"Kuuluuko" isän opastaa kuukautisissa ja muissa sellaisissa?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:22"]
Miten mies voi opastaa, kun ei se kuukautisista taida pahemmin tietää, ellei ole lääkäri ammatiltaan.
[/quote]
Tuota, miehetkin osaa lukea ja kysellä sellaisilta jotka tietää. Mäkin tiedän peniksen toiminnasta vaikken ole lääkäri. Etkö sinä tiedä miesten elimistöstä mitään?
[/quote]
Tiedän tietysti mutta eiköhän kuukautisasiat ole miehille vähän haastellisia. Olisi kiva kuulla miesten kommentteja vai onko nuo alapeukut just miehiltä.
[/quote]
Mitä haasteellista on kuukautisissa aikuiselle miehelle?
Miehet katsoo aisaa objektiivisesti eikä tunteellisesti niin kuin naiset. Ja tämä johtuu siittä että miehet ei ole niin tunneälykkäitä kun naiset on ja jotku asiat on parempi selittää tunteilla kuin järjellä
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se luontevammin sujuu äidiltä, jolla on omakohtaisia kokemuksia mm. kuukautissuojista ja siitä, miltä kuukautiskivut tuntuvat, mimä niihin tehoaa ja mitä tehdä, kun vuoto alkaa yllättäen kesken koulupäivän... Ei nämä ole kirjoista opeteltavia asioita, vaan juuri sellaista ns. Hiljaista tietoa, jota kuulee vertaisilta eli toisilta naisilta. Isät ovat tärkeitä, mutta heidän EI tarvitse olla yhtä tärkeitä kaikessa!
Aaa eli kyse on valta taistelusta jossa naiset yrittävät asettaa itsensä tärkeimmäksi kuin miehet
Oho, toistakymmentä vuotta vanha ketju, mutta ei isän tarvitse opastaa tässä asiassa.
Ja toisekseen, tarvitseeko siihen opastaa?
Vierailija kirjoitti:
Oho, toistakymmentä vuotta vanha ketju, mutta ei isän tarvitse opastaa tässä asiassa.
Ja toisekseen, tarvitseeko siihen opastaa?
Niin, kun kuukautishullu nostelee. Kuka opastaisi menkkajankkaajan puhumaan psykiatrille?
Kouluterveydenhoitaja voi opastaa tarvittaessa. Tuntemani perheen äiti kuoli ja kun tytär oli 10-vuotias, otti isä yhteyttä kouluterv.hoitajaan, joka jutteli sitten tytön kanssa.
Lapset on aina asuneet mun eli isänsä kaa. Kun tuli ajankohtaiseksi hankkia ekat rintaliivit niin pyysin äitiä hoitamaan homman....lupasin maksaa tän lystin. Äiti kieltäytyi ja tämänkin...kuten kaiken muunkin hoidin. Nyt nuorin muutti äitinsä luo asumaan kun koti on ammattikoulun vieressä. Kun vein viimeksi lasta äidilleen niin hän sanoi mulle että olen hälle sekä isä että äiti. Että hänen äitinsä ei tunnu äidiltä....se on vain joku hoitaja kuin lastenkodissa....mutta ei tunnu äidiltä. Että minä olen hänen äitinsä. Olen hoitanut lapsille e-pillereitä jne.
Ei kuulu kun äidin. Isä vois opetettaa pojan pissaamaan. minä opetin poikani miten miehet pissaa
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:22"]
Miten mies voi opastaa, kun ei se kuukautisista taida pahemmin tietää, ellei ole lääkäri ammatiltaan.
[/quote]
Tuota, miehetkin osaa lukea ja kysellä sellaisilta jotka tietää. Mäkin tiedän peniksen toiminnasta vaikken ole lääkäri. Etkö sinä tiedä miesten elimistöstä mitään?
[/quote]
Tiedän tietysti mutta eiköhän kuukautisasiat ole miehille vähän haastellisia. Olisi kiva kuulla miesten kommentteja vai onko nuo alapeukut just miehiltä.
[/quote]
Mitä haasteellista on kuukautisissa aikuiselle miehelle?
Täälläkin aikuiset miehet luulee, että menkkaverta voi pidätellä. Ja että tamponin koko valitaan värkin koon, ei vuodon, mukaan. Sellaiset neuvot sitten lapselle 🥴
Omat menkat alkoivat kun olin 11-vuotias. Alkoholistiäiti oli jollain ryyppyreissulla ja kotona vaan vähän kömpelö ja taitamaton isä. Hänelle menin sanomaan ja isä lähti saman tien ostamaan arsenaalin siteitä ja tamponeita joista sitten valitsin parhaaksi katsomani vaihtoehdon. Sen jälkeen isä piti jonkun tosi kömpelön seksuaalivalistuksen ja sitten antoi mulle ja pikkusisaruksille jätskiä ja alettiin koko porukalla katsomaan James Bond -kesäuusintoja.
Ei tuo asia ole äidin tai isän tehtävä, vaan vanhemman tehtävä.
Mitä isä kuukautisista tietää? Selittää tytölle väärin tai nolaa tytön. "Kerran kuukaudessa naisia kiukuttaa".
Vierailija kirjoitti:
Mitä isä kuukautisista tietää? Selittää tytölle väärin tai nolaa tytön. "Kerran kuukaudessa naisia kiukuttaa".
