Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko aikuisen ihmisen unentarve olla yli 10h?

Vierailija
13.06.2014 |

Alan jo pikkuhiljaa huolestua, sillä mua nukuttaa ihan jatkuvasti. Toimintakykyinen toki olen muutamankin tunnin unilla, mutta huomaan toki olevani väsynyt.

Eilen töiden jälkeen kävin nukkumaan hyvin nukutun viikon jälkeen "pikkupäikkäreitä" klo 18, mutta unet menivät aamuun saakka. Töistä päästyäni oli taas pakko nukkua tunnin verran. Nyt olo on suht virkeä. Tätä toistuu kerran pari viikossa.

Voiko aikuinen ihminen oikeasti tarvita näin paljoa unta? Loma-aikanakin kun univelkaa ei varmasti ole, menee helposti 10-12 tuntia.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun unentarve lisääntyy selvästi, kun syön huonosti eli liikaa ja paljon sokeria! Hyvällä ruokavaliolla 7-8h on riittävästi eikä väsytä, mutta nyt on taas lomaillessa syönyt miten sattuu ja näkyy selvästi vireystilassa.

Vierailija
22/35 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut että terve merkki rasituksesta josta pitää palautua unen on kerrottu olevan maaginen asia joka korjaa kroppaa. Jos olet liikunnallinen syöt suht terveellisesti, niin on kerrottu mitä enemmän nukkuu sitä pidempään elää. Kiitos

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pikkupojasta asti tarvinnut 10 tunnin yöunia. Koulussa minulla oli ongelmia, kun olin niin väsynyt, ja joskus jäin pois ainoastaan väsymyksen takia.

Olen myös ajatellut olevani laiska tai masentunut. Nyt aikuisena olen kokeillut pakkottaa itseäni kahdeksan tunnin yöuniin, säännöllisellä rytmillä mutta ei - nukahtelin sohvalle nääntyneenä.

Nykyisin nukun sen 10 tuntia ja silti nihkeää päästä sängystä ylös. Syön terveellisesti, en ole lihava, lenkkeilen ja siksi koira, kuuntelen klassista aina aamulla sängyssä ja teen motivaatioharjoituksia. Elämän halu on ja en ole masentunut - aloittelen ratsastusharrastusta. Verikokeita otettu, kilpisrauhanen ok. Kaikki pitäisi olla hyvin.

Äärimmäisen lohdullista kuulla, että on muitakin unen suhteen kyltymättömiä.

https://animaahis.fi/wp-content/uploads/2017/10/Lumikki-Kuvat-Lumikki-l…

Vierailija
24/35 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi. Nukun sellaiset 10 - 12 tuntia yössä.

Mies, 64 v, liikunnallinen ollut aina, apnea testattu pari kertaa, kilpirauhasen jne kunnossa. Musta syystä, sormi kipeä(!), kävin lekurissa pari kertaa. Ei sanonut asiasta mitään. Otti sormen takia myös ison verenkuvan ja kaikki ok.

Ei siis tartte olla sinänsä huolissaan. Jos vaivaa, ota yhteyttä terveydenhuoltoon. Samoin jos tilanne on nopeasti muuttunut, tietysti.

Vierailija
25/35 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10h-12h unta pitää saada että jaksaa. Esim. 8h unta = koko päivä väsynyt ja toimintakyvytön olo.

Vierailija
26/35 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymyksen syitä on paljon ja useimmat lääkärit (varsinkin mieslääkärit) eivät vaivaudu hoitamaan niitä. He vain käskevät "laiskan" potilaan ryhdistäytyä. 

Ryhdistäytyminen ei auta, jos väsymyksen syynä on kilpirauhasen vajaatoiminta, alhainen verenpaine, anemia (raudanpuute), astma, sydämen vajaatoiminta, hormonitasapainon häiriöt (PMS, PCOS, vaihdevuodet) tai neurologiset häiriöt (erityisherkkyys, asperger, autismi). Muitakin sairauksia voi piillä väsymyksen taustalla, mutta ne sairaudet eivät ole niin yleisiä kun nuo edellä mainitut.

Itse aiheutettuja väsymyksen syitä ovat ylipaino, liikunnan puute, epäterveellinen ruokavalio, tupakointi, alkoholinkäyttö ja monet muut huonot elintavat, jotka kuormittavat elimistöä täysin turhaan. "Hiki on laiskan syödessä", sanoo vanha sanonta.  

