggressiota. Ja suomalainen kuittailee pesuvuorolistaan passiivis-aggressiivisesti tai vittuillen. Tämä on nähty. 

Kerran yksi mummo tuli raivoamaan minulle, kun käytin pesutupaa vaikka olen vuokralainen. Haloo mummo, maksan myös vesilaskun kuukausittain! Ja kone käy kolikoilla. 

[/quote]

Ruotsissa pesutupien käyttö on vielä paljon yleisempää kuin Suomessa, kerrostaloissa harvalla on oma pesukone. Siellä riidellään hyvinkin ärhäkkäästi tuollaisilla lappusilla, käytiin perheen kanssa katsomassa aiheesta hauska näyttely muutama vuosi sitten Nordisk Museetiss Tukholmassa. Sitä viikinkien vihaa, jota pesutuvan anonyymeihin lappusiin oli kylvetty...

Meillä Suomessa yleisempiä lienevät rappukäytävän ilmoitustaululle laitetut anonyymit vihanpurkaukset. Kun ei ole "munaa" mennä ja valittaa IRL, nimetön lappunen vaan ilmoitustaululle...

Lapsellistahan se on, ja vallankäytön yritys suhteessa ympäristöön.

Vierailija
39/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee pesutupa lukkoon klo 21. Samaan aikaan menevät virrat pois koneista (myös kuivausrummusta ja kuivaushuoneen puhaltajasta), eli niillä ei voi pestä yöllä. Myöskään aikaisin aamulla ei koneissa ole virtaa.

Pesuaika on klo 8-21, jolloin virrat päällä. Ap

Vierailija
40/55 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos asun omakotitalossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan