Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kuuluuko" isän opastaa kuukautisissa ja muissa sellaisissa?

Vierailija
03.07.2014 |

Vai onko se vain äidin tehtävä?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että monet miehet eivät esim. tiedä miten veritahrat pestään. He luulevat, että vaate heitetään vaan ihan normaalisti pesukoneeseen.

Vierailija
82/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset löytää kaiken mahdollisen tiedon älypuhelimistaan. 

Ei lapsia tarvi väkisin vaivaannuttaa, vaan antaa mieluummin kirjoja ja esitteitä aiheesta, niin voivat omaan tahtiin lukea. Itse ainakin luin lapsena kirjoja ja alakoulussa pidettiin kuukautis valistustunti. Kavereilta tietysti kuulin myös juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun terkkarin kuuluu opastaa tai jonkun sukulaisnaisen, tosin nykyäänhän tamponinasettamiset opetetaan pojillekin jo ala-asteella.

Antaisin puolihuolimattomasti parikymppiä naisten ostoksiin ja että pyydät lisää sittenkun tarvit.

Ei terkkarille voi ulkoistaa koko asiaa. Ja mitäs jos tytön kuukautiset alkaa aika nuorena, vaikka 10v ja keskellä kesälomaa?

Ei nyt yhdet kuukautiset ole maailmanloppu. Kyllä siitä selviää. Tosin jotkut jaksavat vatvoa kuukautistraumojaan vielä viisikymppisenä. 

Nykyään lapsilla on hirveästi tietoa käsillä, aika umpiossa pitää elää jos ei kymmenvuotiaana tiedä mitään lisääntymisestä. Ekaluokkalaisetkin katselee jo aikuisviihdettä puhelimistaan.

Vierailija
84/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun terkkarin kuuluu opastaa tai jonkun sukulaisnaisen, tosin nykyäänhän tamponinasettamiset opetetaan pojillekin jo ala-asteella.

Antaisin puolihuolimattomasti parikymppiä naisten ostoksiin ja että pyydät lisää sittenkun tarvit.

Ei terkkarille voi ulkoistaa koko asiaa. Ja mitäs jos tytön kuukautiset alkaa aika nuorena, vaikka 10v ja keskellä kesälomaa?

Ei nyt yhdet kuukautiset ole maailmanloppu. Kyllä siitä selviää. Tosin jotkut jaksavat vatvoa kuukautistraumojaan vielä viisikymppisenä. 

Nykyään lapsilla on hirveästi tietoa käsillä, aika umpiossa pitää elää jos ei kymmenvuotiaana tiedä mitään lisääntymisestä. Ekaluokkalaisetkin katselee jo aikuisviihdettä puhelimistaan.

Teekkari ei hoida asiaa kesälomalla

Vierailija
85/104 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jos opettaa tytön lukemaan ja etsimään tietoa. 

Vierailija
86/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän tehtävä on kertoa, että kuukautisten aikaan tyttö on seitsemän päivää saastainen.

T: Mooses

Vierailija
87/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut kuukautisista molempien vanhempieni kanssa ollessani lapsi, kun olen kysynyt että mitä kuukautiset tarkoittaa tai mihin siteitä käytetään jne. Sain myös pikkusiskon kun olin 9v ja varmaan silloin asiaa käytiin läpi muutenkin. Kuukautiset alkoi kun olin noin 13v ja tiesin kaiken oleellisen, molemmat vanhemmat osti tarvittaessa esimerkiksi siteitä kaupasta. Äitipuoli kuoli kun olin 14v, joten tietysti puhuin kuukautisiin liittyvistä asioista myös isän kanssa, esimerkiksi kun oli kipuja, kurja olo kuukautisten aikana tai mietitytti joku muu asia.

Mikset kysynyt terveydenhoitajalta?

Miksi olisin? Varsinkaan viikonloppuna, lomalla tai keskellä kesää. Vaikka isälläni itsellään ei ole koskaan kuukautisia ollutkaan, niin kolmen lapsen isänä ja ammattinsakin puolesta kuukautiset taitaa olla hänelle ihan

Onhan se nyt aika outoa puhua isän kanssa kuukautisista. Normaalia häpeällisyyttä olisi yrittää peittää asiaa ja keskustella mm. isoäidin, tädin, terveydenhoitajan tai jonkun muun ammattilaisen kanssa jos äitiä ei ole saatavilla. Totta kai isä voi sitten antaa rahaa naisten ostoksiin mutta ei hänen tarvi tietää mitä niillä ostetaan.