Laiskuus ja väsymys ovat täysin eri asioita. Väsynyt ihminen on väsynyt (vaatii 10 tunnin unet), vaikka hän olisi fyysisesti erinomaisessa kunnossa.

Vierailija
27/35 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymyksen syitä on paljon ja useimmat lääkärit (varsinkin mieslääkärit) eivät vaivaudu hoitamaan niitä. He vain käskevät "laiskan" potilaan ryhdistäytyä. 

Ryhdistäytyminen ei auta, jos väsymyksen syynä on kilpirauhasen vajaatoiminta, alhainen verenpaine, anemia (raudanpuute), astma, sydämen vajaatoiminta, hormonitasapainon häiriöt (PMS, PCOS, vaihdevuodet) tai neurologiset häiriöt (erityisherkkyys, asperger, autismi). Muitakin sairauksia voi piillä väsymyksen taustalla, mutta ne sairaudet eivät ole niin yleisiä kun nuo edellä mainitut.

Itse aiheutettuja väsymyksen syitä ovat ylipaino, liikunnan puute, epäterveellinen ruokavalio, tupakointi, alkoholinkäyttö ja monet muut huonot elintavat, jotka kuormittavat elimistöä täysin turhaan. "Hiki on laiskan syödessä", sanoo vanha sanonta.  

Laiskuus ja väsymys ovat täysin eri asioita. Väsynyt ihminen on väsynyt (vaatii 10 tunnin unet), vaikka hän olisi fyysisesti erinomaisessa kunnossa.

Samaa mieltä.

Vierailija
28/35 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään 10-12 tuntia nukkuvalla todettu matalat rautavarastot? Kyselen tätä itse, sillä minulla mitattiin ferritiini 7/150. Se ei kyllä selitä sitä, miksi unentarpeeni on ollut jo lapsuudessa vähintään 9-10 tuntia.

Vierailija
29/35 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks paljon unta tarvitseva.

Olen 31 -vuotias nainen, ja nukun mielellään yli 12 tunnin unia. Rakastan nukkumista.

Uniapneaa suvussa paljon, joten se täytyy varmaan tutkia kuitenkin, vaikka en kuorsaakaan..

Sairastan astmaa ja masennusta.

Liikun ja syön huonosti.. liian vähän kumpaakin. 😔

Rautatablettejakin söin joskus, en kyl muista sen auttaneen tähän väsymykseen.

Mut kiva tietää etten oo ainut joka nukkuu paljon..

Vierailija
30/35 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran tullu nukuttua vuorokausi.

Tuollanen 12 tuntia ei siis tunnu missään.

Vierailija
31/35 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuorsaatko? Kantsii tarkistaa uniapnean mahdollisuus. Aiheuttaa jatkuvaa väsymystä.

En kuorsaa, kumppanit tietävät. Kilpirauhanenkin toimii normaalisti.

t. 4

Paljonko kilpirauhasarvot? Ylärajan arvot ovat oikeasti vajaatoimintaa, mutta on hyvin huonosti tunnettu asia myös lääkäreiden keskuudessa.

Entä hemoglobiini?

Vierailija
32/35 |
24.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi varmaan. Mulla 9 tuntia. Pyrin menemään klo 22 nukkumaan.

Vierailija
33/35 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Kaikki joilla on ongelmia raudan puutteen kanssa, kokeilkaa erilaisia aineita jotka edistävät raudan imeytymistä niiden tabletteja kanssa. Yleensä rautaa saa tarpeeksi ruoasta, mutta joillakin on ongelmia juuri sen imeytymisen kanssa.

Itselläni kävi niin, että mitkään rautatabut eivät auttaneet mutta sitten otin yrttiliuoksen jossa oli kaikenlaisia imeyttäjiä. Wow! Sormenpäitä myöten koko kroppa värisi mielihyvästä!

Vierailija
34/35 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, esim. psyykkisesti tai fyysisesti sairaalla ihmisellä. Terveelle yleensä riittää 8h tai vähemmänkin.

Vierailija
35/35 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri on tollainen ja olen pyytänyt sitä menemään lääkäriin. Sillä on varmaan joku uniapnea tai kilpirauhasjuttu tai joku. Kerran oltiin mökillä kaveriporukalla ja se nukku oikeasti 18 tuntia putkeen. Ei ole tervettä. Toki edellisenä iltana oli valvottu hieman mutta silti.