Vastaavasti voi kysyä mitä yh-äiti tietää pojista kun ensimmäisen kerran yöllä ltulee lakanoille sotkua teininä, eiköhän ole ihan sama mirtä sukupuolta vanhempi on kunhan on kyky jutella hieman noloistakin (normaaleista) asioista lasten kanssa.
Tässä muutama peruskysymys, johon kuukautiset kokeneen on helpompi vastata. Mieheni osaisi vastata ehkä kahteen kohtaan ja muut joutuisi googlaamaan.
1. Millaisissa tilanteissa tamponi on parempi kuin side? Millaisissa tilanteissa taas side?
2. Mikä on kuukuppi? Miten sitä käytetään?
3. Minulla on vatsakipua, onko tämä kipu kuukautiskipua vai jotain muuta?
4. Vuoto on ruskeaa, onko se normaalia?
5. Vuodon mukana tuli jotain kiinteää, onko se normaalia?
6. Vuoto on kestänyt yli 5 päivää, onko se normaalia?
7. Kauanko tamppoonia saa korkeintaan pitää?
8. Kuinka usein side vaihdetaan?
9. Otetaanko tamppooni pois pissaamisen ajaksi?
10. Tamppooni tipahti pönttöön, onko minussa vikaa kun se ei pysy paikoillaan?
Lisäksi on tärkeä puhua myös siitä, että miten miehet suhtautuvat kuukautisiin ja miten niihin kommentteihin pitää suhtautua. Aika vaikea miehen on siitäkään tietää mitään.
Mutta ihan samalla tavalla en opettaisi pojalleni seisaaltaan pissaamista. Miksi tekisin sen, kun on parempikin opettaja? Parastahan minä haluan lapsilleni antaa kaikessa. Eri asia sitten jos isää ei olisi niin kai siitä välttävästi selviäisi, niin kuin mieskin kuukautiskeskusteluista.
Ei todellakaan.
Kouluterveydenhoitajalle.
Kunhan nyt joku edes kertoo, ettei käy niin kuin minulle, etten tiennyt koko asiasta ja kun kuukautiset alkoivat, järkytyin ja luulin olevani sairas. Kukaan ei ollut kertonut, että joskus alkaa kuukautiset.
Elettiin 60-lukua. Toivottavasti tällaista ei tapahdu enää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:22"]
[/quote]
Eiköhän lapsikin osaa lukea siinä iässä kun kuukautiset alkavat.
Ainoastaan mikäli on kärsinyt vuotavista peräpukamista. M51
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan mikäli on kärsinyt vuotavista peräpukamista. M51
Tarpeetonta ilmoittaa sukupuoli kun se käy kommentistakin ilmi. Hohhooijaa.
Vierailija kirjoitti:
En muista puhuneeni isäni kanssa koskaan kuukautisista, vaikka hän on gynekologi. Enpä oikeastaan puhunut juuri koskaan kuukautisista äitinikään kanssa, lääkäri hänkin. Kuukautiseni alkoivat verrattain myöhään, "vasta" 14-vuotiaana, joten osasin siinä iässä ottaa asioista jo itse selvää. Toisaalta kyllä vähän toivon, että jompikumpi vanhemmista olisi ottanut asian edes joskus puheeksi. Ehkä yksi syy, ettemme koskaan puhuneet näistä asioista, oli se, etten saanut itse suutani auki.
Heh, niin ne vain ammattilaisetkin olettavat, että eiköhän se koulu hoida asian. :)
Vierailija kirjoitti:
Heh, niin ne vain ammattilaisetkin olettavat, että eiköhän se koulu hoida asian. :)
Jep, tässä varmaan ajatuksena vanhemmat, joilta tulee aloite keskusteluun. Pitäisin outona jos isä avaisi kuukautiskeskustelun. Tulisi varmaan ne samat jutut mitä kirjastakin saa lukea, mutta ei mitään käytännönläheistä opastusta. Äidin tehtävä juuri sen vuoksi, että tietää mitä se touhu sitten oikeasti on.
Olen lähtökohtaisesti olettanut, että tämä hoidetaan aika pitkälti jo koulussa, kuten minunkin lapsuudessani. Asia oli silloin niin nolo, että en missään tapauksessa halunnut puhua siitä vanhempieni kanssa. Kahdet kuukautisetkin ehdin "kärsiä" äidin kuukautissiteitä näpistäen ennen kuin kehtasin äidille kertoa ihan vain sen takia, ettei tilanne ollut kovin kestävä. Äiti sanoi että okei, kävi kaupassa ostamassa minulle muutamia erilaisia vaihtoehtoja ja sanoi että kokeile näitä ja kerro mitä haluat käyttää jatkossa niin hän sitten ostaa niitä lisää. Ja se oli nolostelevalle teinille kivuttomin vaihtoehto.
Lähtökohtaisesti itse olen ajatellut hoitaa saman tehtävän vähän aikaisemmin ja ostaa tyttärelle valmiiksi kuukautissuojia kun siihen ikään tulee ja siinä yhteydessä tehdä selväksi, että jos hänellä on kysyttävää niin voi tulla juttelemaan ja kertoo sitten, kun näitä tarvitaan lisää. Isänsä varmasti selviäisi samasta tehtävästä, mutta näkisin, että nykypäivänä tytöille mieluisin tapa saada sitä tietoa on googlata itse ja riittää, että vanhemmat hankkivat niitä kuukautissuojia ja tuovat ilmi, että asiasta voi tulla juttelemaan jos haluaa. Ja sen voi hoitaa isä tai äiti, joskin se äiti lienee lähtökohtaisesti luontevin vaihtoehto.