Maksatko lapsellesi koetuloksista?
Meillä maksetaan kasiluokkalaiselle, aika isotkin summat. Tarkoituksena on antaa lisämotivaatiota hyvien arvosanojen tavoitteluun, koska hänen kouluintonsa on laskenut alas. Rahat hän säästää suurimmaksi osaksi isoihin hankintoihin, joista on haaveillut.
Kommentit (57)
Meillä olisi kympin seteleille jatkuva menekki jos kympistä saisi kympin. Kaksi koululaista on ja heidän numerot on 9 ja 10, konkurssikin tulisi jos alettaisiin maksamaan.
Onneksi lapsilla on motivaatio kohdallaan. Eivät tarvitse porkkanoita eikä keppiäkään.
Niitä tokaluokkalainen on nyt kantanut kertolaskukokeista.
sain yläkouluaikoinani kokeista 5mk, jos numero oli 7 tai parempi. Vastaavasti se 5mk _meni_ jos numero oli 7- tai alle... Itse käytän samaa tyyliä (1e/koe) omalla alakoululaisella, tosin ei taida olla vielä oikein tarvetta, koska hyvin näyttää menevän...
Haluan lapsien ehdottomasti opiskelevan ilman lahjontaa. En halua luoda lapsille hirveitä paineita. Ilman paineita oppi menee paremmin perille, enkä halua missään nimessä lapsien kokevan itseään huonoiksi jos epäoonistuu. Siksi käytäntö on mielestäni todella huono. Mieletäni rahan antaminen kokeista antaa lapselle pakkomielteen olla täydellinen, ja tunteen siitä ettei ole varaa epäonnistua. Väärin lasta kohtaan, eikä toimi normaalissa elämässä.
Eikö sinun logiikallasi suorituksesta kehuminenkin aiheuta paineita olla täydellinen. Huonosta tuloksesta rankaiseminen sen voisi tehdäkin, palkitseminen ei kyllä mitenkään.
Meillä maksetaan kasiluokkalaiselle, aika isotkin summat. Tarkoituksena on antaa lisämotivaatiota hyvien arvosanojen tavoitteluun, koska hänen kouluintonsa on laskenut alas. Rahat hän säästää suurimmaksi osaksi isoihin hankintoihin, joista on haaveillut.
Ei siis mikään yleinen käytäntö (neljä lasta, tulisi liian kalliiksi), vaan kasiluokkalaisella alkoi olla numerot niin surkeita, ettei olisi päässyt haluamaansa opiskelupaikkaan.
Oli toimiva konsti, nyt opiskelee kiinnostavalla alalla, eikä tarvitse motivaatiota rahalla hakea.
käytetty,on se palkkio sitten raha tai joku muu niin se on musta ok käytäntö. Sitähän koulukin käyttää--koko luokka kerää tarroja,kuulia tms. ja sitten tehdään yhdessä jotakin kivaa tai on namia. Miksi sitten koti pitäisi tuomita jos käyttää samoja keinoja,en ymmärrä.
t. äiti jolla on toisella lapsella vaikea adhd ja toisella tarkkaavaisuushäiriö+ laaja-alaiset oppimisvaikeudet
Maksaisin, jos poika saisi joskus jotain numeroita. Yhtään ainutta koenumeroa en ole kyllä vielä nähnyt ja tokalla on poika.
Ulkoista motivaation nousuahan tuommoinen tuo, kuten alkuperäisen lapsella, mutta toisaalta, jos tyyppi ei muuten löydä motivaatioa, niin väliäkö tuolla. Kun sitten mahdolliseti lukee ja rupee menestymäänkin, niin sitten voi tulla oikeaa oppimisen iloakin ja sisäistä motivaatioa.
En usko tällaiseen palkanmaksuun. Olen kahden opettajan lapsi, eikä minullekaan maksettu. Asia perusteltiin niin, että koululaiselle ja opiskelijalle arvosanat ovat se saatava palkka.
Minustakin asia on näin. Tarroja voisin kuvitella antavani, jos olisi sellaiseen tarvetta (erityislapselle siis).
Jos se toimii hyvin hyvänä motivaationa.
Kyllähän sitä lapsenakin jos jostain haaveili, niin jos keskiarvo nousi kesäksi tarpeekis, niin sain sen mistä olin haaveillut.
Auttoi kummasti koulu motivaatiossa.
Lapset käyvät koulua itseään, eivät minua varten ja kumpikin tuntuu onneksi ymmärtävän sen. Hyvät numerot ovat itsessään palkinto.
Näin oli omassa lapsuudenkodissani.
Keväällä lukuvuoden päättyessä on ollut tapana mennä yhdessä ravintolaan syömään.
3lk ja 5lk saavat 10=10€ ja 9=5€. Kaikki kokeet ovat olleet tänä syksynä kiitttäviä, joten on sitä rahaakin mennyt. Silti aion jatkaa tätä palkkio systeemiä.
Maksamme myös 15€ kuukausirahaa. Saavat kyllä sitten itse maksaa leffalippunsa ja uimahallilippunsa ym. ansaitsemistan rahoista.
meillä on neljä eri-ikäistä koululaista, joten kalliiksi tulisi. Ja olen periaatteesssakin sitä vastaan.
Tuollaisessa tilanteessa lapsikin jo varmasti oikein ahdistuu että nyt on saatava hvä tulos ja hirveää jo lapsellekin. Ei todellakaan kannusta opiskeluun oikealla tavalla.
3lk ja 5lk saavat 10=10€ ja 9=5€. Kaikki kokeet ovat olleet tänä syksynä kiitttäviä, joten on sitä rahaakin mennyt. Silti aion jatkaa tätä palkkio systeemiä.
Maksamme myös 15€ kuukausirahaa. Saavat kyllä sitten itse maksaa leffalippunsa ja uimahallilippunsa ym. ansaitsemistan rahoista.
toinen nyt ysillä ja toinen jo ammattiin opiskelemassa. Hyvin on toiminut koko ajan kun maksu on ollut käynnissä eli silloin kun yläasteelle ovat siirtyneet. Meidän piti lopettaa se yläasteen jälkeen, mutta jatkettiin sitten, kun poika ei saa opintotukea kuin 12 euroa niin saa sitten kokeiden kautta extra rahaa. Ei meillä kovin suurista summista puhuta eli ei perikatoon vie vaikka kiitettäviä tuliskin.
Samoin palkkiot on suunniteltu niin, että koulussa hyvin menestyvä isoveli tarvitsee vähän korkeamman numeron kuin luki/kielellisen häiriön omaava pikkuveli, jolta ei voi odottaa niitä kiitettäviä, mutta jolle joku on ihan upea suoritus. En minä ole huomannut, että se nyt saa tuntemaan mitään t'äydellisyyden tarvetta, meillä lapset tietää, että on äidille rakas vaikka sieltä koulusta kuskaisi pelkkää ala-arvoista.
Meillä oli ennen juuri nuo summat, tänä vuonna kaksinkertaistimme ne kutostulvan jälkeen. Lapsi oppii, kun opettelee, mutta on laiskimus. Nyt on tullut parempia numeroita, ja kyllä hän on iloinen niistä numeroista, ei vain rahasta. -ap