Naisten yleisurheilusta- "seksiä peliin kentällä"
http://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/2014062618440140_yl.shtml
"Pikajuoksija Hanna-Mari Latvalalla on todella tiukka kroppa, aitajuoksija Elina Leinosella on keho kunnossa"
hei nyt aikuisten oikeasti. Kuka kirjoittaa tätä paskaa? SEKSIÄ PELIIN?
Siis harrastivatko yleisurheilijat seksiä kentällä? Pukivatko he siis nuo joustavat ja kevyet vaatteet ylleen, ei saadakseen paremman suorituksen, vaan ollakseen seksikkäitä? Eikö? No miksi sitten uutisoidaan yleisurheilukisaa noin? Kyseessä ei ollut mallitapahtuma, ei bikinikisat, ei bikinifittnes tai muuta kuraa. Kyseessä oli urheilua.
Listattiinko jutussa yhtäkään asiaa:
-miten kisat menivät kuvatuilla naisilla
-minkälaisia tähtäimiä/suunnitelmia/ onko ollut loukkaantumisia naisilla on?
-Tiesikö tai antoiko luvan esim. Leinonen hänen perseensä kuvan liisteröinnin iltalehteen?
Eli toisin sanoen niitä asiallisia ja oikeita haastatteluita, jossa kunnioitettaisiin kyseisiä henkilöitä URHEILIJOINA URHEILUKISOISSA, ei seksiobjekteina, joilla on kaunis rusketus ja tiukka kroppa?
Mua oikeasti itkettää, tää ei oo kivaa eikä oikein, että hyväksytään pureskelematta tälläinen uutisointi. Mun tytär harrastaa yleisurheilua, käy treeneissä 4-7 kertaa viikossa ja on antanut kaiken vapaa-aikansa harrastukselle, ei biletä, ei juo, ei polta, syö tarkasti, käy urheiluhierojalla, fysioterapeutilla, on toipunut pahasta loukkaantumisesta, hän elää yleisurheilulle, ja sitten jos alkaa menestymään hänen saavutuksiaan ei millään tavalla rekisteröidä, vaan laitetaan lehteen, että tiukka kroppa mimmillä! Kisoista en tiedä tuloksista eikä paskaakaan kiinnosta, mutta kattokaas tätä persettä! Ai mikä naisten yleisurheilu, ihan vitsi, nehän on vaan perseitä!
Kyseisten urheilijoiden saavutukset, tuntikausien työ, tuskanhiki ja taistelu mittätöitiin täysin tossa roskajutussa. Hienoa uutisointia, mahtavaa naiskuvaa iltalehti.
Kommentit (19)
Läde feministi itkee. Oot oikeassa, ketään ei kiinnosta joku naisten urheilu. Onko sun yö nyt pilalla kun heteromies arvostaa hyviä kroppia :,(( nyyh nyyh
Hyvin kirjoitettu ja täyttä asiaa. Naisten/tyttöjen esineellistämiseen ei puututa tarpeeksi ja nämä roskalehdet ovat vain jäävuoren huippu.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 02:13"]
Laita ihmeessä palautetta!
[/quote]
Laitoin jo, tähän tarvittaisiin nyt oikeasti julkinen anteeksipyyntö. Jos mun tytöstä tulee yksikään vastaanvanlainen uutisointi, niin helvetti on irti. Sen lupaan. Tunnen nuo kyseiset tytöt, ovat ahkeria, kovia reenaamaan. Eivät varmaan arvanneet kisoihin lähtiessään, että tänään heidät häpäistään iltalehdessä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 02:11"]
Hyvin kirjoitettu ja täyttä asiaa. Naisten/tyttöjen esineellistämiseen ei puututa tarpeeksi ja nämä roskalehdet ovat vain jäävuoren huippu.
[/quote]
Kuinkahan monta otsikkoa iltalehdessä julkaistaan miehistä:
-oho, etumus pullotti
-Onko tähti jo liian lihaksikas/laiha/lihava
Katsokaa tätä miestähden järkyttävää meikkimokaa/vaatemokaa, ympyröimme punaisella suonikohjut olkaa hyvät
Suomen yleisurheilun tulostaso katsos on niin surkea, ettei kilpailutuloksista lukeminen kiinnosta ketään.
Tähän on tultu. Kaikessa urheilussakin nainen esineellistetään. Kuvataan peppuja mahdollisimman läheltä ym. Miksi miehistä ei puhuta samaan tyyliin ja koskaan ei kuvata miesten perseitä lähietäisyydeltä.
Suoritukset ovat median mielestä sivuseikka, kunhan vain on mahdollisimman seksikäs. Naisten pukeutuminenkin mahdollisimman pieniin vaatteisiin määrätään ylemmältä taholta. Miksi miehet eivät urheile pikkuruisissa housuissa ja vaikka ilman paitaa.
Jotenkin sairaaksi mennyt tämä meno.
Saman tyyppinen kohu mielestäni oli joitain vuosia sitten rantalentopallossa. Siellähän naisilla on oltava "uima-asutyylinen" peliasu, käytännössä bikinialaosa ja toppi. Miehillä on hihaton paita ja löysät sortsit.