Vierailija
88/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä osasi ainakin kertoa kuukautisista 25 vuotta sitten ja ihan luontevasti. Osti myös mulle siteitä.

Osasi myös sanoa, että kertoo lisää, jos on kysyttävää, jos ei tiedä vastausta, niin selvittää ja jos tuntuu siltä, niin voin myös kysyä tädiltäni, jolta myös isäni oli asiasta kysellyt, jotta osasi mulle kertoa ja niitä siteitäkin ostaa.

Kovin on vähän täällä luottoa miehiin.

Jos tytöllä on kaksi vanhempaa taloudessa, joista toisella on omakohtaista kokemusta kuukautisista, niin eiköhän se ole ihan luonnollista, että hän kertoo näistä kokemuksistaan lapselle. Toinen voi tietenkin kertoa tätä kirja- ja toisen käden tietoaan, mutta sen lapsi voi periaatteessa löytää itsekin. Tietysti asioista voi keskustella kumman kanssa tahansa.

Itse koen suhtautuvan kuukautiskiertoon luonnollisena asiana, mutta ei sitä vain samalla tavalla voi tietää vaikka tamponin asettamisesta paikoilleen (kuukupista puhumattakaan) jos ei sitä ole itse tehnyt. Vaikka olisikin sellaisen toiselta joskus poistanut! Toki jos olisin ollut yh, niin varmaan olisin toiminut niinkuin vastaajan isä. Kysynyt asioista esim. siskoiltani, pyytänyt ehkä heitä puhumaan tyttärelleni.

Vierailija
89/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä osasi ainakin kertoa kuukautisista 25 vuotta sitten ja ihan luontevasti. Osti myös mulle siteitä.

Osasi myös sanoa, että kertoo lisää, jos on kysyttävää, jos ei tiedä vastausta, niin selvittää ja jos tuntuu siltä, niin voin myös kysyä tädiltäni, jolta myös isäni oli asiasta kysellyt, jotta osasi mulle kertoa ja niitä siteitäkin ostaa.

Kovin on vähän täällä luottoa miehiin.

Jos tytöllä on kaksi vanhempaa taloudessa, joista toisella on omakohtaista kokemusta kuukautisista, niin eiköhän se ole ihan luonnollista, että hän kertoo näistä kokemuksistaan lapselle. Toinen voi tietenkin kertoa tätä kirja- ja toisen käden tietoaan, mutta sen lapsi voi periaatteessa löytää itsekin. Tietysti asioista voi keskustella kumman kanssa tahansa.

Itse koen suhtautuvan kuukautiskiertoon luonnollisena asiana, mutta ei sitä vain samall

Olen nainen enkä ole koskaan asettanut tamponia paikoilleen vaikka kuukautiset on olleetkin jo 15 vuotta. Joten enpä minäkään osaisi kertoa tamponin asettamisesta yhtään sen paremmin omakohtaisen kokemuksen kautta.

Vierailija
90/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai isän tulee kertoa ja opastaa kuukautisista, etenkin jos äiti ei ole läsnä.

Hyvä tapa on ostaa kotiin (hyviä) terveyssiteitä tytön ollessa noin kymmenvuotias. Paketti kannatta säilyttää luontevassa paikassa käden ulottuvilla. Lapsi todennäköisesti tutustuu pakettiin itsekseenkin, mutta isän on myös syytä kertoa mitä siteet ovat ja mihin niitä käytetään. Samassa yhteydessä kannattaa kertoa, mitä muutokset tytön kehossa ovat ja mitä ne tarkoittavat. Tarvittavan osaa jokainen naisen kanssa elänyt mies kertoa. 

Vierailija
91/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on äiti ja isä ja suhde äitiin on läheinen, niin sitten äiti on se luonnollinen keskustelukumppani.  Voi isäkin hoitaa tämän asian, jos on tytölle läheisempi tai äitiä ei ole.