Suomessa on todella tunkkainen ja fobioiden värittämä meno tällä hetkellä. Seksismi, sovinismi, rasismi, xenofobia ja homofobia jylläävät.
(On näin toki monissa muissakin maissa, mutta nyt ollaan Suomen kontekstissa.)
En tiedä, onko kyse taloudellisesta taantumasta, journalismin tason laskusta vai erään vähemmän sivistyneen puolueen (ps) synnystä ja noususta julkisuuteen. Ehkä nämä kaikki vaikuttavat. Ainakin tämän yhden puolueen (ps) monien edustajien äärikonservatiiviset, tunkkaiset ja fobioiden täyttämät mielipiteet ovat saaneet ihan liikaa huomiota medioissa, jolloin joku vähemmän sivistynyt ihminen on saattanut luulla, että kaikenlaisten sammakoiden päästäminen suusta on jotenkin sallittua ja hyväksyttävää. Tyypillistähän näiltä tietyiltä tahoilta on, että jokainen yleissivistyksen, ihmisoikeuksien ja tasa-arvon puolestapuhuja leimataan väheksyen "kukkahattutädiksi" tai joksikin vielä pahemmaksi. Siksi tarvitaankin laaja-alaista ja järjestäytynyttä puolustautumista seksismiä, sovinismia, rasismia, xenofobiaa ja homofobiaa vastaan. Hyvä, ap!
Aamen!
Olen miettinyt usein aivan samaa.
No ketä ihan oikeasti kiinnosti minkälaisia tuloksia jossain naisten yleisurheilukilpailussa on tullut? Mielestäni on mukavaa ja ihan oikein, että naisetkin saavat harrastaa urheilua ja lähinnä positiivinen juttu, että saavat huomiota mediassakin. Tuskinpa ihan sattumalta olivat valinneet tuollaiset paljastavat asut, kun hyvin tiesivät, että mediaa tulee paikalla olemaan.
Vertauksena voitaisiin mainita lasten jalkapalloturnauksen uutisointi, jossa keskityttäisiin kertomaan tuloksista, eikä esimerkiksi hauskanpidosta, jonka pitäisi olla pääpointti. Ja tuskinpa kukaann artikkelissa kuvatuista mimmeistä oikeasti mieltään pahotti, ihan hyviä kinkkujahan kaikki näytti olevan :)
Taisi tulla "vähän" palautetta, juttu poistettu. Kiitos palautteen antajille, itse olin laiska enkä viitsinyt.
Saisivat ennemmin julkaista anteeksipyynnön.
t. 2
Jotain positiivista: Iltalehden uutisointi meni tällä kertaa niin pahasti överiksi, että aihe nousi keskusteluun. Se on hyvä juttu. Olen itse toimittaja, ja uskon, että tällaisten kohujen jälkeen meikäläiset harkitsevat aina tarkemmin, millä sävyllä lehteen kirjoittavat.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 19:59"]
Jotain positiivista: Iltalehden uutisointi meni tällä kertaa niin pahasti överiksi, että aihe nousi keskusteluun. Se on hyvä juttu. Olen itse toimittaja, ja uskon, että tällaisten kohujen jälkeen meikäläiset harkitsevat aina tarkemmin, millä sävyllä lehteen kirjoittavat.
[/quote] hahhah, ei tarvii kuin seuraavat kisat niin tekevät uuden samanlaisen jutun
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 02:20"]
Kuinkahan monta otsikkoa iltalehdessä julkaistaan miehistä:
-oho, etumus pullotti
Katsokaa tätä miestähden järkyttävää meikkimokaa/vaatemokaa, ympyröimme punaisella suonikohjut olkaa hyvät
[/quote]
http://www.iltalehti.fi/jalkapallon-mm-2014/2014061918423814_jf.shtml
http://www.iltalehti.fi/lontoon-olympialaiset-2012/2012080815930684_ol.shtml
Jos naisten vaatetus ei olisi tuollainen katsojaluvut naisten lajeissa romahtaisivat
Vika on rasvaisissa urheilutoimittajasedissä. Muistan kauan aikaa sitten jutun, jossa toimittaja kyseli Nooralotta Neziriltä(?) pitkän liudan kysymyksiä, jotka koskivat hänen ulkonäköään. Nooralotta sitten myös kertoi, kuinka vaikeaa on poikkeuksellisen kauniin urheilijan elämä.
Silkkaa paskaa tuollaiset jutut. Mutta kuulunee kuvaan, kun urheilutoimittajat on järjestään 40-50+ miehiä ja vähemmän älymystöä. No hei, kertoo jo jotain, että on hakeutunut URHEILUtoimittajaksi. Kyllä se on ihan eri porukkaa normaalissa toimituksessa se urheiluväki kuin muut journalistit. Olen nähnyt.
Huomasin saman otsikon ja jo se ärsytti, mutta jätin klikkaamatta, jotta juttu ei saisi klikkauksia tuolla perusteella. Erittäin hyvin kirjoitit, laita sama palautteena lehteen tai yleisönosastolle tms.