Meillä perheessä isä, äiti ja lapset (nyt jo aikuiset). Olen (äiti) aina jutellut lasten kanssa kaikesta.  Toivoin, että isä olisi puhunut pojalle "miehisistä" asioista, jotka tuntee paremmin, mutta ei koskaan saanut sitä aikaiseksi,  joten lopulta otin asiat (esim. pesuohjeet,  parranajon, seksivalistuksen) hoitaakseni, kun se oli minulle luonnollista. Niinpä jos teini-ikäiselle pojalle tuli vaikka jotain intiimiä pulmaa, niin kysyi minulta, ei isältään. 

Kuukautisten suhteen en varmaan itsekään ollut mikään erityisen hyvä ope. Minulla ei ollut ollut kuukautisia 14 vuoteen (kierukka) siinä vaiheessa kun tyttären menkat alkoivat. Tuotakin ennen käytin itse tehtyjä kestositeitä ja sitä ennen antiikin aikaisia paksuja ja halpoja Vuokkosia. Minulla siis ei ollut käsitystä nykytarvikkeista. Ei minulla toisaalta ole myöskään ollut menkkojen suhteen minkäänlaisia ongelmia tai kipuja. Eli niistä ei ole henk. koht. kokemusta. Tyttäremme terveydenhoitaja muuten on mies (harvinaista tämä), eli ei hänelläkään ole tästä henk. koht. tietoa. 

Vierailija
92/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin jokin aika sitten yhtä vanhaa sarjaa ja siinä koulussa opettaja kertoi kuukautisista tyyliin, "oletteko tietoisia että naisilla on kerran kuukaudessa sellainen vaivalloinen tapahtuma vatsanpohjassa", ja sitten kun kaikki oli tietoisia, niin oli helpottunut että no hyvä, sittenhän meidän ei tarvitse puhua asiasta enempää. Neuvoi kuitenkin tytöille, että he voivat itsekin valmistaa suojia tätä tapahtumaa varten esimerkiksi neuloen tietynlaisesta langasta, nurin oikein.

Voin hyvin kuvitella, että ennen jäi asiat hyvin hämäräksi kun saatu tieto oli tasoa tämä.

Vierailija
93/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen pitäisi olla juuri äiti tai isä? Miksei kuka tahansa luotettu aikuinen vai vanhempi henkilö kävisi? Vaikkapa vastuunsa tunteva vanhempi poikaystävä.

Vierailija
94/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mieskin voi ottaa asioista selvää. Kuitenkin maailman luonnollisimmista asioista kyse. Jos äiti on masemmissa niin hän voi kertoa, mutta jos ei niin miksipä ei. Ei se mitään rakettitiedettä ole

Vierailija
95/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai isän tulee kertoa ja opastaa kuukautisista, etenkin jos äiti ei ole läsnä.

Hyvä tapa on ostaa kotiin (hyviä) terveyssiteitä tytön ollessa noin kymmenvuotias. Paketti kannatta säilyttää luontevassa paikassa käden ulottuvilla. Lapsi todennäköisesti tutustuu pakettiin itsekseenkin, mutta isän on myös syytä kertoa mitä siteet ovat ja mihin niitä käytetään. Samassa yhteydessä kannattaa kertoa, mitä muutokset tytön kehossa ovat ja mitä ne tarkoittavat. Tarvittavan osaa jokainen naisen kanssa elänyt mies kertoa. 

Miksi noin aikaisin kun ei kuukautiset ala kuitenkaan ennen 12-13 v? 12 v on tosi aikaisin, 13-15 normaalia tai keskiverto.

Vierailija
96/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opastuksesta tiedä, mutta olisi helpottavaa jos ilmapiiri olisi sellainen, että äidille että isälle voi puhua aiheesta ilman kiusaantumista. Nuori kuitenkin tarvitsee siteitä tai tamponeita joka kuukausi. Vanhempien tehtävä turvata, että niitä on saatavilla tai omaa rahaa, jotta voi käydä hakemassa omansa ostamassa. 

Vierailija
97/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onhan se nyt aika outoa puhua isän kanssa kuukautisista. Normaalia häpeällisyyttä olisi yrittää peittää asiaa ja keskustella mm. isoäidin, tädin, terveydenhoitajan tai jonkun muun ammattilaisen kanssa jos äitiä ei ole saatavilla. Totta kai isä voi sitten antaa rahaa naisten ostoksiin mutta ei hänen tarvi tietää mitä niillä ostetaan."

Kahden tyttären yh-iskänä olen sitä mieltä, että tuommoisen turhan häveliäisyyden joutaisi heittää romukoppaan. Kun omat lapset alkoivat olla siinä iässä, otin asian reippaasti puheeksi. Katsoin ratkaisun paremmaksi kuin sen, että olisin itse käyttäytynyt tavalla, että he omalta osaltaan olisivat alkaneet salailla asiaa. Asiahan koskee kuitenkin puolta väestöstä.

M48

Vierailija
98/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omasta lapsuudestani pohjattoman nolouden vanhempieni puolelta, kun esikoistyttärenä 13-vuotiaana pyysin siteitä. Asiasta ei puhuttu, samoin kuin ensimmäisen poikakaveri-ilmoituksen jälkeen kaikki seksuaalivalistus oli kysymys "tarvitsetko pillerit?"

Päätin, että omien lasteni kanssa puhun asioista avoimesti ja luontevasti, toki ikätasoisesti. Nyt kun esikoistytär on 10 ja pyysi pikkuhousunsuojia (ei siteitä), niin käytiin hyvä keskustelu ja hän otti itse puheeksi kuukupin. Tytär on tietoinen että itse käytän tällaista niin toki kiinnostaa enemmän kuin tamponit.

Olemme eronneet lasten isän kanssa neljä vuotta sitten ja tiedän, ettei lasten isästä olisi käymään minkäänlaista keskustelua teini-iästä, kropan ja mielen muutoksista. Isällekin vein paketin pikkuhousunsuojia ja sanoin, että tällaisia meillä on käytetty. Harmittaa isän nolostelu, mutta sitä suuremmalla syyllä pidän hyvänä etteivät puhu jollei aikuinen mies osaa suhtautua neutraalisti oman lapsensa kasvuun.

Vierailija
99/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös vinkata, että ottaa siteen koulureppuunsa mukaan. Itselläni alkoi aika tyhjästä ilman suurempia kipuja ensimmäiset kuukautiset. Olisin varmaan ollut kauhuissani jos olisi alkanut koulussa. Onneksi kotona ja äitikin paikalla oli neuvomassa siteiden kanssa. 

Vierailija
100/104 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on äiti ja isä ja suhde äitiin on läheinen, niin sitten äiti on se luonnollinen keskustelukumppani.  Voi isäkin hoitaa tämän asian, jos on tytölle läheisempi tai äitiä ei ole.

Meillä perheessä isä, äiti ja lapset (nyt jo aikuiset). Olen (äiti) aina jutellut lasten kanssa kaikesta.  Toivoin, että isä olisi puhunut pojalle "miehisistä" asioista, jotka tuntee paremmin, mutta ei koskaan saanut sitä aikaiseksi,  joten lopulta otin asiat (esim. pesuohjeet,  parranajon, seksivalistuksen) hoitaakseni, kun se oli minulle luonnollista. Niinpä jos teini-ikäiselle pojalle tuli vaikka jotain intiimiä pulmaa, niin kysyi minulta, ei isältään. 

Kuukautisten suhteen en varmaan itsekään ollut mikään erityisen hyvä ope. Minulla ei ollut ollut kuukautisia 14 vuoteen (kierukka) siinä vaiheessa kun tyttären menkat alkoivat. Tuotakin ennen käytin itse tehtyjä kestositeitä ja sitä ennen antiikin aikaisia paksuja ja halpo

Kerroit teinipojallesi parranajosta, peseytymisestä, seksistä? Teinipoika halusi neuvoja intiimeihin pulmiinsa? 

Kuulostaa VÄHÄN erikoiselta. Nuo oppii jokainen poika ja ihan itsekseen. En ole tyrkyttänyt omalle pojalleni parranajovinkkejä enkä intiimiasioita.

Onhan tuo oppinut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi